Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När börjar valpen att intressera sig för viltet?

Featured Replies

Publicerat

Ok nu måste jag få veta. Som orolig förstagångs hundägare så undrar jag, när de börjar att intressera sig för viltet ???

Jag har fått reda på att minst två av valparna i kullen min Wachtel kommer ifrån, redan har intresserat sig för spår. Jag var ut till stugan nu i helgen och vid tre tillfällen så var det fågel vid vägen. Jag stannade bilen en bit ifrån och gick dit fågeln hade suttit men inte en reaktion från hunden någon av gångerna. Senare dagen efter var det ett litet orrspel mitt på vägen, jag satt kvar i bilen och släppte ut hunden, som tittade lite men sedan gick åt andra hållet.  :-[ :(

Visserligen är hon ju bara 11 veckor och jag kanske har för höga krav, men jag är ju som sagt första gångshundägare. När har era hundar visat intresse??? Borde jag vara orolig??? :-[

Publicerat

Intressant fråga! Min 11 veckors Norrbottenspets har också kommit i kontakt med div olika vilt redan. Bla har vi stött på hare, katt, orre, igelkott mm. Han har inte visat något speciellt intresse (mer än vad han visar för kottar, fjärilar och tuggummin) men jag är inte orolig ännu iaf. Nog lär han snart jaga fler viltsorter än jag har tänkt  ;D han är ju rätt liten ännu.

Men man vet ju aldrig... Första hunden för mig med så det kan ju vara intressant att höra vad lite mer erfarna hundförare har att säga.

Mvh Fabben

Publicerat
Borde jag vara orolig??? :-[

Nej nej du behöver inte vara ett dugg orolig.

Valparna utvecklas på olika sett, vissa är lugna och vissa klättrar uppåt väggarna.

Det är precis samma med viltintresset, vissa vill jaga allt dom ser, medans andra inte verkar bry sig alls om vilt eller viltlukter..

Men jag lovar att viltintresset kommer smygande med tiden och när hunden är 8-12 månader kan du nog börja jaga in den :D

Jag kommer att ha med min valp under sommarens alla fisketurer, detta ger valpen skogsvana, vattenvana, den lär sig också att hålla kontakt med dig och att kunna slappna av i olika miljöer utan att du igentligen gör något själv i form av dressyr.

Alltså har man mycket gratis om hunden är med överallt och med lite tur kanske hundens viltintresse vaknar då :)

Publicerat

Lugn, lugn min vän.

Den Wachtel som inte jagar är inte född än  ;D

Publicerat

Det är nog svårt att säga....vissa är tidigare...vissa senare.Men mina hundar har nog mer eller mindre börjat driva(visa intresse) vid ca 3 månaders ålder...men jag lägger mycket tid i skogen tidigt åt mina hundar så det spelar nog en stor roll att dom börjat tidigt...tror jag iaf.  ::)

Publicerat

Det kommer Hallen! Va inte orolig kompis. :D Ge den skogsvana bara så att den får springa och nosa och känna olika dofter. :D

Publicerat

min unghund drev med skall vid 6 månaders ålder (inte direkt meningen att han skulle få göra det) och detta är inte så vanligt, låt det ta den tid det tar och börja inte för tidigt en wachtel bör inte få jaga förens den är 1år då det finns risk att dom blir jaktidioter..

Publicerat
  • Författare

Ok, man kanske är lite för ivrig... ::):P Men det är nog likadant då man väntar på att ens barn tar första stegen eller säger pappa för första gången, första gången valpen ger skall efter en löpa eller att man ser att den nyfiket börjar förknippa att det är något intressant då det luktar tex fågel. :) Jag tror att man kan gämföra all detta. ;)

Publicerat

Min blandis har först nu börjat intressera sig för vilt och hon är 8 månader. Skällde sin första kråka häromdagen :). Hon löper förresten nu och hon har varit helmysko ett tag.. Är kanske helt normalt.

Publicerat

Grattis Hallen!

Min personliga åsikt och erfarenhet  är att: det är bättre att hunden INTE "störs" av viltvittring som valp.

Om jag vore som du, så skulle jag lägga ner tid och energi på att träna hunden i annat i stället.

För om hunden kommer från bra /riktiga jaktlinjer, så är nämligen att jakten/driften så pass nedärvd att det är det misnta du behöver oroa dig för.

Träna i stället inkallning, inkallning, inkallningX 10.000.

Lite valp-spår.

Påbörja fostan/dressyr.( lite sitt, fot, apportering (om du vill ha det)gå fint i koppel och sånt som hunden redan kan!!)

När polletten ,om vad viltvittring betyder, ramlat ner, så är det en fördel om du då redan har "ordning o reda" på jycken!

Publicerat
...När polletten ,om vad viltvittring betyder, ramlat ner, så är det en fördel om du då redan har "ordning o reda" på jycken!

Håller med! Gjorde som förstagångshundägare misstaget att låta strh vorsteh tiken lorta bort sig för mycket i viltspår/vittring. Var tvungen att backa och göra om all dressyr från början, med blandat resulat förstås. Lydnad först, sen vilt! Lite skogsvana och klövar/vingar under kontrollerade former tror jag dock inte är skadligt alls.

Publicerat
Grattis Hallen!

Min personliga åsikt och erfarenhet  är att: det är bättre att hunden INTE "störs" av viltvittring som valp.

Om jag vore som du, så skulle jag lägga ner tid och energi på att träna hunden i annat i stället.

För om hunden kommer från bra /riktiga jaktlinjer, så är nämligen att jakten/driften så pass nedärvd att det är det misnta du behöver oroa dig för.

Träna i stället inkallning, inkallning, inkallningX 10.000.

Lite valp-spår.

Påbörja fostan/dressyr.( lite sitt, fot, apportering (om du vill ha det)gå fint i koppel och sånt som hunden redan kan!!)

När polletten ,om vad viltvittring betyder, ramlat ner, så är det en fördel om du då redan har "ordning o reda" på jycken!

Helt rätt Gunilla. :D

Publicerat
  • Författare

Tack Gunilla, jag har redan börjat med lite lydnad tex. sitt, vänta, och sist men inte minst HIT. :D Då ska jag fortsätta på det vis som jag har börjat.

Publicerat

Det ena utesluter inte det andra! dressyr/fostran ska gå hand i hand med miljöträning(skog,vatten  mm). Vet inte var du köpt valp men wachtelrasen är ojämn vad gäller jakt. 15 sekunder till flera timmar. Försök  se vad du har för typ av hund anpassa kraven utefter individen. Det kan var svårt som första hundsägare men gå någon kurs hos någon jakthunds klubb där finns i regel erfarenhet. När skallet kommer skiljer mellan linjerna från 3-4månader upp till året. Tidigt skall visar sig dock ofta senare ge lösa hundar.

Publicerat
  • Författare
När skallet kommer skiljer mellan linjerna från 3-4månader upp till året. Tidigt skall visar sig dock ofta senare ge lösa hundar.

Tack för alla era svar, nu känner jag mig lite lugnare.

• 2 weeks later...
Publicerat
Ok nu måste jag få veta. Som orolig förstagångs hundägare så undrar jag, när de börjar att intressera sig för viltet ???

Jag har fått reda på att minst två av valparna i kullen min Wachtel kommer ifrån, redan har intresserat sig för spår. Jag var ut till stugan nu i helgen och vid tre tillfällen så var det fågel vid vägen. Jag stannade bilen en bit ifrån och gick dit fågeln hade suttit men inte en reaktion från hunden någon av gångerna. Senare dagen efter var det ett litet orrspel mitt på vägen, jag satt kvar i bilen och släppte ut hunden, som tittade lite men sedan gick åt andra hållet.  :-[ :(

Visserligen är hon ju bara 11 veckor och jag kanske har för höga krav, men jag är ju som sagt första gångshundägare. När har era hundar visat intresse??? Borde jag vara orolig??? :-[

Passa på att träna lite lydnad innan viltintresset blir för stort för det kommer med tiden på en wachtel. Alla hundar är individer som utvecklas olika. Ha inte för brått utan ha lite tålamod och gå mycket med den i skogen så löser sig allting ska du se
Publicerat

ta det bara lungt det kommer det är från hund till hund min ena tysk var inte mer än 9 veckor när hon jagade fasanen i trädgården och skallade på den i trädet men vorsteh var ett par månader

Publicerat

Jag tror att dom riktigta talangerna visar sig tidigt. Sen är det nog lite beronde på villka raser man har vissa måste ha bra lydnadsträning före den riktiga injagningen kan börja.

Själv har jag bara ägt finnspetsar och där tycker jag att man redan vid tidig ålder kan se om det är en blivande stjärna, men sen kan även dom trögstartade bli ganska bra med idog träning

Publicerat
Jag tror att dom riktigta talangerna visar sig tidigt. Sen är det nog lite beronde på villka raser man har vissa måste ha bra lydnadsträning före den riktiga injagningen kan börja.

Själv har jag bara ägt finnspetsar och där tycker jag att man redan vid tidig ålder kan se om det är en blivande stjärna, men sen kan även dom trögstartade bli ganska bra med idog träning

Jag har nog också den uppfattningen som dig "Lars" och också ärfarenhet av det...dom som blir riktiga stjärnor brukar nog visa det redan i tidig ålder.

Däremot kan man med mycket träning och mycket tålamod få en hyfsad jakthund av nästan vilken hund som helst.

Speciellt bland stövarraserna som jag känner mest till... så där uppskattas tidig jakt väldigt mycket ...då man väljer parningar eller köper valp.

• 3 weeks later...
Publicerat

Hur går det Hallen har valpen börjat visa något intresse för viltet. Min gav sina första skall i förgår, förmodligen en kanin. Alltid en speciell känsla när den nya hunden ger sina första skall på vilt :D :D

Publicerat

En grej att tanka på som på intet sätt behöver vara en allmängiltig grej men dock en mina jag gått på med min wachtel..

Ta det liiiite liite lugnt med apporteringen i början.. Den är ju lättast och roligast att fixa och den gjorde att jag kunde använda wachteln på jakt rätt tidigt. Resultatet blev att när jag skulle börja jaga hårvilt så hade han ett rätt fint apportsök i skogen :-( Så surt att ha en trång hund..

Mvh!

Publicerat
Ta det liiiite liite lugnt med apporteringen i början..

Har faktiskt tänkt samma tanke! Inte kul med ett för litet sök, det blir ju snart den 1 augusti och då får man ju släppa "vildsvinshundar". Tänkte börja träna upp söket då, har tillgång till mark precis utanför dörren så det blir till att släppa var och varannan kväll.

Publicerat

Ta det lungt med unghundarna, låt allting ha sin tid, ha hellre en dålig första säsong då hunden inte gör allt perfekt än att få hålla den kanske 2 säsonger för den är jaktidiot, kom också ihåg att en hund inte är på topp förens vid 3-4 års ålder... och för er med  wachtelhund som tänkt starta på unghunds test detta är för att se vilken kvalitet man har på unghundar inte på färdiga hundar.. 

Publicerat

Det är nog så sant att det är bättre att skynda långsamt. Hittade en bild på min wachtel på en annan hemsida (är från den träningsgrupp jag är med i ). Tyckte den var så bra att den platsar även på den här sidan.

post-647-1151155923_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Jaa...vet inte vad jag ska säga. :-[ Hon visar inget intresse för skogsfågel i alla fall. Någon trast tittar efter måsar men det är allt. :'( Är intresserad av kråkspår då jag drar dem efter gräset och tycker halvmycket om vatten. Så jag vet då inte om det bara är en knähund...4månader är hon och när ska jag börja bli orolig?