Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

358 win kort övergångskona...normalt!?

Featured Replies

Publicerat

Han aldrig se den felaktiga länken...tur eller synd...vem vet!? ;)

Hur som helst....synd att inte kal .35 fanns i kitet (fanns upp till .338). Kanske skall prova 'bondsmidet' som Lars föreslår för att checka patronlägets djup...verkar ju tämligen 'straight forward'... B)

Känner du till någon med en svarv så fixar man fort en sådan som köpes också, men bondsmidet gör samma jobb och mätningen behövs bara en gång så helt ok att lägga några minuter med bonnsmide verktyget nr.1 dremmel för att lösa det ;)

Publicerat
  • Författare

Känner du till någon med en svarv så fixar man fort en sådan som köpes också, men bondsmidet gör samma jobb och mätningen behövs bara en gång så helt ok att lägga några minuter med bonnsmide verktyget nr.1 dremmel för att lösa det ;)

Har fått ett trevligt erbjudande av Robban att låta tillverka en dylik plugg..."that's what friends are for"...leve detta forum och dess medlemmar!!! :D

Annars är jag ganska flink med Dremel'n också...använder sån med diamantkapskivor när jag klyver tänder på hundar inför extraktioner av tänder med flera rötter :)

Publicerat

Aj fan va ont jag fick i gaddarna nu! :blink:

Publicerat
  • Författare

Aj fan va ont jag fick i gaddarna nu! :blink:

Ja...ha haa...det är lite 'bondsmide' över den metodiken också...men det funkar (måste dock ha en bra sköterska som spolar kylvatten hela tiden ;) ). Har dock investerat i en ny dentalutrustning för ca 75 lax (som dock ej är levererad ännu) så det går att fixa gaddarna på jyckarna lite mer 'flashigt'...men det är en annan historia.

Publicerat

Tja...

Bönhaseri och smide är inte det enda som kostar fläsk att investera i. -_-

Publicerat
  • Författare

Uppdatering: Har haft en bra snack med smeden. Headspace är fixat via noga svarvning/injustering av skuldran på pipgängan. Patronläget är orört som det kom från fabrik (LW). Han hade inte mätt upp patronläget m.a.p friflykt men allt hade funkat bra vid provskjutning med Winchester fabriksammo. Erbjuden att förlänga 'throaten'/kulläget utan kostnad om jag skulle önska. Jag har stort förtroende för honom och litar på det han säger. Utbildad vid bössmakarskolan i Gyttorp och har gjort tämligen avancerade metallarbeten på tidigare projekt så jag tror inte han riskerar sitt rykte med 'klydd' B)

Publicerat

Vad matar den för COL som längst med en rundnos då? Min L579 matar 68,5 som längst med 250 gr Woodleigh RN sedan börjar det klydda med matningen ibland, det är precis så man slutar se krymprillen. Det är ju onödigt att fixa det om du iaf bara kan utnyttja det när du använder bössan som enkelskottare. Har laddat 225 gr gameking med laddning och längd direkt ur Ladeboken (COL 71,0 mm) och det fungerade utmärkt.

Publicerat

Se där då löser det sig då. Om du inte vill ha kort friflykt dvs. Inget jag personligen vill ha på en skogsbössa. Tänk på barret alla pratar om :lol:

Publicerat
  • Författare

Har dessvärre ingen rundnos hemma...närmast är väl Oryx'en som är semitrubb. Den matar utan problem med 68,5 OCL.

Hittade för övrigt en trevlig länk med lite laddata för 358 win och 'gamla' Barnes X (dvs inte TSX) och bl.a Norma 201. Det anges också, grafiskt presenterat, vad skribenten anser lämpligt villebråd för respektive kulvikt :) Fast jag vet inte om jag skulle vilja klämta på en kafferbuffel med en 358 win...även med en Barnes 250 grain solid ;)

http://www.barnesbullets.com/copper_manual/358_Winchester.pdf?PHPSESSID=1827884cd1bd166a487a5e2c28a5bda8

Publicerat
  • Författare

Se där då löser det sig då. Om du inte vill ha kort friflykt dvs. Inget jag personligen vill ha på en skogsbössa. Tänk på barret alla pratar om :lol:

Jo...lurar på om det kanske är lika bra att låta förlänga kulläget med 1 á 2 mm :mellow:

Publicerat

Ladeboken anger COL till 69,0 mm med Oryx 250 gr. Tror du ligger på rätt sida av vad AII:an klarar av att mata med de patronlängder ditt patronläge ger? Med en lite längre mekanism finns det lite extra fart att hämta i kalibern med långa COL men det är ju ingen 1000 m bössa vi snackar om.

Publicerat
  • Författare

Kloka tankar! Det är ju också delvis den korta mekanismen man vill åt när man väljer 358 win...annars skulle man ju kunnat välja en 9,3x57 ;) Måste skaffa senaste utgåvan av 'Ladeboken' tror jag. Har själv utgåva 2 från 1993...och där finns inga data för 358:an.

Publicerat

PM:a mobilnummer eller e-post så fotar jag uppslaget med 358 win åt dig om du vill. Det står ju inte så mycket om kalibern men alltid något.

Publicerat

Uppdatering: Har haft en bra snack med smeden. Headspace är fixat via noga svarvning/injustering av skuldran på pipgängan. Patronläget är orört som det kom från fabrik (LW). Han hade inte mätt upp patronläget m.a.p friflykt men allt hade funkat bra vid provskjutning med Winchester fabriksammo. Erbjuden att förlänga 'throaten'/kulläget utan kostnad om jag skulle önska. Jag har stort förtroende för honom och litar på det han säger. Utbildad vid bössmakarskolan i Gyttorp och har gjort tämligen avancerade metallarbeten på tidigare projekt så jag tror inte han riskerar sitt rykte med 'klydd' B)

Heder till smén!

Kul att vända sig till kompetent folk som styr upp om det är nått!

Publicerat
  • Författare

Aaaarghhh...jag rodnar upp över öronen just nu...en stor storm i ett vattenglas är vad denna tråd är :excl::wacko:

En tanke gnagde i mitt bakhuvud...så jag gick och gjorde mätningarna av friflykt igen. Mycket riktigt...jag mitt j-la nöt har mätt 'nollängd' från stötbotten, men med slackad slagfjäder (dvs slagstiftet framme). Mätte rätt och vips så 'vann' jag 1,3 mm friflykt (duh!). Patronläget är perfekt med andra ord. Klåpare är vad man är. Har handladdat i dryga 20 år och gör dylika nybörjarmissar (kanske just därför...slentrian ;)).

Som sagt...ingen skugga på smeden 'what so ever' och stort tack för all hjälp och stöd i tråden trots att det inte var nån substans bakom det hela :ph34r:

Publicerat

Ingen skada skedd, vi fick ju dryfta 358 win å det är inte det sämsta! :)

Publicerat

Mohahahaha! :lol:

Skönt ändå att det var så enkelt, gött för smén också som slapp massa onödigt jobb. -_- Nu är han säkert så rutinerad att han hade kollat och mätt innan han rivit isär byssen men tänk va trist det hade vart för han om det upptäcktes först efter att pipan satt indikerad i chucken... :blink:

Publicerat

Man lär så länge man lever :)

Publicerat
  • Författare

Ingen skada skedd, vi fick ju dryfta 358 win å det är inte det sämsta! :)

Verkligen inte...man kan spendera en kväll framför datorn sämre ;)B)

post-8252-0-69001300-1327426658_thumb.jp