Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En enkel sticktånge, min första. Klar med bilder! :)

Featured Replies

Publicerat

Jag tänkte ge mig på det historiska konststycket att göra en liten sticktånge.

Bolstret blir i det märkliga träslaget grenadill. Märkligt på det sättet att det beter sig lite mer som backelit än trä. Vaxigt och sprött liksom men samtidigt stenhårt och polerbart.

IMG_0001-1.jpg

Skaftämnet blir i körsbär som jag fått tag på en ordentlig bit av.

IMG_0002.jpg

IMG_0003-2.jpg

Jag har sågat ner slipat till och jackat tången.

IMG_0004-1.jpg

Grovmaskningen av bladet är gjort med en pvc-förstärkt maskeringstejp utanpå pappfodralet.

IMG_0005.jpg

Jag har försökt få så bra passform på allt som möjligt innan jag ska limma. Dock ligger jag lite på den tighta sidan så det är kanske 25% chans att det spricker.

Publicerat

Grattis till din första sticktånge bygge, med din noggrannhet blir det säkert jätte bra

http://jeknives.blogspot.com/

Publicerat

Härligt, det ser jättebra ut.

Om det är så tajt att du är rädd att det spricker så skulle i alla fall jag fila liiite lite till. Det är bra om du kan pressa ihop delarna helt utan lim så du ser att du verkligen får bladet helt ner mot bolstret. Jag har bommat på det ett par gånger att jag inte sett att bladet inte kommit helt in när jag limmar.

Publicerat

Håller nog med, har spräck bolstret en gång när jag var under tidspress och det är aldrig roligt att börja om. Sen är det mest vi knivmakare själva som vänder på kniven och skärskådar inpassningen mot bladet... Självklart ska det vara tätt så att inte fukt tränger in, men i ditt fall med ett sånt mörkt bolster så skulle jag blanda svart färgpulver i limmet, vips så är glepan osynlig och borttrollad! Ett tips är att inte använda 15min epoxy då de inte blir lika hårt härdade som 4 eller 24-timmars limmerna.

Blir spännande att se hur körsbärsträet blir, har någon bit körsbärsrotsmasur i samlingarna som är torr och färdig att användas.

//Niclas

Publicerat
  • Författare

Tackar för alla fina svar. Jag slipade till bolstret 40 drag till och vips passade det. Jag ska posta en bild men i det murriga vinterljuset ser det perfekt ut. Skaftet har dock 1,5 cm kvar till bolstret. Jag ska gå på tången med en avverknigsfil imorgon. Tången känns dock rätt hård så det kommer nog krävas lite kraft.

Publicerat
  • Författare

Passform innan limning och tryckning

IMG_0010.jpg

IMG_0011.jpg

IMG_0012.jpg

Spån till färgning av epoxy.Körde med 80-papper. Lite i grövsta laget. 120-240 är nog bättre. 320-400 ger knappt något pulver och det lilla det ger sätter sig i pappret.

IMG_0013.jpg

IMG_0014.jpg

IMG_0015.jpg

Publicerat
  • Författare

IMG_0016.jpg

IMG_0017.jpg

IMG_0018.jpg

IMG_0019.jpg

Monterat i pressen och tvättat en gång. Tyvätt måste jag montera bort stycket för att tvätta av lite olika anledningar.

IMG_0020.jpg

Publicerat
  • Författare

Jag byggde en liten men enkel och väldigt bra jig för att räta ut skaftet. En kloss limmad på en rätvinklig mdf bit. Sen sågar jag en 3mm skåra i den. Så är det bara att föra in kniven räta ut ena sidan och sedan vända up och ner på kniven och räta ut andra sidan. Skaftet blir då helt i linje med bladet och exakt lika tjockt på båda sidor.

P1240013.jpg

P1240014.jpg

P1240010.jpg

Publicerat
  • Författare

Limningen ser bra ut. Sågen har färgat trät lite men skarven ser fin ut.

P1240016.jpg

P1240017.jpg

P1240018.jpg

Publicerat
  • Författare

Första grovformningen.

P1240019.jpg

P1240020.jpg

P1240021.jpg

Vad tycks? :)

P1240022.jpg

Publicerat

Bra tips på jig och en intressant tråd i övrigt om ditt knivmakeri! Ska bli roligt att se den färdiga kniven!

Publicerat
  • Författare

Grovformad med en stripp 80-papper uppspänd på en stålraka.

IMG_0023.jpg

IMG_0026.jpg

IMG_0029.jpg

På grund av att grenadillen averkas 1/4 så fort som körsbäret så får jag byta till en metallfil (bahco öberg-cut).

IMG_0030.jpg

IMG_0031.jpg

Publicerat
  • Författare

IMG_0032.jpg

IMG_0033.jpg

IMG_0034.jpg

IMG_0035.jpg

IMG_0036.jpg

IMG_0037.jpg

80, 120, 240, 320, 600-papper

Publicerat
  • Författare

IMG_0040.jpg

IMG_0041.jpg

IMG_0042.jpg

IMG_0043.jpg

IMG_0044.jpg

600, 1200 2000-papper. Dags för olja. :) Jag hade tänkt köra med skisser på handtagsformen men det hela slutade med att jag körde på frihand med ögonmått och utan tydlig plan. Det är ett fantastiskt avslappnade sätt att arbeta. Likheten med Wirkkalas knivar som Puukare introduserat mig för är väll inget att sticka understolen med men denna har mandelformat skaft. Färgmatchningen mellan grenadillen och körsbären blev mycket bättre än jag kunnat tänka mig då de båda drar lite åt oxblodshållet. :)

Publicerat

Ser riktigt bra ut,,jag skulle tagit ner rygglinjen till nivå med blad ryggen, men det är ju smak sak eller så såg jag fel på bilderna bara. Bra jobbat!

Publicerat
  • Författare

Tackar. Det har du helt rätt i. Ska suga lite på det efter som killen som ska få kniven har rätt stadiga labbar.

Publicerat

okej,hur som helst så blir det jättebra med tanke på dina tidigare alster

Publicerat

Jäkligt fint jobb :D Jag hade dock valt o göra lite mera former o kurver på skaftet. Men det är ju en smaksak. :)

Seved

Publicerat
  • Författare

:) Ändträt är inte färgat. Det är avsiktligt bränt för att matcha bolstret.

IMG_0059.jpg

IMG_0061.jpg

IMG_0063.jpg

IMG_0065.jpg

IMG_0068.jpg

Publicerat

den blev riktigt fin :wub:

MVH

Eas

Publicerat

Alltså, du har en synnerligen äkta förkärlek till det äkta handarbetet och det skall du ha en stor eloge för! :wub:

Jag letar alltid nya maskiner men inte du inte... ^_^

Tycker din i mina ögon Japan-inspirerade kniv blev skitbra på ren svenska och den skall du fanimig vara stolt över!

Mitt enda tips jag vill dela med mig för framtida knivar är att när du har limmat ditt bolster så tar du en Topz med aceton och torkar bort limmet som kryper ut, två, kanske tre gånger. Då slipper man in och slipa invid bladet som man då riskerar att repa eller liknande... Man sparar många grå hår på den metoden! (jag kämpade hårt med min första kniv som fick lim på bladet, och dessutom var ordentligt svårt att få bort... <_< )

Hatten av!

Publicerat

Håller med föregående talare, kniven blev riktigt snygg. Mycket intressant med variationer i skaft modeller.

Publicerat
  • Författare

Tackar!

Jag lagade mat tillsamman med in gammal vän som är en klippa i köket och tränat iaido. Han fattade tycke för mina egentillverkade slöjdknivar och sa att han skulle behöva en sådan men lite större i köket. Så det skulle alltså bli en japaninspirerad rakbladsvass finlirare för köket.

Så här såg första grovskissen ut. Då tänkte jag valnöt björk och tenn.

PolarWhittler80.jpg

Sen fick jag nävarna på lite torkad körsbär och hade lite grenadill. Jag fick förändra proportionerna för att få visuell balans med dom nya materialen. Nu har den fått sitt fjärde lager linolja och det är verkligen en härlig kniv. Om ni kollar på ändträt så är det bränt mörkt vilket jag tyckte var ett roligt grepp.

De sista dagarna har jag lagt på att göra ett etui i poppel med en stropp platta av shaftläder på. Etuit är gjort av ett stycke och kniven ligger på linne. Jag trodde verkligen att jag skulle slöjda till etuiet på tre timmar men ska jag vara ärlig så är det nog närmare tio. Jag skulle nog kunna göra nästa på fem timmar men jag är tveksam på om det blir något nästa för det var vekligen arbetsintensivt och lurigt utan träverkstad.

IMG_0002-2.jpg

IMG_0003-2.jpg

I botten ligger en bit med vitt polervax till stroppningen. Nu är det klart i alla fall och jag tänkte skicka det hela som en överraskning. Hoppas han blir glad. :)

Publicerat

Mycket fint jobb,tror säkert han blir jättenöjd. Det skulle jag bli om jag fick en handgjord kniv i en fin ask.

Publicerat

Men jävlars va bra gjort :wub:

blir han inte glad över den kan du skicka den till mig :lol:

mycket kul grej med stroppingen på locket o jäkligt bra.

MVH

/Eas