Publicerat Maj 4, 201214 yr Jag har precis börjat skjuta trapp och tycker det är svårt. Min ytterst begränsade erfarenhet är det är inte många som sjkuter bra. Jag träffar kanske 11 av 25. Vad skjuter ni? I år snittar jag 19,6 så här långt över 10 serier. Kasst om man ser till drivna skyttar men som "jägare" anser jag nog att 80% är G. Skjuter med en 686 E vänsterskränkt.
Publicerat Maj 4, 201214 yr kör med en gammal beretta 685 s med full/halv trång borrning och träffar mellan 20 och 23 varje serie:) kör på som en vanlig dag i skogen och bössan är i höftläge;) dock så är det ny träningssäsong nu och hoppas att det sitter i lite nu:) Vanlig jägartrapp skjuter jag så inte märkvärdig för er duktiga kanske men för mig är det bra
Publicerat Maj 4, 201214 yr Jag kör också full/halv men har skeet pipset som jag hittils aldrig använt men skulle helst vilja ha kvarts/trekvarts..
Publicerat Maj 26, 201214 yr sköt första rundan för en vecka sedan, 18 duvor blev det, tror jag ska testa skeet nästa gång för att få variation
Publicerat Maj 29, 201214 yr I skogen står man inte med specialbyggda vapen för att endast skjuta frångående duvor heller med mysko skränkta kolvar Pre-mounted är i princip ett krav vid ABT eller riktigt snabb trap för att få rätt kindkontakt. Blir det bara det minsta fel tappar man en duva och så är man ute ur tävlingen och rankingen får en törn. På klubb nivå spelar det kanske föga roll men i en OS final tar man inga risker. Men att det är viktigt att kunna göra en bra och konsekvent anläggning är absolut lektion nummer 1 inom hagelskyttet! Finns det sporting skytte för amatörer somjag själv i mitten delen av sverige? Jag har bara provat en gång och det var sååå djääävla kul. skulle gärna skjuta sporting ist för trappen men var?
Publicerat Maj 29, 201214 yr Finns det sporting skytte för amatörer somjag själv i mitten delen av sverige? Jag har bara provat en gång och det var sååå djääävla kul. skulle gärna skjuta sporting ist för trappen men var? Det finns säkerligen ett flertal guldkorn där ute i bygderna som drivs av eldsjälar men de är nog inte många gissar jag på... I Sverige är det oftast Compac sporting som gäller, ja - en tolkning av den i alla fall Personligen skjuter jag inte längre sporting utan pysslar med jakt till 100% vad gäller hagel men du är på rätt forum om du vill hitta en skjutbana med spännande sporting layout. Är det Gävle-trakten du letar i eller? Någon kan nog ge dig ett tips eller två!
Publicerat Maj 29, 201214 yr ja finns det i gävle trakten så är det ju bra. Jag har kollat runt lite men det verkar vara mer populärt med sporting söderut tyvärr. men jag är ingen bra letare så jag kan ha missat nått
Publicerat Maj 29, 201214 yr http://www.jagareforbundet.se/gavleborg/default.asp?pageid=9607&path=7646 S.
Publicerat Maj 29, 201214 yr tack den hade jag missat. hmm hassela och färlia ligger lite väl långt bort för att träna en eller ett par ggr i veckan bollnäs skulle funka sorry för trådkapningen
Publicerat Maj 30, 201214 yr Kanske en aning långt bort men här i Uppsala har vi en fin compact sporting-bana, öppen för alla tisdag&torsdag 18-21.
Publicerat Maj 30, 201214 yr ok det är nog närmare dit än till bollnäs. om inte annat går det fortare med nya E4. tror du att du kunde vara lite mer precis var banan ligger. Jag sökte på uppsala men hittade inget men jag inser ju att jag så behöver en google kurs
Publicerat Maj 30, 201214 yr Ligger runt 20strecket i snitt. Sköt 25 på klubbmästerskapet här 2010 och för två veckor sedan klarade jag en till 25a, då första gången med nya bössan som jag stortrivs med. Vet inte hur mycket ammo jag gör av med per år men mycket är det, i år är det tre kartonger dvs 750 skott så över 1000 går jag iallafall.
Publicerat Maj 30, 201214 yr Om du googlar på ekebyboda skyttecenter så hittar du några sidor med vägbeskrivningar. Kortfattat kan sägas: du kör till Uppsala, därefter väg 272 mot Gysinge, några kilometer utanför Uppsala svänger du vänster (skylt mot Ekebyboda). Åk över ån, efter ca 100 meter svänger du höger, fortsätter vägen fram och därefter är det skyltat "skjutbana" "jaktstig" etc.
Publicerat Maj 30, 201214 yr Härligt att det finns så många duktiga skyttar bland forumskribenterna. Beträffande antalet träff var snittet bland dom sex bästa senorerna vid SM 2011 i dubbeltrap 67% Kollar man lite mer på Svenska Skyttesports hemsida verkar vara rätt få tävlingsskyttar i nordisk trap som genomgående skjuter bättre än 80%. Vad gäller OL skeet, när A-C klass deltar, är träffprocenten förmodligen runt 75%. Ps. Var kan jag köpa vapenoljan Nycolube?
Publicerat Maj 30, 201214 yr Om du googlar på ekebyboda skyttecenter så hittar du några sidor med vägbeskrivningar. Kortfattat kan sägas: du kör till Uppsala, därefter väg 272 mot Gysinge, några kilometer utanför Uppsala svänger du vänster (skylt mot Ekebyboda). Åk över ån, efter ca 100 meter svänger du höger, fortsätter vägen fram och därefter är det skyltat "skjutbana" "jaktstig" etc. tackarrrr
Publicerat Juni 10, 201213 yr Hoppar in och kapar lite. Vad kör man med för choker/borrning inom compact sporting? Funkar skeetborrning? Är compact sporting typ som gyttorps jägarduvan ? Tråkigt att det inse finns sporting nära Gävle!
Publicerat Juni 10, 201213 yr Härligt att det finns så många duktiga skyttar bland forumskribenterna. Beträffande antalet träff var snittet bland dom sex bästa senorerna vid SM 2011 i dubbeltrap 67% Kollar man lite mer på Svenska Skyttesports hemsida verkar vara rätt få tävlingsskyttar i nordisk trap som genomgående skjuter bättre än 80%. Vad gäller OL skeet, när A-C klass deltar, är träffprocenten förmodligen runt 75%. Ps. Var kan jag köpa vapenoljan Nycolube? Låter som jaksidanlaget inte skulle göra bort sig då
Publicerat Juni 10, 201213 yr Var nere i Torsdags och sköt trapp för första gången på 30 år lyckades få 16 st på en serie känns ok. Var och handlade 1000 plugg i går så lite bättre ska det nog bli innan dom 1000 är slut. Lasse
Publicerat Juni 11, 201213 yr Du det där var inte dåligt Lasse. 16 träff på 30 år, du tar dig. Hur funkar det med ryggen när du skjuter nu?
Publicerat Juni 11, 201213 yr Hoppar in och kapar lite. Vad kör man med för choker/borrning inom compact sporting? Funkar skeetborrning? Är compact sporting typ som gyttorps jägarduvan ? Tråkigt att det inse finns sporting nära Gävle! Beror aldeles på...........Gyttorps jägarduvan är meningen att den ska vara hyffsat enkel, korta håll och inte så snabba mål, sporting för vanliga jägare helt enkelt, hur en compact sporying är upplagd sätter ju bara fantasin gränser för, så vilken borrning man behöver är ju svårt att svara på. Men generellt kan man väl säga att skeet+1/4 räcker ganska långt, 1/2 funkar ju det med.
Publicerat Juni 11, 201213 yr Du det där var inte dåligt Lasse. 16 träff på 30 år, du tar dig. Hur funkar det med ryggen när du skjuter nu? Har lärt mig att leva med den. Funkar bra vid hagel skytte. Men kommer aldrig att lyckas bli en buk skytt. Lasse
Publicerat Juni 11, 201213 yr Beror aldeles på...........Gyttorps jägarduvan är meningen att den ska vara hyffsat enkel, korta håll och inte så snabba mål, sporting för vanliga jägare helt enkelt, hur en compact sporying är upplagd sätter ju bara fantasin gränser för, så vilken borrning man behöver är ju svårt att svara på. Men generellt kan man väl säga att skeet+1/4 räcker ganska långt, 1/2 funkar ju det med. Hmm... Så jag som har en gammal miroku med skeetpipor bör inte testa? Dålig på det där med borrningar !
Publicerat Juni 11, 201213 yr Hmm... Så jag som har en gammal miroku med skeetpipor bör inte testa? Dålig på det där med borrningar ! Klart du ska testa!!! Skeet räcker till rätt bra, på våran compact funkar det faktiskt, men våran längsta duva är ca 25-30m, beroende på hur man skjuter den, och de andra åxå såklart, så visst ska du testa!!!!! Underbart kul är det!
Publicerat Juni 11, 201213 yr Härligt att det finns så många duktiga skyttar bland forumskribenterna. Beträffande antalet träff var snittet bland dom sex bästa senorerna vid SM 2011 i dubbeltrap 67% Kollar man lite mer på Svenska Skyttesports hemsida verkar vara rätt få tävlingsskyttar i nordisk trap som genomgående skjuter bättre än 80%. Vad gäller OL skeet, när A-C klass deltar, är träffprocenten förmodligen runt 75%. ...och så var det någon som undrade varför svenskarna presterade så dåligt i VM och liknande? 67% i dubbeltrap slår vilken sketen klubbtävling i England som helst. 67% i snitt på trap överhuvudtaget fixar inte ens gränsen till klass B utan det hamnar i bästa fall i C. För att ens få tävla på en större tävling krävs klass A. Skeet kan inte ligga så lågt som 75% I tävling med skeet så handlar det enbart om att skjuta flest antal fulla serier, inte vem som fick 23 eller mer... Ja, ja. Jag har lämnat den världen och det intresserar mig inte längre men vi kan lugnt konstatera att sverige har en del att lära från England när det kommer till lerduveskytte och hagel rent generellt! Pratar vi om kulvapen så är det ombytta roller dock...
Publicerat Juni 12, 201213 yr Söndagens DM Halland i Nordisk Trap gav mig en andraplats i alla fall. Tappade en serie men får väl skylla på att det vräkte ner hela dagen. 24, 23, 24, 21 och 23 i finalen.