Publicerat April 4, 201214 yr Nu har ju grillen åkt fram och det ska grillas! så jag undrar vilket viltkött slänger ni på? Hur tilllagar ni köttet? Tilltugg - såser? skriv vad ni gör och hur!!
Publicerat April 4, 201214 yr Hos mig blir det älg eller karre,ligger i marinad av lite allt möjligt jag rört ihop,olja,soya,vitlök,sweet chili,kryddor,lite ketchup,honung i ibland, brukar bli gott Äts med hemgjord Bea eller en kall sås gjord på: Creme Fraiche,vitlök,hackad röd lök,majs oxå smarrigt!
Publicerat April 4, 201214 yr Jag grillar det mesta, men helst rådjur och lamm. Har en standardmarinad som jag nästan jämt använder mig av: olja, japansk soja (ljus) och sambal ölek. Ibland varierar jag mig lite genom att slänga i lite vitlök också. Bäst till grillat är vitlökssmör och klyftpotatis samt en tomatsallad (tomat+lök+olivolja+peppar+salt). När jag jobbade i Argentina var det bara kött + tomatsallad som gällde. Åxå rödvin såklart!
Publicerat April 4, 201214 yr När jag jobbade i Argentina var det bara kött + tomatsallad som gällde. Åxå rödvin såklart! Fy hålingen va' gött!!! Vem behöver mer!? Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat April 4, 201214 yr Har grillen kommit fram. Min har varit igång sedan nyår😍 Grillat är bäst. Allt ska grillas nästan iaf
Publicerat Juni 9, 201213 yr Ta en filé, älg eller gris. In med en termometer med toppen i den tjockaste delen på köttet. På med mycket nymald svartpeppar. In i grillen, helst med lock. Grilla på svag värme tills termometern visar det du vill ha. Kokt potatis och rönnbärsgelé ska det vara till. Rött spanskt vin.
Publicerat Juni 9, 201213 yr Vi brukar göra förrätt på grillen med. Skaffa rimmat sidfläsk (inte rökt), skär centimetertjocka skivor och lägg direkt på grillen. Färdiga när dom fått fin färg. Ät direkt och mingla. OBS: Kräver en hel del gott öl då det är salt.
Publicerat Juni 9, 201213 yr Har rensat ur fryskåpet idag och slängt ner diverse saker i marinad bl.a en harsadel och ett råhjärta, blir dock att testa imorgon först för fileer av rå och gris ska avnjutas ikväll. Hare ska bli kul att testa, nån som gjort redan kanske?!
Publicerat Juni 9, 201213 yr Intressant att se hur många som har olja i marinader till magert kött. Brukar inte ge så bra djupverkan. Testa att skippa oljan och använd något vattenbaserat. Se dock upp med vinäger. Köttet kan bli lite väl mjäkigt. Gin är en höjdare! Speciellt om det blir lite över till kocken...
Publicerat Juni 9, 201213 yr Jag har också slutat helt med olja i marinaden, det bara brinner i grillen när det droppar och sotar maten. Jag har inte heller salt i marinaden, saltar endast efteråt, saltet drar lätt ut för mycket fuktighet ur köttet. Nu har jag dock ofta både japansk soya, ostronsås och fisksås i marinad, det är rätt salta saker. Den sista tiden har jag provat med Islaywhisky i marinad, det funkar kanon.
Publicerat Juni 9, 201213 yr Jag använder gärna olja i marinaden, inte minst därför att det ger lite extra "brand" i grillen. Jag grillar på gasolgrill med indirekt grillning vilket gör att oljan bidrar till att skapa den rätta grillsmaken. Fuskar lite med Liquid smoke i marinaden också. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Publicerat Juni 9, 201213 yr GAS??? Grillar gör man med kol, annars kan man laga mat i stekpanna Sorry, men jag är en fanatisk kolgrillare, jag låter mig aldrig övertygas om gasgrillens påstådda fördelar
Publicerat Juni 9, 201213 yr Jag kör båda. Weberfanatiker efter att ha sålt dem under några år. Köpte en kol och blev sponsrad med en gasol. Måste dock säga att förvånansvärt få känner skillnad vid ett blindtest och jag gillar att testa mina gäster... Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Publicerat Juni 9, 201213 yr Detta är ytterligare ett skäl till att du vid tillfälle borde stanna till i denna eminenta småstad och sänka en kall, käka en bit och diskutera livets väsentligheter... Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Publicerat Juni 9, 201213 yr Tack broder Fransson, det låter frestande. Man vet aldrig när tillfälle ges
Publicerat Juni 10, 201213 yr Grillar man på balkongen och har ytterligare balkonger över sin så bör man hålla igen på oljan i marinaden har jag lärt mig. När man hör hur grannarna stänger sina balkongdörrar då vet man att det ryker även där Ingen har klagat ännu men man kan ju tänka lite på sina medmänniskor...........Ibland Grillar på tok för sällan..... //
Publicerat Juni 10, 201213 yr Grillar man på balkongen och har ytterligare balkonger över sin så bör man hålla igen på oljan i marinaden har jag lärt mig. När man hör hur grannarna stänger sina balkongdörrar då vet man att det ryker även där Ingen har klagat ännu men man kan ju tänka lite på sina medmänniskor...........Ibland Grillar på tok för sällan..... // Man får tänka på och inte ha för feta kött stycken man grillar med, det ryker bra när det droppar ner. Grillade ett par skivor ryggbiff med hela fettkappan kvar för ett tag sen... När jag vände dem, vilken låga från fettet som hade smält på ovansidan!! En trädgård skulle man ha så man kunde kolgrilla på med rökspån och ha sig..
Publicerat Juni 10, 201213 yr Grillar man på balkongen och har ytterligare balkonger över sin så bör man hålla igen på oljan i marinaden har jag lärt mig. När man hör hur grannarna stänger sina balkongdörrar då vet man att det ryker även där Ingen har klagat ännu men man kan ju tänka lite på sina medmänniskor...........Ibland Grillar på tok för sällan..... // Vår första lägenhet i Oslo hade finfin balkong att grilla på, jag gjorde det en gång, sen kom stora arga lappar upp från vaktmästare/hyresvärd. Men att nästan alla grannar rökte på sina balkonger så man omöjligtvis kunde sova med öppet fönster, det var helt ok. Idioter
Publicerat Juni 10, 201213 yr Vår första lägenhet i Oslo hade finfin balkong att grilla på, jag gjorde det en gång, sen kom stora arga lappar upp från vaktmästare/hyresvärd. Men att nästan alla grannar rökte på sina balkonger så man omöjligtvis kunde sova med öppet fönster, det var helt ok. Idioter Jag frågade hyresvärden om grillning en gång och fick följande svar: Kolgrill: Big nono då det är öppen eld Elgrill: Helt OK Gasolgrill: Jag tyckte det är ju inte öppen eld? Svaret jag fick var att man på inget sätt får störa grannarna! Hur tolkar man det?!
Publicerat Juni 10, 201213 yr Jag bor på bottenplan i ett fyrlägenhetshus så jag kan utan problem vara ute på gräset men då blir det på fel sida huset.... Hur kul är det... Kör nog på tills någon gnäller. Grillade nyss btw :@ Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
Publicerat Juni 10, 201213 yr Testa grilla gåsbröst, råhjärta och hare idag. Gås funkar i brist på mat men jag har jädrigt svårt för gås, fixar inte riktigt smaken. Hjärta påminde lite av rökt, ätbart. Hare därmot gick hem hos oss båda och kommer bli flera ggr på sadlarna som finns kvar. Blir att mala gässen hädanefter och försöka sig på nåt i färsväg.
Publicerat Juni 10, 201213 yr Testa grilla gåsbröst, råhjärta och hare idag. Gås funkar i brist på mat men jag har jädrigt svårt för gås, fixar inte riktigt smaken. Hjärta påminde lite av rökt, ätbart. Hare därmot gick hem hos oss båda och kommer bli flera ggr på sadlarna som finns kvar. Blir att mala gässen hädanefter och försöka sig på nåt i färsväg. Att kallröka gåsbrösten blir underbart gott!
Publicerat Juni 11, 201213 yr Att kallröka gåsbrösten blir underbart gott! Bra de, har det kvar att testa
Publicerat Juni 11, 201213 yr Jag brukar inte göra grillningen så kompicerad. Peppar och eventuellt någon annan krydda och så på grillen. Köttet ska tinas långsamt så behåller det saftigheten bättre samt inte lägga kylskåpskallt kött på grillen utan rumstempurerat. En öl till grillmäster hör ju till....