Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har någon sett en kula från en 6.5x55 fallera med avseende på att penetrera bogbladet på en älg

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Mad Mike, tack för din info om A-Max. Låter ju som en himla trevlig kula. Av de bilder jag sett på plotter på sårkanaler verkar den enormt destruktiv. Jag har min 6.5 till långhållsskytte också, även om det inte blivit alltför mycket av den varan än, och har använt scenar hittills, men det hade ju varit trevligt med en skyttekula som ger en effektiv jaktkula med minimal vindavdrift och troligtvis fin precision som fungerar perfekt till räv och rå och kanske dov och liknande, på köpet.

Jag har säkert skrivit det förut men denna fixering vid restvikt och köttförstöring som jägarkåren lider av i sverige gör inte majoriteten av det svenska viltet gladare i alla fall. Nej, hellre en blötare kulor med halvhög restvikt som lämnar massa splitter än en oryx som blåser rakt igenom. Sätter man kulan där man ska så blir det ju ringa köttförstöring ändå, som du säger max en bog, och det kan jag också leva med, till priset för mindre lidande för viltet och kortare flyktsträcka.

Bara så ni tror att jag inte är tokig så förstår jag att den inte är optimal till vårt största klass 1-vilt i 6.5, vill bara påpeka det - där ska det bli Accubond, som jag tänker mig lite förenar sårkanalen av en Ballistic Tip, genom sin liknande konstruktion och halvhöga restvikt, med säkerheten och penetrationen hos en bondad kula.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har faktiskt varit med om en älgtjur som påsköts av två olika skyttar med varsin 6,5 där ingen av kulorna förmådde tränga in i brösthålan. Tredje kulan sattes i halsen och fällde älgen.

Första skottet sköts snett framifrån, avstånd ~100m, högt i träffområdet och lyckades precis knäcka revbenet men utan att orsaka någon skada på lungor eller kärl. Andra skottet sköts 5-10 minuter senare från andra hållet. Minns dock ej vinkel och exakt placering, men den satt i bogen och gick aldrig igenom revbenen.

Fabriksladdat i bägge fall, men jag vill minnas att det rörde sig om Mega/Vulkan el dyl. Dvs inga premiumkulor.

Merparten av lagets älgar fälls dock med kalibern utan minsta problem, även vid bogbladsträffar, så att döma ut kalibern pga en sådan incident vore lite väl magstarkt. Det kommer heller aldrig gå att ta reda på om kvistar eller annat påverkade bägge kulornas färd innan träff.

//Simon, som ändå föredrar marginalerna med 375:an.

Publicerat

nej jag var mest intresserad om det var den jag trodde som skrivit så.

är den du inte kommer ihåg kanske skogsmannen eller milgard.

Nature, skogsmannen eller millgard; "Kärt barn har många namn"

Raggarö

Publicerat

Jag har faktiskt varit med om en älgtjur som påsköts av två olika skyttar med varsin 6,5 där ingen av kulorna förmådde tränga in i brösthålan. Tredje kulan sattes i halsen och fällde älgen.

Första skottet sköts snett framifrån, avstånd ~100m, högt i träffområdet och lyckades precis knäcka revbenet men utan att orsaka någon skada på lungor eller kärl. Andra skottet sköts 5-10 minuter senare från andra hållet. Minns dock ej vinkel och exakt placering, men den satt i bogen och gick aldrig igenom revbenen.

Fabriksladdat i bägge fall, men jag vill minnas att det rörde sig om Mega/Vulkan el dyl. Dvs inga premiumkulor.

Merparten av lagets älgar fälls dock med kalibern utan minsta problem, även vid bogbladsträffar, så att döma ut kalibern pga en sådan incident vore lite väl magstarkt. Det kommer heller aldrig gå att ta reda på om kvistar eller annat påverkade bägge kulornas färd innan träff.

//Simon, som ändå föredrar marginalerna med 375:an.

Vad var det för temperaturer och luftfuktighet den dagen? Förstår om du inte vet men kallt, varmt? Fuktigt eller torrt? Vinter eller höst?

Tycker det låter skumt med en 6.5x55 som inte klarar ett revben ens så något fel måste det helt klart ha varit.