Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

fråga till er som vill skjuta kikarfält men ej kommer till skott.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

nollåttorna på robsoft har gjort en sida.

www.faltskytte.se

kanske finns det där kan inte öppna den från telefonen.

• Svar 59
  • Visningar 9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

ja dit är det inte långt. jäklar vad jag skulle vilja bo där du gör. spenderade mycket tid där i krokarna när jag körde skotercross.

Jodå, här bor man bra :-)

Publicerat

Här är problemet öppna banor att träna på och sedan en meter snö mörker och kyla i fler månader än det är ljust.

Publicerat
  • Författare

Här är problemet öppna banor att träna på och sedan en meter snö mörker och kyla i fler månader än det är ljust.

finns det inga som skjuter däruppe. om ja kolla hur dom tar sig ann dom problemen.

Publicerat

För att locka skyttar kanske det varit en bra idé att kört något slags "prova-på" på mässor av typen Fäviken/Tullgarn?

Publicerat
  • Författare

För att locka skyttar kanske det varit en bra idé att kört något slags "prova-på" på mässor av typen Fäviken/Tullgarn?

jag vete tusan. att få plats på en mässa är inte gratis och kikarklassen är inte officiell då det egentligen inte finns några regler.

frågan är vem som ska pynta.

Publicerat

Jag vill inte skjuta kikarfält, men jag kommer inte till hemma ändå, hur gör man då? :o hehe

Publicerat
  • Författare

Jag vill inte skjuta kikarfält, men jag kommer inte till hemma ändå, hur gör man då? :o hehe

skaffar en annan pojkvän. :D

Publicerat

Här är problemet tillgång till banor då det är fem föreníngar som har varsin tårtbit. Trehundrametersbanorna står tomma nästan hela tiden och fältbanorna är halvfärdiga så att det är bara några vallar som är godkända. Men det finns avstånd upp till 700m om det fanns pengar och vilja att släppa fram skyttet då allt gevärsskytte håller på att dö ut.

Publicerat
  • Författare

Här är problemet tillgång till banor då det är fem föreníngar som har varsin tårtbit. Trehundrametersbanorna står tomma nästan hela tiden och fältbanorna är halvfärdiga så att det är bara några vallar som är godkända. Men det finns avstånd upp till 700m om det fanns pengar och vilja att släppa fram skyttet då allt gevärsskytte håller på att dö ut.

det är ett rikstäckande problem du belyser. är du intresserad av att börja skjuta fält.

vart bor du. om jag hittar klubbarnas namn kan jag ringa och kolla vad som krävs åt dig.

Publicerat

Jag sköt mycket nationellt gevär på 80- och 90-talet.

Och redan då började det att minska på fältskjtningarna, speciellt bilfältskjutningar.

De träningstävlingar som hölls på banor med kända avstånd lockade lite fler skyttar.

Anledningarna till minskningarna var förstås rädslan att misslyckas och att bomma "inför andra". Och att den egna utrustningen inte skulle duga (jag kände lika själv).

Även avstånd till tävlingarna var en orsak.

Jag misstänker att det handlar om precis samma orsaker till minskningen idag...

Jag mailade till SvSf om att jag ville ta kortet och börja skjuta nationellt igen.

- Inget svar... Jag hoppas att det inte är samma stofiler som sitter där nu som det var på FSR:tiden.

Publicerat

Jag sitter nu som ordförande i Malmbergets jakt och fiske. Vi har tillsammans med hundklubben dundret byggt nya banor med 50 och 80 m löpmål. 100m inskjutningsbana med betongbänk för eventuellt bänkskytte. Trap skeet och sporting. Sedan tidigare finns gevärsbanor 100 200 och trehundra meter samt banor för fältskytte med avstånd från 200 till 700m I nuläget så är banorna låsta med en bom och allt "privat" skytte sker efter grusvägar i sandtag och på mer eller mindre bra platser. Nu kommer vi att ordna med möjlighet att ta sig igenom bommen för att kunna skjuta på 100m banan bara nyckelproblemet är löst. Det pratas om en kortöppnare med rfid men det är inte klart och därför avvaktar vi. Problemet är att de andra föreningarna vägrar släppa till några tider med motivationen att man skjuter sönder anläggningarna och skitar ner. Tyvärr så är det ett inte helt felaktigt uttalande. Men det är kommunala medel som driver banorna och som byggt dem. En liten öppning har dock givits att under uppsikt få tillgång även till dessa banor och vad jag förstått så står kikarfältskyttet i sin linda häruppe men kommer att utvecklas. Jag hoppas att det blir mera aktivitet än vad som varit på dessa banor i framtiden för annars kommer skyttet att dö sotdöden häruppe.

Publicerat
  • Författare

fan vad tragiskt. jag har inte ens nära något förslag på en lösning till sådana problem det ända man kan göra är i alla fall att ställa upp när folk är intresserade.

Publicerat

Maddog, du får hojta till när du har någe skytte på gång i närheten av Sundsvall. 30 mil är inte så blodigt när man börjar få ordentlig skytteabstinens..

Publicerat
  • Författare

Maddog, du får hojta till när du har någe skytte på gång i närheten av Sundsvall. 30 mil är inte så blodigt när man börjar få ordentlig skytteabstinens..

hur långt har du till falun och borlänge.

Publicerat

Ni får ursäkta men ordet cementhäckar får jag i skallen av att läsa dylika trådar ;)

Visst är gevärskort en onödig bromsande effekt men vad än man ska göra så måste man faktiskt bjuda till själv!

Sitta man hemma på kammaren och väntar på att allt ska serveras på silverfat får man nog nöja sig med tangentbordsskytte, är så less att läsa kritik mot fältskytte av folk som sällan skjutit en tävling och aldrig hjälpt till att arrangera en att jag helt tappat hoppet att kikarfält kommer att få speciellt stora startfält :(

Publicerat

Fast jag upplever nog att viljan och intresset hos skyttarna är ganska god.

Jag brukar träffa på jaktskyttar som precis som mig, lade av med det nationella skyttet för ett antal år sedan.

Men de flesta av dom har inte en susning om vad MRAD, MOA, rangecards, m.m. är för något. Det blir hokus pokus bara...

Men dom vill skjuta.... Men använda en vanlig .30-06 med jaktmatch och en 3-9X glugg.

Så kanske är träningar och försökstävlingar på banor med kända avstånd en väg att gå. Där skyttarna märker att det går att träffa med "vanliga" prylar.

Sen visar det sig vilka skyttar som blir bitna och går vidare.

Det här funkade ganska bra med gevärsfälskyttet här i trakten för 15-20 år sedan.

Men tyvärr läggs ju även långhållsbanor ned.

Nu senast - den anrika Valbo Skyttegille, min första klubb, är numera jämnad med marken :(

Publicerat

Men de flesta av dom har inte en susning om vad MRAD, MOA, rangecards, m.m. är för något. Det blir hokus pokus bara...

Men dom vill skjuta.... Men använda en vanlig .30-06 med jaktmatch och en 3-9X glugg.

Du har nog en poäng där..

“Everything should be made as simple as possible, but not simpler.” ~Albert Einstein

Publicerat
  • Författare

jag kan hålla med om att det kan verka som hockus pockus.men har man tillgång till liknande forum som dessa så är det inga problem. eller så kan man ringa mig så förklarar jag och reder ut begreppen.

vi har testat prova på dag här och det var väl omsom vin ömsom vatten för en kikarskytt dök det upp iaf.

det är nästan enklare att man hjälper den som hör av sig i stället då det är tungt att driva igenom pröva på dagar. speciellt när det inte kommer några.

Publicerat

hur långt har du till falun och borlänge.

Det är drygt 30 mil

Publicerat
  • Författare

Det är drygt 30 mil

du bor sannerligen illa till för fältskytte,

Publicerat

Var på VästraGötalandsmästerskapen igår..... Av 104 skyttar var vi 2 (två) !!!??? kikarskyttar. Det borde finnas fler - i alla fall om man läser forumen - i Västra Götaland.

Mycket snack, men djävligt dålig uppslutning.

/s

Publicerat

Ledsen att jag är negativ i din tråd, maddog. Jag tycker det är ett hedersvärt initiativ du ger dig in på, och jag ställer gärna upp för blivande kikarskyttar i Göteborg/Borås för att ge lite tips och råd.

Jag har ju precis gått igenom hela byråkratin med klubb/skyttekort/aktivitetskort - det är säkert en spärr för en del - men jag håller faktiskt med Lars : man får jobba lite själv.

Om det är någon som är intresserad av kikarfält i närheten av Gbg/Borås/Varberg får ni gärna pm:a eller ringa Sem 0708-690707

Publicerat

du bor sannerligen illa till för fältskytte,

Jepp, närmast är nog Norge

Publicerat

fan vad tragiskt. jag har inte ens nära något förslag på en lösning till sådana problem det ända man kan göra är i alla fall att ställa upp när folk är intresserade.

Jag försöker hela tiden och det enda som händer är att man får ta skit.