Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När börjar valpen att intressera sig för viltet?

Featured Replies

Publicerat
Jaa...vet inte vad jag ska säga. :-[ Hon visar inget intresse för skogsfågel i alla fall. Någon trast tittar efter måsar men det är allt. :'( Är intresserad av kråkspår då jag drar dem efter gräset och tycker halvmycket om vatten. Så jag vet då inte om det bara är en knähund...4månader är hon och när ska jag börja bli orolig?

Nej nej Hallen du behöver inte vara ett dugg orolig, hon kommer att bli en bra jakthund ska du se :)

Publicerat
  • Författare
Nej nej Hallen du behöver inte vara ett dugg orolig, hon kommer att bli en bra jakthund ska du se

Hoppas att du har rätt. Jag har nog för lite erfarenhet då det gäller jakthunds valpar, jag är van vid injagade hundar.  :-

Publicerat

Sluta att vara orolig nu. Det går inte att generellt säga när en hund ska börja intressera sig för vilt. Vissa gör det tidigt andra senare. Låt henne ta sin tid och stressa inte fram nåt!

• 3 weeks later...
Publicerat

Har ett bra exempel som man kan använda för att demonstrera hur plötsligt en unghund kan få viltintresse. Jag har en tysk-jaktterrier. Köpte den när den var 8veckor. Den var jätte snäll och och hade inget speciellt viltintresse. Jag har även en katt i huset. Detta trodde jag skulle bli ett problem men icke......fram till senare. Hunden och katten kunde vara inne samtidigt och det var inga problem. När hunden är ett år ligger jag i soffan och hunden ligger nedanför mig och sover. 2meter ifrån mig ligger katten på sin sedvanliga plats precis som vi har gjort alla andra eftermiddagar. Rätt som det är vaknar hunden, flyger upp och hugger katten rakt över ryggen. Katten klarade sig med några få luggningar. Från och med den dagen blev hunden kattokig. Nu är han känd som kattmördaren och har ett par tusenlappar i veterinär räkningar som husse fått spottat ut till diverse kattägare. Min egen katt har han tagit en 5-6gånger men jag har alltid lyckats bända upp käften på honom. Han är inte omtyckt av grannarna. Så ja viltintresset kommer med att hunden åldras.

Publicerat
Har ett bra exempel som man kan använda för att demonstrera hur plötsligt en unghund kan få viltintresse. Jag har en tysk-jaktterrier. Köpte den när den var 8veckor. Den var jätte snäll och och hade inget speciellt viltintresse. Jag har även en katt i huset. Detta trodde jag skulle bli ett problem men icke......fram till senare. Hunden och katten kunde vara inne samtidigt och det var inga problem. När hunden är ett år ligger jag i soffan och hunden ligger nedanför mig och sover. 2meter ifrån mig ligger katten på sin sedvanliga plats precis som vi har gjort alla andra eftermiddagar. Rätt som det är vaknar hunden, flyger upp och hugger katten rakt över ryggen. Katten klarade sig med några få luggningar. Från och med den dagen blev hunden kattokig. Nu är han känd som kattmördaren och har ett par tusenlappar i veterinär räkningar som husse fått spottat ut till diverse kattägare. Min egen katt har han tagit en 5-6gånger men jag har alltid lyckats bända upp käften på honom. Han är inte omtyckt av grannarna. Så ja viltintresset kommer med att hunden åldras.

Det låter som det går hårt till hema hos Dig mellan varven. Blir det någon mer katt hemma hos Dig sedan efter den här, så länge den får leva ???

Publicerat

Nej det blir det absolut inte, inte så länge jag har terrier i alla fall. Katten får vara ute när terriern är inne. Vad ska man göra, har ju varken lust att avliva katten eller terriern. Nu funkar det bra men det händer ibland att katten smiter in när terriern är inne. Men katten är härdad den är uppväxt med 5hundar och är nu 12år gammal och fortfarande hittar jag storråttor som katten har tagit.

• 2 weeks later...
Publicerat

Skulle kanske inte skriva detta här, men kunde inte låta bli!

Tog en runda med Wachteln sju månader igår. Tänkte han kunde springa lös han tar inte så stora runder än så länge. Hade gått en rätt bra runda när han for in i en grantätning och snodde runt. Han kom tillbaka efter någon minut och jag berömde honom. Då stack han in på nytt i tätningen och började skalla, sen gick det en runda på säkert 2 km där han skallade intensivt någon minut på fyra fem ställen, de sista skallen var säkert 1 km bort. Skit med, nu får jag nog leta efter honom tänkte jag. Gick och satte mej på en stubbe och efter ca fem minuter var han tillbaka, såg lite snopen ut! Vore roligt och vetat vad han hade haft framför sig.

Jädra var roligt när unghunden ger sina första skall.

Publicerat
  • Författare

Grattis, jag längtar jag med.

Publicerat
Jaa...vet inte vad jag ska säga. :-[ Hon visar inget intresse för skogsfågel i alla fall. Någon trast tittar efter måsar men det är allt. :'( Är intresserad av kråkspår då jag drar dem efter gräset och tycker halvmycket om vatten. Så jag vet då inte om det bara är en knähund...4månader är hon och när ska jag börja bli orolig?
Hallen;

Av vad jag sett på din hund så tror jag att du har en kanonhund på gång.

Mycket social, kontaktsökande med ett eget sök.

Långa fina ben som kommer att föra ut henne i fina cirklar runt dig.

Innan hösten är över kommer ni haft många roliga stunder ihop.

Och du kommer känna dig stolt.

Hälsningar Landén

Publicerat

Tror nog du kan vara lugn Hallen hon kommer säkert att driva. Det är ju samma far till våra hundar (tror jag) och uppfödaren till min har mentaltestat en kull efter honom och enligt henne så fanns det mer än nog, av det mesta i de valparna! (vet inte vilken modern var)

Är nog mer risk att det kan bli för mycket av det goda. Tänker hålla igen min något under hösten här. Dels har han fortfarande lite problem med sitt framben och drar han iväg i över 10 minuter redan i första drevet så bör man nog ta det lite försiktigt nu i början.

Ps. Hittade en död höna i hönsgården, kunde inte låta bli att få honom till att apportera hönan och han fixade det utmärkt.

• 2 weeks later...
Publicerat

I eftermiddag kom det fram ett rådjur i trädgårn och började käka äpple. Tur att man inte hade Wachteln lös, han stod i hundgården tillsammans med taxarna och skällde för fullt på rådjuret, men det stod kvar och käkade äpple. Efter 10 min släppte jag ut wachteln men han markerade ingenting där rådjuret hade varit! Lite märkligt. Men jag är rätt glad om han inte blir så intresserad av rådjuren, har ju taxarna till detta. Tog ett par bilder på rådjuret, var nog högst 10 meter ifrån det.

post-647-1154883121_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Nu har det börjat att hända saker här också, valpen spårar för fullt och är ruskigt intresserad. Jag måste säga att jag är mycket imponerad av vilken fart hon har i skogen då hon hittar löpor. Så kanske det blir något av henne i alla fall. :D

Publicerat

Var ute en runda i dag på förmiddagen med Wachteln. Han tog upp och började drivamed ett bra skall, efter 10 minuter tyckte jag det räckte och blåste av honom. Han tystnade direkt och efter 5 minuter satt han jämte fötterna. Så att han skulle få problem med för korta drevtider vilket man i bland läser om när det gäller Wachtel är nog inget större problem då han bara är sju och en halv månad!