Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En enkel sticktånge, min första. Klar med bilder! :)

Featured Replies

Publicerat

Kan nog hålla med om att lite mer former skulle ha lyft kniven ytterligare, men riktigt bra jobbat. Asken blev ju riktigt fin! Själv har jag ett påbörjat projekt med en svepask som hamnat i stå, saknas bara botten och lock.... hur som helst så är det något som skulle kunna kapa ner de där 10 timmarna till uppskattningsvis 2-3 när man väl gjort formen till spånen (och hittat 6mm tjock björk"plank").

Publicerat

Alltså, du har en synnerligen äkta förkärlek till det äkta handarbetet och det skall du ha en stor eloge för! :wub:

Jag letar alltid nya maskiner men inte du inte... ^_^

Tycker din i mina ögon Japan-inspirerade kniv blev skitbra på ren svenska och den skall du fanimig vara stolt över!

Mitt enda tips jag vill dela med mig för framtida knivar är att när du har limmat ditt bolster så tar du en Topz med aceton och torkar bort limmet som kryper ut, två, kanske tre gånger. Då slipper man in och slipa invid bladet som man då riskerar att repa eller liknande... Man sparar många grå hår på den metoden! (jag kämpade hårt med min första kniv som fick lim på bladet, och dessutom var ordentligt svårt att få bort... <_< )

Hatten av!

De knivar jag gjort har jag fin slipat frånten till den grad man önskar, maskerat träbiten, limmat och när epoxy limmet trokat tagit en vass kniv längs pladet ner till trät och då brukar allt lim försvinna utan slipning. Man får se till så man inte repar bladet, men med rätt verktyg går det lätt!