Publicerat Juli 23, 201214 yr Åkte du bara till Norge och köpte en valp? Undrar hur det går att regga då. Man ska enligt lag registrera den i hundregistret. http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/hundregistret.4.207049b811dd8a513dc8000442.html Lite info om tillståndet,http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarkatterochillrarinforsel/hundvalparkattungarochillervalparinforsel.4.6f9b86741329df6fab480001290.html /Lars.
Publicerat Juli 23, 201214 yr Författare Åkte du bara till Norge och köpte en valp? Undrar hur det går att regga då. Man ska enligt lag registrera den i hundregistret. http://www.sjv.se/am...3dc8000442.html Lite info om tillståndet,http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarkatterochillrarinforsel/hundvalparkattungarochillervalparinforsel.4.6f9b86741329df6fab480001290.html /Lars. japp i norge fattade som att det bara var att hämta valp kanske jag som gjort en dundermiss?!?dit har jag ring idag och han skickar papper till mig sa inget om det
Publicerat Juli 23, 201214 yr Författare Läste på lite hunduppfödaren lurade mig inte hund och katt som fötts i norge får föras in fritt i sverige :-D fan va nervös jag blev :-(
Publicerat Juli 24, 201214 yr Ok ,va bra. Sorry om jag skrämde dig. Hoppas du får papperna snart. Lars.
Publicerat Juli 24, 201214 yr Författare Ingen fara blev faktiskt riktigt nervös trodde jag missat nåt läste inte på något själv litade bara på vad uppfödaren są så då får man skylla sig själv
Publicerat Juli 24, 201214 yr het tror jag nog inte hunden är när den träffar älg första gången risken är väl mer att den blir rädd och lägger sig ner när älgen gör utfall ja de är ju möjligt, alltid säkrast o vänta tills dem är mogen. Den får nöjja se ve o slita i döälgen i år.
Publicerat Juli 24, 201214 yr Författare Nu vet jag inte hur dins hund föräldrardjur har varit men många uppfödare satsar ju på tidig jakt nu när det gäller jämte så att släppa en 7-8 månader hund med rätt gry i sig tror jag inte är någon fara mitt mål är att få i gång min hund i januari februari nästa år om hon nu visar rätt psyke i den åldern
Publicerat Juli 24, 201214 yr Kan tillägga en sak. Jag frågade kenneln där jag köpte valpen(Raikukorven)hur dom jagar in sina hundar. Dom försöker alltid skjuta första älgen för dom vid 6 mån. För att sen vänta till nästa säsong. I Sverige anses det ju av dom flesta vansinnigt. Tidigast ett år,helst ett och ett halvt. Så står det i olika litteratur också. /Lars.
Publicerat Juli 24, 201214 yr Författare ja många säger till och med halvåret gammla har nog aldrig hört att man ställer av hunden efter man skötet fick du nån förklaring till varför ?
Publicerat Juli 24, 201214 yr Nä,inte direkt. Hade lite svårt för finlandssvenskan också. Borde ju vara bra att valpen fattar tidigt vad den ska jaga. Kanske är bättre att vänta lite sen så den mognar lite.... Om det är vårkullar så är ju jaktsäsongen nästan slut,kan ju vara så också.Vad tror du? /Lars.
Publicerat Juli 24, 201214 yr Författare Ja bra fråga kan nog vara som du skriver inget jag hört därimot att de inte ska torrskälla för mycket är ju många som säger men tror att det är så pass mycket jakt i de flesta hundar att det inte spelar någon roll
Publicerat Juli 25, 201214 yr Min valp som ja har köpt nu blir 6månader den 1okt och ja har som målsättning att släppa henne runt den åldern. Bor nu i norge då och där är det ju 9månader som gäller för jaktprov och både jag och uppfödar'n vill ha ut hunn och ta nåt prov i januari Så hösten har en del spännande att bjuda på iår! Att gå och vänta på att hunn ska bli 18månader tror ja inget på, man får helt enkelt se på hur hunn beter sig i skogen med älgen.. Är hunn för het så kanske man bör en månads väntan till och prova igen.. Inte vet ja men så ska jag göra, och jakt vet ja att hon har i sig för jäklar vad det går i älgspåren
Publicerat Juli 25, 201214 yr Författare Min föddes 25 maj tänkte att jag ska släppa henne skarpt efter jul ,om hon nu har starkt psyke då vilket jag tror om man tittar på henne nu .sen ska hon få komma i kontakt med ny skjutna älgar i september oktober så hon börjar fatta hinten .när började du skogträna din? Och när börjar du spåra med din
Publicerat Juli 25, 201214 yr Min föddes i mitten av mars, så jag kommer inte testa släppa på områden med älg förrän tidigast januari och då är det redan för mycket snö, så jag får troligtvis lugna mig till nästa säsong. Spåra klöv började jag med direkt när valpen kom hem. 1a gången han fick prova riktiga älgspår gick det som tåget, han var då 3,5 månad och har fått några km älgspår sedan dess.
Publicerat Juli 26, 201214 yr En bild när mitt nyförvärv använder nosen. F*n nu inträder valpsjukan igen med era valpfoton. Grattis till nyförvärvet!
Publicerat Juli 28, 201214 yr Har jämtvalp på kommande, Långsjönäsets Joker och Riihijoen Viivi ( Far & Mor ) ... tar hem den i samband med björnjakten, ska vara en intressant valp att job ba med
Publicerat Juli 29, 201214 yr Har jämtvalp på kommande, Långsjönäsets Joker och Riihijoen Viivi ( Far & Mor ) ... tar hem den i samband med björnjakten, ska vara en intressant valp att job ba med Tiken min har Joker som far med! Tarinakummun Ruuti mor.. Är en fröjd att ha med i skogen Både spårar och tar i vind, och jag tror på tidig jakt på min iaf men så är det ju överlag med det finska hundarna Du har verkligen nåt att se fram emot där! Har du regnum på Viivi? Är skoj att snoka lite i listorna Joker är ju en fantastikt nedärvare så chansen till en bra hund är stor!
Publicerat Juli 29, 201214 yr Ska para min egen tik en hälleforsare Fast pappan blir en gråhund men blir först i December löpet kommer behålla en valp själv givetvis!! Kommer ha höga förväntningar på dom valparna då både tiken min och pappan skäller både älg o björn.
Publicerat Juli 29, 201214 yr Tiken min har Joker som far med! Tarinakummun Ruuti mor.. Är en fröjd att ha med i skogen Både spårar och tar i vind, och jag tror på tidig jakt på min iaf men så är det ju överlag med det finska hundarna Du har verkligen nåt att se fram emot där! Har du regnum på Viivi? Är skoj att snoka lite i listorna Joker är ju en fantastikt nedärvare så chansen till en bra hund är stor! Jo Viivis stamtavla får du här nedan på länken, några riktigt bra jaktprov men det är egentligen hennes björnegenskaper ja fikar efter, rysligt hård mot björn...tar fast om så behövs http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN50363/04&R=42
Publicerat Juli 29, 201214 yr Tiken min har Joker som far med! Tarinakummun Ruuti mor.. Är en fröjd att ha med i skogen Både spårar och tar i vind, och jag tror på tidig jakt på min iaf men så är det ju överlag med det finska hundarna Du har verkligen nåt att se fram emot där! Har du regnum på Viivi? Är skoj att snoka lite i listorna Joker är ju en fantastikt nedärvare så chansen till en bra hund är stor! Och så är det ju skjutet en HEL del björn och lo för henne så skärpan finns + mängder med älg
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare Bild på korpisavun Dora efter Hant och Minni den var fin hur gammal?