Publicerat Mars 14, 201214 yr Senaste veckan har det haglat utredningar i ämnet varg, personligen så känner jag väl inte att jag litar riktigt på det som sägs, det känns mer som om staten beställt och betalat för "forskningsresultat" som går i linje med hur vi borde tycka... Liberg bedömde härom dagen att den ca: 300 ( ) individer stora vargstammen nu kommit till sitt max i mellansverige, tillväxten hade stangnerat och ökningen var nu nere på 20%... sade inte karl'n så sent som i fjol att 2011 hade varit det bästa för vargarna någonsin, reproduktionen hade ju varit i närheten av 40% och det var ungefär det högsta man kunde förvänta sig av varg!? En annan rapport gjorde gällande att nu var det ingen fara längre "de tre öster ifrån invandrade individerna" hade som genom ett trollslag förvandlat den svenska vargpopulationen från en gravt inavelsdeprimerad samling vargar till något som i vart fall inte var katastrofalt... Var inte en del av meningen med licensjakten på varg för bara två år sedan att skjuta bort inavlade vargar för att göra plats för friskare individer!? Eller menar dom rent av att just jakten gjorde susen för vargstammen utan att egentligen riktigt säga det? Det skulle sättas ut djurparksvargar för det var sååå himla bra och vips, när det stod klart att djurparkerna fick kalla fötter inför det experimentet p.g.a folkoppinionen (?) och inte var beredda att släppa till några valpar så kommer det en amerikansk rapport om att djurparksvargar redan från valpstadiet är mer eller mindre tama, rent av p.g.a arvet och direkt olämpliga för utsättning i det vilda. Senast idag kom en rapport SLU om att jägarnas farhågor om vargarnas uttag av älgstammen var betydligt överdrivna, vargarna tog minsann inte så mycket älg att det nämnvärt skulle drabba jägarnas uttag?? Nähä, och vad äter då vargana och var har älgarna tagit vägen? Nej, det känns som om makten har gått till massiv offensiv, troligen för att de känner att folkviljan håller på att svänga i vargfrågan och man gör sitt bästa för att vända skutan igen på bästa Harrisburghvis. Man undra vad som kommer härnäst?
Publicerat Mars 14, 201214 yr Det senaste är ju att det kanske ska planteras ut ryska vargvalpar. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/03/Ingen-utsattning-i-ar--vargar-hamtas-fran-Ryssland-1.19990/
Publicerat Mars 14, 201214 yr Vargen är het i samhället idag. Det gör att det finns forskningsmedel att söka till alla möjliga olika infallsvinklar, och detta är universiteten inte sena att utnyttja eftersom de förutom grundutbildning lever till stor del på att dra in forskningsmedel. Det är därför vi kan se en mängd mer eller mindre sannolika forskningsresultat just nu. Dessutom passar de flesta på att presentera dem i Vålådalen vilket koncentrerar medivabevakningen till denna vecka. Ammunitionen (att kunna hänvisa till forskning som säger si eller så) kommer däremot att leva kvar på nätet mycket länge. Universitetsforskningen idag har ett krav på sig att vara samhällsrelevant. Därför blir det såhär. Och vi får väl se vad som kommer att stå i den kommande forskningsproppen.
Publicerat Mars 14, 201214 yr Det finns dock en antydan av sanning i vad Qvarnhill skriver, utplanteringarna har inte gått som planerad, omplaceringarna har gått helt åt helvete, stammen ökar över alla gränser, parallellt med att lodjuren exploderar. Fredrik- jag ser att du är inne i tråden, tanken om att staten är ansvarig för en ekologisk kollaps lokalt och regionalt av bland annat rådjurstammen men även skogs och fälthare genom sin rovdjurspolitik är det motsvarigheten till en politiskt "rosa elefant i rummet" alla vet om det, alla känner till det men ingen låtsas om det. I mina ögon om än med halvdålig utbildning i saken har de bristfälligt förvaltade stammarna av rovvilt orsakat regionala kollapser av vissa viltslag på ett sätt som jag inte anser att tillåtet ur exempelvis jaktlagens kriterier och då knappast heller ur ett större miljöansvars perspektiv. I allt jag läser om detta med rovdjuren är det ingen som har forskat på detta moment, iofs läser inte jag allt men ändå. Det är uppenbart enligt mig att det i den stora debatten saknas en pusselbit, dvs hur det som vi i Sverige har vårdat som jägarkollektiv under de senaste 100-150 åren numera tillåts att förstöras på grund av en klumpigt genomförd rovdjursförvaltning. Jag skiver klumpigt genomförd då den ännu inte klarar av de grundläggande krav som ställs på annan förvaltning, dvs att den klarar av att möta målen, att man inte för oväntade tillväxtökningar eller brister, att det finns kontroll över antal osv. /Christian
Publicerat Mars 14, 201214 yr Jag har skrivit en vargblogg http://vargdag.wordpress.com/. Jag är genetiker och tycker varg skall hanteras med beståndsbegränsande selektiv jakt och eftersom ända sättet att få tolerans för detta tycks vara att ge vargen gynnsam bevarandestatus nu propagerar jag för det http://vargdag.wordpress.com/2012/02/28/gynnsam-bevarandestatus-nu/. Genom att skjuta de inavlade minskar man inaveln och genom att hålla stammen måttligt stor ökar man effekten av tillförda vargar. Två invandrade vargar fick sina första kullar 2008 och licensjakterna 2010 och 2011 förstärkte effekten av den inandringen. En kraftig licensjakt 2013 kan åstadkomma en ytterligare förstärkning. Jag tycker man skall hålla vargantalet nere under förstärkningsfasen dvs minst ett decennium framåt och ser inte starka genetiska motiv för att öka antalet senare under förutsättning att kontakten med Finland blir lika bra som den sista femårsperioden. Men licensjakten kan bara förstärka effekten av tillförda vargar, det behövs fler tillförda vargar. Det är tråkigt att det gått så dåligt att flytta vargar från norr till söder men det var en idé värd att pröva för att skona rennäringen. Det är synd att det verkar ta emot med valpflytt också. Hoppas den invandrade gulbruna tiken får bosätta sig i renbetesland nu när det verkar vara det ända som fungerar. Det är knepigt att räkna vargar och osäkrare ju preliminärare det är, så det kan lätt bli lite varierande uppgifter. Jag försökte sammanställa hur man räknar utan att riktigt lyckas samtidigt som jag påpekar att riksdagsbeslutet om max 210 faktiskt inte följts även om man beaktar effekten av EUs hot http://vargdag.wordpress.com/2011/09/12/antal-vargar-i-sverige-ar-inte-entydigt-och-ganska-osakert/.
Publicerat Mars 14, 201214 yr Ok, genetikern (ta inte illa upp), tycker du som din kolega och är det verkligen på det här viset: "Uppskattningsvis finns det 300 vargar i Sverige i dagsläget. Hur många det bör vara råder det skilda meningar om. Linda Laikre, populationsgenetiker vid Stockholms universitet, tycker att stammen behöver vara minst tio gånger så stor. Populationsgenetikern Linda Laikre, Stockholms universitet, vill att Sverige ska hysa en vargstam på mellan 3 000 och 5 000 vargar, som dessutom ska sitta ihop med den finska stammen och förvaltas genom ett internationellt samarbete. Hur det ska gå till med tanke på rennäringen i norr och motståndet i Mellansverige kan hon inte svara på. – Det är utanför mitt område. Jag ägnar mig åt genetiken, säger hon till Ekot på Sveriges Radio." (http://www.jaktojagare.se/aktuellt/genetiker-vill-ha-5-000-vargar, 20120313) Hur löser man ytrymmet för 5000 vargar när 300 inte rymms och ingen är speciellt förtjust över att ha en egen flock bakom knuten. Mellansverige har sin del. Vi har i norrland gräsligt mycket björn och det räcker. Kan man då bygga en bro eller låta vargarna åka gratisfärga från Finland och därefter etablera sig i småland, blekinge ,skåne, halland och trakterna kring huvudstaden. För fanken, kolla med danskarna. De har ju redan en bro och kanske är de intresserade av att få en egen vargstam som då via bron kan ha genetiskt utbyte med skåneflockarna.....
Publicerat Mars 14, 201214 yr Eftersom att vi jägare är de enda som på allvar vistas i naturen fdag som natt så borde inte vargen vara något problem. Så länge jägarkåren är ogenomtränglig utifrån sett...S G T! Senast igår såg jag en av våra mest kända komiker i SVTs debattprogram uttala sig i vargfrågan, stanabon drev frikostigt med sveriges jägarkår, under parollen att det var "jägarkåren som led av inavelsproblematik". Åter är det på tok för många förståsigpåare som för debatten, flertalet skulle inte se skillnad på ett rådjur och en älg... RG
Publicerat Mars 14, 201214 yr Vet inte om nån på sidan besökte vargmötet i Köping för nån vecka sedan, Grimsö var där och informerade? Jag gillar inte att sprida andrahandsinfo då frågan är infekterad som den är, men min kamrat som besökte det välfyllda mötet uppfattade att deras åsikt var att det finns närmare 600 i Sverige nu. Minns björnen 1000, 1000, 1000, 1000, 1000, 1000, kanske skall vi räkna och sluta tro...oups 3000+. Det som jag i alla fall törs citera därifrån är att samhället tappat kontrollen över vargstammen.
Publicerat Mars 14, 201214 yr Christian, såg inte vad du skrev förrän nu men bloggade faktiskt litet om snarlika argument under dagen. Och har diskuterat exakt vad du tar upp med journalister de senaste dagarna. Det är självklart omöjligt att inte vara både besviken och frustrerad över att se hur något som jag tror var på väg mot något riktigt bra går helt över styr. Det finns dock fortfarande en del element som gått mot det bättre på senare år, även om vi inte sett effekterna ännu. Ett exempel är att man faktiskt räknar på hur mycket mat det finns för lodjuren och har ambitionen att reglera stammen utifrån detta. Man är inte där ännu med en regional förvaltning, men det visar i alla fall att en del av grundkoncepten finns på plats. Att Sverige faktiskt nu jobbar för att Art- och habitatdirektivet revideras är också en extremt viktig sak, men när/om vi lyckas återstår att se. Jag upplever att det finns en hel del insikt och förståelse av vad som krävs hos dem som arbetar på myndigheterna. Inte alltid och överallt, men det är på andra håll vi har dem som inte alls är med på banan. Även om det ser mörkt ut just nu så tror jag trots allt att man lagt delar till en grund för en framtida förvaltning som kanske kan fungera. Snart kommer problemen att bli tillräckligt uppenbara för att det ska krävas åtgärder. Den största risken är i mina ögon att vi straffar ut oss innan vi är där... Det är ett riktigt intressant möte i Sthlm den 17/4, där en hel del av dessa frågor kommer upp. Arrangeras av SRF och De fem stora, och där kan det nog komma att slå gnistor... http://www.de5stora.com/illustrationer/fil_20111226142709.pdf
Publicerat Mars 14, 201214 yr Ok, genetikern (ta inte illa upp), tycker du som din kolega och är det verkligen på det här viset: "Uppskattningsvis finns det 300 vargar i Sverige i dagsläget. Hur många det bör vara råder det skilda meningar om. Linda Laikre, populationsgenetiker vid Stockholms universitet, tycker att stammen behöver vara minst tio gånger så stor. Populationsgenetikern Linda Laikre, Stockholms universitet, vill att Sverige ska hysa en vargstam på mellan 3 000 och 5 000 vargar, som dessutom ska sitta ihop med den finska stammen och förvaltas genom ett internationellt samarbete. Förmodar att det var menat som en fråga till mig. Det framgår från min blogg hur jag tänker. Linda Laikre är felciterad, hon syftar inte på den svenska vargstammen utan på den svenska+norska+finska+ ryska Karelen. Och det är egentligen inte hon utan en internationell expertpanel. Jo vi genetiker tycker nog det behövs några tusen vargar för att få långsiktig uthållighet, men 5000 är att ta i. Men varför dra gränsen mellan västra Karelen och resten av Ryssland. Lustigt nog såg jag att Fredrik Widemo som gick in på den här tråden tagit upp precis den frågan på sin blogg http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/02/forvaltning-over-alla-granser/ Jag har tänkt över det och tittat på expertpanelen och jag kan inte heller se något skäl till gränsen, vi har en nordeuropeisk vargpopulation med så där 50 000 vargar och i den kan vi nog identifiera ett "närområde" där det redan finns 5000 vargar vars gener har en hygglig chans att sprida sig hit så småningom. Vargpopulationen skall inte blåsas upp innan vi utrett detta. På kort sikt gäller det att göra vår vargstam till en värdefull del av den internationella stammen och det är den inte med nuvarande låga antal grundare och höga inavel så vi skall åtgärda det innan Sverige eventuellt om ett eller två decennier blåser upp vargstammen. Kontakten med Finland behövs och kanske är stark nog som den är. Så jag och Laikre står nog inte SÅ långt ifrån varandra som det verkar, det rör sig väsentligen om gränsdragningsfrågor inom Ryssland som vi kanske är oense. En första åtgärd för förbättring med den Finska anknytningen är att den gulbruna förlöjligade bastarden, symbolen för vargmotståndet, bör få en fristad och valpar. I princip håller jag med Fredrik och resten av forskarsamhället att det viktigaste är att åtgärda inaveln, men eftersom enda sättet att göra detta effektivt (beståndsbegränsande förvaltningjakt) tycks vara att GYBSa vargen och eftersom vargen klarar sig fint även med inaveln och inaveln minskar och tycks självläka, så klarar den av att GYBSas som den är. Det underlättar nog att modifiera EU-direktivet om Sverige nu vänder på klacken och GYBSar vargen vilket vi kan göra genom nationella beslut. Att antalet räcker skriver ju också Fredrik under på.
Publicerat Mars 15, 201214 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/03/Fortydligande-fran-forskare-om-alg-och-varg-1.20034/ Så fick H Sand gå ut med ett förtydligande undrar varför ekot inte tar upp det... /Håkan H
Publicerat Mars 15, 201214 yr Vargen som getts namnet Kynna orsakade kostnader för skattebetalarna på 75 000 till 3 fårägare. Blir förmodligen en större räkning än så
Publicerat Mars 16, 201214 yr Christian, såg inte vad du skrev förrän nu men bloggade faktiskt litet om snarlika argument under dagen. Och har diskuterat exakt vad du tar upp med journalister de senaste dagarna. Det är självklart omöjligt att inte vara både besviken och frustrerad över att se hur något som jag tror var på väg mot något riktigt bra går helt över styr. Det finns dock fortfarande en del element som gått mot det bättre på senare år, även om vi inte sett effekterna ännu. Ett exempel är att man faktiskt räknar på hur mycket mat det finns för lodjuren och har ambitionen att reglera stammen utifrån detta. Man är inte där ännu med en regional förvaltning, men det visar i alla fall att en del av grundkoncepten finns på plats. Att Sverige faktiskt nu jobbar för att Art- och habitatdirektivet revideras är också en extremt viktig sak, men när/om vi lyckas återstår att se. Jag upplever att det finns en hel del insikt och förståelse av vad som krävs hos dem som arbetar på myndigheterna. Inte alltid och överallt, men det är på andra håll vi har dem som inte alls är med på banan. Även om det ser mörkt ut just nu så tror jag trots allt att man lagt delar till en grund för en framtida förvaltning som kanske kan fungera. Snart kommer problemen att bli tillräckligt uppenbara för att det ska krävas åtgärder. Den största risken är i mina ögon att vi straffar ut oss innan vi är där... Det är ett riktigt intressant möte i Sthlm den 17/4, där en hel del av dessa frågor kommer upp. Arrangeras av SRF och De fem stora, och där kan det nog komma att slå gnistor... http://www.de5stora.com/illustrationer/fil_20111226142709.pdf Det intressanta med seminariet är väl att Lidberg inte får vara med längre. Har han gjort sig obekväm för SRF med sina senaste utspel?
Publicerat Mars 16, 201214 yr Det är ffa Camilla och Håkan som har färska resultat som är relevanta för diskussionen; mer ska man nog inte läsa in i det hela.
Publicerat Mars 16, 201214 yr NI som inte har set det här klippet bör ta o se det och dom 5 övriga! Skickar med en länk till 1an men annars så söker ni på varginplanteringen på youtube. Filmerna är "några år" men dom är klart sevärda! OBS känsliga tittare varnas då det tätt med lösaktigt folk i klippen.... Kanske skulle starta en egen tråd o lägga upp filmerna i så fler får se dom?
Publicerat Mars 16, 201214 yr Nu igen... Det står förstås var och en fritt att tro vad man vill. Skulle ursprunget till dagens vargstam vara olagligt utsatta individer så finns det förstås skäl att vara förbannad över det, eftersom utsättningen i så fall var ett lagbrott. MEN- oavsett hur de kom hit så är det enligt alla gängse definitioner en inhemsk art, och Sverige har därmed förbundit sig att bevara den. Många tycks tro att det spelar någon roll för dagens offentliga ställningstagande från myndigheterna; så är det inte.
Publicerat Mars 16, 201214 yr En sak som ser ut som en tanke är att de flesta stora seminarier förläggs till storstäder där rovdjurskramare har sin största publik med undantag av Vålådalen då förståss.
Publicerat Mars 16, 201214 yr Onekligen, men de 5 stora har ju faktiskt löpande verksamhet inklusive seminarier i Järvsö där de huserar. Och det finns ett par fördelar med stora städer också; där finns ofta universitet och det är enklare att få mediabevakning. Nu är förstås inte alla forskare ense, vilket kommer att bli tydligt på detta seminariet... och då får det gärna finnas mycket media på plats.
Publicerat Mars 16, 201214 yr Naturligtvis vill rovdjurskramarna ha tillgång till mediabevakning på sina seminarier eftersom de flesta av reportrarna inom media tillhör deras skara eller skriver det de flesta vill höra, det förstår jag till fullo. Det vore intressant om fler media visade rovdjurens "baksida" ut med bilder i Tv och tidningar på älgar som är svårt sönderrivna, dödade tamdjur, rivna hundar, då kanske "Svensson" får en liten inblick i vilket fruktansvärt djurplågeri dessa rovdjur ställer till med både i naturen och bland tamdjuren.
Publicerat Mars 16, 201214 yr Naturligtvis vill rovdjurskramarna ha tillgång till mediabevakning på sina seminarier eftersom de flesta av reportrarna inom media tillhör deras skara eller skriver det de flesta vill höra, det förstår jag till fullo. Det vore intressant om fler media visade rovdjurens "baksida" ut med bilder i Tv och tidningar på älgar som är svårt sönderrivna, dödade tamdjur, rivna hundar, då kanske "Svensson" får en liten inblick i vilket fruktansvärt djurplågeri dessa rovdjur ställer till med både i naturen och bland tamdjuren. Mycket bra skrivet Mirva! Läste följade på Facebook o tyckte att det var jävligt fyndigt! "Vi vill inte utrota vargen. Vi vill bara avskaffa den i Sverige pga dålig lönsamhet"
Publicerat Mars 29, 201214 yr Vargflyttsprojektet avbryts p g a snöbrist http://svt.se/svttext/web/pages/111.html
Publicerat Mars 29, 201214 yr Författare Vargflyttsprojektet avbryts p g a snöbrist http://svt.se/svttex.../pages/111.html Dä var väl dä ja visste... "Global warming" dä ä fina grejer dä!
Publicerat Mars 30, 201214 yr Dä var väl dä ja visste... "Global warming" dä ä fina grejer dä! I vissa avseenden ja!
Publicerat Mars 30, 201214 yr Naturligtvis vill rovdjurskramarna ha tillgång till mediabevakning på sina seminarier eftersom de flesta av reportrarna inom media tillhör deras skara eller skriver det de flesta vill höra, det förstår jag till fullo. Det vore intressant om fler media visade rovdjurens "baksida" ut med bilder i Tv och tidningar på älgar som är svårt sönderrivna, dödade tamdjur, rivna hundar, då kanske "Svensson" får en liten inblick i vilket fruktansvärt djurplågeri dessa rovdjur ställer till med både i naturen och bland tamdjuren. Det var ju lite sånt för nåt år sen då björnen hade slagit en älgko och satt i vägkanten å smaka på den medans den levde. Rätt osmakligt men naturligt. Men dom bilderna visades inte mycket, undrar varför.