Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur tänkte moderaternas pr avdelning nu?

Featured Replies

Publicerat

Ser att alla debatörer har sina poäng i argumenten.

Det som känns lite tokigt idag är att dom längst ner på inkomststegen har fått mindre pengar att klara sig på.

Hörde bla igår om en tjej som lämnade gymnasiet med högsta betyg i alla ämnen. Har haft lite tillfälliga jobb med ok lön så hon tom kunde spara en del. Ny pga arbetssitutionen i landet så står hon helt utan inkomst. Hon måste i princip tigga av sin föräldrar för att överleva.

Samtidigt så har de som tjänar över 50-60000/månaden fått mer över i plånboken varje månad. Vissa upp mot 60-70000 mer per år. Sjuka, arbetslösa mm har fått 5-7000 mindre per år. Det är den blå politiken, ta från dom som ligger och ge till de som har det rätt gott redan innan. Pleti ska leva av smulorna som ramlar från de rikas smörgåsbord. Inte äta en egen smörgås.

I USA som hyllas för sin kapitalistiska marknad.... De fattiga blir fattigare och de rika blir ofantligt mycket mer rik. Problemet är att den hyffsat välmående medelklassen håller på att försvinna där. Några kliver upp och blir oförskämt rik, med flertalet ramlar tyvär ner i fattigdom.

Alla i medklassen tror sig tillhöra de 5-10% som kan kliva upp, men flertalet kommer att få se sig som förlorare.

Den enda ekonomin i Världen som bevisligen fungerar just nu är den Kinesiska kommunistkapitalismen.......

Det är Kina som ska rädda europa, Det är Kina som ska rädda USA. Det är Kina som ska få fart på den Afrikanska ekonomin.

Ett faktum vi inte kan blunda för!

Historiskt sätt är denna ansamling av medel till några få människor i samhällstoppen, startskottet för massornas uppror.

Är du hungrig och ser att andra kan bada i smör så vill du ha del av det. Åtminstånde tillräckligt för att överleva dagen.

Fortsätter denna trend runt om i världen och Sverige, så kommer vi tyvär att se liknande händelser som Franska revolutionen, första värdskriget, Ådalen, och andra världskriget. Tyvär är det konsekvensen när massorna inte kan försörja sig och går hungrig.

I Grekland har det redan börjat. (Dom var den mest misskötta ekonomin i Euoropa) I April är det Frankrikes tur......

Parallelt så gror missnöjet over there i det förlovade landet som prisas så högt bland kapitalisterna.

Den politik som M för idag, är förmodligen helt riktig när det finns lite fler arbeten än det finns arbetslösa. Nu när det finns 3-4 gånger fler arbetslösa än lediga jobb, så kommer politiken endast att skapa motsättningar.

Pengar finns i tillräcklig mängd för att vi alla skulle kunna leva rätt ok, kanske med vissa små justeringar av standarden (Vi kanske inte kan ha 3 tv apparater/familj och ett flertal bilar.....) Det gäller att fördela dom på ett bra sätt. Utbildning och ansträngning ska synas i plånboken, men är det rimligt att skillnaden är så ofantlig. Räcker det inte med att de rika kan köpa 3 bilar när arbetaren har råd med en? Räcker det inte med 3 bostäder åt de rika, när arbetaren har råd med en? Som det har blivit så har det rika upp mot 10-15 gånger så mycket. Det finns det ingen människa som är värd. Tror man sig vara värd så mycket mer än andra, så är det nog dags att söka psykologisk hjälp, för då är man en psykopat eller narcissist!

Tyvär så håller dom som har ett stort överskott på sina konton, så hårt i slantarna att dom inte kan tänka sig att dela med sig så någon mindre bemedlad kan sätta mat på bordet. Som en femåring i sandlådan som håller i sina 7 spadar och skriker min! min! min! Fast han bara kan leka med en spade i taget...

Publicerat

Kias,

Kinas ekonomi funkar utåt. priset är högt. 100-200 miljoner människor som inte riktigt kan sätta mat på bordet varje dag, äger inget, har ingen framtid mer än att sitta av livet. men ekonomin funkar. visste du att det är en hel hög med folkuppror i kina varje år som slås ned av militär, detta pga svält?

det funkar på papper och i partielit.

Publicerat

Hej.

Tycker nog att man glömmer sjuka o framför allt handikappade människorna.

De om några har fått det bra mycket sämre o det är där M har tagit pengar.

Fakta är att M skiter i sjuka o handikappade människor. Men är man frisk o har ett jobb så är det ingen fara.

Med de borgliga så är det mycket jag, hur ska jag få det bättre.

Folk glömmer att det är vi, vi alla som måste dra sitt strå. INTE de som redan har det svårt i vårt (rika) samhälle, som borg sa. (vettig person).

Har ett hyfsat jobb själv, men ser verkligheten nära.

Jag har fått det bättre men inte vi.

Publicerat

Tycker som någon skrev här i tråden att man ska försöka undvika diskutera politik på ett jaktforum, jaktpolitik är en sak men annan politik kan sluta i kaos, vet sist vi hade en politisk debatt om Jonas Sjöstedt då blev det nästan ovänskap.

Sen kan jag säga jag skulle inte rösta på de röda o mp vill inte ha en rödgrön röra igen. Så jag röstar på det parti jag är aktiv inom. En sak kan jag då erkänna skulle aldrig kunna rösta på moderaterna, dom ligger lite för långt från mina åsikter i vissa frågor.

Publicerat

Den politik som M för idag, är förmodligen helt riktig när det finns lite fler arbeten än det finns arbetslösa. Nu när det finns 3-4 gånger fler arbetslösa än lediga jobb, så kommer politiken endast att skapa motsättningar.

Pengar finns i tillräcklig mängd för att vi alla skulle kunna leva rätt ok, kanske med vissa små justeringar av standarden (Vi kanske inte kan ha 3 tv apparater/familj och ett flertal bilar.....) Det gäller att fördela dom på ett bra sätt. Utbildning och ansträngning ska synas i plånboken, men är det rimligt att skillnaden är så ofantlig. Räcker det inte med att de rika kan köpa 3 bilar när arbetaren har råd med en? Räcker det inte med 3 bostäder åt de rika, när arbetaren har råd med en? Som det har blivit så har det rika upp mot 10-15 gånger så mycket. Det finns det ingen människa som är värd. Tror man sig vara värd så mycket mer än andra, så är det nog dags att söka psykologisk hjälp, för då är man en psykopat eller narcissist!

Tyvär så håller dom som har ett stort överskott på sina konton, så hårt i slantarna att dom inte kan tänka sig att dela med sig så någon mindre bemedlad kan sätta mat på bordet. Som en femåring i sandlådan som håller i sina 7 spadar och skriker min! min! min! Fast han bara kan leka med en spade i taget...

suck...

Publicerat

Jag försöker hitta en bättre area för denna tråden för det handlar inte ett dugg om jakt eller viltrelaterade frågor.

Tråden flyttas inom kort.

Publicerat

Jag försöker hitta en bättre area för denna tråden för det handlar inte ett dugg om jakt eller viltrelaterade frågor.

Låter bra det.

Publicerat

Varför tror vissa att hög inkomst alltid sker på någons bekostnad?

Blir ni gladare om alla har det lika dåligt?

Ska det inte löna sig att investera i sig själv genom utbildning eller att starta ett framgångsrikt företag?

Publicerat

Varför tror vissa att hög inkomst alltid sker på någons bekostnad?

Blir ni gladare om alla har det lika dåligt?

Ska det inte löna sig att investera i sig själv genom utbildning eller att starta ett framgångsrikt företag?

självklartska det löna sig att investera och arbeta. Förstår inte varför vissa har så svårt för folk som har lyckats i samhället. Detta är nog en släng av den Svenska avundsjukan. Sen förstår jag inte varför vissa på vänstersidan av den politiska skalan är imot att folk känar pengar. JKag är inte rik kommer nog aldrig att bli rik på pengar men jag har andra saker som gör mig rik. Men jag avundas icke de som känar pengar.

Publicerat

Dessutom är ju vår sk välfärd helt beroende av att vi har duktigt folk som startar företag och skapar jobb, det är ju därifrån skatteintäkterna kommer. Utan möjlighet att bli rik så blir det helt enkelt inga skattepengar.

Publicerat

Kias,

Kinas ekonomi funkar utåt. priset är högt. 100-200 miljoner människor som inte riktigt kan sätta mat på bordet varje dag, äger inget, har ingen framtid mer än att sitta av livet. men ekonomin funkar. visste du att det är en hel hög med folkuppror i kina varje år som slås ned av militär, detta pga svält?

det funkar på papper och i partielit.

Visst är det så. Det finns provinser som är väldigt fattig. Men för varje dag som går får även dom en aning bättre. För inte så många decenier så var hela Kina ett u-land. Nu har dom provinser med långt högre levnadsstandard än vad vi har här i Sverige. Men som sagt det finns även provinser där det fortfarande är väldigt dåligt att leva.

Den delen av befolkningen som har det dåligt där, har "alltid" haft det dåligt. Men varje förbättring är en förbättring och det går åt det hållet.

Här i Sverige så är det inte sällan att det är folk som har haft det ok som får det fattigt, det är en svårare väg att acceptera. En fattig i Kina som får råd med en cykel blir glad. En "svensson" här som måste börja använda cykel för han inte har råd med bil, blir snarare ledsen.....

Publicerat

Kias,

Jag har sett landsbygden i Kina. Jag har kontakt med en del som läst och jobbar där. Som västerlänning är det riktigt svårt att kokmma till dessa områden och se eländet, som exempel var er sörjig lerflod det som var vägen till en by på landet, det vi kallar infrastruktur finns inte i vissa regioner. staten kina vet inte ens hur många människor man är i landet för de vet inte riktigt hur många som finns på landsbygden och vem som är föräldrar till vem, det bokförs inte. detta är inget staten sanktionerar att man får titta på, det är deras baksida. jag håller inte alls med att de långsamt får det bättre. dom har det dåligt. Approximativt har lika många det dåligt idag som för 10 år sen skulle jag våga mig på att säga. statsregioner med hög standard i all ära men den nya ekonomiska flugan "statskapitalism" eller vilket nammn man väljer är bara en annan form av diktatur, med mycket pengar i leken...

Rätt likt USA kan man tycka. Fin fasad, skit på bakgården.

Publicerat

Kias,

Jag har sett landsbygden i Kina. Jag har kontakt med en del som läst och jobbar där. Som västerlänning är det riktigt svårt att kokmma till dessa områden och se eländet, som exempel var er sörjig lerflod det som var vägen till en by på landet, det vi kallar infrastruktur finns inte i vissa regioner. staten kina vet inte ens hur många människor man är i landet för de vet inte riktigt hur många som finns på landsbygden och vem som är föräldrar till vem, det bokförs inte. detta är inget staten sanktionerar att man får titta på, det är deras baksida. jag håller inte alls med att de långsamt får det bättre. dom har det dåligt. Approximativt har lika många det dåligt idag som för 10 år sen skulle jag våga mig på att säga. statsregioner med hög standard i all ära men den nya ekonomiska flugan "statskapitalism" eller vilket nammn man väljer är bara en annan form av diktatur, med mycket pengar i leken...

Rätt likt USA kan man tycka. Fin fasad, skit på bakgården.

Jodå, bakgården är smutsig även i Kina. Även i de lite mer välmående delarna har sina arbetare som knappast kommer att bli pensionärer.....

Men omvärldens ögon gör att arbetsvilkoren blir lite bättre för varje år. Lönerna stiger, arbetarna ställer mer och mer krav och Kina out source´a sin produktion till "med deras ögon mätt, låglöne länder" tex i Afrika. Det är nog bara en fråga om när, innan Kina är världens största och viktigaste ekonomi.

Även där blir det spännande och se hur dom komer att hantera sin regionalpolitik i framtiden. Det är väl då vi kan se om deras politik fungerar hela vägen ut.

I fråga om diktatur så kanske det är vad som krävs i en del västländer. En "god" despot som tar ansvar för sitt folk och inte tar populaistiska beslut för att bli återvald..... Jag hoppas iof att det aldrig händer att något västland blir styrd av en diktator igen!

(Men ibland när demokratin funkar dåligt i fråga om att fördela befintliga medel på bästa sätt, då kittlar tanken om den goda despoten......)

Fast iof så är Grekland väldigt nära att kunna betraktas som diktatur. Vilkoren för Greklands överlevnad dikteras som bekant från Bryssel.....

Hursom.... Det är väldigt spännande tider vi lever i. Stickspåren och irrvägarna är många och det blir intressant att se vilken/vilka vägar vi kommer att ta framöver.

Kommer vi i Sverige att ha 25% arbetslöshet med hungerkravaller om 5 år? Eller kommer vi att nyttja våra naturresurser så vi kan sysselsätta medborgarna och skapa välmående och social trygghet? Stigarna är upptrampade i båda riktningarna, det blir spännande och se vart vägen för massorna kommer att läggas......

Publicerat

Tyvärr är inte det stora problemet arbetslösheten hos ungdomar utan problemet är mycket större än så. Idag utbildar vi ungdomarna rakt ut i arbetslöshet. Alla ska ju få chansen att utbilda sig i sin hobby fast det inte finns arbeten inom det området. Som några exempel examineras ca 1200 stylister varje år och 2011 fanns det inte ett enda stylist jobb ledigt. Det examineras ca 4500 frisörer varje år och 2011 fanns det 500 jobb lediga. Varför har man ett mediagymnasium i en kuststad i Norrland där man examinerar ett par hundra elever varje år? Ungdomarna ska utveckla sig själva och vi "hjälper" dom med detta. Det är tyvärr ingen som talar om för dom att det kan vara svårt att få jobb inom sitt intresseområde. Så vi har ett gäng utbildade cirkusartister, rockgitarrister, Tv-producenter, musikalartister, konstnärer, basket-, fotbolls-, innebandy- och handbollsspelare som inte har jobb. Detta elände påbörjades under S och har tyvärr pågått ganska länge. Det är en skam att vi curlar ihjäl ungdomarna så att de går en onödig linje i skolan för att sedan hamna i arbetslöshet med en kompetens som ingen vill ha eller behöver. Detta är ett stort misslyckande för samtliga politiska partier i Sverige. :(

Det har gått så långt att AF har börjat hjälpa företag med att hitta kompetent arbetskraft utomlands via EURES pga kompetensbristen i Sverige. Jag var på en emigrantmässa i Holland för ett par veckor sedan och där var det 60 st arbetsförmedlare för att hitta holländare med teknisk kompetens som vill flytta till Sverige. Jag frågade dom varför AF satsar på utländska mässor och fick till svar att ungdomarna har fel kompetens i Sverige.

Jag fattar inte varför det inte finns något politiskt parti som vågar ta tag i denna absurda fråga. :( :(

Publicerat

Kan du inte fixa en area som heter "papperskorgen". Dessa trådar spårar ur direkt.

Publicerat

Kan du inte fixa en area som heter "papperskorgen". Dessa trådar spårar ur direkt.

Den finns redan ;)

Frågan är, eftersom det nu uppstod en debatt, OM vi skall ha en area för dylika trådar?

OM vi har en sådan area så får den inte genomsyra resten av forumet!

Vi har jakt och skytte som gemensam nämnare och givetvis så är vi olika på resten av punkterna och politiken är givetvis en del av detta.

Dock ställer jag mig frågande huruvida vi verkligen behöver diskutera politik i dess grundläggande form och inte där den enbart tangerar jakten...

För mig är det ett intressant ämne men jag ställer mig tveksam till det på det HÄR forumet.

Tyck till!

Publicerat

Den finns redan ;)

Frågan är, eftersom det nu uppstod en debatt, OM vi skall ha en area för dylika trådar?

Vi har jakt och skytte som gemensam nämnare och givetvis så är vi olika på resten av punkterna och politiken är givetvis en del av detta.

Dock ställer jag mig frågande huruvida vi verkligen behöver diskutera politik i dess grundläggande form och inte där den enbart tangerar jakten...

För mig är det ett intressant ämne men jag ställer mig tveksam till det på det HÄR forumet.

Tyck till!

Vi är inne på samma linje. Det hör inte hemma här. Och papperskorgen är där ingen ser det mer ;)

Den enda "politik" vi ska diskutera här är det som gäller jakten. INTE partipolitik

Publicerat

Den finns redan ;)

Tyck till!

Oavsett vad vi tycker... Men POLITIK styr allt vi gör!

Vi är vuxna människor, visst kan vi uttrycka åsikter och ta andras åsikter utan att bli förargade och oförskämda!?

Genomgående så tycker jag att jacktsnack har hög i tak. Många åsikter ventileras. Någon få gång spårar det ur, vilket är synd....

Men kärntanken ska vi värna!

Älgförvaltning är politik! Vargen är politik! Vapengarderoben är politik, blyets varande är politik, förutsättningarna för jakten är politik!

Allt vi gör och tycker är politik!!

Kan bara tala för mig själv. Men jag anser att den som har en åsikt, står för den och har tagit ställning utifrån sin egna utbildningar, referenser och seder. Den kan jag respektera även om den inte tycker som mig i en fråga. Tom respektera mer pga att den har tagit ställning i en sak efter de egna förutsättningarna. Dock kan jag ha en helt annan åsikt i sakfrågan! Men personen kan vinna mitt gillande pga av den står för en sak även om det är av motsatt åsikt av min!

Dämpa om det går överstyr! Men tillåt duskurser öven om dom blir lite heta utan att övergå i oförskämdheter och personangrepp!

FÖ ligger tråden rätt! Jakt och samhälle! Samhällspolitiska åsiktesyttringar bör ligga under samhälle.....

Publicerat

Den finns redan ;)

Tyck till!

En sak som vi har på styrelsemöterna är att all partipolitik lämnas utanför rummet, enda politik vi ska diskutera är jakt och jaktpolitiska frågor som berör oss som jaktvårdskrets. Tycker det ska vara samma sak här ingen partipolitik ger bara osämja men jaktpolitiska frågår kan vi köra. där vi kan hoppa på olika partier i jaktfrågor.

Publicerat

jag tycker man kan diskutera vad som helst, även på ett jaktforum, de som inte gillar det behöver ju inte läsa eller kommentera just de trådarna. jaktsidan skulle kunna göra en separat del i forumet för övriga diskustioner, kanske så att det går att stänga av delen i visa nytt innehåll för de som bara vill läsa om jakt och skytte mm....

Publicerat

jag tycker man kan diskutera vad som helst, även på ett jaktforum, de som inte gillar det behöver ju inte läsa eller kommentera just de trådarna. jaktsidan skulle kunna göra en separat del i forumet för övriga diskustioner, kanske så att det går att stänga av delen i visa nytt innehåll för de som bara vill läsa om jakt och skytte mm....

Den delen finns redan men den kräver att man har minst 50 inlägg för att man skall komma åt den och du har inte mindre än tre stycken kvar ;)

Publicerat

okey ska försöka få till 3 inlägg på så kort tid som möjligt då ;)

Publicerat

inlägg nr 50, ngn som bjuder på kaka?

Publicerat

Överväger allvarligt att rösta blankt nästa gång om ingen lyckas sy ihop käften på den där kärringen som tagit över efter Carlgren. Så gruvligt besviken på Alliansen efter deras totalkast i rovdjursfrågan. S har taggat upp så en sån här fråga kan bli avgörande gissar jag.

Mvh!

Publicerat

Vi ställer för lite krav på våra politiker, de få leka lite hur de vill och deras minst sagt feta vallöften för att fiska röster är i våra ögon ett löfte och i deras ögon en hypotes, sen tycker jag nog att deras avsaknad av verkligheten är lite märklig, vilket företag skulle välja en chef som aldrig har jobbat, men här får de leka med miljarder, vår framtid och vår hälsa.

Vem som gjorde vad och hur har ni redan dryftat men vi slapp åtminstone frysta lönehöjningar och 15% extra i skatt den här gången, men få pratar om hur vi vill ha det och hur det ska göras, betydligt svårare ekvation, nog kan vi ha en politik debatt på forumet så länge den ger något framåt!