Publicerat Februari 4, 201214 yr hej! jag är väldigt sugen på att skaffa hund. jag vill ha en hund till eftersök och kortdrev. problemet är bara att jag är allergisk mot päls, men jag tål hundpäls som är korthårig eller utan underull eller vad det heter. finns det någon hundras som är extra lämplig. storleken har ingen betydelse. och jag har trots allt bra hundvana så en svår hundras är inga problem.
Publicerat Februari 5, 201214 yr Vet inte hur allergien är med kh vorster? eller hur den stavas med den kan nog bli rätt bra på eftersök river nog rådjur! men den får nog inte hålla på för länge med drev på friska bara!
Publicerat Februari 5, 201214 yr Har en kusin som är allergisk mot hundar. Hade med min kh vorsteh till julfirandet och han kände av det. Dock är det så att allergi visar sig individuellt och att försöka umgås med tänkt ras innan köp kanske är en bra idé.
Publicerat Februari 5, 201214 yr Författare kh vorsteh eller strävhårig vorsteh kanske skulle vara något faktiskt. självklart får jag ju åka till kennel och umgås med hundarna en timme och se om jag reagerar på de. jag har funderat lite på border terrier, nackdelen är dock att jag har hört att de inte skäller förens de ser djuret. sen har ajg också funderat på curly coated retriver just pga av pälsen, jag vet dock ingenting om den hundrasen och jag har inte hittat någon som anväder den till jakt mer än som apportör. sen verkar det ju inte vara en så vanligt heller + att den ser förjävlig ut men det är inte så viktigt.
Publicerat Februari 5, 201214 yr Författare jag kan väl säga att jag är mer allergisk mot hundar som har hår som en jämthund eller liknande. och knappt något på hundar som taxar och liknande. en långdrivade hund är inte aktuellt för mig.
Publicerat Februari 6, 201214 yr Jag valde vorsteh för att få en mångsidig hund, som dessutom är mycket bra på det mesta. min driver med skall 3-4 minuter (typ rå, räv), står för tryckande vilt och fågel samt ställer älg..
Publicerat Februari 6, 201214 yr Från en pälsdjursallergiker till en annan Var noga med att spendera mer än en timme med djuret ifråga! Jag har haft irländsk setter innan, tog en valp 2008 som jag fick lämna tillbaka, var ändå och hälsade på en god timme eller mer hos uppfödaren och kände inget! Kom efter ett par dagar hemma och blev värre och värre. Valpar har mer allergener än vuxna hundar och mer mjäll i pälsen! För min del funkar terriers med strävt hår väldigt bra, kan gosa med dem hur mycket som helst, de slickar mig i ansiktet och jag känner inte ett skvatt. Min förre detta hade en parson jack russel, den kände jag inget. Sen adoptera hon en släthårig = allergibesvär. Nu har jag en tysk jaktterrier med sträv päls, känner absolut ingenting. Terriers är i regel ganska allergivänliga. Ja, sen passar de ju in på din beskrivning med kortdrivare och bra för eftersök.
Publicerat Februari 6, 201214 yr "jag har funderat lite på border terrier, nackdelen är dock att jag har hört att de inte skäller förens de ser djuret" Det stämmer nog många fall men undantag finns, vår skäller i löpan och lagomt många minuter. En mycket trevlig hund i hemmet för övrigt.
Publicerat Februari 6, 201214 yr Nu vet inte jag hur pass mycket allergisk du är men får du inte så allvarliga symtom så kan det försvinna helt, nästan som det "vänjs" bort efter några veckor eller någon månad med hunden i hemmet, Vet flera som lyckats. Men se till att du umgås mycket med hundarna innan du bestämmer dig om du är så pass allergisk att du blir sjuk
Publicerat Februari 6, 201214 yr Jag har en Petit Basset och är själv allergisk mot pälsdjur, dock känner jag inge alls av Petiten trots strävhårig lite lång päls, kortdrivare, bra skall hej! jag är väldigt sugen på att skaffa hund. jag vill ha en hund till eftersök och kortdrev. problemet är bara att jag är allergisk mot päls, men jag tål hundpäls som är korthårig eller utan underull eller vad det heter. finns det någon hundras som är extra lämplig. storleken har ingen betydelse. och jag har trots allt bra hundvana så en svår hundras är inga problem.
Publicerat Februari 6, 201214 yr Författare kanske så att man sitta oh lukta på valparna då hahaha nevars. som jag skrev så har jag varit inne på en border terrier men en kh vorsteh tror jag passar mig ännu bättre.
Publicerat Februari 7, 201214 yr Jag har en Petit Basset och är själv allergisk mot pälsdjur, dock känner jag inge alls av Petiten trots strävhårig lite lång päls, kortdrivare, bra skall Knappast vad jag kallar en kortdrivande hund... Har jagat enstaka gången med rasen och då har drevtiderna varit över 30 min, vilket väll är att betrakta som rastypiskt?
Publicerat Februari 7, 201214 yr TJT! Sent from my iPhone using Tapatalk +1 på den! Varför finns det andra raser än tysk jaktterrier? Vad behövs de för?
Publicerat Februari 7, 201214 yr TJT! Sent from my iPhone using Tapatalk Det måste vara optimalt. Sträv päls, lite underull. Jagar allt från skolbussar till råttor. En bra drulle försäkring som täcker allt från driftstopp på sönderbitna väghyvlar till grannens just dödade katt är också bra att ha men annars så är de ganska optimala jakthundar som tycker mycket om barn men äter även vanlig mat.
Publicerat Februari 7, 201214 yr Det måste vara optimalt. Sträv päls, lite underull. Jagar allt från skolbussar till råttor. En bra drulle försäkring som täcker allt från driftstopp på sönderbitna väghyvlar till grannens just dödade katt är också bra att ha men annars så är de ganska optimala jakthundar som tycker mycket om barn men äter även vanlig mat. Haha.. Det där var skrämmande korrekt beskrivning av våran 2-åriga terrorist hemma
Publicerat Februari 7, 201214 yr +1 på den! Varför finns det andra raser än tysk jaktterrier? Vad behövs de för? Ja, typ de 70% av jaktformerna som tysken inte täcker
Publicerat Februari 7, 201214 yr Kortdrev och lite eller ingen underpäls... Beagle kan kanske vara ett alternativ? Dock vet jag inte om den kanske har lite för långa drevtider för dina marker... Dp spaniel? De är ganska långhåriga men har mycket lite underhår som vuxna.
Publicerat Februari 7, 201214 yr Ja, typ de 70% av jaktformerna som tysken inte täcker Det måste vara någon märkligt engelskt påhitt att inte kunna jaga ALLT med tyskterriers? Är det tyskhat sedan WW2 som sitter i?
Publicerat Februari 7, 201214 yr Författare Kortdrev och lite eller ingen underpäls... Beagle kan kanske vara ett alternativ? Dock vet jag inte om den kanske har lite för långa drevtider för dina marker... Dp spaniel? De är ganska långhåriga men har mycket lite underhår som vuxna. vad är en dp spaniel för ngt
Publicerat Februari 7, 201214 yr Det måste vara optimalt. Sträv päls, lite underull. Jagar allt från skolbussar till råttor. En bra drulle försäkring som täcker allt från driftstopp på sönderbitna väghyvlar till grannens just dödade katt är också bra att ha men annars så är de ganska optimala jakthundar som tycker mycket om barn men äter även vanlig mat. +1
Publicerat Februari 7, 201214 yr vad är en dp spaniel för ngt Antar att det måsta vara "dual purpose" han menar.
Publicerat Februari 7, 201214 yr +1 på den! Varför finns det andra raser än tysk jaktterrier? Vad behövs de för? Det är så att utställningsfolket, engelska knätoffsbyxjägarna & jägarna med tidtagarur (harjägarna) ska ha sina raser med .
Publicerat Februari 7, 201214 yr Det måste vara någon märkligt engelskt påhitt att inte kunna jaga ALLT med tyskterriers? Är det tyskhat sedan WW2 som sitter i? Jag jagar en hel del med tyskterrier och det en som är en av de bästa jakthundar jag någonsin har jagat med - i hela mitt liv! Hon funkar även som knähund vilket är lite märkligt men det var hennes sista säsong dessvärre i år... Men givetvis har hon sina begränsningar och hon är tämligen oanvändbar på både älgjakt och fältjakt och det utgör min absoluta majoritet av jakt. Så det är ingen gammal WW2 nostalgi som talar utan realismen om att det inte finns en ras som funkar till allt!