Publicerat Mars 6, 201214 yr Tjenare sitter och funderar på vad det finns för billiga övnings kulor för mängd träning för kommer i gång med handladdningen till 308an snart och vill ladda upp ett par 100 skott och vill ha tag på en ganska ekonomisk kula. För denna är ju ganska billig men tänkte om den fanns nån som var ännu billigare http://vapencentrum.com/system/webshop_showdetail2.asp?HID=1238&HSID=23004&FID=566&Kid=10871_11104_11391&PID=161233 Tack i förhand 1640.
Publicerat Mars 6, 201214 yr Jag har kört Hornady FMJ RN 110 grains i bulkpack om 1000 kulor. Kommer inte ihåg exakt kostnad men billigt var det Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Mars 7, 201214 yr Jag kör med Lapua FMJ 123 gr och dom fungerar utmärkt i min 308:a samtidigt samskjuter den perfekt ihop med Lapua Mega 150 gr i min 1900:a. Jag behöver inte justera siktet mellan jakt o träning.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare Jag har kört Hornady FMJ RN 110 grains i bulkpack om 1000 kulor. Kommer inte ihåg exakt kostnad men billigt var det Sent from my HTC Desire S using Tapatalk Jaha okej. Men jag tycker det låter som nästan för lätta kulor eller är det bara jag som tycker det?? Eller börjar det på att bli dyrare kulor när man pratar om dom på 150gr? Har pratat med en lokal handlare och han vill ha 395kr för 200st 110gr är det ett rimligt pris??
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare Jag kör med Lapua FMJ 123 gr och dom fungerar utmärkt i min 308:a samtidigt samskjuter den perfekt ihop med Lapua Mega 150 gr i min 1900:a. Jag behöver inte justera siktet mellan jakt o träning. Jaha okej så att dom två kulorna sam skjuter med varandra det tycker jag hörs konstigt men beror väl hur det är laddat antar jag. Men då är väl inte riktigt lapua dom billigaste kulorna å marknaden eller har jag fel??
Publicerat Mars 7, 201214 yr Jaha okej. Men jag tycker det låter som nästan för lätta kulor eller är det bara jag som tycker det?? Eller börjar det på att bli dyrare kulor när man pratar om dom på 150gr? Har pratat med en lokal handlare och han vill ha 395kr för 200st 110gr är det ett rimligt pris?? "För lätta"!? För vadå!? Stansa hål i en älgfigur eller andra pappfigurer inom 150 m...nej!
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare "För lätta"!? För vadå!? Stansa hål i en älgfigur eller andra pappfigurer inom 150 m...nej! Nja men var väl bara ett intryck jag fick men kan ju vara helt fel det. För varför jag tycker 150gr hörs bäst är väl för att jag vill den ska sam skjuta med jakt ammon, men beror väl helt klart hur man laddar kanske??. Hur är prislappen som jag fick på hornady 110gr??
Publicerat Mars 7, 201214 yr En följdfråga: Om man kör med 110gr till övning, man får ju en högre hastighet än med tex. 150gr kulor. Bidrar det till mer pipslitage pga. den högre hastigheten eller håller det sig på samma nivå iom. att man inte häller i mer krut?
Publicerat Mars 7, 201214 yr Den enda nackdelen med att köra med 110 grainare jmfr med tyngre kulor såsom dem för jakt är den mindre rekylen, dvs om du tror att det kan vara negativt, för de flesta som vill skjuta mycket är det bra att begränsa rekylen, mindre slitage på skytten då. Pipan- den klarar sig lika bra eller dåligt, det är bara att du inte tokladdar. /Christian
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare Den enda nackdelen med att köra med 110 grainare jmfr med tyngre kulor såsom dem för jakt är den mindre rekylen, dvs om du tror att det kan vara negativt, för de flesta som vill skjuta mycket är det bra att begränsa rekylen, mindre slitage på skytten då. Pipan- den klarar sig lika bra eller dåligt, det är bara att du inte tokladdar. /Christian Jaha okej. Så det är inte så dumt med den kul vikten då.. Men kan det gå att få att den sam skjuter med jakt ammon någorlunda eller måste man gå upp i 123gr som Jonsson använde sig av.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare Jag kör med Lapua FMJ 123 gr och dom fungerar utmärkt i min 308:a samtidigt samskjuter den perfekt ihop med Lapua Mega 150 gr i min 1900:a. Jag behöver inte justera siktet mellan jakt o träning. Hur mycket skiljer det mellan övning och jakt på 100meter?
Publicerat Mars 7, 201214 yr I mina ögon, är viljan att hitta samskjutning förfelad, du har justeringsrattar på siktet för den saken, hitta i stället en laddning som skjuter väl så är det bra nog. Samskjutning mellan 110-160 grains kulor är inte trolig i ett normalt jaktvapen, för stora diffar i vikt/fart. Bara för att Jonsson har haft tur betyder inte det att du kommer att ha det samma. /C
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare I mina ögon, är viljan att hitta samskjutning förfelad, du har justeringsrattar på siktet för den saken, hitta i stället en laddning som skjuter väl så är det bra nog. Samskjutning mellan 110-160 grains kulor är inte trolig i ett normalt jaktvapen, för stora diffar i vikt/fart. Bara för att Jonsson har haft tur betyder inte det att du kommer att ha det samma. /C Jaha okej ja det har du ju helt rätt i.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Hur mycket skiljer det mellan övning och jakt på 100meter? Samskjuter till 100%. <0,5 cm i skillnad.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare Samskjuter till 100%. <0,5 cm i skillnad. Jaha okej. men är med bara megan den samskjuter med eller finns det nån annan jakt kula på 150gr som den samskjuter med.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Men för bövelen...Christian har ju förklarat. Det går inte att säga hur två likadana kulor slår i olika vapen. Kulor/laddningar som samskjuter i ett vapen kan slå helt annorlunda i ett annat. Läs på om 'pipsvängningar' ! Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare Men för bövelen...Christian har ju förklarat. Det går inte att säga hur två likadana kulor slår i olika vapen. Kulor/laddningar som samskjuter i ett vapen kan slå helt annorlunda i ett annat. Läs på om 'pipsvängningar' ! Sent from my HTC Desire S using Tapatalk Ja helt rätt men kunde ju vara trevligt att veta för om man ska pröv det själv
Publicerat Mars 7, 201214 yr Du kan inte veta i förväg...du måste göra som du själv säger...PRÖVA SJÄLV. Dock brukar det ju som regel vara lättare att få två olika kulor som ligger närma varandra i vikt att slå ungefärligen lika. Dock ser inte jag problemet. Slår kulorna/laddningarna olika är det enkelt att bara notera på ett papper hur många snäpp du måste vrida kikarsiktet mellan de två olika kulorna/laddningarna. Eller så markerar du med en spritpenna en liten prick på vredet där vardera kulan ligger rätt. Detta kräver dock att du har ett kvalitetssikte...å det har du ju
Publicerat Mars 7, 201214 yr Jaha okej. men är med bara megan den samskjuter med eller finns det nån annan jakt kula på 150gr som den samskjuter med. Jag har inte provat någon annan kula än dom 2 ihop. Jag fick med färdigladdade Lapua FMJ och Mega när jag köpte bössan från dödsboet. Kompisen har därefter laddat upp nya FMJ och Mega åt mig och den samskjuter fortfarande lika bra. Jag har skjutit 2 bävrar i halskotpelaren med 2 perfekta skott samt 2 bisamråttor varav den ena mellan ögonen på 3-4 m och den ena bävern sköt jag på ca. 14-17 m i halskotpelaren. Ingen har sjunkit för mig förutom bisamråttorna.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare Jag har inte provat någon annan kula än dom 2 ihop. Jag fick med färdigladdade Lapua FMJ och Mega när jag köpte bössan från dödsboet. Kompisen har därefter laddat upp nya FMJ och Mega åt mig och den samskjuter fortfarande lika bra. Jag har skjutit 2 bävrar i halskotpelaren med 2 perfekta skott samt 2 bisamråttor varav den ena mellan ögonen på 3-4 m och den ena bävern sköt jag på ca. 14-17 m i halskotpelaren. Ingen har sjunkit för mig förutom bisamråttorna. Jaha okej. Vad har han använt för ladddata till dom två laddningarna?? Förstår nästan varför bisamråttan sjönk
Publicerat Mars 7, 201214 yr OM vi skulle sluta med dumheterna då, samskjutning, visst prova om du vill, jag ser det som ett meningslöst projekt av obefintlig betydelse. Hitta en bra laddning som fungerar och träna med den, justering av sikte kan hanteras mellan skjutningar, utan problem. /C
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare Du kan inte veta i förväg...du måste göra som du själv säger...PRÖVA SJÄLV. Dock brukar det ju som regel vara lättare att få två olika kulor som ligger närma varandra i vikt att slå ungefärligen lika. Dock ser inte jag problemet. Slår kulorna/laddningarna olika är det enkelt att bara notera på ett papper hur många snäpp du måste vrida kikarsiktet mellan de två olika kulorna/laddningarna. Eller så markerar du med en spritpenna en liten prick på vredet där vardera kulan ligger rätt. Detta kräver dock att du har ett kvalitetssikte...å det har du ju Ja det har du rätt i också Vet inte om jag kan kalla kikaren på 308 som kvalitets kikare men jag kan ha fel där också Men ska byta ut den mot en redfield r 3-9x40 vet inte om den är nå bättre men för det priset jag betalade för den och vad man har hört om den så är nog den ett bra budget sikte.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Jaha okej. Vad har han använt för ladddata till dom två laddningarna?? Förstår nästan varför bisamråttan sjönk Vet ej, men jag kan fråga honom nästa gång jag ska dit. Bra att du gör det iaf!
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare OM vi skulle sluta med dumheterna då, samskjutning, visst prova om du vill, jag ser det som ett meningslöst projekt av obefintlig betydelse. Hitta en bra laddning som fungerar och träna med den, justering av sikte kan hanteras mellan skjutningar, utan problem. /C Ja det har du ju rätt i är ju inga större svårigheter att ställa om siktet men kan ju vara roligt att ha en helmantel som går ungefär som jaktammo om man får tillfälle på fågel vid högvilts jakt.