Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har någon sett en kula från en 6.5x55 fallera med avseende på att penetrera bogbladet på en älg

Featured Replies

Publicerat

Jag hoppas att det här inte blir en av de vanliga "Är 6.5x55 tillräcklig för älg/vildsvin/whatever?"-trådarna som är alltför vanliga på åtminstone vårt grannforum. Hur förklaras nedan.

I dessa trådar på grannforat hävdas det relativt ofta (av framförallt ett fåtal signaturer) att vederbörande har sett prov hur en kula från en sex och en halva inte klarat av att penetrera bogbladet på en älg, alternativt att detta är något som sker ofta för kalibern. Det anges aldrig några detaljer kring under vilka omständighter detta ska ha skett och trådarna är så gamla nu, så därför frågar jag här istället. Jag är vagt skeptisk, men äger ju ringa erfarenhet själv, så därför hoppas jag på er samlade visdom, kära forummedlemmar.

För att det inte ska urarta till den ovan nämnda trådtypen tänkte jag försöka strukturera upp diskussionen kring några specifika frågor.

1. Har du någon gång sett prov på alternativt läst om att en premiumkula (Med det avser jag här t ex 156 gr Oryx, 160 gr Woodleigh, 140 gr Accubond, 140 gr Partition, 140 gr Swift A-Frame och andra dylika bondade/partionerade eller monometall-kulor) inte klarat att penetrera bogbladet på en älg? Berätta gärna mer om omständigheterna isåfall, framförallt vad vägde älgen på en höft och vad var det för kula?

2. Har du någon gång sett prov på alternativt läst om att en vanlig blyspetskula (Med det avser jag här t ex 156 gr Alaska, 156 gr Vulkan, 140 gr Hornady Interlock, 140 gr Sierra Gameking och andra dylika kulor) inte klarat att penetrera bogbladet på en älg? Som på fråga 1, gärna mer om omständigheterna.

3 Hur många älgar har du sett skjutna med 6.5x55 genom bogbladet ungefär, dvs vad är ditt underlag?

4. Anser du att man, om man använder 6.5x55 med premiumkulor, bör undvika att skjuta genom bogbladet på älg? Ska man bara ta rena bredsidor oavsett kula?

Jag tänkte skriva något här om vad jag ansåg om 6.5x55 och älg, men jag struntar faktiskt i det. Jag nöjer mig med att säga att den viktigaste faktorn för framgång när man jagar är omdöme, och omdöme kräver kunskap att basera sin bedömning på, något jag hoppas ni kan hjälpa mig få.

Så, jag är tacksam för era svar, och även andra tankar med relevans för ämnet, men jag hoppas vi kan undvika att upprepa allt det där som vi redan läst tjugo gånger.

Publicerat

6,5mm kulor spelar i toppligan med avseende på sectional density.

Denna egenskap är den mest betydelsefulle med avseende på penetration-svårt att argumentera mot det ;)

Som svar på din fråga-nej jag har aldrig sett eller hört talas om någon 6,5mm projektil som inte penetrerat bogbladet på en älg.

Vad jag kan tycka angående 6,5x55 och då har jag haft och jagat med tre olika under åren, är att den låga hastigheten tillsammans med tunga kulor ger smala sårkanaler och därmed långsam urblödning,följden av detta blir jämfört mot andra kalibrar längre flyktsträckor vilket jag inte gillar!

Men penetrerar gör den! den som påstår något annat har nog för lite faktaunderlag.

/Mike

Publicerat
  • Författare

6,5mm kulor spelar i toppligan med avseende på sectional density.

Denna egenskap är den mest betydelsefulle med avseende på penetration-svårt att argumentera mot det ;)

Som svar på din fråga-nej jag har aldrig sett eller hört talas om någon 6,5mm projektil som inte penetrerat bogbladet på en älg.

Vad jag kan tycka angående 6,5x55 och då har jag haft och jagat med tre olika under åren, är att den låga hastigheten tillsammans med tunga kulor ger smala sårkanaler och därmed långsam urblödning,följden av detta blir jämfört mot andra kalibrar längre flyktsträckor vilket jag inte gillar!

Men penetrerar gör den! den som påstår något annat har nog för lite faktaunderlag.

/Mike

Det är precis detta som jag misstänkt. Dvs att svagheten hos kalibern ligger i tvärsnittsytan på sårkanalen, med de nackdelar som du nämner. Vilket till viss del borde minskas genom att använda en 140 gr kula med högre hastighet och hög BC, dessutom gärna en bondad kula som ändå släpper en del splitter. Men eftersom några hänvisar till detta med pansarbogblad med sådan envishet blir man ju lite osäker, då jag saknar egen relevant erfarenhet.

Slutsats hittills: Man ska inte lita på allt man läser på robsoft.

Också, det sägs att du är forumets expert på A-Max. Har du testat den i 6.5x55 eller motsvarande kaliber mot mindre och/eller mellanstort vilt (Ffa rå och hjortvilt)?

Publicerat

Vi råkar ha ett viltslakteri på gården där jag arbetar. Vi har väl under åren slaktat ca 1000 älgar.

Jag har aldrig sett någon kula av någon kaliber eller slag som inte gått igenom bogbladet på ingångs sidan. Som är någorlunda skjutna på bredsidan, och det inte varit något träd ivägen :) eller anat. Där i mot händer det då och då att kulan inte går igenom hela älgen utan ligger utanför bogbladet men inanför skinet på utgångs sidan. Men det händer även kalibrar något grövre än 6,5*55 också. Då har kulan oftast gått igenom en del av tex våmen eller grova ben först. Sedan är det svårt för oss att veta med vilken typ av kula älgen är skjuten med, då en del av älgarna är inköpta. Vanligast är nog vulkan eller oryx skulle jag tro ?

Thomas

Publicerat

Men problemet med 139-140 grains kulor och 6,5X55 är just hastigheten. Dvs få upp kulorna i rätt hastighet...

Det behövs en Vo på 840-850 m/s för att klara 2700 joule på 100 meter. Kanske lite lägre Vo räcker om kulan har bra ballistik.

Det här går att handladda i en snäll bössa med inte för kort pipa. Men det blir ändå en laddning precis på klass 1 marginalen.

Men penetrationen är det ofta inga bekymmer med. I alla fall inte med premiumkulor.

Publicerat

Slutsats hittills: Man ska inte lita på allt man läser på robsoft.

Tell me about it :lol:

Publicerat

Kan nämna att min farbror jobbade i ett antal år på ett viltslakteri...

Han sparade alla kulor som han hittade i djurkropparna. Företrädesvis älg och rå...

Han hittade vad som föreföll vara kulor från en 222:a helmantel. 4 st i bogen på en vuxen älg. 5:e kulan sänkte älgen med en ryggkotpelarträff.

De är de enda kulor han har hittat som inte orkat genom bogen på älg. Han har slaktat en bra bit över 1000 älgar genom åren....

(Han misstänkte att det var en fågeljägare som fått ett tillfälle....)

Publicerat
  • Författare

Men problemet med 139-140 grains kulor och 6,5X55 är just hastigheten. Dvs få upp kulorna i rätt hastighet...

Det behövs en Vo på 840-850 m/s för att klara 2700 joule på 100 meter. Kanske lite lägre Vo räcker om kulan har bra ballistik.

Det här går att handladda i en snäll bössa med inte för kort pipa. Men det blir ändå en laddning precis på klass 1 marginalen.

Men penetrationen är det ofta inga bekymmer med. I alla fall inte med premiumkulor.

Jag har redan tänky i dessa banor. Kulor med BC på ca 0.500 och något däröver (140 gr Accubond, Partition, Gameking, SST) når E100 > 2700 J vid V0 = ~ 830-835 m/s, precis som du säger. Jag var mycket nära att nå det med Gameking innan min kronograf ballade ur. Samma sak med Accubond. Går det inte och känns säkert får jag tänka om. Jag kan säga att min 6.5x55 aldrig primärt kommer vara en älg-bössa, är mer intresserad av vad som är möjligt och etiskt försvarsbart.

Vi råkar ha ett viltslakteri på gården där jag arbetar. Vi har väl under åren slaktat ca 1000 älgar.

Jag har aldrig sett någon kula av någon kaliber eller slag som inte gått igenom bogbladet på ingångs sidan. Som är någorlunda skjutna på bredsidan, och det inte varit något träd ivägen :) eller anat. Där i mot händer det då och då att kulan inte går igenom hela älgen utan ligger utanför bogbladet men inanför skinet på utgångs sidan. Men det händer även kalibrar något grövre än 6,5*55 också. Då har kulan oftast gått igenom en del av tex våmen eller grova ben först. Sedan är det svårt för oss att veta med vilken typ av kula älgen är skjuten med, då en del av älgarna är inköpta. Vanligast är nog vulkan eller oryx skulle jag tro ?

Thomas

och

Kan nämna att min farbror jobbade i ett antal år på ett viltslakteri...

Han sparade alla kulor som han hittade i djurkropparna. Företrädesvis älg och rå...

Han hittade vad som föreföll vara kulor från en 222:a helmantel. 4 st i bogen på en vuxen älg. 5:e kulan sänkte älgen med en ryggkotpelarträff.

De är de enda kulor han har hittat som inte orkat genom bogen på älg. Han har slaktat en bra bit över 1000 älgar genom åren....

(Han misstänkte att det var en fågeljägare som fått ett tillfälle....)

Tusen tack för infon! Precis vad jag letade efter. Det ni skrev får mig att tro att jag definitivt kan bortse från dessa historier. Det må möjligtvis ha hänt, men det har ingen bäring på hur 6.5x55 bör användas vid älgjakt. Fan vad vårt fina forum är bra!

Publicerat

vem på robsoft har påstått att en 6,5x55 inte pallar att penetrera ett bogblad.

Publicerat

Jag har vid ett tillfälle sett att en 6,5x55 inte slagit genom bogbladet på en fullvuxen älgtjur. Kulan var en Nosler Partition laddad av Norma om jag inte minns helt fel.

Och det var INTE jag som var skytten. Det är väldigt tveksamt om ens den kulan i en fabriksladdning uppnår klass ett.

Jag har skjutit älg med 6,5 med gott resultat men då med andra laddningar. Hur som hellst så var kulan också lite splittrad så jag misstänker att den kan ha passerat lite ris på sin färd mot älgkroppen.

Publicerat
  • Författare

vem på robsoft har påstått att en 6,5x55 inte pallar att penetrera ett bogblad.

Jag tror det var signaturen Nature samt någon mer som jag inte kommer ihåg just nu. Det har varit i trådarna om 6.5x55:ans fördärvlighet/förträfflighet.

Har du skjutit någon älg med en .264-kula från någon av dina bössor med lite mer fart i någon gång? Resultat isåfall?

Publicerat
  • Författare

Jag har vid ett tillfälle sett att en 6,5x55 inte slagit genom bogbladet på en fullvuxen älgtjur. Kulan var en Nosler Partition laddad av Norma om jag inte minns helt fel.

Och det var INTE jag som var skytten. Det är väldigt tveksamt om ens den kulan i en fabriksladdning uppnår klass ett.

Jag har skjutit älg med 6,5 med gott resultat men då med andra laddningar. Hur som hellst så var kulan också lite splittrad så jag misstänker att den kan ha passerat lite ris på sin färd mot älgkroppen.

Intressant, stort tack för infon. Var det en stor älg? Minns du vikten ungefär? Vet du det ungefärliga avståndet och i vilken vinkel kulan slog an?

Också, hur många älgar har du varit med när de skjutits? Ursäkta alla frågor men försöker få en uppfattning om hur frekvent det är.

Publicerat

Att Nosler Partition ibland "delar sig" är ett känt fenomen, och då kan den tunga bakre biten ändra riktning. Bogbladet är knappast det stora problemet, utan överarmsbenet (eller för all del dess fäste mot bogbladet).

Jag har haft en 6,5:a, men har den inte kvar. Kaliberns stryka är i mina ögon dess mångsidighet och penetration. Vill man skjuta älg är det förstås den senare faktorn som är intressant. Lätta, mjuka kulor i hög hastighet ger sämre penetration än motsatsen; går man den vägen har man i mina ögon aktivt valt att försämra kaliberns främsta styrka på klass 1 vilt (förutom skjutbarheten, då). Precis som Mad Mike skriver så blir dock sårkanalen förstås mindre än med andra alternativ, såväl vad gäller kalibrar som kulor.

Publicerat

Jag tror det var signaturen Nature samt någon mer som jag inte kommer ihåg just nu. Det har varit i trådarna om 6.5x55:ans fördärvlighet/förträfflighet.

Har du skjutit någon älg med en .264-kula från någon av dina bössor med lite mer fart i någon gång? Resultat isåfall?

nej jag var mest intresserad om det var den jag trodde som skrivit så.

är den du inte kommer ihåg kanske skogsmannen eller milgard.

Publicerat

Jag har sett en (1) Partition som stannade baklänges mot bogbladet. Skytten fattade ingenting och svor om "skitkaliber".

En väldigt kort undersökning av skottplatsen visade att den först passerat 10-15 cm tall... Skulle tro att nåt liknande är förklaringen bakom de flesta "underpresterande" kulor. Själv har jag avlossat väldigt många 6,5-projektiler mot vilt i alla svenska storlekar och aldrig nånsin stött på nån som inte penetrerat tillräckligt, tvärtom är det mycket få kulor som jag ens haft kvar i viltet.

-- Mats

Publicerat

Nu ville inte jag störa diskursen med praktiska funderingar som den som mats anför men jag är i grunden säker på att om det inte är som så att patronen är underladdad,

genom misstag vid fabrik eller av handladdare (vilket faktiskt har förekommit) så ser jag det som uteslutet att det har varit frågan om rena skottfält i de fall där det påstås att en

140-170 grains 6,5 mm kula i minst 500 m/s skulle ha stoppats av 3-7 cm päls, 2,5 mm hud och 5-15 cm muskel fiber samt ett tämligens mjukt ben om 1-2 cm,

det står i strid med ren fysik,

Men visst i skogen o på jakt händer saker som man inte hade förväntat sig, så några lögnare behöver det inte vara frågan om, dem som påstår detta, men de har en tämligens stor förklaringsbörda som jag skulle uttrycka det.

/Christian

Publicerat

Nej, jag har aldrig sett någon kula som stoppats av ett bogblad vid normal skottvinkel

Däremot har jag fått berättat för mig om en 6.5x55 kula som sköts framifrån mot stickhålet men där skytten missade avsett mål och skottet tog i bogbladet men i en väldigt snäv vinkel och så att säga "gled utanpå" bogbladet innan den gick igenom huden igen.

Eftersom älgen i skottet vände upp sig och presenterade en bredsida kunde skytten rätt snabbt reparera sitt misstag och händelseförloppet kunde konstateras via obduktion :huh:

Jag vet inte om det är sant men det förefaller rätt logiskt tycker jag....

Henrik

Publicerat

Jag har även sett en 30:06 Oryx (Minns ej vikt) studsa mot revbenen på en älg. Eller rättare sagt. Jag såg händelsen och var med att flå.

Är någon förvånad om jag säger att det var en lätt olämplig vinkel? (Det var inte jag som skjöt)

Personligen har jag skjutit ett par (4) älgar i nackkotpelare med 156grains Oryx. Jag har även skjutit en älgko i "dajmkrysset" och den kulan gick hela vägen fram till maskinrummet. Har även splittrat ett överarmsben. Och minns jag rätt var det med Alaska. Bra resultat rent dödsmässigt. Men otroligt mycket splitter.

Publicerat

Också, det sägs att du är forumets expert på A-Max. Har du testat den i 6.5x55 eller motsvarande kaliber mot mindre och/eller mellanstort vilt (Ffa rå och hjortvilt)?

:blush: expert vet jag inte men jag har skjutit en hel del Rå med 105gr A-max i kal 243 och även en del vilt med 155gr A-max i kal 308.

Allt jag skjutit på, kanske ett 20tal djur har dött på plats eller i direkt ansluting till skottplatsen oavsett skottplacering.

Jag har äntligen hittat vad jag letat efter under många år.

En billig kula som medger mängdträning.

En kula med högt b.c och mycket god precision.

En kula till allt dvs lika mycket skytte som jaktkula.

En kula med mycket bra effekt i djuret.

Skottskador vid rena muskelträffar som ex genom bägge bogbladen ger givetvis mycket stora skador,särskilt om hållet är kort.

Vissa retar upp sig på det och förespråkar annat,jag har inga problem med att slänga någon bog emellanåt.

Hellre det än ett djur som springer 100m med allt vad det innebär i form av urblödning i muskulaturen.

Jag har faktiskt en 6,5a men eftersom den inte är någon skyttebössa i första hand så laddar jag den med 140gr SST för det lite större viltet.

/Mike

Publicerat

Intressant, stort tack för infon. Var det en stor älg? Minns du vikten ungefär? Vet du det ungefärliga avståndet och i vilken vinkel kulan slog an?

Också, hur många älgar har du varit med när de skjutits? Ursäkta alla frågor men försöker få en uppfattning om hur frekvent det är.

Älgen var en ganska stor älgtjur av mellan kaliber. Minns inte vikt men en normal mellan tjur. Avstånd ca 80 meter. Ganska rak bredsida.

Har jagat älg aktivt i 11 år och följt med farsan sedan jag var fem år så nog har man sett en och annan död älg. Räknar man de senaste 11 åren så är det väl en dryga 300 älgar som jag varit med och tagit fram ur skogen. Nu är ju alla inte skjutna med 6,5 men jag har aldrig tidigare sett en liknande reaktion på en 6,5 kula. Skulle inte tro att det är särskilt frekvent.

Publicerat
  • Författare

Det verkar alltså som det möjligtvis skulle kunna ske om skottvinkeln mot bogbladet skulle råka bli mycket stor, eller hur man nu ska uttrycka det. Nu har jag inte sån koll på älganatomi att det riktigt säger mig vilka skjutvinklar det handlar om. Men hursomhelst är det ytterligt sällsynt och kan ske med andra kalibrar också. Så att det skulle vara ett argument mot att använda 6.5 verkar långsökt.

Men hur är det med överarmsbenet? Kan det stoppa en kula?

Kan jag dra slutsatsen att om det skulle vara så att min andra bössa är indisponibel av någon anledning borde jag inte tveka att ta med 6.5:an om det bjuds på älgjakt, och inte tveka att skjuta genom bogen heller om det är den skottvinkeln som erbjuds?

Publicerat

Kan jag dra slutsatsen att om det skulle vara så att min andra bössa är indisponibel av någon anledning borde jag inte tveka att ta med 6.5:an om det bjuds på älgjakt, och inte tveka att skjuta genom bogen heller om det är den skottvinkeln som erbjuds?

Tycker jag verkar vara en klok slutsats.

Skall du vara helt på säkra sidan så se till att välja en kännd premiumkula (Därmed inte sagt att den hårdaste är den bästa) och var lite försiktigare med vinklarna framifrån än du skulle vara med en grövre bössa. Det senare mer för att göra skeptikerna tiull viljes än att jag på något sätt tror att dete verkligen är någon märkbar skillnad.

// Henrik

Publicerat

Det enda du behöver veta är att djuren - även om de dör precis lika fort - tecknar sämre i skottet än med en grövre/snabbare kula, givet liknande kulkonstruktion/hållbarhet.

Jag har skjutit en del med Winchester Silvertip i .375, en rätt mjuk kula, och nog vet de att de blivit träffade. Ännu mer så med 7 RM och Ballistic Tip, JÄVLAR vad de hoppar! Med sexånhalvan börjar de bara springa utan större tecken - men som sagt, de ÄR döda - de vet bara inte om det.

-- Mats

Publicerat

Sexåenhalvan = klass 1 kalibrarnas närmsta släkting till en modern jaktpil ;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat

För en gångs skull är jag o jänken Mike helt överens