Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

konstigt rävskott

Featured Replies

Publicerat

min storebror och jag var ute idag igen med jaktlaget och jagade räv och rådjur en sista gång och min storebror hade bjudit en kompis till jakten.han stälde sig på ett pass nära björksly och en sjö och givet vis fick han skjuta på <_<:) en räv men han sköt på ganska långt håll typ 30 meter med 1 0r så den sprang iväg men den markerade skott i alla fall den liksom kröp ihop så där ni vet som dom brukar göra så då hämtade vi hunden och skulle göra ett litet eftersök. och hunden spårade räven först tror vi men sen sprang han iväg i ett rådjur spår så vi hittade aldrig räven men sen när vi satt och fikade 150 meter bort från skottplatsen så kom det 2 korpar som skrek som fan och en lite senare stund till kom en duvhök till skottplatsen. så därför gick vi ju dit och kollade igen men hittade ingenting så vad kan har hänt kan det ha varit ett stänk hagel. räven markerade skottet verkligen det såg skytten tydligt men ska gå dit och göra ett till eftersök imorgon men det vore snällt om ni skrev vad ni tror har hänt med räven MVH LINUS :D

Publicerat

skjut med MINDRE hagel! 3-5:or iaf. 6:or använder iof jag men dom går bra i min pipa.

varför så grova hagel? ju fler hagel i räven ju bättre. räven har antagligen fått något i sig men inte direkt dödande. de bästa ni kan göra är o hämta en Duktig eftersökshund o göra ett ordentligt eftersök då dom som dom flesta djuren antagligen lägger sig i sårlega.

mvh

Publicerat
  • Författare

det var ju för att vi jagade rådjur mest idag och så kom det en räv till han

Publicerat

Andvänder själv 1 or till räven men här handlar det ju om att hund växlar till rådjur dära av inget riktigt eftersök! se till o få dit spårhund trist om räven ligger-

O plågas!! nu kan räven ligga vid skottplatsen eller i sårlega! ,, fågeln brukar regera på när räven kommer.. brukar i bland bli ett jäkla liv på dom

Men kolla upp detta bättre

Publicerat

det var ju för att vi jagade rådjur mest idag och så kom det en räv till han

använder själv 5:or till rådjur. men även 3:or så man slipper den värsta mängden hagel i djuret. dock ser jag inget som helst behov av grövre till rådjur.

men de är ju efter eget tycke o tänkande bara. dock är man klart mer flexibel o de är väldigt få fall vad jag vet om där 1:or har bättre träffbilder/täcker bättre än exempelvis 4:or! bra o ha i baktanke.

Publicerat

Varför inte göra ett riktigt eftersök!!!!!!????????

varför vänta till i morgon !? :huh:

Räven är ju uppenbarligen träffad :blink:

En riktig eftersöks hund fixar det eller duktig stövare tar en sån räv direkt eller driver ner i gryt B)

Publicerat

Jag hade INTE väntat med eftersök!

Har man skjutit på ett vilt så skall man avklara det också.

Funkar inte er hund får ni ringa in ett annat eftersöksekipage. Det kostar några hundralappar men det är en liten kostnad om man tänker på djuret.

Vill också stämma in i de andra kommentarerna med valet av hagel. US1 är ingen höjdare om jag skall vara ärlig och skall man jaga blandad jakt så förespråkar jag 36g US4. En bra patron med både stor hagelmängd och anslagsenergi och funkar på alla vilt man skjuter med hagel.

Publicerat

Nu hade räven lika gärna kutat vidare även om man kört med 3or! efter vad jag förstått av berättelsen så vart det inget eftersök-

Tack vare att hunden tog rå i stället! med andra ord så kan räven ligga i närområdet, sen vad man väljer för hagelstorlek är väl upp-

Till var o en ;) det viktiga är att dom sätter i gång ett eftersök

Publicerat

Hoppas ni inte väntade tills imorgon med ett eftersök........Många tycker en räv inte är lika mycket värd som annat vilt..............och inte lägger ner samma energi..............TYVÄRR!

Publicerat

fan sluta gnäll på grabben,,han kommer ju aldrig mer å skriva här,,nu blev det så här,,har säkert hänt er också,,ingen är perfekt tyvärr

Publicerat

fan sluta gnäll på grabben,,han kommer ju aldrig mer å skriva här,,nu blev det så här,,har säkert hänt er också,,ingen är perfekt tyvärr

Ingen gnäller på grabben!

Han är på tillsynsjakt och då är det bättre att få lära sig hur det skall fungera så man inte tror att det är ok att göra eftersök dagen efter.

Inga är så viktiga som just dagens ungdom och blivande jägare - då är det viktigt att vi kan föregå med gott exempel och se till att dela med oss av våra erfarenheter som "gubbar".

Vi har redan gjort alla grodor och där vi kan se till att djur inte blir lidande i onödan så skall vi absolut göra det!

När jag började min jaktliga karriär på tillsynsjakt så fick jag en 6.5x55 i näven och en kompassriktning dit jag skulle gå med ledorden -"skjut om det kommer en älg".

Jag hade inte en aning och de som "lärde" mig hade sin egen uppfattning om rätt eller fel...

Med kronplugg i fickan och en sexochenhalva pulsade jag iväg i snön aldeles ensam och det är inte hur jag vill hjälpa den nya jägarkåren.

När man gör ett misstag eller det blir fel så är det viktigaste att man funderar över varför det blev fel och hur man undviker det framöver samt rättar till felet omedelbums!

Publicerat

Kanske hade ett väl anklagande tonläge i mitt tidigare inlägg, det var inte meningen, men Wizard har helt rätt, ungdomen ska lära sig vad som är rätt.

Publicerat

+1 på finare hagel, jag hade helst kört med us4 till rådjur men troligare us 3 eller 5 då de är vanligare i handeln. US 1 (Gyttorp Nickel)använder jag bara vid grytjakt och endast för att de sprider bra på kort håll i min bössa.

Publicerat

Instämmer!

Att upplysa det viktiga i ett eftersök är inte att gnälla.

Publicerat

Instämmer!

Att upplysa det viktiga i ett eftersök är inte att gnälla.

Jo upplysa är bra, men ordvalen i det folk skrivit är lite väl hårda och klankande. Ni får betänka att Linus22Magnum är bara 12 år enligt medlemsprofilen....

Publicerat

Måste väl lägga mig i jag med..

Givet ska det upplysas.

Eftersök ska göras och inledningsvis gjordes det men det sket sig.

Det är inte förbjudet att misslyckas..

Det kan alla göra.

Nu skulle de göra ett försök till och det talar i mina ögon för att man iallafall tar det på allvar.

Finns hur många exempel som helst på att folk (ofta det äldre gardet) skiter fulständigt i att göra nått efter ett skott på räv...

Man rycker på axlarna och jagar vidare..

Själv jagar jag mestadels med US 3 på all jakt med drivande hund i skogen.

Men gått mycket med 1:or också mestadels när rådjuren fått vinterpälsen.

Är väl nått gammalt jag fått med från farsgubben...

Nu jagar vi knappt rådjur längre men det är en annan sak.

Har bara haft drillingen luftad 2 dagar denna säsongen...

Är studsarn som är med 99.8 % av jakterna numera, men det beror ju på att jag mest jagat gris nufötiden...

Jag brukar försöka hålla mitt hagelskytte inom 20m, tycker 30 är lite långt men så har jag ju kulan att ta till i drillingen om hållen blir dryga.

Vi ska va rädda om de kommande jägarna med brinnande intresse.

Informera, upplysa och styra in på rätt väg är nog det vettigaste att göra.
Publicerat

Jo upplysa är bra, men ordvalen i det folk skrivit är lite väl hårda och klankande. Ni får betänka att Linus22Magnum är bara 12 år enligt medlemsprofilen....

Jamen... Åter igen, ingen hackar på honom! Han följer med på jakt som åskådare och när personer i hans närhet, som skall lära honom allt om jakten, gör fel så är det viktigt att vi talar om det.

Att det blev lite "hårt" beror på allvaret i situationen!

Man lämnar inte ett skadat djur i skogen utan att ha med alla medel försökt reda ut situationen.

De gånger jag blir uppringd om en skadeskjutning så åker jag ut direkt och hjälper till.

Jag ser ingen skillnad på en räv och en älg för de har båda lika ont.

Det här forumet skall verka för att hjälpa varandra och framförallt våra ungdomar och även om vi skulle låta "elaka" någon gång så är det för att det är allvarligt.

Vi har trots allt skjutvapen och har som mål att avliva djur - med det kommer ett ENORMT ansvar.

Tänk om jag hade haft detta forumet när jag var en parvel och skulle börja skjuta djur... Jag skriver skjuta djur eftersom jakten hade jag ingen susning om och de misstagen man gjorde då vill man gärna ha ogjorda...

Publicerat

when the children cry let them know we have tried,when the children sing a new world begin....... :lol:

Det var ju inte grabben som sköt.

Men det skadar inte att läsa det som stutarna här skriver Linus22wmr, för det är oftast baserat på deras egna erfarenheter.

Publicerat
  • Författare

vi hann inte göra ett perfekt eftersök den dan för det var nästan mörkt men dom var där idag och dom hittade ingen räv så jag tror inte att det var så farligt jag tror bara att nått litet hagel snuddade men ni har helt rätt om allt det där ni skrev man ska alltid göra ett redigt eftersök på vilket djur det än är men som jag sa dom gjorde ett redigt eftersök idag och dessutom så såg han var räven gick så samma kväll var ju vi där vi såg inte något blod på 50 meter bara 5 ljusbruna hårstrån på skottplatsen så jag tror faktiskt att det gick bra denna gången :):wub:

Publicerat

Ett tips inför framtiden Linus är att studera hur olika hårstrån ser ut i pälsen på olika delar av djur. T ex mörkare högre upp på rådjuret och ljusare längre ner. Lägg lite tid på att lära sig det så är man säkrare på att säga var skottet tog:)

Publicerat

Man ska träffa med.. i detta fallet så hade det inte spelat någon roll vad killen haft i bössan. En räv på 30 m med us 1 är död om man träffar där man ska, visst kan den gå ngr meter men jag skulle tro att den blivit på plats tom om bössan varit cylinderborrad.

Mvh!

Publicerat

Linus! Ta nu inte dett personligt men:............du skrev ditt inlägg 14.18 alltså fanns det gott om ljus kvar ett par timmar för att göra eftersök samma dag.

Hittade ni hår så är räven träffad,punkt slut. Mycket möjligt att den klarar sig, men ett ordentligt eftersök samma dag skulle gjorts, hälsa din bror och de andra i laget det!! Hoppas inte våra inlägg avskräcker dig för jakt i framtiden, låter vi griniga är det som Wizard skriver för att det är allvar!!

Publicerat
  • Författare

jag förstår allt det jag tycker inte att ni är hårda för rätt ska vara rätt för precis som ni också säger jakt är väldigt allvarligt och kräver stort och bra ansvar jag är bara glad att ni säger rätt för jag vill ju lära mig :D ps vi hann göra ett litet eftersök men det började snöa och det var målnigt och det blåste och dom andra i laget var hungriga och trötta så vi fikade så vi sa vö gör ett nytt försök imorgon och då hade vi sådan otur så det kom 10 cm snö det trodde vi inte men det enda vi hittade samma kväll var lite hår men desutom så hängde dom håren 50 cm upp på en gren och något på marken så jag kanske har haft fel det kanske har varit ett djur där och gnuggat sig många dagar innan men vad vet jag. men det såg ut som hårstrån från en räv

Publicerat

gyttorp magnum 2+4 till rådjur är fint :P,

jag har alltid kört på 3 or till allt från rådjur till kråkor.

Publicerat
  • Författare

det låter perfekt :D