Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Misstänkt Mårdhund i Lövångers traketn

Featured Replies

Publicerat

jag som var 15 år och hade springskor hade inte en suck i alla fall...

Publicerat

Enligt dom om jobbar med mårdhundprojektet är det inga problem att springa ikapp en mårdhund.

Om de jobbar med mårdhundar, ja då måste de ju veta allt :wacko: Som sagt inga fel på farten på sjubbarna, beroende på omgivningen så tar man ej fast dom. Vissa lägen kan man lyckas.

Publicerat

Enligt dom om jobbar med mårdhundprojektet är det inga problem att springa ikapp en mårdhund.

Jasså, Är det därför dom inte får använda hundar och jaga med? :D När mårdhunds projektet har kommit över 200 fångade mårdhundar är dom nära en amatör som mig,när dom närmar sig 1000 ska dom prata med finhunter och se hur många usain bolt dom har kvar...Tyvärr jobbat där ..

Publicerat

Ingen har sagt annat heller, sen ska inte Mårdhunden få finnas i Sverigeden har inget här att göra, den ställer till med stora problem i Finland, sprider Rabies. Därför skall den fångas in steriliseras gps märkas så att man hittar där dom håller till så att man kan få bort deras revir.

Nej jag vet, men jag tyckte det smög fram lite sådana tendenser och eftersom detta är ett allmänt forum med många läsare med olika avsikter så ville jag dämpa lite.

Men helt rätt, Mårdhunden ska inte få etablera sig i Sverige.

Publicerat

Ingen har sagt annat heller, sen ska inte Mårdhunden få finnas i Sverigeden har inget här att göra, den ställer till med stora problem i Finland, sprider Rabies. Därför skall den fångas in steriliseras gps märkas så att man hittar där dom håller till så att man kan få bort deras revir.

När hade Finland senast rabies när det är så stora problem?

Sedan vilken forskning styrker att sterilisera mårdhundar är effektivast metod,finns bara 3 killar i Haparanda som fångat mer än 6 heltids anställda.

Många tror sig veta saker men effektivaste metoden är väl ändå att skjuta dom,då äter dom inget mer,vilket anses i bland som en viktig punkt för fågel livet?

Sedan måste hela tesen om sätta sändare på djuren bygga på du fångar båda djuren i direkt och inte bara ena,för den släpps ut i annat område vars man tror eller får släppa ut sändar djuret.Då sticker den andra partnern och blir samma effekt som jägarförbundet menar med att man skjuter bort dom.Skottpengar får man ge men vill inte och nyligen skyllt på EU regler vilket varit en stor lögn.

Den mårdhund som vandrat mest och längst i Sverige hade en finskstövare mot sig och en naturbruks klass som titta på,den gick från Haparanda till Kautokeino och hade en dålig sändare därför den inte kundas fångas in tidigare,finns säkert 30talet sedan starten som har försvunnit med sändare.

Inge skam över personalen utan deras verktyg i jobbet som blir 20år efter,och därför kommer det aldrig gå stoppa mårdhundar med inblandade toppar.

Publicerat

är ganska säker på att vi såg mårdundspår idag var ute och läste på jägarförbundet och allting stämmer.

det är ingen som sett mårdhunsspår här tidigare så dom börjar nog spridas.

Publicerat

Om de jobbar med mårdhundar, ja då måste de ju veta allt :wacko: Som sagt inga fel på farten på sjubbarna, beroende på omgivningen så tar man ej fast dom. Vissa lägen kan man lyckas.

Håller med ! En normal Svensson springer inte så lätt ifatt en mårdhund...kan lyckas med enstaka om man har tur och är en sprinter av världsklass ;)
Publicerat

Jag har skenat "ikapp" en mårdhund.. Det var dock på en liten skogsväg... Såg den på ca 50m och tänkte att nu skulle jag pröva.. Jag hade aningen nerförsbacke ganska långt så det hjälpte nog min acceleration och hastighet.. Inte kan jag säga hur långt vi hann komma innan jag var "ikapp" men den hade nog god fart... Och varför jag säger "ikapp" är för att när jag var kanske 5m ifrån den så svängde den tvärt ner i diket och in i lövslyet...

I skogen har jag inte fått tillfälle att testa, för hunden har alltid varit på långt före man hunnit någonstans... men en foxterrier har inga problem att springa ikapp iaf...

Och vad gäller bekämpning så har jag svårt att tro på infångande och förse med sändare.. Men jag vet inte desto mer... Jag hoppas att det funkar bättre än jag tror...

Och vad jag tror på är hård bekämpning på lokal nivå... Fällor, grytjakt och gå med hundar... Utrota dem lokalt, speciellt runt våtmarker och andra häckningsplatser...

Publicerat

Att springa ikapp en mårdhund är lönlöst i skogen. Lyckades en gång men man ska ju ta dom på åkrarna. När man lurar på rådjur brukar dom komma smygandes så då brukar man hoppa ner och spring ikapp dom.. då joggar man ikapp dom ju. Och inte är väl jag någon sprinter ändå. Tagit några guld i 60m men ^^