Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

Suttit och läst om den där jävla Jensas härjningar i Sörmlands rävbestånd och känner väl lite granna att man behöver en nytändning med rävarna. Det är ju så j-la läckert att sitta ute nattetid, har fan gått och blivit lite bekväm! Ett sätt, japp helt igenom sjukt, är att byta bössa/skaffa ny. Har ju en Hornet i skåpet som inte används något och skulle kunna byta plats med en rävbössa av rang!

Alternativet är att pipa om Vixen vilket iofs är lättare misstänker jag?

Hur eller hur, lite sugen på en Tikka T3 Stainless och den här laminatkolven och då i kal 22-250. Japp aldrig gillat kalibern, på något sätt övervåld till i princip allt men jag kan inte komma ifrån att kulbanan..speciellt om man handladdar är smått förförisk :wub:

Sen att bössan liksom nuvarande Vixen är komplett värdelös på rådjur om man inte kan placera träffarna exakt är väl en annan grej. Det problemet har jag redan idag så varför bry sig? Och gå upp i kaliber är inget alternativ, jag strävar efter enkelhet när det gäller skott på längre håll. Även om man får bättre ballistik i en 6 mm så hamnar man nog rätt fort i situationer som kräver vrida på siktet och det är inte intressant. Däremot vill jag kunna skjuta snabbt och säkert ut till 250+ och då börjar alternativen bli färre avseende kaliber.

Suck..

Så vänder man på det. Vet att jag surrat med bla Ledel om detta.. Skott mot räv nattetid tenderar att bli chansartade när man passerar 150 meter typ. Och vad har man då för nytta av att man i bra väder och dagsljus klarar att ta en räv på 250 meter?

Ska man sedan löpa denna lina ut så måste jag nog byta sikte med. Riktmedlet i mitt Diavari är inte optimalt för långa håll och små mål, behöver ett finare riktmedel.. fan.. redan nu inser man att detta är en förlustaffär av rang :(

Men shit va smutt det vore!

Mvh!

• Svar 1,4k
  • Visningar 113,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat

22-250 is tha shit!

Det är så enkelt med avståndsbedömningen om man har 12 ggr .. får du in korset i räven så är det lagom håll :D

Publicerat

Ibland ser man Sako 22 ppc för små pengar med, kanske ett alternativ?

Fint riktmedel och hög förstoring = Nightforce NF som byter ägare pissbilligt nu jmf med för några år sen.

Inte fullt så hög hastighet men jag tänkte på mer hälsosamma alternativ för plånkan din. :)

Publicerat

Finns en Ruger till salu här på forumet. Vet att den skjuter riktigt bra.

Publicerat

Jag jagar räv med 6,5, jaktmatchen med hålspets. Jagar dag som natt och har skjutit rävar på avstånd där man knappt sett räven. Över 200 meter.

Aldrig haft några problem eller bommar.

22-250 är sannerligen en häftig kaliber men med tanke på att precisionen kan börja lida efter få skott så njaaa, är ju ganska dyrt byta pipor.

Skulle jag köpa en ny bössa idag skulle jag köpa mig en 223 eller en 6,5 och vara nöjd - rävarna skulle som vanligt vara mindre nöjda.

Publicerat

Ska man sedan löpa denna lina ut så måste jag nog byta sikte med. Riktmedlet i mitt Diavari är inte optimalt för långa håll och små mål, behöver ett finare riktmedel.. fan.. redan nu inser man att detta är en förlustaffär av rang :(

Ilandsproblem, visst är dom härliga? Men tänk på oss nya jägare då, som ska köpa ALLT! Vi har det värre vi.. :P

Publicerat

MatsN har en .222-08 AI eller vad det var till salu, får .22-250 att likna en 9,3x57a i kulbanan... om han inte har sålt den än.

Publicerat

Har för mig att det är en 22-243 Al omm jag minns rätt.

Ja kulbanan är nog inte dålig dock hinner man nog inte skjuta så många rävar innan pipan är slut.

Mvh

Fredrik

Publicerat
  • Författare

22-250 is tha shit!

Det är så enkelt med avståndsbedömningen om man har 12 ggr .. får du in korset i räven så är det lagom håll :D

Mmm det är just det som är lockande..samtidigt så vet jag att statistiken på mina långskott på räv är rätt pinsam så.. fan vet.

Ibland ser man Sako 22 ppc för små pengar med, kanske ett alternativ?

Fint riktmedel och hög förstoring = Nightforce NF som byter ägare pissbilligt nu jmf med för några år sen.

Inte fullt så hög hastighet men jag tänkte på mer hälsosamma alternativ för plånkan din. :)

Tackar för omtanken om jaktbudgeten! Men ska man göra detta så är det hastighet som styr så kalibern går bort. Sen siktet, galet eller ej så vill jag fortsätta med Zeiss just på grund av att man tidvis är ute i ett i princip obefintligt ljus. Måste ha en tub som är riktigt skarp ljusmässigt och då känns det inte som det finns några alterantiv.

Finns en Ruger till salu här på forumet. Vet att den skjuter riktigt bra.

Två krav, finskt och nytt. Testat jänkare en gång och aldrig mer.

Jag jagar räv med 6,5, jaktmatchen med hålspets. Jagar dag som natt och har skjutit rävar på avstånd där man knappt sett räven. Över 200 meter.

Aldrig haft några problem eller bommar.

22-250 är sannerligen en häftig kaliber men med tanke på att precisionen kan börja lida efter få skott så njaaa, är ju ganska dyrt byta pipor.

223 är inte helt otroligt ärligt talat men den där andra kalibern går fetbort :D

Ilandsproblem, visst är dom härliga? Men tänk på oss nya jägare då, som ska köpa ALLT! Vi har det värre vi.. :P

Precis! Men ni vet sällan vad ni vill ha och klarar er med något budget jänkerör och Tasco Worldklass tills ni lärt er och då skaffat budget för att köpa vettigare grejer :lol:

MatsN har en .222-08 AI eller vad det var till salu, får .22-250 att likna en 9,3x57a i kulbanan... om han inte har sålt den än.

Det var en pipa eller en bössa?

Har för mig att det är en 22-243 Al omm jag minns rätt.

Ja kulbanan är nog inte dålig dock hinner man nog inte skjuta så många rävar innan pipan är slut.

Jag lär inte nöta bana direkt utan det enda banskyttet blir för att ta fram en jaktladdning typ. Så pipslitage känns inte så jobbigt men de kalibrar som är aktuella är alla höghastighets rör så jag är nog mest sugen på något nytt.

Mvh!

Publicerat

Va fan pipslitage!! när du skjutit 1000 rävar så kan man kosta på sig en ny pipa om det skulle vara så 50 spänn per räv som apportvilt så har du finanserat den pipan flera ggr.... För det blir inget utgångshål på räven med den kalibern och V-maxen... så dom gr utmärkt att använda som apport vilt ^_^

Publicerat

Mmm det är just det som är lockande..samtidigt så vet jag att statistiken på mina långskott på räv är rätt pinsam så.. fan vet.

Det är ju just DÄRFÖR du ska skaffa dig en bössa med flack kulbana och bra precision!! :huh:;)

Publicerat

Tackar för omtanken om jaktbudgeten! Men ska man göra detta så är det hastighet som styr så kalibern går bort.

Du, 22 PPC ligger prestandamässigt mellan 223 och 22-250. Vi snackar 50 grains kula i drygt 1030 m/s och 1100 med 40-grainare. Inte helt fel även om den inte riktigt matchar 22-250.

Publicerat

Du, 22 PPC ligger prestandamässigt mellan 223 och 22-250. Vi snackar 50 grains kula i drygt 1030 m/s och 1100 med 40-grainare. Inte helt fel även om den inte riktigt matchar 22-250.

Tänkte samma, 223 funkar men 22 ppc går bort? :huh: Otur i tankeverksamheten där. :ph34r:

Men ska det va så ska det väl va då, köp Tikka T3 Super Varmint och en Zeiss 6-24x72. ;)

Publicerat
  • Författare

Det är ju just DÄRFÖR du ska skaffa dig en bössa med flack kulbana och bra precision!! :huh:;)

Men även om jag har en laserrak kulbana ut till 1500 m så blir inte min förmåga att träffa på runt 200 speciellt mycket bättre?

Tänkte samma, 223 funkar men 22 ppc går bort? :huh: Otur i tankeverksamheten där. :ph34r:

Men ska det va så ska det väl va då, köp Tikka T3 Super Varmint och en Zeiss 6-24x72. ;)

Ahh! Ren okunskap ärligt talat, aldrig kollat speciellt noga på kalibern. Men det lät ju lite spännande, ska nog kolla lite på den. Om man matar den med 40 gr och mycket snabbt krut så kanske det blir bra? Gissar att man kan behålla vixen då? Det kan vara klokt, blir billigare..

Mvh!

Publicerat
Skott mot räv nattetid tenderar att bli chansartade när man passerar 150 meter typ. Och vad har man då för nytta av att man i bra väder och dagsljus klarar att ta en räv på 250 meter?

Tycker du sammanfattar det rätt bra själv här.

Förstår inte riktigt behovet av att skjuta på räv när det börjar bli så långt som över 200m. :unsure:

Publicerat

Tycker du sammanfattar det rätt bra själv här.

Förstår inte riktigt behovet av att skjuta på räv när det börjar bli så långt som över 200m. :unsure:

Det är när man felbedömmer avståndet som det är nice med lite marginal..

är man van med 22-250 så skjuter man normalt på allt man kan se i mörker utan att rikta över ;)

Publicerat

30-06an med scierra varminter slår 3 högt på hundra o 3 lågt på 200. Men visst är det roligt med prylar

Publicerat
  • Författare

Exakt så är det, jag vill ha en kulbana som gör avståndsbedömningen mindre prekär. Men Jensas koncept håller inte fullt ut, bra omständigheter så ser man räv ut till rätt ohyggliga avstånd tycker jag nattetid så nja..

Skit samma, detta är helt irrationellt men jag är iaf sugen :lol:

Mvh!

Publicerat

Exakt så är det, jag vill ha en kulbana som gör avståndsbedömningen mindre prekär. Men Jensas koncept håller inte fullt ut, bra omständigheter så ser man räv ut till rätt ohyggliga avstånd tycker jag nattetid så nja..

Jag förstår inte riktigt problemet med avståndsbedömning?

Min lasermätare fungerar alldeles utmärkt såväl dag som nattetid och även om man inte vill klicka sin kikare under jakt så vet vi väl alla hur svårt det är att uppskatta avstånd på öppna ytor nattetid....lite grann som att gissa avstånd över öppet hav.

Kan du utveckla varför du har svårare att träffa mål nattetid kontra dagtid givet samma förutsättningar i övrigt :unsure: sätter en slant på att det är avståndsbedömningen som inte funkar alls nattetid,själv skulle jag inte kunna säga om det är 150 eller 250 till målet utan leican.

Tror faktiskt inte att byte av kaliber löser det helt åt dig.

För mig är avståndet kontra natt eller dag egalt,men jag lasrar varje mål och klickar.

/Mike

Publicerat

Och jag förstår inte behovet av att hålla på med löshundsjakt ;)

/Mike

Publicerat

Tss, 1257 m/s med 40 gr sierra. Då är det ändå inte full gas B) Men den verkar va såld nu.

Publicerat

Som någon nämnde ger .224 sällan genomslag på räv med rätt kulor vilket är ända fördelen jag kan hitta mot 6mm om pälsen ska behållas eller räven användas till apportvilt.

Jag skulle tveka på 22-250 visst finns det bössor i kalibern som skjuter toppen men det jag själv provat i kalibern var extremt lynniga som krävde mycket huvudbry i laddrumet innan det fungerade vilket innebär att man inte får en stabil laddning som fungerar året runt. I dina kläder skulle jag fundera på att pipa om din Vixen till 22PPC säker precision och tillräklig fart för det du kräver. Ett ompipat vapen är alltid bäst om jobbet utförts rätt själv kommer jag knappast att använda fabriksvapen i annat än kantantända patroner mera när man sett ljuset är köpes bössor inget roliga längre.

Publicerat

Det är ju för att varken du eller jag bor på rätt platser i Sverige :) Vi är ju vana vid hagelhåll ;)

Publicerat

Som någon nämnde ger .224 sällan genomslag på räv med rätt kulor vilket är ända fördelen jag kan hitta mot 6mm om pälsen ska behållas eller räven användas till apportvilt.

Den enda räv jag skjutit som inte vart genomskott var med en 222 40 gr sierra i 900m/s. Höjde farten till 1000 å då var det genomskott. Alla rävar jag skjutit med 22 ppc har gett genomskott. Kanske har klena rävar här uppe :P

En edit: Sköt med Hornady SPSX 50 gr som inte gav genomslag däremot lät det inte trevligt när man lyfte räven. Det var med ppc:n. Kommer inte ihåg farten men över 1000 lär den väl ha legat.

Publicerat
  • Författare

Jag förstår inte riktigt problemet med avståndsbedömning?

Min lasermätare fungerar alldeles utmärkt såväl dag som nattetid och även om man inte vill klicka sin kikare under jakt så vet vi väl alla hur svårt det är att uppskatta avstånd på öppna ytor nattetid....lite grann som att gissa avstånd över öppet hav.

Kan du utveckla varför du har svårare att träffa mål nattetid kontra dagtid givet samma förutsättningar i övrigt :unsure: sätter en slant på att det är avståndsbedömningen som inte funkar alls nattetid,själv skulle jag inte kunna säga om det är 150 eller 250 till målet utan leican.

Tror faktiskt inte att byte av kaliber löser det helt åt dig.

För mig är avståndet kontra natt eller dag egalt,men jag lasrar varje mål och klickar.

/Mike

Har nog glömt bort div bomskott och de jag kommer ihåg presterade jag med den där jänke.243:an som jag hade ett ytterst kort tag. De två faktorerna som genererar bomskott, utan inbördes ordning, är då dels okända avstånd där man försöker få stopp på en travande räv och då man får stopp på den så finns inte tid att lasra. Och dels hastigt uppkomna längen.. Har iofs tagit en på +300 men jag vet inte exakt hur långt det var dessvärre. Men man vill kunna skjuta med säkerhet de gånger man får dessa lägen med hyggligt känt avstånd och ffa gynsam skjutställning.

Ok ska man då försöka sig på en kort sammanfattning av tråden så skulle jag alltså pipa om Vixen till något mer potent.. då måste jag även göra vid kolven. Den känns paradoxalt nog för lång som det är nu och detta skapar problem när man är rejält påklädd. Men det är ett mindre bekymmer som man tillfälligt kan avlösa genom att flytta bak kikaren ngn cm.

En annan tanke är rent skytteteknisk faktiskt. På alla säkra avstånd, inom 100 meter, så brukar jag skjuta rätt snabbt. Har nog en avfyrning som Henrik med många fler skulle ha en hel del åsikter om. På lite avstånd så blir dessa avfyrningar till ett problem är jag rädd. Och man är ofta så pass inne i situationen att man inte förmår att ställa om från enkelt skott på bra håll till svårare skott på större avstånd.

Tss, 1257 m/s med 40 gr sierra. Då är det ändå inte full gas B) Men den verkar va såld nu.

Det räcker för mej! Hör av dej om du inte blir av med den :wub:

Jag skulle tveka på 22-250 visst finns det bössor i kalibern som skjuter toppen men det jag själv provat i kalibern var extremt lynniga som krävde mycket huvudbry i laddrumet innan det fungerade vilket innebär att man inte får en stabil laddning som fungerar året runt. I dina kläder skulle jag fundera på att pipa om din Vixen till 22PPC säker precision och tillräklig fart för det du kräver. Ett ompipat vapen är alltid bäst om jobbet utförts rätt själv kommer jag knappast att använda fabriksvapen i annat än kantantända patroner mera när man sett ljuset är köpes bössor inget roliga längre.

Knepigt! Först och främst, genomslag eller ej bryr jag mej inte om. Även .222an med V-max i herrejössesförat (för kalibern sett) susar igenom det mesta. Tror att ena rådjuret är det enda där jag fått kulan kvar i kroppen.

Däremot att kalibern skulle vara svårladdad hade jag ingen aning om.. eller ev kan vara det iaf. Har en kompis som tjatat flera år om 22-250 och jag får intrycket att han kan pluttra i vilken kula som helst, den skjuter så där tråkigt bra oavsett. Vet att när han jobbade som jaktelev på ett ställe och enbart och uteslutande vaktade fasaner så skiftade han kula någon eller några gånger utan att öht provskjuta! Vet inte om det var då han hade Tikkan eller efter att han bytt till en Sako..

Snackade med Lindroth förövrigt, i hans licens stod klass III så den gick lite som bort där.