Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Omhändertagande av självdött vilt i naturen

Featured Replies

Publicerat

Jag har vid ett flertal gången omhändertagit självdöda vilt i naturen där jag har misstänkt andra orsaker än naturliga.

Detta är extremt viktigt för forskningen, SVA och Länsstyrelsen för är det ett nytt virus eller liknande som kommer in med flyttfågel osv så måste vi ha koll på detta så tidigt som möjligt!

Extremt få, eller mer eller mindre inga, privatpersoner gör detta och då tycker jag att vi inom jägarkåren skall inkludera detta i vår viltvård.

Tillvägagångsättet är mycket enkelt och experthjälpen är bara ett telefonsamtal så har man all hjälp man behöver.

När du hittar ett djur så är det viktigt att man först okulärbesiktar djuret efter synliga skador. Ta GPS koordinater på platser för det vill de gärna ha i rapporten. Har du ingen GPS med dig så kan man alltid hitta koordinaterna i Google Maps senare om man vet exakt var man hittade djuret. +-100 meter spelar nog inte så stor roll men försök att få det ganska exakt.

Packa in djuret i en plastsäck/motsvarande och frys in det. Se till att vika in hals/huvud under en vinge och forma djuret så det lätt går att packa innan det är fryst.

Frysa är mer eller mindre ett krav men isolerar man ordentligt med frysklampar mot bröstet och sedan lindar in med tidningspapper så kan även det funka.

DÅ är det dock bra att plocka av bröstet lite först så frysklabben får effekt.

Sen ringer man SVA på 018-67 40 00 och ber att få tala med viltveterinär eftersom man har upphittat ett dött djur i naturen.

De har lite olika experter på olika djur så uppge om det är fågel eller klövdjur men det är viktigt att man säger att det handlar om VILT eftersom de oftast hanterar tamdjur och boskap.

När man blir kopplad till veterinär så brukar de vilja veta vilket djur det handlar om, vart det är hittat och under vilka omständigheter.

Ge så mycket information som möjligt för de har inte så stort statistiskt underlag.

Nästa steg är att ge dem din adress så de kan skicka specialemballage till dig som du skall packa och återsända det döda djuret i. Det är förfrankerat för företagspost så resten är skitenkelt!

Tänk på att företagspaket åker 16:00 på de flesta orterna och blir det liggande så kan det ruttna fort, med resultat att det inte går att obducera ordentligt samt att de inte får ett roligt jobb på SVA.

Med emballaget medföljer en checklista på hur du skall packa djuret. Följ den! Det är viktigt med packmaterial i kartongen så att inte djuret åker omkring samt att det suger upp eventuell vätska som kan rinna ur djuret. Djuret skall ligga i dubbla plastsäckar (som kommer i emballaget) men eftersom det alltid skall jävlas på något sätt så kan det läcka. Posten har punkterat mer än en kartong i sina dar så det är hängsle och livrem som gäller. ;)

Efter obduktion så får du en rapport om vad de har hittat och skulle det vara någonting allvarligt så får man kanske visa Länsstyrelsen till platsen där man hittade djuret men det är lite olika beroende på sjukdom och plats gissar jag på.

Nu kan du känna dig stolt som djurvän, jägare och människa att du har bidragit till att eventuellt stoppat en tråkig smittsam sjukdom samt sett till att forskningen har tillgång till material för att kunna arbeta.

Skulle det handla om epedemi eller extremt smittsam sjukdom så ringer man 018-67 40 01 om det är kväll eller helg, annars använd det vanliga numret.

Hantera allt vilt som det är smittsamt och var noga med hygienen.

Utan oss jägare hade man t ex inte kunnat spåra dvärgbandmasken men det är betydligt fler tråkiga virus och sjukdomar ute i naturen som inte är naturliga.

Jag har lärt mig massor av detta och människorna man pratar med är oerhört tacksamma och svarar på alla frågor man har - det är för mig en ovärderlig källa av information!

p.s När jag skriver att inga privatpersoner skickar in så menar jag förutom jägare inte fågelskådare och andra djurintresserade människor. De har alltid haft uppsyn över vårt vilt.

Jag menar Svenssons. Ser de ett dött djur, om de ens ser det, så skiter de generellt fullständigt i det - de är privatpersonerna jag talar om!

Publicerat

Bra beskrivning av hur man gör. Har skickat lite allt möjligt till SVA genom åren. Senast en missbildad rådjursklöve. Förr kunde man även lämna in på t.ex. naturhistoriska museet i Göteborg, har lämnat någon stormfågel och en strumpebandssnok hittad i vilt tillstånd dit. Vet inte om de tar emot sådana saker länge.

Publicerat

Tack för beskrivningen! Ska ha det i åtanke. Djur som man själv noterar att döden varit pga skada mm antar jag man även borde omhänderta och ex gräva ned.

Anekdot; Jag noterade en igelkott i min pool förra våren. Den hade plumsat i UNDER skyddet och förgäves försökt ta sig upp i bräddavloppet. När jag tog upp den var den likstel och jag kunde ställa den på backen som en liten staty, såg tämligen uppstoppad ut men i perfekt skick, intressant att studera den i detalj annars....men sen tyckte min dotter att vi skulle ha en begravningscermoni så nu vilar den vid hennes gunga :)