Publicerat Februari 7, 201214 yr vad är en dp spaniel för ngt Det har redan nämnts här, Dual Purpose, och det finns skalldrivande linjer av ESS. Vi har några uppfödare samt ägare här på forumet och de är mycket tacksamma hundar med tanke på hur varierade de är i jakten. Äger ingen själv men en av mina spaniels är drivande och det går ordentligt undan. Det var inte meningen att hon skulle bli drivande men så var individen och då är det bara att anpassa sig och bli lycklig när det fungerar! Jag favoriserar egentligen inga hundraser utan uppskattar samtliga för dess unika egenskaper men det finns raser som jag generellt gillar mindre pga att jag har jagat med en hel del dåliga hundar också fast det är ägaren jag vill beskylla och inte hundarna egentligen Man måste bestämma sig för vilken jaktform man vill ha en hund till och sen leta hund! Jag har t ex jagat en hel del med Wachtel/Laika korsningar och det är inga dåliga hundar som jag har haft turen att träffa så det finns hundar för alla jaktformer och människor.
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Väcker liv i denna tråd... Själv aningen allergisk men värre är att frugan är riktigt allergisk. Jag har alltid drömt om en egen jakthund men när jag bodde hemma så var syster och mamma allergisk och när jag flyttade hemifrån var jag redan tillsammans med min nuvarande fru så det har aldrig blivit av med hund. Så såg jag en liten artikel i svensk jakt om en soft coated weated terrier (kan minnas fel på namnet nu bär jag inte har tidningen i närheten) som skulle vara en allergihund. Någon som har erfarenhet av denna ras eller andra allergihundar ur ett jaktligt perspektiv? Vi har testat att umgås med Tjt, Hamilton, taxar, jack russel, munsterländer, drever, labbar, retrivers, spaniel mm mm av de vanliga raserna som inte brukar kallas allergihund. Har en granne som har en nakenhund så snart lånar jag även den för att testa även om jag är tveksam till vad jag kan jaga med den. Jaktform har väl viss betydelse för hundval men då allergin har högre prioritet så är jag nöjd om jag kan ha hunden till enklare eftersök vilket jag tror vilken ras som helst kan klara om de bara får träning. Men som sagt så var frågan om någon har erfarenhet av så kallade allergihundar ur jaktligt perspektiv och om ni i så fall kan dela med er av dessa?
Publicerat Augusti 19, 201213 yr http://www.shahrans.se/Om_basenjin_sve.html Basenji, läste för en tids sedan om en som hade en sådan att jaga med. De ska vara allergivänliga, tyvärr kan de inte skälla men det går att ordna med pingla om man vill. Till eftersök bör de fungera oxå, de använs till lure coursing.
Publicerat Augusti 20, 201213 yr http://www.shahrans....senjin_sve.html Basenji, läste för en tids sedan om en som hade en sådan att jaga med. De ska vara allergivänliga, tyvärr kan de inte skälla men det går att ordna med pingla om man vill. Till eftersök bör de fungera oxå, de använs till lure coursing. Tackar för tipset Känns som man kan få en del att göra med en sådan hund. Dock verkar den inte så familjevänlig... jag har 2 småbarn så aningen tveksam till den rasen då sidan du länkade till mer eller mindre avrådde familjer med små barn att skaffa en sådan hund.
Publicerat Augusti 20, 201213 yr Pudel!? /Håkan H Slog mig faktiskt också efter att tittat runt lite på olika sidor. Har du någon jakterfarenhet av Pudel? Vad jag förstått så är de lätta att lära och villiga att arbeta så eftersök borde ju gå att lära och resten är bonus.
Publicerat Juni 7, 201312 yr +1 på den! Varför finns det andra raser än tysk jaktterrier? Vad behövs de för? http://www.jaktsidan.se/ipb/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/biggrin.png För att man kanske vill ha en ras som i snitt överlever längre än 3år, så sjukt jobbigt att behöva jaga i en ny varje sesång:-P
Publicerat Juni 9, 201312 yr För att man kanske vill ha en ras som i snitt överlever längre än 3år, så sjukt jobbigt att behöva jaga i en ny varje sesång:-P Äsch, hög omsättning är bra för sverige och svenska företagare. Pengar ska rulla
Publicerat Juni 9, 201312 yr Äsch, hög omsättning är bra för sverige och svenska företagare. Pengar ska rulla Jo det är väll en av några saker som tjt är bra på:-P
Publicerat Februari 8, 201412 yr Slog mig faktiskt också efter att tittat runt lite på olika sidor. Har du någon jakterfarenhet av Pudel? Vad jag förstått så är de lätta att lära och villiga att arbeta så eftersök borde ju gå att lära och resten är bonus. Tror pudel kan vara en bra jakthund, den är ju det från början...... Har träffat en del pudlar,stora...... Ganska många av dom är förvånansvärt mycket pulver i. På både gott och ont.... Och så är det det där jävla håret... Man lär ju bli bra på att raka hund iaf! Pudel är nog ingen dålig idé, om man lägger den tid som behövs för den! Väl mött!
Publicerat Februari 8, 201412 yr Jag har haft en soft visets egenarten terrier. Köptes som sällskapshund. Men visst tror jag den fungerar som jakthund till viss del. Hade min till några dödssök på vildsvin. Han inköptes som precis vad som efterfrågas, allergivänlig hund. Både jag och min bror var på den tiden allergiska. Fungerade helt problemfritt och en fantastiskt trevlig och intelligent hund. Kan skarpt rekommendera rasen socialt sett, jaktligt går det säkert få dem att förfölja vilt. Hade för ett par år sedan kontakt med en kennel i Småland. Kommer dock inte ihåg namnet, men låg i Småland, kanske Emmaboda. Men de hade lite jakt i linjerna på sina hundar. Men som sagt en jävligt trevlig hund som sagt!
Publicerat Februari 9, 201412 yr Jag har haft en soft visets egenarten terrier.Auto correct?Kan skarpt rekommendera rasen socialt sett, jaktligt går det säkert få dem att förfölja vilt. Hundraser som slutar på "terrier" brukar ju förfölja vilt...
Publicerat Februari 10, 201412 yr Jag har haft en soft visets egenarten terrier. Köptes som sällskapshund. Men visst tror jag den fungerar som jakthund till viss del. Hade min till några dödssök på vildsvin. Han inköptes som precis vad som efterfrågas, allergivänlig hund. Både jag och min bror var på den tiden allergiska. Fungerade helt problemfritt och en fantastiskt trevlig och intelligent hund. Kan skarpt rekommendera rasen socialt sett, jaktligt går det säkert få dem att förfölja vilt. Hade för ett par år sedan kontakt med en kennel i Småland. Kommer dock inte ihåg namnet, men låg i Småland, kanske Emmaboda. Men de hade lite jakt i linjerna på sina hundar. Men som sagt en jävligt trevlig hund som sagt! Kul att du har haft/har en trevlig "softie" jag har bara träffat sjukt otrevliga sådana, typ ett tiotal.... Tråkigt! Men jävligt kul att höra att det finns trevliga sådana:-) Väl mött
Publicerat Februari 10, 201412 yr Min erfarenhet av dessa mjuka terriers är att de har rätt stora mentala problem, har träffat på en knapp handfull, iofs i stadsmiljö, 08-land men de var rakt inga roliga hundar att umgås med, jaga hade varit helt uteslutet, ingen kontakt med föraren. /Christian
Publicerat Februari 10, 201412 yr Ärligt talat, det var en fantastiskt trevlig hund. Att han hade åtminstone stött djur är jag helt säker på. Kommer ihåg en kvällsrunda när det rullade igång ett rungande ståndskall i trädgården. Och då hade han ställt en igelkott. För övrigt gällande rasen har jag träffat ett gäng, ingen som har varit otrevlig. Men det är en hund som behöver stimulans. Tror det redan är skrivet, men det finns reportage i jaktjournalen med en jagande sådan. Kan skarpt rekommendera hundrasen som hund, jaktligt är det givetvis en enorm chansning. i jaktjournalen med en jagande sådan.
Publicerat Februari 10, 201412 yr Auto correct? Hundraser som slutar på "terrier" brukar ju förfölja vilt... Ett jävla ordprogram låg bakom de ordvalen.