Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har fått nästan frihand på viltvården på ca 100ha skog.

Featured Replies

Publicerat

Ja, jag har fått nästan frihand på viltvården Farfar har fått en stroke så det enda positiva just nu är väl att ja kan göra lite vad jag vill i skogen!, har ni några bra tips, har två fällor trapper90 ute under sässong, 2-3 grisåtlar varav en med foderspridare snart, två saltstenar, Ni kan kolla min jaktdagbok här på forumet om ni vill se karta över området, tyvärr har jag väll inte så fritt intill sjön då vi arrendra den, men kanske kan göra en and flotta, och någon stor fågelholk? Har tyvärr ingen åker att odla på, om man inte kan gör det mitt i skogen :wacko: ? Lite rävjakt har vi alltid men kan tyvärr inte ha någon fälla eftersom har inte är där varje dag!

Publicerat

Beklagar det där med din farfar :( Måste vara roligt att ta hand om viltvården, ska själv bedriva lite viltvård i år med att göra knipholkar sätta ut fällor osv :)

MVH

Publicerat
  • Författare

aah, det får väl bli o snacka med markägaren om holkar o en andflotte :)

Publicerat

aah, det får väl bli o snacka med markägaren om holkar o en andflotte :)

Tjena hunter, blir det en foder eller häckningsflotte?
Publicerat
  • Författare

Hmm, inte en aning :)

• 2 weeks later...
Publicerat

det djur behöver är skydd mat och vatten att hålla rovdjuren på en bra nivå är oerhört viktigt! sen så måste man nog tänka över lite vad det är för djur som du har intresse av att jaga och att vårda och att försöa hålla dem stammarna på en hög nivå. tex hare kanske göra några har golv hålla undan räv mink mård och alla sorters kråkfåglar. eller sjöfågel då kanske du ska göra någon andflotte och kanske utfodra och försöka hålla igång nå fällor runt i kring sjön.

Publicerat

Hmm, inte en aning :)

Foderflotte ! Så du får dig några fina kvällssträck :)
Publicerat
  • Författare

det djur behöver är skydd mat och vatten att hålla rovdjuren på en bra nivå är oerhört viktigt! sen så måste man nog tänka över lite vad det är för djur som du har intresse av att jaga och att vårda och att försöa hålla dem stammarna på en hög nivå. tex hare kanske göra några har golv hålla undan räv mink mård och alla sorters kråkfåglar. eller sjöfågel då kanske du ska göra någon andflotte och kanske utfodra och försöka hålla igång nå fällor runt i kring sjön.

Har inte tänkt inrikta mig på något speciellt vilt, men lite mer fällor mot sjön är aldrig fel, har något har golv ute redan. Så haren har det väl förhållande vis bra, tänkte mest på rådjur och älg, kanske vildsvin med, skogsfågel har vi någon enstaka tjäder hur hjälper man dessa?
Publicerat

Det lilla man kan göra för skogshönsen är att se till att det alltid finns grus i dager när snön ligger djup, ett tak över en grushög typ alltså.

• 3 weeks later...
Publicerat

kör hårt på viltvården, det ger avkastning i längden!

Publicerat
  • Författare

kör hårt på viltvården, det ger avkastning i längden!

Klart de, men vilken viltvård? finns ju så mycket så allt kan man inte göra :)
Publicerat
  • Författare

, har två fällor trapper90 ute under sässong,

Lite rävjakt har vi alltid men kan tyvärr inte ha någon fälla eftersom jag inte är där varje dag!

Upss, för sa mig, ska väl kolla trapper 90 varje dag egentligen va?

Publicerat

nej bara levande fångst fällor som måste kollas varje dag :)

Publicerat
  • Författare

Så bra, fick för mig att levandefångst fällor skulle kollas morgon och kväll och slagfällor 1gång om dagen? :) men så var det inte då.

• 1 month later...
Publicerat

Det du kan göra om du har är att ta och sätta lite Salix planter. Det har jag hört och haft erfarenhet av att det är väldigt bra för alla vilt som skydd och foder. Det finns väldigt många olika Salix sorter så vilken man ska ta vet jag inte:).

Jag har byggt en andflotte i år och dem funkar väldigt bra.

Haregolv är bra idé om du vill hjälpa dem.

Om du kan så sätt lite buskar mm i skogen.

Som flera sagt så jaga kråkor, nötskrikor mm.

Har du nån gång tänkt på sätta ut fasaner btw? ;)

Publicerat
  • Författare

Det du kan göra om du har är att ta och sätta lite Salix planter. Det har jag hört och haft erfarenhet av att det är väldigt bra för alla vilt som skydd och foder. Det finns väldigt många olika Salix sorter så vilken man ska ta vet jag inte:).

Jag har byggt en andflotte i år och dem funkar väldigt bra.

Haregolv är bra idé om du vill hjälpa dem.

Om du kan så sätt lite buskar mm i skogen.

Som flera sagt så jaga kråkor, nötskrikor mm.

Har du nån gång tänkt på sätta ut fasaner btw? ;)

Vad är Salix då? :) har lite funderingar på haregolv o andflotte ska bara får tumme ur o köpa gerjor o sådant se om jag"orkar"

Får bli lite kajor o nätskrikor t hösten...finns inte mkt kråkor. Njaa, en stället vill markägaren att vi ska plantera ut fasaner men, dåligt ställe för fasaner och inte något jag ska ge mig på nu kanske senare :)

Publicerat

Haha okej, salix är ett slag busk träd typ. Har ni en sådan växt på er mark kan ni bara kapa av grenar från den och sätta i marken så kommer det växa upp ny buskar av sig själv som är skydd och mat för djuren :). ( Helt beroende på vilken Salix ). Men jag är inget proffs på det, vet bara att vi satte Salix grenar i marken med skolan. Och att det var bra för djuren.

Nötskrikor och kajor blir det för mig också till höst jakt på:). Dock mest på våren när man inte kan jaga nåt annat skulle jag tro;). Blev bara en skata och en nötskrika i år hemma..men men:).

Vill du jag ska skicka en bild på den andflotten jag byggde? Den var så stabil att jag kunde sitta på den utan vatten kom upp:P ( Jag väger 65-70 kilo )

Publicerat
  • Författare

Ja visst, kan du skicka bild alltid kul ;)

Publicerat

Ja visst, kan du skicka bild alltid kul ;)

Måste bara be min styv far som tog kortet när jag satt på flotten att skicka dem till mig ^_^

Publicerat

Om ni ska plantera salix ska ni ha gamla sorter och inte de nya framtagna för energi skog. De tycker inte viltet om och betar dem inte alls, framplockade just för att viltet ska låta bli dem så det blir så mycket tillväxt som möjligt!

Publicerat
  • Författare

Om ni ska plantera salix ska ni ha gamla sorter och inte de nya framtagna för energi skog. De tycker inte viltet om och betar dem inte alls, framplockade just för att viltet ska låta bli dem så det blir så mycket tillväxt som möjligt!

TACK! :)
  • 2 weeks later...
Publicerat

Hur går det med viltvården, fått något gjort? :)

Publicerat
  • Författare

Nej inte ett piss, ska väl köpa foderautomat till rävarna. Sedan vet jag inte om jag får tag på salix, eller fodermärgskål men vet inte vart man ska plantera sånt??? ingen åker tillgänglig...:(

Publicerat

Salix kan du plantera i skogsbryn och sådant, kanske längst med något skogsdike?

Foderautomat till rävarna? O.o det är bara att slänga ut fiskrens, kött, resten på en plats där du kan sitta och vaka. Köp dig inte något onödigt dyrt. ;)

Själv har mina änder överlevt en vecka här nu! Alla 23 lever än:D. Och jag har byggt en rådjursfoderlåda.. Eller vad det heter. Ska bygga en till så ska ja nog bygga en foderhäck och ha 2 foderplatser för rådjur till hösten :).

Kanske hugga ner nån asp eller något för hararna också..

Min haregömma blev ett fiasko -.-

Längtar till 1 juli då ja kan börja jaga skator,kråkor och kajor ^^ sen efter det börjar duvjakten! Ska bli så jävla roligt :D