Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
16 hours ago marcus.söderlund sa:

Tack.

Såg speers 39gr kula med hp och fb för bra pris i tyskland. Kanske något för dig att testa? Så slipper du plastspetsen och kanske får lite stabilare kula o kan krympa träffbilden👍

Nu har jag plockat ihop en testpåse åt dej.. Barnes, Berger samt Hornady. Jag skickar dej dessa, mitt krav på motprestation från dej är att du åtminstone testar V-maxarna.. Skickade med både 32 och 40.. OM du mot förmodan får 40 att skjuta.. konsekvent.. så finns det mer här. De här andra har jag laborerat lite med, någon av dem.. minns inte vilken.. skjuter bra, helt ok utan tvekan. Alla är under 40 gr så de ska lira i din bössa. Min spaning är att om du petar i 26-ish gr N200 så kommer alla skjuta snortätt i din bössa.

Det jag är lite nyfiken på är.. du har ju en sån här sunkblajser.. jag gillar dem inte.. MEN jag måste tillstå att de tenderar att skjuta förjävla bra! Alltså nyfiken på vad bössfan gör med dessa tingestar.. Borde väl räcka med ett kuvert tänker jag.. Till och med varit så anal att jag lagt en liten lapp i varje påse så du vet vad som är vad :whistling:

Fan.. det vore sjukt kul att få liv i en 204:a och sträcka ut lite avståndsmässigt.. Nu har jag lärt mej av 223:an att det fungerar till 100%.. måste bara ha grejer som fixar det.

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Sportec.. känner igen firman.. Är det Håkan eller vem är det som driver den? Där finns iaf Ruger 204:or.. två stycken.. 

Publicerat
15 minutes ago Hipshot sa:

Nu har jag plockat ihop en testpåse åt dej.. Barnes, Berger samt Hornady. Jag skickar dej dessa, mitt krav på motprestation från dej är att du åtminstone testar V-maxarna.. Skickade med både 32 och 40.. OM du mot förmodan får 40 att skjuta.. konsekvent.. så finns det mer här. De här andra har jag laborerat lite med, någon av dem.. minns inte vilken.. skjuter bra, helt ok utan tvekan. Alla är under 40 gr så de ska lira i din bössa. Min spaning är att om du petar i 26-ish gr N200 så kommer alla skjuta snortätt i din bössa.

Det jag är lite nyfiken på är.. du har ju en sån här sunkblajser.. jag gillar dem inte.. MEN jag måste tillstå att de tenderar att skjuta förjävla bra! Alltså nyfiken på vad bössfan gör med dessa tingestar.. Borde väl räcka med ett kuvert tänker jag.. Till och med varit så anal att jag lagt en liten lapp i varje påse så du vet vad som är vad :whistling:

Fan.. det vore sjukt kul att få liv i en 204:a och sträcka ut lite avståndsmässigt.. Nu har jag lärt mej av 223:an att det fungerar till 100%.. måste bara ha grejer som fixar det.

Skoj, tack för de. Ska testa samtliga när pipa och slutstyckehuvudet har kommit hem :)

låter bra har N-200 hemma så ska nog bli bra. Såg i 204 tråden att du fått hjälp med lite data så har det att utgå ifrån👍  hoppas på 40gr så man slipper klydd sen o kan köpa lös dina 🙂

Haha jo blajsern har en tendens att skjuta helt i sin ordning, iaf med andra kalibrar, så vi hoppas detta inte är något undantag!

De va snällt så slipper jag köra gissningsleken när jag väl ska ladda😁

Ja 204an verkar rolig så hoppas de ska gå vägen. Slänger in en bild på 6,5x55ans laddning som jag slängde ihop lite snabbt inför toppfågelförsök här om dagen. Sköt som sig bör😎

Din 223a är fin men nätta bössor brukar va lite svårare att vingla mindre och rätt med har jag erfarenhet av.

Messenger_creation_98E2FA5E-0253-4515-92EE-8447E7B425BC.png

Publicerat
  • Författare
På 2025-12-31 at 14:21 Christian N sa:

Tvärtom snabbare stigning för tyngre kulor, typ en 1:7-8 är nog ner rätt, kan köra en sim på det för att ge exakt svar. /C 

Mailat lite med firman, de Ruger bössorna de har anges till 1/12.. vilket då är helt fel och samma skit som jag har nu.. Om jag fattat det rätt?

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Mailat lite med firman, de Ruger bössorna de har anges till 1/12.. vilket då är helt fel och samma skit som jag har nu.. Om jag fattat det rätt?

Se bild, vill du kunna köra tyngre så är inte 1:12 rätt väg att gå men man behöver inte gå så hårt på som jag skrev tidigare, 1:10 lär täcka alla dina behov. 

IMG_9492.png

Publicerat
  • Författare

Finns en tråd hos grannen som jag skrivit lite i.. fick ett tips där om T/C.. Thomson Center "Dimension"..

Länk

Verkar ev ha vettig stigning men jag är inte impad av hur bössan skjuter.. klart avtändande... 

Publicerat

Om du är hyffsat nöjd med den du har varför pipar du inte om den?

Du är van med den du har och inskjuten med den så en ny pipa med stigningen du vill ha borde väl vara en lösning.

Publicerat
  • Författare
41 minutes ago karelsk blandning sa:

Om du är hyffsat nöjd med den du har varför pipar du inte om den?

Du är van med den du har och inskjuten med den så en ny pipa med stigningen du vill ha borde väl vara en lösning.

Tror jag kikat på det.. kostnaden skulle bli typ dubbla värdet på bössan. Billigare att köpa en ny rakt av.. Men det är en tanke.. 

Publicerat
5 minutes ago Hipshot sa:

Tror jag kikat på det.. kostnaden skulle bli typ dubbla värdet på bössan. Billigare att köpa en ny rakt av.. Men det är en tanke.. 

Glädjen att äga en bra pipa som skjuter bra ska inte underskattas 

Publicerat
  • Författare
33 minutes ago Mr P sa:

Glädjen att äga en bra pipa som skjuter bra ska inte underskattas 

Nej håller verkligen med dej, det ger en rejäl trygghet.. Ska kika lite på det.. det som stör är att förmågan att skjuta tätt handlar väl inte bara om pipan/pipämne utan om låda och system iövrigt även. Tveksam till om Howa Miniaction är en så pass vettig grund att bygga på, förutsättningarna för att få bössan att skjuta riktigt tätt från början kanske inte riktigt finns där.

Publicerat
  • Författare

Drog ett mail till en annan smed än den första jag hade kontakt m tidigare.. så får vi se.

Publicerat
10 hours ago Hipshot sa:

Nej håller verkligen med dej, det ger en rejäl trygghet.. Ska kika lite på det.. det som stör är att förmågan att skjuta tätt handlar väl inte bara om pipan/pipämne utan om låda och system iövrigt även. Tveksam till om Howa Miniaction är en så pass vettig grund att bygga på, förutsättningarna för att få bössan att skjuta riktigt tätt från början kanske inte riktigt finns där.

Howa är väl typ en remington klon så borde gå att få skjuta bra. Impactshooting i afrika byggde en budgetpang för långhåll på howan men då med kort låda o den sköt bra. Så nytt trycke o pipa så borde du va tämligen kittad för framtiden.

Bonus är att 204an går under reglerna med ok för blypiller i var det 15år till? Långt tills dess 😊

Publicerat

Jag tror att monterar man en bra pipa och riktar framkant på lådan är du nog ganska hemma.

Bara en bra pipa gör nog skillnaden du är ute efter, visst du kanske hittar nåt billigt vapen i den prisklassen men att låta montera en ny pipa och sen veta vad man har och att det kommer fungera bra många skott framöver kan vara värt det.

Howan har väl ändå vissa saker du gillar mot dem andra vapnen få du använt den då pass länge?

Publicerat
  • Författare

Jo Howan har helt klart poänger så kanske värt att lägga lite pengar på den framför att köpa ngt nytt som man aldrig hanterat tidigare.. Inväntar svar från smeden så får vi se.. pipa och trycke är prio där isf.

Publicerat

Har börjat jobba på min rävracer.  Ansökte igår om att flytta min T1x från jakt till målskytte för att frigöra en plats i garderoben.

Kommer att bli ett custombygge från vildsvin.

https://vildsvin.se/vapen/nya-gevar-for-jakt/ar-rakrepeter-rpt-223-specialbygge-i-223-rem-for-jakt/

Kommer dock att byggas med 24" pipa istället för 18"

Nu får licensavdelningen jobba lite, innan jag kan beställa.

Publicerat

Det negativa med just mini lådan är att avtryckare passande vanliga inte verkar gå ihop med det systemet.

Borde dock finnas något eftermarknadstrycke, men efter en snabb sökning så var iaf det svaret jag hittade.

Publicerat
  • Författare
13 hours ago marcus.söderlund sa:

Det negativa med just mini lådan är att avtryckare passande vanliga inte verkar gå ihop med det systemet.

Borde dock finnas något eftermarknadstrycke, men efter en snabb sökning så var iaf det svaret jag hittade.

Jag har öht inte fingrat på det själv, det går säkert att justera en smula.. Men lite läskigt då det känns som budget grejer så vågar man inte helt lita på justeringsmöjligheterna. Men vi får se.. har inte fått svar fr smeden, han kanske har för mkt jobb.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Jag har öht inte fingrat på det själv, det går säkert att justera en smula.. Men lite läskigt då det känns som budget grejer så vågar man inte helt lita på justeringsmöjligheterna. Men vi får se.. har inte fått svar fr smeden, han kanske har för mkt jobb.

Med betoning på BORDE så borde det gå att justera, har aldrig fingrat på howa mini själv så kan inte säga något. Men smeden ska nog kunna fixa till trycket, polera upp anläggningsytorna, kanske byta till någon lättare fjäder. Eller bara justera ned trycket om det är justerbart.

Det och en ny pipa så bör du vara tämligen kittad för flera år framöver 👌

Kolla med lite olika smeder är tipset, ringa är oftast lättare än mail. Så kan du bolla lite tankar med dom.

Skjuter mig sj i foten nu då jag tänkte köpa till sommaren om de finns kvar. Men torsbo har superpris på fabriksladdat 40gr v-max. Såpass bra att det är billigare än att köpa tomma hylsor från någon affär. Kan va värt o investera i :)

Publicerat
På 2026-01-05 at 14:23 Hipshot sa:

Jag har en 204:a med 1/10 och den funkar bra med det jag har testat men framförallt med V-max i 40 grain. 
Min bössa är ett billigt bygge baserat på en Rem 700 i 222 rem och den skjuter riktigt tätt. Bössan byggdes 2014 och har använts flitigt. 
1/12 som många tillverkare har fungerar inte jättebra, så köp inte en bössa med den räffelstigningen, 1/10 eller 1/9. Det var rådet som jag fick av piptillverkaren. 

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Mailat två olika smeder, ingen har svarat ph34r Har de ruttnat på mej?

Fått ett tips av Dansken men den gynnaren ska ha tagit ned skylten avseende såna här prylar så jag har avvaktat där.

Vi får väl se, det här är inte tidskritiskt. Nuvarande bössa fungerar utmärkt..

• 2 weeks later...
Publicerat
På 2026-02-03 at 01:55 Hipshot sa:

Mailat två olika smeder, ingen har svarat ph34r Har de ruttnat på mej?

Fått ett tips av Dansken men den gynnaren ska ha tagit ned skylten avseende såna här prylar så jag har avvaktat där.

Vi får väl se, det här är inte tidskritiskt. Nuvarande bössa fungerar utmärkt..

Ta kontakt med Carl-Johan på Vildsvinsbutiken. Han byggde Angelina åt mig.

Har aldrig förr träffat på en butik som är lika service minded som de är. Bra dialog, både före och under bygget.

Publicerat
24 minutes ago Islänningen sa:

Ta kontakt med Carl-Johan på Vildsvinsbutiken. Han byggde Angelina åt mig.

Har aldrig förr träffat på en butik som är lika service minded som de är. Bra dialog, både före och under bygget.

Frågar man om nån dum liten skitgrej tar han reda på det och återkommer i mail. Ska jag beställa en hem till dig?

Han verkar verkligen bry sig om sina kunder.

Publicerat
  • Författare

Drog ett mail och ställde frågan så får vi se..

Publicerat
  • Författare

Fick svar fr vildsvinsbutiken.. nu tror jag inte de svarade på alla funderingar men ny pipa och blånering.. samt vad jag antar montering -ish 11.000. Ställt följdfrågor så får vi se men siktar mot 1/10 stigning så ska det fungera.

Lite fundersam kring kolven med, byta? Sen fästet.. jag är förjävla nojjig kring snabbfäste på en sån här bössa där man vill ha 100% säkert montage. Även om snabbfästena är bra så har jag en känsla av att det kan flytta sig ngn cm eller något jag vet inte. Kanske ska släppa tanken på snabbfäste, den här bössan är ju en rävsmackare och kommer inte dubbléra på någon bockjakt eller annat. Kanske då satsa på ett fäste som inte medger skifte och därmed osäkerhet. Så får det bli.