Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

och vissa säger att 6,5x55 inte duger till grisjakt........

Featured Replies

Publicerat

behöver jag säga mer?

• Svar 90
  • Visningar 14k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Inte bra att visa sånthär, nu kommer massa newbies att köpa 17hmr och stick ut för att putta omkull vildsvin :P

Men hur han fick till de där är intressant, första tanken var att han sköt den i örat i någon supervinkel eller är grym på anatomi.

Publicerat

Har hört att en av de största björnarna i världen är skjuten med en 22a. Vet inte om det stämmer dock........ Men man kan ju skjuta det mesta med alla kalibrar men du har ju mindre och mindre marginal ju mindre kaliber man har.

Publicerat

Den som inte kan skjuta en gris med 6,5:an kanske inte skall skjuta alls ????????????

Publicerat

Den som inte kan skjuta en gris med 6,5:an kanske inte skall skjuta alls ????????????

Bästa uttalandet i "kaliberdebatter" på länge!

+1

Publicerat

Den nassen va ju inte större än en grävling så det är klart det funkar.

Kunde avlivat den med en hammare, bara jag kommit intill och nasse stått still ;)

Det har skjutits elefanter med 22 hornet.

Dock går det inte komma ifrån att större diameter på kulan ger större hål.

Publicerat

Den nassen va ju inte större än en grävling så det är klart det funkar.

Kunde avlivat den med en hammare, bara jag kommit intill och nasse stått still ;)

Det har skjutits elefanter med 22 hornet.

Dock går det inte komma ifrån att större diameter på kulan ger större hål.

Att det skjutits elefant med 22Hornet känns bra att veta, då behöver man ju inte vara orolig för björn när man jagar fågel.

Publicerat

Att det skjutits elefant med 22Hornet känns bra att veta, då behöver man ju inte vara orolig för björn när man jagar fågel.

Har läst det nånstans.. om det är helt sant... vet jag inte.. ;)

Publicerat

Klart det går, sitter kulan rätt så är jag övertygad om att även 22LR räcker för att döda en gris. Vet ett par som fällt älgklavar med 22LR "på den gamla goda tiden" så visst fan går det. Florerade ju även en video från across the sea där det skjuts vildsvin med 4,5 gamo.

Sedan om risken för skadeskjutning är etiskt försvarbar är en annan fråga.

Publicerat

konstigt att grisarna inte störs av musiken i bakgrunden :unsure::wacko::blink::ph34r:

Publicerat

Vidsvin som fångas i fälla levande faller in under djurskyddslagen och jordbruksverket.

Där likställs dom med tamsvin där djurskyddslagen anger klass3 vapen som minsta klass för avlivning.

Alltså ett helt korrekt domslut av kammarätten.

/Mike

Publicerat

konstigt att grisarna inte störs av musiken i bakgrunden :unsure::wacko::blink::ph34r:

:lol: Klockrent, visst är vissa jaktfilmer bara för mycket......musik. ;)

Vad det gäller skyttet så är det ju helt och hållet den som håller i bössan. Elefanter ska visst i princip känna en mygga "klampa" över huden. Känliga som attan sägs det.

Publicerat
  • Författare

undra om det inte är så att vi svenska jägare underskattar våra kulvapen. om man ser i usa och australien så använder många 30-30 till gris och 243 till hjort. vågar inte uttala mig men vitsvanshjorte är väl ungefär samma storlek som en dovhjort?

Publicerat
undra om det inte är så att vi svenska jägare underskattar våra kulvapen. om man ser i usa och australien så använder många 30-30 till gris och 243 till hjort. vågar inte uttala mig men vitsvanshjorte är väl ungefär samma storlek som en dovhjort?

Visst är det så. Klassindelningen är förlegad i Sverige.

Var ute förra lördagen och vakade gris med en annan kille på forumet. Han kom åt och fick skjuta sig en årsgris på 38kg levande. Den sköts med en 6,5x55 och 10g mega, men hade lika gärna och med samma resultat kunnat bli skjuten med en 222rem laddad med 53grs Tsx. Med dagens kulutbud så skulle man lätt kunna gå ner en del i kulvikt för klass 1. Till syvene och sist är det ju varje individ som måste jaga med förnuftet. Är det en så bra idé att T.ex jaga Björn med 139grs Sst ur en 6,5a, kanske inte optimalt. Men att skjuta en årsgris eller något större med samma kula och kaliber känns inte fel.

Oavsett så kommer det troligen inte bli några förändringar i klassindelningen utan man får leva med att ha det så här ett tag till.

Mvh

Jocke

Publicerat

Snälla snälla beretta56, jämför inte oss svenskar och vår jakt med amerikaner och australiensare och deras "jakter?????" vi har ju något som heter etik och moral i kroppen....Brrrr, hua hua..
Publicerat

Vad har vi och vinna på att ändra klassindelningarna? Visst snitt grisen väger under 50kg LV, men det finns dom som väger +150 och har 4 tum späck och broskpansar innan de vitala delarna också. 6,5an duger för duktiga och omdömesfulla skyttar, det är ju därför den tillhör klass 1. Men nånstans måste ju en gräns dras.

Publicerat

Vad har vi och vinna på att ändra klassindelningarna? Visst snitt grisen väger under 50kg LV, men det finns dom som väger +150 och har 4 tum späck och broskpansar innan de vitala delarna också. 6,5an duger för duktiga och omdömesfulla skyttar, det är ju därför den tillhör klass 1. Men nånstans måste ju en gräns dras.

Bra :) , det är svårt att bedöma vikt på vildsvin.
Publicerat

+1

Ett övrigt tillägg till Joachims kommentar:

det är lätt att glömma att gemene jägare inte har en tusendel av kunskaperna kring kulvikter och laddningar jämfört med många av er här på forumet.

Publicerat

Min bestämda uppfattning är att den som avlossar skott mot levande vilt har fullt ansvar, i det ansvaret ingår att skjuta med "rätt "kaliber, "rätt" kula och på "rätt" avstånd.

Jag kanske kan tyckas som revolutionär, fortsättningen blir värre.....

Jag tycker att det räcker med en personlig vapenlicens, alltså obegränsat med vapen

Som om inte det räckte:

Avskaffa vapenregistreringen, den gör ingen som helst nytta.

Är jag helt dum i huvet som resonerar så ?

Raggarö

Publicerat
Min bestämda uppfattning är att den som avlossar skott mot levande vilt har fullt ansvar, i det ansvaret ingår att skjuta med "rätt "kaliber, "rätt" kula och på "rätt" avstånd.

+1

Det bästa som skrivits här på länge.

Givetvis ska och kommer ingen klassindelning att ändras. Men i den bästa av världar så hade alla varit pålästa om kulor och kalibrar och dessutom tagit sitt ansvar. Då hade vi inte behövt någon klassindelning.

Mvh

Jocke

Publicerat

Du menar att staten inte skall lägga sig i vår jakt överhuvudtaget?

Inte ens samma regler som i de flesta stater i usa där minsta kaliber för jakt på klövvilt är 223?

Personligen tror jag inte sverige är moget hantera den friheten.

Men Den synnerligen förlegade klassindelningen skulle behöva en rejäl översyn och uppdatering!

Om inte annat så borde en reviderad klassindelning tilltala RPS då behovet av att äga många vapen för många olika syften minskar markant ;)

/Mike

Publicerat

Jag kanske kan tyckas som revolutionär,

Ganska måttligt revolutionär enligt mig. Det fulla ansvaret finns redan oavsett avstånd som är fritt och oreglerat i lag. Gör du tillräckligt många försök med .222 FMJ inser du ganska snart att marginalerna är för små och att eftersök på gris är ett ganska överskattat nöje bakefter. Detta leder varje omdömesfull jägare sannolikt tillbaka till kalibrar som vi idag kallar klass 1. Känns som den resan har rätt många människor gjort redan innan klassindelningen, men dessa erfarenheter gav oss just gränsen vid 6,5x55 och 10,1 grams kulor på vildsvin m.fl. arter.

Jocke, nu gurglar du svårtydliga saker. Menar du att kunskapen om kulors teoretiska uppträdande justifierar användandet av klenare kalibrar för praktiskt bruk? Den typiske svinajägaren håller sig nog med en 30 kaliber av nåt slag och inte 6,5. En del, men ganska få, har tagit intryck av hetsjakten på 6,5 på nätet. De andra som valt bort 6,5 upplever nog praktiska och etiska fördelar av effekten att kliva upp ett pinnhål trots allt, speciellt vid nattjakt.

Jag har skjutit mina största djur med 22lr, halvvilda cherolais djur på 1200 kg LV så visst funkar det. Men steget att plocka med den på praktisk klass 1 jakt baserat på nämnd erfarenhet känns ju rätt långt,det skulle bli väldigt glest med skottchanser tror jag. Vill man ha den kicken så är väl båge ett bättre alternativ?

Jag är måttligt påläst på kulor och krut jämfört med andra här då inte är mitt kärnintresse, hittar jag en kombo som dödar som jag önskar så stannar jag där. Har svårt att se vad en djupdykning i finliret skall ge mig för uppenbara fördelar på dom skotthållen jag praktiserar?

Publicerat

@ Mad Mike, Jag brukar jaga på Nya Zeeland, där finns inte ens .223 som undre gräns - det löser sig rent kemiskt. Går man tomhänt från en jakt på grund av "för lite mos i trumpeten" så biffar man upp kalibermässigt inför nästa jakt.KommerRangern och du skadeskjutit pga för klen kaliber så är du ansvarig. Samma sak om du skadeskjuter på "för" långt håll eller med "fel" kula.

Om vi inte är nog mogna, så kanske tiden är mogen för en revidering av klassindelningen som du föreslår. ;)

@ MKJ, Senaste jakten därnere t.ex. sköt vi bara smågris med .243, ingen sköt på den stora grisen som plötsligt dök upp pga risken för eftersök. Det räcker väl med .222 och FMJ en gång på gris - aldrig mer, (jag förstår inte riktigt varför ytterligheterna alltid ska fram.....)

Jag vägrar tro att jägarna på Nya Zeeland är mer ansvarsfulla än vad vi är, men vi är kanske inte nog mogna......

Ingen har kommenterat avskaffandet av vapenlicens eller vapenregistrering, det kanske kommer ;)

Raggarö

Publicerat

Jocke, nu gurglar du svårtydliga saker. Menar du att kunskapen om kulors teoretiska uppträdande justifierar användandet av klenare kalibrar för praktiskt bruk? Den typiske svinajägaren håller sig nog med en 30 kaliber av nåt slag och inte 6,5. En del, men ganska få, har tagit intryck av hetsjakten på 6,5 på nätet. De andra som valt bort 6,5 upplever nog praktiska och etiska fördelar av effekten att kliva upp ett pinnhål trots allt, speciellt vid nattjakt.

Jag har skjutit mina största djur med 22lr, halvvilda cherolais djur på 1200 kg LV så visst funkar det. Men steget att plocka med den på praktisk klass 1 jakt baserat på nämnd erfarenhet känns ju rätt långt,det skulle bli väldigt glest med skottchanser tror jag. Vill man ha den kicken så är väl båge ett bättre alternativ?

Jag är måttligt påläst på kulor och krut jämfört med andra här då inte är mitt kärnintresse, hittar jag en kombo som dödar som jag önskar så stannar jag där. Har svårt att se vad en djupdykning i finliret skall ge mig för uppenbara fördelar på dom skotthållen jag praktiserar?

Låt mig förtydliga mitt gurgel något för dig då.

Jag skrev också att det krävs ansvar förutom att kanske veta om man ska ha en v-max eller en A-frame för grisjakt. Nåväl, personligen har jag än så länge inte hittat någon fördel vad gäller grövre kalibrar på vakjakt (nettetid). Vid en kass träff springer dom lika bra där ifrån antingen det står 243, 6,5 eller 9,3 i botten på hylsan.

Vad det gäller ansvaret så är det så att en årsgris är inga problem för en 222, 243 eller 22-250, det vet jag då jag sett avskjutning av vildsvin i hägn med 22-250. Använder du rätt kula lär du inte få några oanade överraskningar.

Att ta med 222an ut när man ska skjuta en galt det är oansvarigt.

Att ta med en 22LR ut på klass1 jakt, måste jag besvära mig med att kommentera det?

Mvh

Jocke