Publicerat Februari 15, 201214 yr En tanke har legat och grott längst bak i min skalle ett bra tag nu.. Jag började min jaktliga karriär en gång i en dimmig forntid, med en HQ hagel med hanar, och en helt original m/96 kronspett, utan optik så klart, och det var nog där jag grundade min förkärlek för öppna riktmedel, då jag insåg att det faktiskt gick att träffa med dem också. Bägge bössorna levererade som de skulle, viltet föll, men sen kom man in i optikträsket osv, så då skrotades bägge vapnen till förmån för nya. Nu har jag sålt ut lite dammsamlare från garderoben ( inga byglar, nej nej ! ), egentligen till förmån för att kunna skaffa fler enhandsvapen, men tanken har funnits på om jag inte ska offra en förvaringspoäng på att skaffa mig en m/96 igen, och den ska givetvis vara helt i original kronutförande. Tanken med bössan är klass 2-3 jakt och mer moderata laddningar som lådan tål, och en hel del målskytte på bana. Det är ju mest av nostalgiska skäl som denna nu ev införskaffas, för jag tycker faktiskt att de är riktigt trevliga vapen som skjuter förbaskat bra, om pipan är okej. Så..nån som har nått tips på var det står något fint exemplar och dammar ? Jag har inte bråttom, så inga utskjutna skrotbössor är av intresse. Dock kan jag tänka mig att lyxa till den med en diopter...kanske.
Publicerat Februari 15, 201214 yr jag ska hålla ögonen öppna men....om jag får bestämma så vill jag se dig med en Modell 38 istället /Mike
Publicerat Februari 15, 201214 yr Författare jag ska hålla ögonen öppna men....om jag får bestämma så vill jag se dig med en Modell 38 istället /Mike Varför är jag inte förvånad.. ? Det ligger en sån ute på Blocket just nu, har ingen aning om prisbilden på m/38, en m/96 får man ju för kaffepengar dock. http://www.blocket.se/overtornea/HVA_M38_6_5x55_38385286.htm?ca=5&w=3
Publicerat Februari 15, 201214 yr En polare har en som nästan är i mint! Den får du nästan gratis också eftersom han har trångt i garderoben och tittar på en ny bössa... Säg till om du är intresserad så säger jag till honom i morgon bitti.
Publicerat Februari 16, 201214 yr Fan möglis, börjar gubbsjukan komma på allvar? Brukar ju landa på välhållna saker av tveksam kvalitet innehållandes mycket järn och helst skall det vara längre prylar än det moderna. Läs jänkare, harleys och i ditt fall en m/96.
Publicerat Februari 16, 201214 yr Författare Fan möglis, börjar gubbsjukan komma på allvar? Brukar ju landa på välhållna saker av tveksam kvalitet innehållandes mycket järn och helst skall det vara längre prylar än det moderna. Läs jänkare, harleys och i ditt fall en m/96. Japp, i takt med att prostatan krånglar och skin-spiken krymper, så måste man ju fylla sitt manliga ego med saker som håller den längd man är van att hantera, därav en original-96:a.. Såg att det fanns en snubbnos 22:a som skulle passa i ditt fall..
Publicerat Februari 17, 201214 yr Författare Jaha ja, med hjälp av Wizard så löste sig det här snabbt. 96:a inköpt från plattlandet = case closed.
Publicerat Februari 17, 201214 yr Trevligt! Kul att få tag i en som är i bra skick också! Vill du ha lite silverpil och liknande i originalaskar så hojta till!
Publicerat Februari 17, 201214 yr Hörru hårdhomo! Köper man bysse så ber man om detaljerade bilder och när man fått dom så åker dom upp i en sådan här tråd pronto. Sen är det skit samma om vi sett möget eller ej det är detaljfotona som är intressanta. I övrigt.... Skulle du häråt framöver eller?
Publicerat Februari 17, 201214 yr Författare Vill du ha lite silverpil och liknande i originalaskar så hojta till! Bajsar björnar i skogen ? Kronammo välkommnas med öppna famnen, satt just och klurade på vilka laddningar och kulor som den här gamla damen ev kunde uppskatta, och vad kan väl vara bättre än det som hon är byggd för från början ?.
Publicerat Februari 17, 201214 yr Författare Hörru hårdhomo! Köper man bysse så ber man om detaljerade bilder och när man fått dom så åker dom upp i en sådan här tråd pronto. Sen är det skit samma om vi sett möget eller ej det är detaljfotona som är intressanta. I övrigt.... Skulle du häråt framöver eller? Hörru Butt-boy..jag har inga bilder på den, då säljaren sticker på semester idag, så det hans inte med, Jag har inte bestämt ännu när jag ska åka ner till Stenungsund, fick ju en massa extrajobb med stormfälld skog här, som tar tid, men förhoppningsvis i Mars någon gång, dock såg jag att det blir en rejäl omväg ner till din träskhåla, så jag skiter nog i dej den här gången, bra va ?.
Publicerat Februari 17, 201214 yr Bajsar björnar i skogen ? Kronammo välkommnas med öppna famnen, satt just och klurade på vilka laddningar och kulor som den här gamla damen ev kunde uppskatta, och vad kan väl vara bättre än det som hon är byggd för från början ?. Har inte bara kronammo, har även essemtorped i originalförpackning! Skall man skjuta in så skall man göra det med tidstypisk ammunition! De har varit korrekt förvarade så de är bara att peta i och klämma av!
Publicerat Februari 17, 201214 yr Författare Har inte bara kronammo, har även essemtorped i originalförpackning! Skall man skjuta in så skall man göra det med tidstypisk ammunition! De har varit korrekt förvarade så de är bara att peta i och klämma av! *dräggel*...
Publicerat Februari 17, 201214 yr Håller själv så smått på att göra en gammal m/96 skjutklar. Ingenting jag började min jaktliga bana med men en 'släktklenod' som började sin bana som en tjuvjaktsbössa för ett hemuligt massa år sedan. Vi pratar nog tider innan första världskriget behövde ett nummer. Senare har den använts till fältskytte och dammsammling, har letat fram lite ladddata till den samt finns någon ask Essemtorped och sen ska dioptern tillbaka dit hade jag tänkt.
Publicerat Februari 17, 201214 yr Författare Håller själv så smått på att göra en gammal m/96 skjutklar. Ingenting jag började min jaktliga bana med men en 'släktklenod' som började sin bana som en tjuvjaktsbössa för ett hemuligt massa år sedan. Vi pratar nog tider innan första världskriget behövde ett nummer. Senare har den använts till fältskytte och dammsammling, har letat fram lite ladddata till den samt finns någon ask Essemtorped och sen ska dioptern tillbaka dit hade jag tänkt. Kul att höra fler som uppskattar dessa, och laddata får du gärna dela med dig av, om det är såna data som har det tryck som bössan är byggd för, moderna sexånhalv-laddningar är för brutala mot de glashårda lådorna på en gammal 96:a.
Publicerat Februari 17, 201214 yr Å en sån här! http://www.stockholmsvapenfabrik.se/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=66&products_id=203 Bra till gresajakten
Publicerat Februari 17, 201214 yr Författare Å en sån här! http://www.stockholm...products_id=203 Bra till gresajakten Har en sån sen förr, har inte gris på mina marker häruppe, men kan vara bra mot kramsjuka nallar..
Publicerat Februari 17, 201214 yr Här är lite ögongodis så länge! Har även lite Norma plugg som jag inte har användning för så det får åka upp till dig. Vill minnas att jag har ultralätta rådjursplugg till den också från den tiden när sexochenhalvan var den enda riktiga kalibern! Lägger på lådan efter helgen!
Publicerat Februari 17, 201214 yr Författare Här är lite ögongodis så länge! Har även lite Norma plugg som jag inte har användning för så det får åka upp till dig. Vill minnas att jag har ultralätta rådjursplugg till den också från den tiden när sexochenhalvan var den enda riktiga kalibern! Lägger på lådan efter helgen! Vore du inte redan gift så skulle jag fria..
Publicerat Februari 17, 201214 yr Vore du inte redan gift så skulle jag fria.. Vem vet, jag kanske skiljer mig!
Publicerat Februari 17, 201214 yr Vore du inte redan gift så skulle jag fria.. Jasså! jaha! På det viset! plötsligt är man inget värd! /Mike
Publicerat Februari 18, 201214 yr Författare Jasså! jaha! På det viset! plötsligt är man inget värd! /Mike Jag har konverterat till mormon, så det är lugnt Mike, du är fortfarande min bitch.
Publicerat Februari 18, 201214 yr du är fortfarande min bitch. Puuuh Gud så skönt att höra! blev lite orolig ett tag /Mike