Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

fråga till er som vill skjuta kikarfält men ej kommer till skott.

Featured Replies

Publicerat

Jag har sett att det inte är så många skyttar på tävlingarna i år och jag är intresserad av vad det största hindret är för dom som är intresserad av kikarfält.

själv kan jag tänka mig några former att svårigheter innan man tar sig ut på sin första tävling.

det första är väl osäkerhet över utrustningen och om man fixar skyttet och avståndsmätningen, även om dom flesta ger råd här på internet känns det som det kan vara bra med lite mer hjälp.

kan det vara en ide med faddrar som diopter klassen.

eller kanske är det så att gevärsskyttekortet är det stora hindret.

är det någon här som är intresserad av att tävla men känner att det är något som skulle ändras så man lättare kommer ut och skjuter.

• Svar 59
  • Visningar 9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Marknadsföring av denna typ av evenemang är nog rätt usel, jag kan inte komma på att jag har vetat om någon tävling, vad krävs för att åka dit och skjuta? vad är gevärsskyttekortet? behövs det verkligen?

Publicerat
  • Författare

Marknadsföring av denna typ av evenemang är nog rätt usel, jag kan inte komma på att jag har vetat om någon tävling, vad krävs för att åka dit och skjuta? vad är gevärsskyttekortet? behövs det verkligen?

jag brukar lägga ut info om dom tävlingarna jag skjuter på och tävlingarna mellan mig och stockholm brukar jet,cazorp eller micke lägga ut.

gevärsskytte kortet behövs på nästan alla tävlingar och det är ett prov som till och med barn klarar.(tio frågor).

Publicerat

jag brukar lägga ut info om dom tävlingarna jag skjuter på och tävlingarna mellan mig och stockholm brukar jet,cazorp eller micke lägga ut.

gevärsskytte kortet behövs på nästan alla tävlingar och det är ett prov som till och med barn klarar.(tio frågor).

Kan man ta Gevärskyttekortet på plats innan tävlingen börjar eller måste man få ändan ur soffan och åka någonstans i förväg?

Vad exakt behöver gevär, skytt och kikarsikte kunna innan man åker till tävlingen?

Jag hade tyckt det vore kul att delta men avstånd till Sundsvall ;) kanske är långt som första evenemang när man är västkustbo.

Kanske blir portad i dörrn för att man saknar något som man inte tänkt på :mellow: blir långt att köra hem då <_<

Publicerat

Varför har man infört ett gevärsskytte kort?? Samtliga som har licens har förmodligen klarat ett svårare prov så varför krångla till det.

Har precis själv flyttat till västra härjedalen så jag bor lite offside. Närmsta tävling sett med mina ögon?

/R

Publicerat
  • Författare

Kan man ta Gevärskyttekortet på plats innan tävlingen börjar eller måste man få ändan ur soffan och åka någonstans i förväg?

Vad exakt behöver gevär, skytt och kikarsikte kunna innan man åker till tävlingen?

Jag hade tyckt det vore kul att delta men avstånd till Sundsvall ;) kanske är långt som första evenemang när man är västkustbo.

Kanske blir portad i dörrn för att man saknar något som man inte tänkt på :mellow: blir långt att köra hem då <_<

man måste ta det i förväg.

http://iof3.idrotton...ing/Skyttekort/

i norr tävlar man mer eller mindre med samma saker man jagar med och jag har tävlat mot folk som haft browning bar 30-06 med leupold 2-7.

jag jagar med samma bössa som jag tävlar med men med skillnad att jag använder remstöd på tävling på eget bevåg för att det ska bli lite mer utmanande för tekniken.

i sundsvall går det inga tävlingar tyvärr men det finns ju närmare dig.

Publicerat
  • Författare

Varför har man infört ett gevärsskytte kort?? Samtliga som har licens har förmodligen klarat ett svårare prov så varför krångla till det.

Har precis själv flyttat till västra härjedalen så jag bor lite offside. Närmsta tävling sett med mina ögon?

/R

jag tror det var ett påhitt som inte skytteförbundet ens ville ha.

dock är det inte så krångligt, jag skrev mitt på 5 min sen har man det på livstid.

falun, åmot kanske östersund är närmaste dig beroende vart du bor.

Publicerat

/R

Det är en föreningsmässigt försäkrings fråga, för att de skall kunna försäkra tävlande o medlemmar.

/C

Publicerat

åmot kanske östersund är närmaste dig beroende vart du bor.

Har slötittat lite efter fältskytteaktivitet i Östersundstrakten men endast hittat skytte med skidor på så det har fått vara. Får sätta på mig glasögonen när mitt nyvunna diskbråck besegrats..

Det är en föreningsmässigt försäkrings fråga, för att de skall kunna försäkra tävlande o medlemmar.

/C

Ok, då är det nog relevant med kortet.

/R

Publicerat
  • Författare

tävlingarna i östersund har nog gått tyvärr, dom är tidiga där.

Publicerat

Denna säsong är körd mao..

Publicerat
  • Författare

Denna säsong är körd mao..

det beror på om du vill köra till en annan tävling det är några kvar norrut,

Publicerat

Är dessa tävlingar bara på vintern? mitt i jaktsäsongen, tavlor har jag för mig är lovliga året runt!

Antingen får man hotta till det lite och satsa lite för att prova sporten eller så försvinner den ner i glömska.

Publicerat

Är denna tävlingsform ungefär samma som vanligt fältskytte fast med jaktvapen?

Publicerat
  • Författare

Är dessa tävlingar bara på vintern? mitt i jaktsäsongen, tavlor har jag för mig är lovliga året runt!

Antingen får man hotta till det lite och satsa lite för att prova sporten eller så försvinner den ner i glömska.

februari och mars är det här uppe mesta dels, jag har ofta över 100 jaktdagar per år och skjuter detta så jag vet att det går att kombinera fälttävlan och jakt, jag anar en negativ ton i dina inlägg. varför det.

Publicerat
  • Författare

Är denna tävlingsform ungefär samma som vanligt fältskytte fast med jaktvapen?

japp det var nog huvudet på spiken.

Publicerat

det beror på om du vill köra till en annan tävling det är några kvar norrut,

"Körde" Påskrallyt hemma i Tornedalen förra året - min enda tävling hittills, men det var grymt kul. Funderar på att köra det igen fast kombinationen trasig rygg & bilkörning känns inte så het. Fast det kanske finns andra tävlingar lite närmare.

Publicerat

februari och mars är det här uppe mesta dels, jag har ofta över 100 jaktdagar per år och skjuter detta så jag vet att det går att kombinera fälttävlan och jakt, jag anar en negativ ton i dina inlägg. varför det.

Inte negativ, men kritisk i en positiv bemärkelse, kanske är stiltje på sånt skytte i mälardalen men jag vet ingen tävling som varit här i trakterna, låter som en kul övning, men reklamen för tävlingen verkar inte riktigt komma fram till den stora massan av jägare och skyttar som inte aktivt letar sånt, tycker det är bra att du tar upp ämnet på ett sånt här sätt, har du några bra länkar?

Publicerat
  • Författare

"Körde" Påskrallyt hemma i Tornedalen förra året - min enda tävling hittills, men det var grymt kul. Funderar på att köra det igen fast kombinationen trasig rygg & bilkörning känns inte så het. Fast det kanske finns andra tävlingar lite närmare.

vart bor du.

Publicerat
  • Författare

Inte negativ, men kritisk i en positiv bemärkelse, kanske är stiltje på sånt skytte i mälardalen men jag vet ingen tävling som varit här i trakterna, låter som en kul övning, men reklamen för tävlingen verkar inte riktigt komma fram till den stora massan av jägare och skyttar som inte aktivt letar sånt, tycker det är bra att du tar upp ämnet på ett sånt här sätt, har du några bra länkar?

du kan ringa mig på 070 6621767 om du vill komma igång. Mvh Daniel

Publicerat

För att ingen dragit med mig på tävling än. Är ju dock inte heller med i någon tävlingsklubb längre så det kan nog vara en bidragande orsak till att jag inte blivit meddragen :P

Men är det några i närheten av västmanland så är jag sugen, jag vet att jag har skaffat gevärskortet en gång i tiden men om jag inte har några handlingar kvar, har klubben dom kanske? Var väl ca 11 år sedan.

Publicerat
  • Författare

du skickar efter ett nytt bara jag har tappat två st.

Publicerat

vart bor du.

Funäsdalen, har börjat snegla lite åt grannlandet i väst för att kanske kunna skjuta där.

Publicerat
  • Författare

ja dit är det inte långt. jäklar vad jag skulle vilja bo där du gör. spenderade mycket tid där i krokarna när jag körde skotercross.

Publicerat

Jag har tänkt på att försöka komma igång med detta men förutom det rubricerade skyttekortet står jag handfallen i att ens veta hur man börjar eller hur det går till.

jag bor i skåne och har ringa kunskap i vart jag söker mig.

för mig personligen hade detta varit skoj. kan någon ge lite fler detaljer om själva genomförandet?

/Kalle