Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur hanterar man rekyl så att den påverkar precisionen så lite som möjligt?

Featured Replies

Publicerat

Jo men effekten blir enligt mig densamma som att bara sänka bakkappan eller kanske sämre. Det är enligt mig bäst att sträva efter så lite förskjutningar och lutningar som möjligt.

Jag tror inte kraften känner av om det är bakkappan enbart som lutar eller om det är slutet på kolven som går ner och vinklar bakkappan.

Om du tittar på bilderna på denna sida är det så du menar?

http://www.targettal...pic.php?t=33039

För rekylupptagning är det nog inte relevant annat än att man för kontakt på större del av bakkappan. Det vill säga den passar bättre mot armen. Av anledning till bättre rekylupptagning så är det vissa som har armen väldigt högt så man slipper sänka bakkappan så mycket, men då blir det mer svårbemästrat med muskelspänningar.

Jag tror att det optimala är att sänka bakkappan så axeln kan vara helt avslappnad och anpassa utformningen på bakkappan så man har kontakt på så stor yta som möjligt. Dock ska huvudkontakten ligga på den raka delen av bakkappan som oftast är i mitten för annars kanske man tar upp mest rekyl på den övre flärpen t ex. Kindstöd och ringarnas höjd justerar man för en avslappnad position för huvud och nacke.

vi menar nog samma sak i mångt och mycket.

Om man tittar på dedicerade skyttar för exvis viltmål (finns många) så har jag fastnat för bla börjes uppställning i grannkanalen. kindstöd höjbart till 70mm och ringar som ger 65 mm spacing mellan låda och kikare. Detta enligt honom av två skäl, slappna av i axlar och så rak rekyl som möjligt för så snabb återhämtning som möjligt.

om kolvhalsen på stocken inte sviktar för rekylen så håller jag med dig att sänkt bakkappa är samma sak som krokig kolv.

Nu brukar den svikta för kalibrar 6,5x55 => mer eller mindre så det blir strikt inte samma sak. det kna man se i de filmer som finns filmade på rekylens påverkan på optik där man ser att kolvhalsen kröker sig på grövre kalibrar.

rak kolv ger bössan mindre frihetsgrader i rörelseekvationen, se bild

post-3288-0-67036400-1330686692_thumb.jp

krokig kolv inducerar ett vridmoment, se bild

post-3288-0-52006300-1330686707_thumb.jp

sedan är vi människor inte i passform med helt rak bössa alla gånger, jag håller med, men rekylmässigt är det alltid att föredra att få en frihetsgrad mindre i rörelseekvationen.

vinkeln på bakkappan förflyttar automatiskt vridmomentspunkten, när du har stor kontaktyta mot axel, om än lite.

vi pratar kanske ur lite olika synvinkel, jag försöker skilja vad som händer och varför, från vad som blir bäst rent praktiskt för skytten.

Publicerat

vi menar nog samma sak i mångt och mycket.

Om man tittar på dedicerade skyttar för exvis viltmål (finns många) så har jag fastnat för bla börjes uppställning i grannkanalen. kindstöd höjbart till 70mm och ringar som ger 65 mm spacing mellan låda och kikare. Detta enligt honom av två skäl, slappna av i axlar och så rak rekyl som möjligt för så snabb återhämtning som möjligt.

om kolvhalsen på stocken inte sviktar för rekylen så håller jag med dig att sänkt bakkappa är samma sak som krokig kolv.

Nu brukar den svikta för kalibrar 6,5x55 => mer eller mindre så det blir strikt inte samma sak. det kna man se i de filmer som finns filmade på rekylens påverkan på optik där man ser att kolvhalsen kröker sig på grövre kalibrar.

rak kolv ger bössan mindre frihetsgrader i rörelseekvationen, se bild

post-3288-0-67036400-1330686692_thumb.jp

krokig kolv inducerar ett vridmoment, se bild

post-3288-0-52006300-1330686707_thumb.jp

sedan är vi människor inte i passform med helt rak bössa alla gånger, jag håller med, men rekylmässigt är det alltid att föredra att få en frihetsgrad mindre i rörelseekvationen.

vinkeln på bakkappan förflyttar automatiskt vridmomentspunkten, när du har stor kontaktyta mot axel, om än lite.

vi pratar kanske ur lite olika synvinkel, jag försöker skilja vad som händer och varför, från vad som blir bäst rent praktiskt för skytten.

Det är ju det jag skriver att om du sänker bakkappan så blir rekylen högre men var kommer den vinklade bakkappan in och vad är skillnaden mot för en sänkt?

Publicerat

Fina och synnerligen pedagogiska bilder Karl ;)

Enda anledningen till att luftgevärsskytten som visas i Johans länk klarar sig är ju att det är just ett luftgevär. Hade bössan varit kamrad för en vass patron hade han fått ont :lol:

För egen del blir det en avvägning mellan krokiga bössor vilka jag tycker är skönare att sikta med, och raka bössor som ger mindre pipuppslag. Så länge man håller sig till max 9,3x62 så tycker jag att krokig stock typ Sako 75 funkar fint. Weatherby Mk V är ju annars klockren för alla patroner upp t.o.m. 460 Wby Mag som jag skjutit med :rolleyes:

Publicerat

Det är ju det jag skriver att om du sänker bakkappan så blir rekylen högre men var kommer den vinklade bakkappan in och vad är skillnaden mot för en sänkt?

vridmomentpunkten förflyttas, eller hur. svårt att förklara vettigt men jag kan få fundera på det? det gör skillnad även om det rent spontana är att det blir samma sak. dessutom klampar jag in i hur det påverkar ställningen rent praktiskt.

Publicerat

Jag ska lägga till att tröghetsmomentet ändras dessutom. Riktigt hur har jag inte klart för mig nu.

Rikard: fatta vad jag fick kämpa för dem, mobba mig inte hehe!