Publicerat Mars 20, 201214 yr hallå jag är ute efter en bil som ska ha plats för 2 vuxna,2 småbarn och 2 hundar, så det blir en del packning med vagnar och annat, som ska med när man drar i väg med familjen och när man ska ut i skogen. har ni några tips? har funderat på någon pick-up, men finns det andra idér så skriv ner dom! mvh jimmy
Publicerat Mars 20, 201214 yr En sån här har jag den funkar :-) http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Ranger_DoubleCab_2_5TD_59000_moms_39202624.htm?ca=22&w=3 Sent from my X10i using Tapatalk
Publicerat Mars 20, 201214 yr Min första tanke är Vw Transporter dubbel hytt. Dock är den lite längre än en vanlig kombi men du får garanterat plats med det du räknade upp. /Micke Sent from my YP-G70 using Tapatalk
Publicerat Mars 20, 201214 yr Jak skulle nog rekomendera någon slags suv då det oftast räcker med lite högre markfrigång.
Publicerat Mars 20, 201214 yr http://www.blocket.s....htm?ca=1_9&w=3 Där har du ju den ultimata jaktbilden. 6 passagerare och du kan packa upp till 800kg.
Publicerat Mars 20, 201214 yr http://www.blocket.s....htm?ca=1_9&w=3 Där har du ju den ultimata jaktbilden. 6 passagerare och du kan packa upp till 800kg. Haha jag drog i alla fall på smajlbanden :-)
Publicerat Mars 20, 201214 yr Skulle nog rekommendera någon SUV modell, Subaru Forester är jag själv inne på att köpa, hyfsat billiga, billiga reservdelar etc
Publicerat Mars 21, 201214 yr Har en Forester diesel med takbox. Hundarna i "skuffen", vagnen och packningen i takboxen. Funkar kanon!
Publicerat Mars 21, 201214 yr Vi kör med en Ford Explorer. Tyvärr är bilbältena bak lite för korta så lillpojken sitter inte så bra i sin bakåtvända bilbarnsstol. Sen slukar den ju minst 1,3-1,5L/mil men det kanske man får räkna med.
Publicerat Mars 21, 201214 yr Känner en som har en Forester och han gillar den. Han har 3 hundar som har gott om plats där bak.. Läste i en biltidning att Subarus 4WD är överlägset bäst! Kanske något du kan satsa på
Publicerat Mars 22, 201214 yr Är inne på min andra Forester diesel, och kan varmt rekomendera den bilen. Låg bränsleförbrukning, 0,65 blandad, och kanonbra 4-hjulsdrift. Jobbar inom skogsbranschen och kör ca 5-6000 mil per år så den är verkligen testad, både vad gäller framkomlighet och ekonomi.
Publicerat Mars 22, 201214 yr Är inne på min andra Forester diesel, och kan varmt rekomendera den bilen. Låg bränsleförbrukning, 0,65 blandad, och kanonbra 4-hjulsdrift. Jobbar inom skogsbranschen och kör ca 5-6000 mil per år så den är verkligen testad, både vad gäller framkomlighet och ekonomi. Jo forestern är bra, men för ändamålet tror jag outbacken passar ännu bättre för trådskaparen då den har lite större lastutrymme. Men ingen av dom är särskilt rymliga tycker jag. Vi har en outback med takbox och vi är två vuxna, ett barn och en hund och då känns den ganska liten faktiskt. Vi har dock den gamla karossen (06:a), som är lite mindre tror jag. Skulle jag köpa en ny bil idag skulle jag nog snegla lite på passat alltrac också. Ett lite tråkigare och dyrare allternativ är VW Multivan 4wd, då har man ordentligt med packutrymme iallafall.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Äsch, 2 vuxna, 2barn, vagn och 2 hundar får du plats med i en rymligare kombi! Citoën C5 eller liknande funkar kanon. Släng på en takbox också så har du ju lastutrymme också. Visst är det kul med en fet bil men onödigt många gånger: eller?
Publicerat Mars 23, 201214 yr Äsch, 2 vuxna, 2barn, vagn och 2 hundar får du plats med i en rymligare kombi! Citoën C5 eller liknande funkar kanon. Släng på en takbox också så har du ju lastutrymme också. Visst är det kul med en fet bil men onödigt många gånger: eller? För oss vore det helt omöjligt! Det beror helt på vad man har för fritidsintressen och vad man ska använda bilen till. Om man bara gör dagsturer så är det säkert inga problem. Vi åker dock mycket skidor, både längd och utför och då är ju takboxen proppfull med utrustning bara. Har man dessutom ett sommarställe som man åker till på helger och semester då är det sällan att man känner att man har plats över direkt..
Publicerat Mars 23, 201214 yr Du har säkert redan tänkt på det, men jag måste ju fråga, varför inte släpvagn?
Publicerat Mars 23, 201214 yr Ingenting är omöjligt! Jag, frun, 4 barn, två hundar, barnvagn(ar?).. Har också stuga, men dit behöver man ju inte asa en massa grejor! Mycket bilåkande, helt klart vår största utgift (drivmedel). Citroën C5! Visst, det är minsta laget, men det går och det är definitivt inte omöjligt! Jag har ju så stor familj (6pers) att jag egentligen skulle behöva en buss. Har haft en Ford Windstar men där kan vi snacka ont om lastutrymme!! (Fyra matkassar i bagaget och det är fullt). Jag vet egentligen vad Forester är för en bil, så jag ska väl inte säga något.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Jak skulle nog rekomendera någon slags suv då det oftast räcker med lite högre markfrigång. ja jag är inne på det också. har du några förslag? Pajero kanske?
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Du har säkert redan tänkt på det, men jag måste ju fråga, varför inte släpvagn? jo jag vet har vänner som har hundsläp, men tycker det verkar lite bökigt att åka runt med släp hela tiden, speciellt i skogen
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Äsch, 2 vuxna, 2barn, vagn och 2 hundar får du plats med i en rymligare kombi! Citoën C5 eller liknande funkar kanon. Släng på en takbox också så har du ju lastutrymme också. Visst är det kul med en fet bil men onödigt många gånger: eller? har en V70 nu, tycker den är liten. Ser inte hur jag ska få plats med vagnar i en takbox?
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Min första tanke är Vw Transporter dubbel hytt. Dock är den lite längre än en vanlig kombi men du får garanterat plats med det du räknade upp. /Micke Sent from my YP-G70 using Tapatalk kollade på den men den är lite i det största laget.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Nej, det är såklart inte omöjligt. Men det innebär att du hela tiden måste optimera packningen och prioritera bort saker. Du får kanske inte med dig skateskidorna till fjällen utan får nöja dig med att åka klassiskt. Du kanske inte får med dig 22:an till landet eller övningspluggen till hagelskyttet, m.m.....Det blir lite som att köpa ett för litet vapenskåp. Sen frågade han ju om en kombinerad familjebil och jaktbil. På vilket sätt är en C5:a en bra jaktbil?
Publicerat Mars 23, 201214 yr Hade samma dilemma som du får något år sedan. Fru, barn, jämte i hundbur, barnvagn mm. Körde då en Pajero Wagon. Riktigt fin men var en disel och ville inte köra lastbilsreggad med barn i baksätet och skatten var på 10500:- så blev byte. Det är ju en riktigt stor bil men med barnstol i baksätet så var det inte mycket plats i framsätet och hundburen tog plats men det rymdes. Med 2 barn däremot så tror jag man hade varit tvungen att skaffa takbox även till Pajeron. Det svåra tycker jag är att man iaf med dagens barnstolar som är enorma så tar det så stor plats när man har den i baksätet så ingen ryms att sitta i framsätet heller så där får man packa. Kör nu en Subaru Outback 2007 men där har vi takbox och det känns som ett måste. Nu har jag skaffat en jaktbil som andrabil, en LC90 och den upplever jag nästan större än Pajeron. Var inne på en Multivan eller en Pickup men Pickupen gick bort då jag inte var så sugen att ha hunden på flaket utan att fixa värme och fläkt dit. Funkar dock bra med Outbacken för tillfället men då har vi bara en knodd. Blir det en till så vete fan hur man ska göra. Man är väl världssämst på att packa Nä, det som tar plats är ju hundburen och vagnen. Nu har vi vagsunderredet i takboxen. Problemet med 2 barn är att vi då måste försöka få plats med en stol i framsätet då det blir jäkligt trångt för en vuxen där.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Om något år så kommer det att bli en till jämte oxå och stor chans att det blir en till knodd. Vi åker till stugan vår minst varannan helg under vår, sommar, höst. Känns som det enda alternativet är en lång Multivan med takbox. Man måste ju släpa med sig så in i h-vete med grejer varje gång. Bössor bla Nu vet jag inte vad du har för hundar men ruskigt klurigt med 2 jämtar tex. Då är ju hela bagaget fullt. En pickis hade ju varit perfekt men då vill jag ha en rejäl fläkt där för varma dagar och lite värme under kalla dagar men framförallt varma dagar blir ju problem tycker jag. Vet inte hur lätt/svårt det är att fixa det men det måste fungera bra annars går det bort.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Om något år så kommer det att bli en till jämte oxå och stor chans att det blir en till knodd. Vi åker till stugan vår minst varannan helg under vår, sommar, höst. Känns som det enda alternativet är en lång Multivan med takbox. Man måste ju släpa med sig så in i h-vete med grejer varje gång. Bössor bla Nu vet jag inte vad du har för hundar men ruskigt klurigt med 2 jämtar tex. Då är ju hela bagaget fullt. En pickis hade ju varit perfekt men då vill jag ha en rejäl fläkt där för varma dagar och lite värme under kalla dagar men framförallt varma dagar blir ju problem tycker jag. Vet inte hur lätt/svårt det är att fixa det men det måste fungera bra annars går det bort. ja det låter som vi har samma problem, mycket grejjer blir det och barnstolarna är ju STORA Jag har en spaniel och kommer att införskaffa en labbe nästa år så det blir en stor familj. Med pickisen hade jag tänkt skaffa en sån modul med värme/kyl och ventilation. Googla "hundkärra"! är det någon som vet hur det är med plats om man har 2barnstolar i en pickis?