Publicerat Januari 22, 201214 yr Fråga till er som har eller haft bössa i 358 win! Jag har precis börjat ladda till min nyanlända 358:a.... http://www.jaktsidan...769#entry584769 Upptäckte när jag mätte upp max patronlängder med några kulor jag har hemma, att övergångskonan verkar tämligen kort. Max patronlängd med både Hornady 200 gr SP, Barnes TSX 200 gr och Oryx 250 gr blir 67,7/67,7/68,5 mm. Detta innebär tex att om kulan sätts till mitten på rillen på Hornadykulan (se bilden nedan), blir patronlängden 67,7 dvs friflykt 0 mm. Är specen (SAMII) på patronläget för 358 win sån att det skall vara så här!? Pipan är en LW med färdigrivet patronläge från fabrik. Kort friflykt är väl i.o.f bra om man har kontroll på det hela...men lite synd eftersom det innebär att jag inte kan utnyttja max magasinlängd på min Sako AII, som är 72 mm, och att de tyngre kulorna därmed måste sättas tämligen djupt i hylsan och inkräktar onödigt mkt på hylsvolym
Publicerat Januari 22, 201214 yr Konstigt att du får så lika! TSX 200grs är betyderligt trubbigare än oryxen, och sitter åtminnstonne ett par mm djupare i mitt patronläge. Hur mäter du max patronlängd?
Publicerat Januari 22, 201214 yr Enligt QuickLoad är maxlängd för 358 Win 70,61 mm. Ska grejerna ner i en kort låda och magasin så blir det väl så här. Du kanske i efterhand kan låta någon flytta fram övergångskonan åt dig? Då blir ju patronläget optimalt för just din bössa.
Publicerat Januari 22, 201214 yr Författare Konstigt att du får så lika! TSX 200grs är betyderligt trubbigare än oryxen, och sitter åtminnstonne ett par mm djupare i mitt patronläge. Hur mäter du max patronlängd? Stämmer att Oryxen kan sättas till lite längre OCL...hade skrivit fel (nu rättat ovan). Jag mäter mha en mässingstång framifrån...först mot stötbotten...streck på stången jäms med mynning...sedan mot lätt fastknackad kula...streck på stången...mäter med skjutmått. Tror jag kommer sitta nöjd. Kort friflykt är ju oftast gynnsamt för precision och ser man till att ligga på ca 0,5 mm borde det vara tämligen tryggt ändå. Är bara så van med långa övergångskonor på jaktbössor sedan tidigare Är väl bara de längsta 250 grains kulorna som blir problematiska...TSX 250 gr och blybumpor på +250 gr odyl...får väl undvika de 'spjuten' Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Januari 22, 201214 yr Tror jag kommer sitta nöjd. Kort friflykt är ju oftast gynnsamt för precision och ser man till att ligga på ca 0,5 mm borde det vara tämligen tryggt ändå. Jo, men du kan ju inte gasa på. Men det kanske inte spelar nån större roll iof sig.
Publicerat Januari 22, 201214 yr Författare Jo, men du kan ju inte gasa på. Men det kanske inte spelar nån större roll iof sig. I och för sig har du en poäng...det är alltid kul att kunna experimentera...men jag har 358:an primärt för jakt och tror nog det skall gå att hitta bra laddningar med tillgängliga 'korta-medellånga' kulor Sen inbillar jag mig att en så pass grovkalibrig knubbis är ganska tolerant och inte ger så kraftiga tryckökningar trots minskad friflykt. Den framrusande kulan lämnar ju trots allt en bra volym efter sig i pipan så att krutgaserna från den ganska lilla hylsan inte behöver känna sig speciellt ihopträngda Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Januari 22, 201214 yr Författare Sedärja! Kanske är LW:s brotschar som ser ut så!? Det sitter väl LW-pipor på åtta av tio 358'or i Sverige skulle jag tro!? Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Januari 22, 201214 yr Känns som lite halvgalet med så kort friflykt i en sån kaliber. LW måste ju rökt nåt olämpligt. Ett annat scenario är att smeden dabbat sig och flyttat efter patronläget men bara rivit med tex en 308 rivare, dvs bara flyttat hylskroppen längre in. Fast då blir ju halsen lidande med. Du märker ju om du får trimma ofta.
Publicerat Januari 22, 201214 yr Författare Hmmm...ja, lite att fundera på Tack för all feedback! Ska mejla smeden också och höra vad han har för tankar kring detta!
Publicerat Januari 22, 201214 yr Ju mer jag tänker på det är det nog nåt sånt som ställer till det. Men han behöver inte ha klantat till det för den skull. Kan va riven för grunt från fabrik. Det blir som fel väg att gå om man ska riva läget först och passa in pipa/headspace efteråt. Kommer ALDRIG att röra såna prylar som kommer med färdiga lägen. Om jag inte har rivare i kalibern för att kunna fixa det sista.
Publicerat Januari 22, 201214 yr Författare Ett annat scenario är att smeden dabbat sig och flyttat efter patronläget men bara rivit med tex en 308 rivare, dvs bara flyttat hylskroppen längre in. Fast då blir ju halsen lidande med. Du märker ju om du får trimma ofta. Kan en ansvarsfull smed verkligen göra så!?? Skulle ju kunna bli direkt farligt (likvärdigt med för lite trimmade hylsor) dvs orsaka kraftiga tryckstegringar om hylskanten 'nyper' in i kulan. Nä...smeden i fråga är välrenommerad så det kan/vill jag inte tro Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Januari 22, 201214 yr Författare Kan va riven för grunt från fabrik. Det blir som fel väg att gå om man ska riva läget först och passa in pipa/headspace efteråt. Nu är jag inte med riktigt. Övergångskonans utseende styrs väl av hur själva brotschen är utformad, inte hur djupt patronläget rivs. Konan ser väl likadan ut även om man bara skulle brotscha motsvarande tex halva patronlängden. Eller tänker jag helt fel här!? Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Januari 23, 201214 yr Sant men måste du ta efter redan där för att det är för grunt gjort så är du körd om du inte har rätt brotsch.
Publicerat Januari 23, 201214 yr Om headspace är rättad med hjälp av exempelvis en 308:a win brotch så äter ju detta på halslängden. Det blir snart lite väl kort om plats och då blir det problem att kamra hylsan iom att den tar emot. Jag tror helt enkelt att skall man slaska i en ny pipa så är det smén som skall riva patronläget från scratch och inte LW även om det säkert kan gå bra dock skulle jag personligen aldrig göra som så. Att anpassa throaten går ganska fort så det borde du få hjälp med tycker jag.
Publicerat Januari 23, 201214 yr Lite svårt att se på bilden men verkar som att kulorna sitter rätt djupt i hylsan, hamnar man i området där halsen slutar får man ofta problem när hylsorna laddats några ggr. Då det blir en "munkring" där halsen börjar precisionen blir lidande och blir det trångt får man även övertryck. Tillåter magasinet längre patroner skulle jag nog välja att throta om pipan det är ett snabbt ingrepp om smeden har throter för kalibern. Nu är jag ingen smed men känns väldigt bakvänt med färdiga patronlägen det innebär väl att man måste fixa headspace med att anpassa gängen vilket känns klart krångligare än att göra det med brotchen.
Publicerat Januari 23, 201214 yr Nu är jag ingen smed men känns väldigt bakvänt med färdiga patronlägen det innebär väl att man måste fixa headspace med att anpassa gängen vilket känns klart krångligare än att göra det med brotchen. Jo det är faktiskt mer meck att anpassa HS med skuldran på pipan istället för att ta det sista med brotchen. Vilket fall som helst... Lars har ju sammanfattat det hela bra.
Publicerat Januari 23, 201214 yr Författare Vad jag förstått levererar LW färdigrivna pipor endast till enstaka smeder som visat att de fixar att göra bra jobb 'trots' färdigrivna lägen. Smeden i fråga är, enligt egen utsago, en sådan som LW anser kunna fixa detta. Men jag är, som ni säkert förstått, bara en glad amatör, och bedömer detta enbart utifrån lekmannaögon. Det som känns oroväckande är om smeden har 'fuskat' och fixat headspace med tex en 308-brotsch som nämns ovan Patronerna är dock lätta att kamra (trimmade till 51 mm...max hylslängd 358 win = 51,2 mm) och det var som sagt inga tecken på höga tryck vid inbrejkning...så jag hoppas på 'det bästa'. Skulle ju dock vara bra att kunna sätta de längre kulorna en bit ut för att på så sätt 'vinna' lite hylsvolym...så en 'omthroatning' vore kanske på sin plats
Publicerat Januari 23, 201214 yr Författare Lite svårt att se på bilden men verkar som att kulorna sitter rätt djupt i hylsan... De sitter ner till krimprillen. Detta har i mitt tidigare liv som handladdare av andra kalibrar med motsvarande Hornadykula alltid inneburit 'rejäl' friflykt (flera mm)...men med denna kaliber/pipa är alltså friflykten i detta läge 0 mm.
Publicerat Januari 23, 201214 yr Hmm... Det finns en rätt smögen lösning att kolla halslängden på patronläget. Man fimpar av en hylsa så att den är ett par tre mm kortare än vad den skall vara, trycker i en aluminium historia som har samma dia som kulan fast den har ett neck stopp... http://www.midwayusa.com/product/822284/frankford-arsenal-max-case-length-gage-set-9-calibers
Publicerat Januari 23, 201214 yr Ööö... Den där länken? Googlade på "Frankford Arsenal Case Length Gauge Set" och så klickade jag in mig på länken som jag fann och så kopierade jag länken utan att läsa vad det stod... Länken ledde till nått direkt opassande ämnet! Fick dock redigerat mitt inlägg...
Publicerat Januari 23, 201214 yr Gissar att länken var från någon annan sida du brukar surfa på Robban hade du flera sidor öppna? Dessa små "pluttar" är mycket bra då man får maxlängd på sitt eget patronläget, jag brukar lösa det med bondsmide själv. Kapar halsen på en hylsa och sätter i en kula sedan på med den avkapade biten och kamra den det blir samma sak men massa piller att kapa och grada så klart bättre att köpa "pluttarna"
Publicerat Januari 23, 201214 yr Författare Ööö... Den där länken? Han aldrig se den felaktiga länken...tur eller synd...vem vet!? Hur som helst....synd att inte kal .35 fanns i kitet (fanns upp till .338). Kanske skall prova 'bondsmidet' som Lars föreslår för att checka patronlägets djup...verkar ju tämligen 'straight forward'...