Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Just det.. ska ringa en smed och kolla även efter tips via pm.. Men nu har jag iaf en prisuppgift att jämföra med.

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Nej.. vet inte ens vart den ligger.. har för mej småland eller något. Men jag har iaf fått ett besked så får vi se..

Lite vacklande i frågan, å ena sidan så gillar jag kalibern och allt.. å andra sidan, fungerar optiken så verkar Danskan göra jobbet minst lika väl. Men vi får se, vore skönt att få detta ur världen.

OM jag kör så blir det fast montage av sikte på 204:an och så får danskan köra snabbfäste.. och växla i rollerna mellan rävdräpare och div..

Publicerat
13 minutes ago Islänningen sa:

Har du besökt deras butik? Dräggelfaktorn är såpass hög att de fick nästan moppa golvet efter mitt besök.😁

Inte än men det är planerat- och sen Blackpowder Firearms i Ängelholm på vägen.....

Den där Sharps du vet 😉

Publicerat
11 hours ago Islänningen sa:

Har du besökt deras butik? Dräggelfaktorn är såpass hög att de fick nästan moppa golvet efter mitt besök.😁

Hade en av historiens bästa serviceärenden hos dom förra året, så kan bara rekommendera alla att åka dit och köp gärna nått fint när ni är där 😉

Publicerat
10 hours ago Dansken sa:

Inte än men det är planerat- och sen Blackpowder Firearms i Ängelholm på vägen.....

Den där Sharps du vet 😉

Vi får planera ett besök till våren. Hade också kunnat tänka mig ett besök i Ängelholm, bara för att titta. Roligare att göra det med någon som kan lite mer om grejerna.

Publicerat
  • Författare

Så.. snackat med Kristianstads Vapenservice med nu. Samma pris som Vildsvinsbutiken. Med det lilla tillägget att Howa kanske inte är värt att lägga pengarna på tongue Jag köper det, han har inte fel..

Dilemmat är att ett byte tex mot en ny Tikka innebär ny licensansökan och det tror jag inte blir kul.. jag tror jag har full garderob enl kommande vapenlagstiftning om den blir verklighet..

Lite av en moment 22 situation alltså..

Hmm.. fick en idé.. whistling

Edit: Ids inte skriva nytt, fick svar fr Outdoore enterprises (Tikka) De gör inte ens Tikka Varmint längre i 204 så den dörren är stängd.

Publicerat
48 minutes ago Hipshot sa:

Så.. snackat med Kristianstads Vapenservice med nu. Samma pris som Vildsvinsbutiken. Med det lilla tillägget att Howa kanske inte är värt att lägga pengarna på tongue Jag köper det, han har inte fel..

Dilemmat är att ett byte tex mot en ny Tikka innebär ny licensansökan och det tror jag inte blir kul.. jag tror jag har full garderob enl kommande vapenlagstiftning om den blir verklighet..

Lite av en moment 22 situation alltså..

Hmm.. fick en idé.. whistling

Slanta upp till en pipa till danskan så blir det precis som du tänkt från början och den bössan gillar du ju 😊

Publicerat
  • Författare
På 2026-02-16 at 13:50 Joacim sa:

Slanta upp till en pipa till danskan så blir det precis som du tänkt från början och den bössan gillar du ju 😊

Mmm det är kanske den vettigaste tanken!

Och byta ut Howan mot ngn random 223:a för allmänna göromål.. Vill gärna ha en kurant 223:a för div våta jobb.. Har för mej att jag dragit i detta, tror inte Danskjäveln har rätt räffelstigning i dessa pipor..

Publicerat
  • Författare

Ställt frågan nu i alla fall!

Fan Jocke.. tror detta kan vara den absolut bästa lösningen, eftermarknads kolv ppl, bössan funkar bra.. (efter att jag fick justera magasinet) Ända pissiga är det trista magasinet som bara rymmer 4 pilar men det har fungerat ok hela denna säsong så det är hanterbart.

Isf åker Howan..

Publicerat

Det tycker jag, byt howan mot nån vixen eller liknande i 223 och kör 204 i danskan, med 223 pipan som backup 👌🏻

Publicerat
  • Författare
50 minutes ago Joacim sa:

Det tycker jag, byt howan mot nån vixen eller liknande i 223 och kör 204 i danskan, med 223 pipan som backup 👌🏻

Tore sa, när han genomförde affären och förmodligen insåg sitt misstag, att han skulle köpa tillbaka 223 pipan.. Tror du det kan vara ngt? biggrin

När helvetet fryser till is typ..

Men givet att ny pipa mm landar in på runt 11-12000 så finns budgetmedel för att betala lite extra för en Legacypipa.. Detta är, givet att jag får till rätt räffelstigning, alltså ett avgjort intressant alternativ. Faktiskt det klart bästa!

En bra 223:a torde vara skitenkelt att hitta så det lär nog lösa sig!

Publicerat
38 minutes ago TekDr sa:

men om ni planerar in en roadtripp får ni hojta till så kan jag också sluta upp i nån sorts Jaktsidan miniträff 🤷‍♂️

Jag kan med haka på, om ni kan stå ut med mig 😅

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Tore sa, när han genomförde affären och förmodligen insåg sitt misstag, att han skulle köpa tillbaka 223 pipan.. Tror du det kan vara ngt? biggrin

När helvetet fryser till is typ..

Hahaha 😂 Ge det ett försök, men hälsa inte från mig bara 😉😂

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Yo!

Mitt mail hade hamnat i spam-korgen hos danskarna, fick svar nu med en ursäkt. Min danska är som vanligt kass men de missförstod mej kraftfullt. De trodde jag ville ha en ny Legacy med korrekt pipa.. och de ville ha HUTLÖST betalt för den D

Svarat nu att det bara är pipan som är aktuell.. det blir billigare men det är snubblande nära att ett bygge från grunden blir billigare.. vi får se.

Publicerat

Om det är dom pengarna för bara en pipa så hade iaf jag funderat på att sätta ihop en, då har du samtidigt kvar din 223 som används.

Utan att ha koll så hur stor skillnad är det på 204 och 223 till räv.

En 35gr v-max borde ha rätt bra fart från en 223a och deformeras rätt omgående.

Publicerat
11 hours ago Hipshot sa:

Yo!

Mitt mail hade hamnat i spam-korgen hos danskarna, fick svar nu med en ursäkt. Min danska är som vanligt kass men de missförstod mej kraftfullt. De trodde jag ville ha en ny Legacy med korrekt pipa.. och de ville ha HUTLÖST betalt för den D

Svarat nu att det bara är pipan som är aktuell.. det blir billigare men det är snubblande nära att ett bygge från grunden blir billigare.. vi får se.

ALLT har ju fan blivit hutlöst nuförtiden. Jag och sambon satt och pratade om vad jag ville ha som ett absolut minimum om vi skaffar oss en gård. En traktor måste man ha för gårdsbehov "ok, har du nått exempel på en traktor som skulle uppfylla dina behov?" frågade hon. Tja en Valmet typ 705 eller 805 borde går att få för 70-100 kakor, hon googlade och konstaterade att det jag ville ha som liten numera har begagnat priser på 2-300k typ för årsmodeller sent 80, början 90. Begagnade bössor står sig fortfarande helt ok i pris men nya vapen har ju skenat iväg nått hiskeligt. Kolla på T3 och även S&L, jag gav 12k för min classic DL, idag ligger de på 18-20k typ?

Publicerat
12 hours ago Hipshot sa:

Yo!

Mitt mail hade hamnat i spam-korgen hos danskarna, fick svar nu med en ursäkt. Min danska är som vanligt kass men de missförstod mej kraftfullt.

Och varför frågar du inte en som kan båda språken om översättningshjälp ?

Publicerat
  • Författare

Svarat dem men jag tror mailet hamnat i spam-filtret igen, får ingen reaktion. Men jag tror det kan lösa sig!

Sen har de ingen nasare i sverige.. de ville att jag fixade vapenpass osv samt inköpstillstånd.. Måste vara enklare att jag ber en nasare ta hem pipan??

Publicerat
  • Författare

Och där sket det sig..

Vart ngt missförstånd mellan S&L och mej, språkrelaterat.. de vart kränkta som det verkar.. så de kommer inte sälja en pipa till mej confused

Publicerat
14 hours ago Hipshot sa:

Och där sket det sig..

Vart ngt missförstånd mellan S&L och mej, språkrelaterat.. de vart kränkta som det verkar.. så de kommer inte sälja en pipa till mej confused

Citerar Ernst Hugo, DANSKJÄVLAR!!

Publicerat

Tyvärr är det så: man kan inte göra en rak enkel affär med Danskar.

Publicerat
16 hours ago Hipshot sa:

Och där sket det sig..

Håll lite koll på begagnatmarknaden, har sett ett par st 204 Ruger pipor i omlopp här i landet.

Det finns väll tyvärr en anledning till att ingen står ut med att vara deras generalagenter i landet. Nog för att "du vet vem" är en speciell man men han hade stora problem med dom också. F&V verkar vara en bra och vettig affär men även de verkar ha fått ge upp, känns som om det tyder på något om man nu ska vara sådan 🫣

Publicerat
  • Författare

Har du sett såna pipor?? Det var som fan..