Publicerat Januari 24, 201214 yr Jag har alltid jagat med 1or och 3or och full choke, jagar allt med full choke och samma hagelstorlek, men när jag jagar änder så blir det 5or:) 1or och 3or och fulltrång funkar utmärkt på en stillastående räv på 45m om man vet hur bössan skjuter med just dom skotten man använder och hur stor spridningen är så det gäller att testa sig fram, men skjuter man på en räv med en 3a och halvchoke på 30m så bommar man sällan om räven kommer lugnt, blir det mörkt så på med lampor på bössan och huvudet:) Nu är det väl så att du kan väl inte göra så mycket åt saken när du bara följde med på uppsiktsjakt annat än att säga vad du tycker. Skjuter man på ett djur så får man reda ut det efter sig vare sig det är kl 5 på söndag kväll och om det är en skata eller älg och eftersöket tar hela natten så är det bara att ta ledigt från jobbet eller sjukanmäla sig, så är det och det ansvaret måste man ta som jägare Skjuter man av ett ben på en räv så kan den springa flera km så bara för att den sprungit långt så behöver den inte var oskadd:)
Publicerat Juli 11, 201213 yr Jag tycker att linus22magnum låter riktigt vettig i sitt resonemang och han har garanterat en vettig syn på jakt och vilt. Jag är övertygad om att han är medveten om hur vilt ska respekteras och hur ett eftersök ska arrangeras. Det behöver inte bli en mordutredning av detta. Förr eller senare gör de flesta jägare en tabbe. Huvudsaken är att man vet hur man undviker detta nästa gång och att det sved lite i hjärtat, då ökar bara respekten och anavarstagandet hos berörd jägare. Mvh