Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jämten ligger under kniven.. :(

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

2,1 kg...en rejäl falukorv med andra ord. Mitt 'rekord' är på 3,5 kg (se nedan)...men det var från en större hundras.

Jo, det är ju tikarnas 'gissel' detta med pyometra. Vanlig och dessutom potentiellt dödlig sjukdom :(

Skönt att att verkar gått bra! B)

post-8252-0-67033100-1328265295_thumb.jp

Men dra åt helvitte vilken korv !! :wacko: :wacko: :blink:

Inte undra på att det gör ont på dem..

Det som jag tycker är så otäckt med pyo, är ju att det verkar kunna gå så jäkla fort ibland. :unsure:

Publicerat

2,1 kg...en rejäl falukorv med andra ord. Mitt 'rekord' är på 3,5 kg (se nedan)...men det var från en större hundras.

Jo, det är ju tikarnas 'gissel' detta med pyometra. Vanlig och dessutom potentiellt dödlig sjukdom :(

Skönt att att verkar gått bra! B)

post-8252-0-67033100-1328265295_thumb.jp

....och tikens andra gissel är tumör i juverna. :(

Jag har själv 2 tikar som jag har fått ta bort p g a den anledningen. :(

Publicerat
  • Författare

Ja det är ett skit det också.

Publicerat

Men dra åt helvitte vilken korv !! :wacko: :wacko: :blink:

Inte undra på att det gör ont på dem..

Det som jag tycker är så otäckt med pyo, är ju att det verkar kunna gå så jäkla fort ibland. :unsure:

Jo...njurarna påverkas av den kraftiga mängden 'bakteriegifter' (endotoxiner) som frisläpps från de kopiösa varmängderna i livmodern (det är därför tikarna dricker och pinkar mycket som ett av kardinalsymtomen). Halvläskiga patienter att söva med tanke på njurpåverkan...men i detta fall har man inget val. Värsta scenariot är ju annars om livmodern spricker inuti buken...då är tiken död inom några timmar av massiv akut bukhinneinflammation och endotoxinchock :(

En av ett fåtal sjukdomar där man som regel ställer sig och opererar mitt på natten. Mycket annat går att skjuta på till dagen efter...men inte en svår pyo.

Publicerat
  • Författare

Tack för ingående info om saken, då kanske jag kan briljera lite bland frugans kollegor när jag är dit, fast jag blandar väl ihop det så att de skrattar ihjäl sig på kuppen.. :P

Som jag fattade det, så finns det två varianter av detta, där den ena syns då det läcker ut var etc genom vaginan på tiken, och den andra inte syns då livmoderna är stängd ?

Asta hade den senare varianten som jag förstod det.

Är det större risk för att den spricker på den stängda varianten ?

Borde ju rimligen vara så, då trycket sannolikt är större, än då det rinner ur skvättar.. :huh:

Publicerat

Japp...helt rätt tänkt (naturen är som jag sade i en tidigare tråd oftast brutalt logisk ;))...det är de 'slutna pyometrorna' som lättast/oftast spricker. De är läskigast också eftersom tikarna då inte har variga flytningar och således saknar ett viktigt 'symtom', vilket i sin tur ökar sannolikhet att djurägare inte uppmärksammar sjukdomen tillräckligt snabbt. Att tiken är slö, blivit bukig, inte äter, dricker/pinkar jättemycket...är det inte alla djurägare som direkt kopplar ihop med livmoderinflammation...och kan kanske då dröja några dagar med att kontakta veterinär :mellow:

PS! Även 'öppna pyos' dvs där tiken har flytningar, kan spricka inåt i buken (bakterierna kan ibland 'äta sig igenom' livmoderväggen => 'pyspunka'), men mindre vanligt DS!

Publicerat

Vad är de vanligaste symtomen på åkomman? Min gamla tik har fått en kur antibiotika för detta ett par år sedan, vid detta löpet har hon haft otroligt mycket vätska/blod som kommit ut. Vi har tikskydd på henne så man har full koll på mängden och färgen.

Vid förra tillfället hade hon bruna flyttningar i en månad efter löpet var slut, det var orsaken till att vi kom på det då men hon har inte tidigare haft så mycket vätska/blod.

Är det värt att kolla upp?

Publicerat

Vanligaste symtom är som jag skrev tidigare: Slöhet. Bukighet. Feber (inte alltid, ibland kan de tvärtom få undertemp). Dålig aptit. Ökad törst och pinkning (större mängder snarare än 'skvättpinkning'). Samt vid 'öppen pyometra' naturligtvis flytning i varierande grad och av varierande utseende. Den 'klassiska' varblodiga flytningen ser ut som vispad grädde blandat med jordgubbsylt men luktar inte lika gott :P Flytningar av mer brunrött utseende är oftast inte från fullutvecklade pyometror utan från 'icke variga' inflammationer i livmoderslemhinnan, sk endometrit. Detta är dock ett vanligt förstadium till pyometra! Vanligast är att en 'pyo' visar sig kliniskt (dvs med tydliga symtom) ½-2 månader efter ett löp. Dock har sjukdomen då så sakteliga utvecklats ända sedan löpet...det är då det börjar med bakterier som 'kryper upp' i livmodern när det är 'öppna portar' utåt.

Antibiotika är ett dåligt behandlingsval vid pyo. Funkar eventuellt på lindriga/tidiga pyometror. Eg funkar inte när du har en regelrätt pyometra (dvs var i livmodern) utan eventuellt att det funkar när du har en infektion som ännu 'bara' sitter i livmoderslemhinnan (endometrit). När livmodern blivit rejält varfylld hjälper ingen antibiotika överhuvudtaget. Då måste det till kirurgi. Som jag sagt tidigare i tråden är detta ett av de sjukdomstillstånd där man ställer sig mitt i natten och opererar en tik om hon kommer in då, man väntar inte till dagen efter. Efter antibiotikabehandling (även på endometriter) är det så pass vanligt att jag nästan säger 'regelmässigt'...att inflammationen återkommer efter något av de nästföljande löpen. Detta även om tiken till synes blivit frisk av antibiotikabehandlingen.

Enda gången det kan vara aktuellt med medicinsk behandling istället för kirurgi...är på extremt värdefulla avelstikar. Man bör då rekommendera att tiken paras på nästa löp, eftersom livmodern då 'rensar' sig under dräktighet och valpning. Man är så att säga tillbaka på ruta ett vg livmoderstatus efter valpninen. Vid medicinsk behandling räcker det inte med 'enbart' antibiotika utan man måste också ge preparat som hjälper livmodern att öppna sig och tömma ur sig allt var. Medicinska behandlingen bör följas upp med regelbundna veterinärbesök där man kontrollerar med ultraljud att livmodern verkligen får ur sig varet, samt naturligtvis följer upp att tiken mår 'skapligt'. Att enbart sätta in antibiotika på misstänkta pyometror utan uppföljning, dvs utan att löpa hela linan ut med 'fullödig' medicinsk behandling, är rent ut sagt ett 'ofog' i mina ögon och kan diskuteras både på veterinärmedicinska och etiska grunder. Skall man göra en medicinsk behandling på rätt sätt blir det i slutänden också oftast dyrare än en kirurgisk behandling som görs på en gång. Plus att som sagt risken är mycket stor att inflammationen återkommer efter nästa löp.

Där hade ni fredagens 'uppsträckning' vad gäller pyometra hos tik... :P;)

Publicerat

Operationen gick bra, och tösen var hyfsat pigg och glad efter uppvaket.

Det var nog i grevens tid som hon kom upp på operationsbordet, då livmodern, som normalt är stor som en jordnöt, vägde nu 2,1 kg på henne.. :wacko::unsure:

Ah, härligt att läsa!! :wub:
Publicerat

Vad är de vanligaste symtomen på åkomman? Min gamla tik har fått en kur antibiotika för detta ett par år sedan, vid detta löpet har hon haft otroligt mycket vätska/blod som kommit ut. Vi har tikskydd på henne så man har full koll på mängden och färgen.

Vid förra tillfället hade hon bruna flyttningar i en månad efter löpet var slut, det var orsaken till att vi kom på det då men hon har inte tidigare haft så mycket vätska/blod.

Är det värt att kolla upp?

Hejsan !

Här nedan finns tre länkar till bra info om livmoderinflammation:

Mvh. Tjäder