Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Misstänkt Mårdhund i Lövångers traketn

Featured Replies

Publicerat

Var på en insperations dag med partiet och då kom en av deltagarna fram till mig och sa att han sett mistänkt Mårdhundspår kring lövångerstrakten. Detta känns inte så bra att dom är så pass långt ner Lövånger ligger ca 5 mil söder om Skeå. Inte bra att dom sprider sig i landet.

Publicerat

låt dem sprida sig mer att jaga ;)

Publicerat
  • Författare

Nej dom skal inte sprida sig, dom betyder bara problem, har inget i vår fauna att göra. kan sprida rabies. Nej dom ska bort från Sverige.

Publicerat

dem kommer komma förr eller senare och så är det..

Publicerat

stämmer inte med tanke på att skogsfågel och andfåglar kommer minska...

Finns YTTERST lite andfåglar här i södra fasta finland... det trots att miljön här ( i mina ögon ) är extremt gynnsam...

Jag ser ingen annan övervägande faktor än mårdhunden...

Hindra framfarten så mycket det går!

Publicerat

stämmer inte med tanke på att skogsfågel och andfåglar kommer minska...

Finns YTTERST lite andfåglar här i södra fasta finland... det trots att miljön här ( i mina ögon ) är extremt gynnsam...

Jag ser ingen annan övervägande faktor än mårdhunden...

Hindra framfarten så mycket det går!

Exakt! Våra fåglar har det tufft ändå så väck med dem..

Mvh!

Publicerat

Förstår att du jameson är sugen att testa maskinen på mårdhunden så även jag, men jag föredrar nog mer fjäderfän på marken istället.

Skulle vara kul att åka över till Finland och testa annars..."Finlands sak är vår sak" så behöver de hjälp så ställer jag upp ;)

Publicerat

jag har sett levande mårdhund vid flera tillfällen på mycket nära håll och hur fan kan den ta så mycket fågel? den kan ju inte vara bättre jägare än en räv och sånna har vi ju hur mycket som helst av och nog har vi sjö fågel för det

Publicerat

jag har sett levande mårdhund vid flera tillfällen på mycket nära håll och hur fan kan den ta så mycket fågel? den kan ju inte vara bättre jägare än en räv och sånna har vi ju hur mycket som helst av och nog har vi sjö fågel för det

Tror inte den tar så mycket levande fågar... Men den dammsuger våtmarker och vassar på ägg och ungar... Har läst om exempel om våtmarker där det i princip funnits noll fågel, sen började man hålla efter mink och mårdhund ordentligt och då kom fågellivet tillbaka...

Räven är duktig jägare utan tvekan, men så vitt jag vet så är vatten inte riktigt deras grej... Mårdhunden är betydligt mera våtmarksanpassad... Vad jag hört (men inte sett själv) har mårdhundarna lite som taktik att simma ut i vattnet för att bli av med förföljande hundar...

Publicerat

ok nej jag undrar bara. men självklart har man hellre sjöfågel än mårdhund men det är något speciellt med predatorjakt. en dag med 10 sjöfåglar minns man som en rolig dag. en dag på skidorna efter en mård utan att man ens är nära på att få komma till skott ändå så kommer man ihåg mårdjakten bättre.. men det är ju jag.. smaken är som baken

Publicerat

Nu vet jag inte om det bara är jag som är dum... Men det är INTE skogsmård vi pratar om nu... utan mårdHUND... Inte den trädlevande vessleliknande varelsen.. Utan det japanska djuret som inplanterades i ryssland för pälsen, som sedan spred sig till Finland i början på 1900talet och som nu är påväg att etablera sig i sverige...

mårdhund.jpg

Publicerat

ok nej jag undrar bara. men självklart har man hellre sjöfågel än mårdhund men det är något speciellt med predatorjakt. en dag med 10 sjöfåglar minns man som en rolig dag. en dag på skidorna efter en mård utan att man ens är nära på att få komma till skott ändå så kommer man ihåg mårdjakten bättre.. men det är ju jag.. smaken är som baken

Han fårstå hur du tänker för det är ju så att "smaken är som baken" och jag ser hellre mårdhund på mina marker än sjöfåglar och det beror ju på att jag inte jagar sjöfågel mera utan satsar nästan allt jaktbar tid på predatorer och vill ju då självklart ha så mycket av dom som möjligt å jaga...och då specilellt då man har hundar hemma lämpade för just denna jakt. ;)

Vi har ju jagat mårdhund hårt på våra marker i 20 års tid och just nu så är det nästa inga kvar och hela detta år så tror jag vi haft knappt 10 st skjutna på 6000 ha .

Mårdhunden är ju allätare och äter i princip allt som kommer i deras väg + en väldigt dålig jägare pga sin långsamhet och mycket sällan kan dom fånga fullvuxna djur utan det är ju isf ungar och ägg som dom kommer åt. Mårdhund kan ju mest gämföras med grävling i vad dom äter.

Publicerat

nej jag drog bara en paralell mellan skogsmårdsjakt och sjöfågeljakt. jag jagar väldigt mycket sjöfågel så jag vill ju hellre ha den än mårdhund men lagomt är ju bäst men man kan inte ha allt..

Publicerat

jag är inte hundra procent säker men 80% minst. En gång för något år sedan så trodde min bror att han såg en mårdhund han var nästan hundra men stämmer detta min bror kanske va 100 % ute och cyklade för jag bor 1 mil från Blekinge gränsen i södra småland och dom fanns väl nästan bara längst upp i landet men om det nu är så att man har en mårdhund ska man sätta ut en fälla då ?

Publicerat

det finns ju tvättbjörn i vilt tillstånd i sverige så det kan ha varit en sån

Publicerat

nja tror inte det det hade han nod sett ;):D

Publicerat

ok

• 5 weeks later...
Publicerat

Det är ett av världens äckligaste djur. Du behöver inte ens bössa till dom. På natten när dom är på åkern brukar jag sporta med att springa ikapp dom och slå ihjäl dom för dom förstör allt ni kan tänka på. Har hört historier om att dom plockar rådjurskillingar när dom är nyfödda. Har utrotat dom här uppe där jag bor. Hade en gråhund förut som bet ihjäl dom när hon slet sig från vajern hon satt fast i. Hon nackade dom och sprang och sökte upp nästa. Fick tyvärr avliva hunden. Enklaste sättet att fånga dom är att lägga ut mat 2 gånger på ett ställe och sen lägga mat i en fälla på samma ställe. Dom är rätt smarta ändå. Dom har ju vett i skallen till att se när en get klämmer ut en liten killing och äta upp den när den är ute. Dom äter allt. Dom äter sig själva om man lämnar dom för länge i fälla -.-' korkade men smarta.

Publicerat
  • Författare

Dom är ju inte så snabba.

Publicerat

Dom är ju inte så snabba.

Nej och inte är dom snygga heller.

Publicerat

Nej och inte är dom snygga heller.

ja det är rätt Fjonkbisam! ;) dom är inte trevliga :angry: biter ihjäl allt dom ser dom kan ju utrota en hel fågelstam typ
Publicerat

Nog springer få ikapp en mårdhund i skogen...Att dom är ibland dumma och trycker är det nog ingen fel på deras fart..

Dom har skjutit i bjuröklubb för många år sedan och flera..

Publicerat

Nåå.. Oavsett så måste vi se mårdhunden som ett jaktvilt som ska behandlas med samma etiska respekt som allt annat vilt...

Den må vara ett stort skadedjur precis som råttor/kråkor/vitfågel/rävar/vargar (beroende på vem man frågar) men vi måste fortfarande bibehålla etisk korrekthet mot samhällssynen och oss själva...

Gör vi inte det så är gränsen hårfin till det antijaktlobbyn menar att vi är...

Publicerat
  • Författare

Nog springer få ikapp en mårdhund i skogen...Att dom är ibland dumma och trycker är det nog ingen fel på deras fart..

Dom har skjutit i bjuröklubb för många år sedan och flera..

Enligt dom om jobbar med mårdhundprojektet är det inga problem att springa ikapp en mårdhund.

Publicerat
  • Författare

Nåå.. Oavsett så måste vi se mårdhunden som ett jaktvilt som ska behandlas med samma etiska respekt som allt annat vilt...

Den må vara ett stort skadedjur precis som råttor/kråkor/vitfågel/rävar/vargar (beroende på vem man frågar) men vi måste fortfarande bibehålla etisk korrekthet mot samhällssynen och oss själva...

Gör vi inte det så är gränsen hårfin till det antijaktlobbyn menar att vi är...

Ingen har sagt annat heller, sen ska inte Mårdhunden få finnas i Sverigeden har inget här att göra, den ställer till med stora problem i Finland, sprider Rabies. Därför skall den fångas in steriliseras gps märkas så att man hittar där dom håller till så att man kan få bort deras revir.