Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

och vissa säger att 6,5x55 inte duger till grisjakt........

Featured Replies

Publicerat

@beretta56,

Mjuka obondade kulor ger kort flyktsträcka på bekostnad av ökad köttförstöring.

@LEHD

Vissa tycker ju att 6,5x55 är för klent på svenska grisar. .243 duger alldeles utmärkt att nedlägga grisar iallafall i "mellanklass" om man nu kan hålla sig ifrån de stora.

Hornady SP, Sierra GK och andra blöta kulor verkar vara bra medicin.

Nya Zeelands grisar har samma ursprung som Australiens, de ser ju inte ut som tamgrisar längre. Nya Zeeland och USA har ju också haft en inblandning av europeiska vildsvin under åren.

http://www.feral.org.au/pest-species/faq/feral-pig-faqs/

Raggarö

• Svar 90
  • Visningar 14k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

@beretta56,

Raggarö

då måste jag faktsikt säga att jag håller med de där nere, på ett rådjur sitter ju tex det mesta köttet på bakbenen oh ryggen, frambenen brukar jag stoppa i kvarnen direkt...

Publicerat

@beretta56,

@LEHD

Vissa tycker ju att 6,5x55 är för klent på svenska grisar. .243 duger alldeles utmärkt att nedlägga grisar iallafall i "mellanklass" om man nu kan hålla sig ifrån de stora.

Hornady SP, Sierra GK och andra blöta kulor verkar vara bra medicin.

Nya Zeelands grisar har samma ursprung som Australiens, de ser ju inte ut som tamgrisar längre. Nya Zeeland och USA har ju också haft en inblandning av europeiska vildsvin under åren.

http://www.feral.org...feral-pig-faqs/

Raggarö

Nu är det så att utseendet är en sak & temperamentet en annan .

Vilken tamgris som helst reveterar tillbaks till ett liknande utseende som vildsvin på bara någon generation även så om fläckiga grisar är väldigt vanligt i Australien.

Låter du en helt vanlig svensk tamgris gå ute så kommer den att skaffa sig mer päls .

Vad som däremot inte ändras i brådrasket är temperamentet .

Under århundraden så har tamdjurs aveln i hög grad bedrivits på de mest lätt hanterade djuren, de djuren har haft en naturlig rovdjurs agrivisitet har sorterats bort.

De grisar som har planterats ut på diverse öar i Oceanien var dessutom fartygsgrisar dvs. utvalda för att vara extra timida .

Det är nämligen så att en sak som du inte vill ha vill ha ombord på ett segelfartyg är en ilsken galt på rymmen.

Ingenstans på Oceaniens öar finns det något rovdjur förutom människan som kan hota grisarna därför har heller inte något direkt aggresivt beteende gynnats.

Nu är jag inte helt hemma på grisarna som finns på NZ .

Däremot så är det så att skälet till att man fångar grisar levande i Australien & i vissa av USA:s sydstater är att de körs levande till slakterier.

Skälet till att de körs levande till slakterierna är brist på kylbilar, köttet blir förstört.

Man pysslar med fångst inte jakt.

//Lasse D.

Ps nu är ju inte helt vanliga tam grisar något att direkt leka med.

Publicerat

Nu är det så att utseendet är en sak & temperamentet en annan .

Vilken tamgris som helst reveterar tillbaks till ett liknande utseende som vildsvin på bara någon generation även så om fläckiga grisar är väldigt vanligt i Australien.

Låter du en helt vanlig svensk tamgris gå ute så kommer den att skaffa sig mer päls .

Vad som däremot inte ändras i brådrasket är temperamentet .

Under århundraden så har tamdjurs aveln i hög grad bedrivits på de mest lätt hanterade djuren, de djuren har haft en naturlig rovdjurs agrivisitet har sorterats bort.

De grisar som har planterats ut på diverse öar i Oceanien var dessutom fartygsgrisar dvs. utvalda för att vara extra timida .

Det är nämligen så att en sak som du inte vill ha vill ha ombord på ett segelfartyg är en ilsken galt på rymmen.

Ingenstans på Oceaniens öar finns det något rovdjur förutom människan som kan hota grisarna därför har heller inte något direkt aggresivt beteende gynnats.

Nu är jag inte helt hemma på grisarna som finns på NZ .

Däremot så är det så att skälet till att man fångar grisar levande i Australien & i vissa av USA:s sydstater är att de körs levande till slakterier.

Skälet till att de körs levande till slakterierna är brist på kylbilar, köttet blir förstört.

Man pysslar med fångst inte jakt.

//Lasse D.

Ps nu är ju inte helt vanliga tam grisar något att direkt leka med.

Kanske lite ur spår men..

Att stress och köttkvalite inte går hand i hand är ofta nåt man hör, var väl åtmistone en viltuppfödare söderut som inte skulle befatta sig med fällfångade grisar just därav.

Jänkarna slänger en vild bunden gris på flaket på sin pickis och skumpar in till närmsta slakteri, i mina öron låter det som ett tokstressat djur. Nån som har koll på det?

Publicerat
  • Författare

Kanske lite ur spår men..

Att stress och köttkvalite inte går hand i hand är ofta nåt man hör, var väl åtmistone en viltuppfödare söderut som inte skulle befatta sig med fällfångade grisar just därav.

Jänkarna slänger en vild bunden gris på flaket på sin pickis och skumpar in till närmsta slakteri, i mina öron låter det som ett tokstressat djur. Nån som har koll på det?

jag såg någon otrevlig video på YT för ett tag sen. där en kille gick in i en bur med sk "pocket-pigs" och band fötterna på dem med silvertejp.

Publicerat

LEHD,

Jag vet inte om vi pratar om varandra, men jag vidhåller att svenskar ofta vill använda (för) grova kalibrar på gris (tam eller vild) i de flesta fall är det onödigt.

Raggarö

Publicerat

LEHD,

Jag vet inte om vi pratar om varandra, men jag vidhåller att svenskar ofta vill använda (för) grova kalibrar på gris (tam eller vild) i de flesta fall är det onödigt.

Raggarö

Vi pratar litegrann om olika saker .

Det stilla faktumet är att all grisar dör av ett välplacerat skott detta närmast oberoende av kaliber.

Ett annat stilla faktum är att de flesta grisar som fälls är "brungrisar" det är endast de stora grisarna som kan ge problem.

Så jag vänder mig inte emot att det finns en överdriven tro på grova kalibrar på gris.

Vad jag vänder mig emot är den mytbildning kring de personer som pysslar med fångst av så kallade "Racerbacks" i Australien.

Det odlas en bild av att dessa "Kara karlar" slåss med livsfarliga mördar grisar, det är inga märkliga grisar snarare tvärtom.

Tror inte att de skulle överleva så länge med andra grisar.

Denna bild av Australiens män som världens sista riktiga män är väldigt populär i vissa kretsar. (Eller sydstaternas, sydamerikas osv)

//Lasse D

Publicerat

Nu är jag med på noterna :P jo jag är lite seg i kålan.

Jag tror jag skrivit tidigare om att jag bevistat en s.k. packjakt på Nya Zeeland och gick därifrån, jag tyckte att jag skulle prova på iallafall.

Hörde senare att "Mr Macho" (den som bestämde), en riktig redneck, skadat sig ordentligt då han trodde att grisen stått på flodbotten omringad av hundar, han hade då kastat sig handlöst ut med kniv i hand för att sticka den i grisen. Olyckligt nog stod grisen på en undervattenssten - Mr Macho bottnade inte och skadade pungen å det grövsta på grisryggen :D :D :D

Raggarö

Publicerat

Det optimala hade ju varit att springa fram till grisen, vägt och mätt för att sedan springa tillbaka och ladda med lämplig ammo i lämplig bössa. :lol:

Men men, nu har ju naturverket bestämt att vildsvin skjuts med klass 1 vapen, ålder, kön eller årstid spelar ingen roll- I det stora hela är det nog lättast för alla jägare i Sverige att följa..

Publicerat

Självklart - Att tänka själv är inte nyttigt B)

Raggarö

Publicerat

Nu är det inte alltid så att alla skott är välplacerade & såsom den som gör samtliga eftersök på vildsvin i mitt jaktlag föredrar jag om ett dåligt skott är med en grövre kaliber än 6,5.

På en grövre gris så är marginalerna små med 6,5.

Sköt häromåret en silvergalt med 7x57R på spårsnö klockan 23.00 hittade inte ett blodstänk .

Kröp 75 m i en granplantering med en galen terrier njaa bättre söndags nöjen finns .

Galten var död & vägde väl över 200 kg.

//Lasse D

Publicerat

Jo, jag glömde marginalerna.....

Hade lite husförhör på Nya Zeelands nordö gällande grisjakt, nu var ju detta iofs endast 5 st, oberoende källor, men de svarade relativt samstämmigt att det faktiskt gick att rätta mun efter matsäcken dvs. man skjuter inte större gris än vad kalibern klarar. Det visade sig att de även praktiserade detta, det var inte bara snack.

Frågan är, vilken kula använde du till 7x57:an ?

Raggarö

Publicerat
  • Författare

rätta mun efter matsäcken dvs. man skjuter inte större gris än vad kalibern klarar.

Raggarö

mkt förnuftigt skrivet raggarö.

Publicerat

Hade lite husförhör på Nya Zeelands nordö gällande grisjakt, nu var ju detta iofs endast 5 st, oberoende källor, men de svarade relativt samstämmigt att det faktiskt gick att rätta mun efter matsäcken dvs. man skjuter inte större gris än vad kalibern klarar. Det visade sig att de även praktiserade detta, det var inte bara snack.

Frågan är, vilken kula använde du till 7x57:an ?

Raggarö

Rws Kegel som förövrigt ger regelbundet genomslag på gris (Det är inte enda grisen fälld med kiplaufen) problemet är att kulor under 8 mm ganska ofta inte expanderar tillräkligt för att ge ett utgångshål som inte korkas igen av fett & päls.

I detta fallet var det också genomslag & det är inte heller första eller sista gången som det har saknats blodspår med samma kiplauf .

//Lasse D

Publicerat

Självklart - Att tänka själv är inte nyttigt B)

Raggarö

Om alla hade samma tanke om värdighet och omtanke i jakten på vildsvin, så hade det inte varit något som helst problem. Men, nu är vi stöpta i olika formar. Tyvärr är det så att i dag är vildsvinen klassade på många håll likt paria, och behandlas därefter. Hagel används, otillåtna kulor används. Jag har pratat med en vilthandlare och han blir lika förbannad/förvånad när han flår och styckar, vad han få se i kropparna. Vissa av grisarna har gått länge med tex. hagel och kulor mindre än 9 g. Själv blir jag bara förbannad, äcklad och skäms över hur illa vissa jägare behandlar vildsvinen.. De är ju i våra skogar tack vare oss människor, vi såg till att de hamnade där...
Publicerat

@Lecha

Att det finns människor som bryter mot lagar är ju en sak, det kan man tyvärr inte komma ifrån.

Att det man skjuter på också ska ligga ner omedelbart är en bra grundregel, detta oavsett kaliber/kula/ jaktform.

@LEHD

Tack för påminnelsen angående Kegelspitz, ska ladda den i 9,3x74R (16gram)

Raggarö