Jump to content

Ny valp

Recommended Posts

Hänger också med på den här tråden. Vi har också en liten jämtvalp i huset; Lapinkairan Karma e. Onnivaaran Eka u. Fäbobergets Zilla. Så himla kul med valp igen för nu var det ett tag sen sist.

post-1198-0-14410900-1340862409_thumb.jp

Väldigt fin valp må jag säga! där verkar du ha en valp med tung stamtavla ser jag ! hoppas det går vägen, lycka till :)
  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• tedde80

27

• Kurok

15

• Phillee

14

• lsjonsson

12

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nya valpen född e. sörombäckens ejno u. juhlinbäckens birka. blir spännade

Jo terrierägare brukar försöka övertyga sig själva att det är så.

Valpen växer Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Posted Images

Musköt

Det ser ut att behövas en färgklick här för att lysa upp i den stora grå massan. ;)

post-43-0-64960600-1341337297_thumb.jpg

Grönåsbackens Maja. (e. Känneparkens Cesar u. Ylva)

lsjonsson

Ja, hon är ju en liten tröst iaf även om ingen kan ta Zebs plats.. Jag har aldrig i hela mitt liv träffat en hund som han... Han verkligen hunden i mitt liv.. En sån hund får man bara en gång om ens det... Jag hade nog en himla tur som fick lära känna honom...

Ja, jag förstår det! Nej, det kommer hon aldrig att göra!

Väldigt fin valp må jag säga! där verkar du ha en valp med tung stamtavla ser jag ! hoppas det går vägen, lycka till :)

Tack! :smile: Ja, hon är allt en liten goding, men säg den valp som inte är det.. :smile: Fast den här vovven är inte som de andra vi har, hon har egen vilja så det bara sjunger om det.. Har aldrig varit med om dess like..

Ja, jag förstår det! Nej, det kommer hon aldrig att göra!

Nä, men det är en stor tröst att ha de andra nu när det blev som det blev med Zeb...

lsjonsson

Nä, men det är en stor tröst att ha de andra nu när det blev som det blev med Zeb...

Ja visst är det det! Lycka till med nyförvärvet iaf! :thumbsup::smile:

Du kan ju slänga in någon film på lillen så får vi se på hennes vilja och tokigheter. :thumbsup::smile:

Ja visst är det det! Lycka till med nyförvärvet iaf! :thumbsup::smile:

Du kan ju slänga in någon film på lillen så får vi se på hennes vilja och tokigheter. :thumbsup::smile:

Ja, ska försöka filma henne nån dag.. Fast idag har hon varit ovanligt fin och lydig.. haha.. Inte gjort mycket hyss alls...

lsjonsson

Ja, ska försöka filma henne nån dag.. Fast idag har hon varit ovanligt fin och lydig.. haha.. Inte gjort mycket hyss alls...

Det ska bli kul att se henne på film. Haha! Så kan det vara ibland. :thumbsup::smile:

eliassson

Hämtade min finska laikavalp idag :) ska bli roligt och se hur det ska gå :)

Ingemar Löfqvist

jag har en föryngring i år som nu är 5 månad som jag hämtat i Norge. Hon är efter moposarven Ani/putin, hon är inte registrerad än då uppfödaren väntar på att få kennelnamn godkänt. Det verkar då lovande en otroligt lugn och snäll tik:)

Hämtade min jämtvalp i fredags se om jag lyckas få in en bild hon är efter dundermyrens kia och vaskiportin remu och är en riktigt tuff dam som inte viker sig i första taget

Var till norra Finland för tre veckor sen och hämtade en Jämthunds tik.

Efter Raikukorven Renita och Siimeksen Taco. Borde kunna bli nåt om jag sköter mig...

Var till norra Finland för tre veckor sen och hämtade en Jämthunds tik.

Efter Raikukorven Renita och Siimeksen Taco. Borde kunna bli nåt om jag sköter mig...

fina papper på den valpen med siimeksen hundarna är väl 20 timmars skällare så det ryker om det även raikukorven hundarna är berömda för sin goda vilja att jaga så du borde få ett bra ämne där önskar dig all lycka till

For o satt mig på en hyggeskant idag med 14v valpen bara för att den skulle få springa lite i terrängen. Den "for" iväg på ca 120 m och var borta ca 10 min. Helt ok för att vara första gången i skogen:)... Men ja tro nog ja måst ta de lite lugnt med älgkontakten för denna tik, verkar nog kunna bli en heting. men de ska bli spännande iaf. En fråga bara, alltså hur vet man igentligen att ens hund är för "het" för att släppa i ung ålder?, ja mena man måste väl ha släppt på en älg för att få veta? eller har ni nån annan idé om vad som gäller?.

Ni som hämtat hund i våra grannländer, vad är det för papper man behöver från landets kennelklubb för att kunna regga valpen i Sverige? Har väntat på papper från Norge i snart 2 månader.

For o satt mig på en hyggeskant idag med 14v valpen bara för att den skulle få springa lite i terrängen. Den "for" iväg på ca 120 m och var borta ca 10 min. Helt ok för att vara första gången i skogen:)... Men ja tro nog ja måst ta de lite lugnt med älgkontakten för denna tik, verkar nog kunna bli en heting. men de ska bli spännande iaf. En fråga bara, alltså hur vet man igentligen att ens hund är för "het" för att släppa i ung ålder?, ja mena man måste väl ha släppt på en älg för att få veta? eller har ni nån annan idé om vad som gäller?.

het tror jag nog inte hunden är när den träffar älg första gången risken är väl mer att den blir rädd och lägger sig ner när älgen gör utfall

Ni som hämtat hund i våra grannländer, vad är det för papper man behöver från landets kennelklubb för att kunna regga valpen i Sverige? Har väntat på papper från Norge i snart 2 månader.

vet inte om jag gjort rätt jag tog kontakt med jordbruksverket idag och de skulle skicka hem ett papper som jag skulle fylla i och skicka in till dom har inte fått några stamtavle papper från norge uppfödaren sa att det skulle ta ett bra tag innan han skulle få dom

För att ta in en valp måste du ha tillstånd från jordbruksverket. Och jbv måste ha ett veterinärintyg samt chipnummret och ett uppfödarintyg för att kunna bevilja tillståndet.

När du sedan hämtar valpen måste en veterinär utfärda ett sällskapsdjurpass. Allt ska visas upp i tullen.

När valpköpet är klart skickar uppfödaren in pappren till landets kennelklubb för att få stamtavla/registreringsbevis.

För att regga valpen hos skk finns en blankett att skriva ut från hemsidan,fyll i den och bifoga regbeviset i original för att få svensk stamtavla.

All info om tillstånd finns hos jbv.

/Lars.

För att ta in en valp måste du ha tillstånd från jordbruksverket. Och jbv måste ha ett veterinärintyg samt chipnummret och ett uppfödarintyg för att kunna bevilja tillståndet.

När du sedan hämtar valpen måste en veterinär utfärda ett sällskapsdjurpass. Allt ska visas upp i tullen.

När valpköpet är klart skickar uppfödaren in pappren till landets kennelklubb för att få stamtavla/registreringsbevis.

För att regga valpen hos skk finns en blankett att skriva ut från hemsidan,fyll i den och bifoga regbeviset i original för att få svensk stamtavla.

All info om tillstånd finns hos jbv.

/Lars.

så du menar att man måste ha tillstånd innan man hämtar valpen?

Japp,annars har tullen rätt att avliva valpen. Man kan på en ansökan fylla i 5 st chipnummer ifall man inte vet. Jag reserverade ett nummer och

veterinären chippade när jag valt valpen.

/Lars.

Japp,annars har tullen rätt att avliva valpen. Man kan på en ansökan fylla i 5 st chipnummer ifall man inte vet. Jag reserverade ett nummer och

veterinären chippade när jag valt valpen.

/Lars.

om man redan hämtat valpen blir det problem att regga den då?