Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Forskare vill testa utplantering av Visenter

Featured Replies

Publicerat

Det kan ju bli ett intressant jaktbart vilt. :)

http://sverigesradio...artikel=5067013

Tänk om dom hade lagt dom pengarna på det här projektet istället för varg så kunde vi ha haft en bra stam vid det här lagret. :)

Inte jaktbara. Endast vargmat :D
Publicerat
  • Författare

Inte jaktbara. Endast vargmat :D

Jaja, man kan se det så också så behöver dom inte äta upp våra älgar och allt annat vilt och kanske än våra hundar!

Publicerat

Alltid spännande med nya arter, men jag såg på ett program om dessa visenter, de har ett förbaskat humör. Om detta är bra eller dåligt för den växande vargstammen, det låter jag vara osagt... ;)

Publicerat

...och någon tror att dessa gulliga supersnälla goa djur kommer att få jagas sen?

Nehepp, vi kommer att få flytta på våra kor och får för att ge plats åt dem att beta på...

Vargen 2.0 -> Visent!

Sarkasm, javisst... Realist? Absolut!

Publicerat
  • Författare

Alltid spännande med nya arter, men jag såg på ett program om dessa visenter, de har ett förbaskat humör. Om detta är bra eller dåligt för den växande vargstammen, det låter jag vara osagt... ;)

Om ni nu vill ha stopp på invandringen av varg från öster så är det bara att ni forsla upp flera långtradare med vildsvin som kan placeras ut efter Torne älv, för dom försvarar sig bra mot angripare. :lol:;)

Publicerat

Om ni nu vill ha stopp på invandringen av varg från öster så är det bara att ni forsla upp flera långtradare med vildsvin som kan placeras ut efter Torne älv, för dom försvarar sig bra mot angripare. :lol:;)

Fast det är egentligen lika illa som att plantera in vargar. Djur som inte hör hemma i ett landskap skall heller inte flyttas in där!

Titta på Australien! Där kan vi snacka om f-up av gigantiska mått!!!

Visst har de haft stora vidder att röra sig på men utan fiender så försökar sig djur kopiöst.

Hästar, grisar, får, insekter, skalbaggar som skall ta insekterna, parasiter som skall ta skalbaggarna osv osv...

Inget av dessa djuren hör hemma där och det är på tok för sent att laga problemet...

Så man skall nog tänka sig för både en och flera gånger innan man funderar på att importera vildsvin och släppa fritt i naturen. (om det nu vore lagligt dvs...)

Publicerat

Ja, jag såg för några år sedan på tv hur en sibirisk tiger skulle anfalla en flock vildsvin med mumsiga ungar, hur gick det ??? Tiger hoppade upp i ett träd, så gjorde även kamera -teamet , och fort gick det!!! :lol:
Publicerat

GILLA!!

Det brukar vara mitt motargument i varg-diskussioner jag hamnar i. Och nu blir det verklighet :)

Men visenter är väll allt annat än snälla,dom ska vara rätt stridbara har jag läst.

Men ändå GILLA!

Publicerat
  • Författare

Fast det är egentligen lika illa som att plantera in vargar. Djur som inte hör hemma i ett landskap skall heller inte flyttas in där!

Titta på Australien! Där kan vi snacka om f-up av gigantiska mått!!!

Visst har de haft stora vidder att röra sig på men utan fiender så försökar sig djur kopiöst.

Hästar, grisar, får, insekter, skalbaggar som skall ta insekterna, parasiter som skall ta skalbaggarna osv osv...

Inget av dessa djuren hör hemma där och det är på tok för sent att laga problemet...

Så man skall nog tänka sig för både en och flera gånger innan man funderar på att importera vildsvin och släppa fritt i naturen. (om det nu vore lagligt dvs...)

Visst hade det väl sett häftigt ut att se vildsvin komma plöjandes fram >1/2 m snö.

Ja, jag vet att det har flyttats dit djur från Europa el. var det nu var. Var det inte redan på Cooks tid som han hade med sig något/några på båten dit som han släppte ut i det vilda.

Det skulle vara kul att prova dom här uppe för att se hur dom klarade sig, men givetvis skulle det bli ett satans liv på markägarna. :lol:

Publicerat
  • Författare

Ja, jag så för några år sedan på tv hur en sibirisk tiger skulle anfalla en flock vildsvin med mumsiga ungar, hur gick det ??? Tiger hoppade upp i ett träd, så gjorde även kamera -teamet , och fort gick det!!! :lol:

Vildsvinen är inte att leka med när dom har kultingar. :lol:

Publicerat

Är det någon som har ett hum om hur visent smakar???? Bara en framtida tanke..... ;)

Publicerat
  • Författare

Är det någon som har ett hum om hur visent smakar???? Bara en framtida tanke..... ;)

Förhoppningsvis så smakar det bra! :)

Kanske duger att torka köttet. :)

Publicerat

Vildsvinen är inte att leka med när dom har kultingar. :lol:

Detta är HELT avgörande ditt syfte i skogen!!!! :lol:
Publicerat
  • Författare

Detta är HELT avgörande ditt syfte i skogen!!!! :lol:

Ja, det kan man väl säga! :lol:

Det finns en film på Youtube där vildsvin jagar en varg el. om det var 2. Jag minns inte vilket det var. :lol: Den kom då inte i närheten av kultingarna som fanns med.

Publicerat

Ja, det kan man väl säga! :lol:

Det finns en film på Youtube där vildsvin jagar en varg el. om det var 2. Jag minns inte vilket det var. :lol: Den kom då inte i närheten av kultingarna som fanns med.

De har en försvarsmekanism utan dess like, om situationen krävs... :)
Publicerat
  • Författare

:lol:

..och dom klarar snö också rätt bra, men hur blir det när det blir mer än den där lilla snön är ju en annan femma.

:lol:
Publicerat
  • Författare

De har en försvarsmekanism utan dess like, om situationen krävs... :)

Ja, jag har förstått det och då borde dom ju passa in som gränsförsvar åt öster! :lol:

Publicerat

Ja, jag har förstått det och då borde dom ju passa in som gränsförsvar åt öster! :lol:

Det nya kalla kriget??? :lol:
Publicerat
  • Författare

Det nya kalla kriget??? :lol:

Helt rätt! :lol:

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. :lol:;):P

Publicerat

Med viss försiktighet får jag väl vara positiv till förslaget. Visenter är inte att leka med, det handlar inte om direkt aggressiva djur utan snarare nervösa djur som väger runt 600-1000 kilo och går i flockar. Vanligtvis vill dom inte alls stanna och slåss utan drar iväg om dom känner sig hotade, råkar man däremot tränga en visent så har du 500+ kg muskler som rusar mot dig i uppemot 50 km/h, till råga på allt har dom vassa elaka horn också. Paraplyer fungerar dock bra för att skrämma dom, dom drar sig för att angripa sådant som är större än dom själv så blir man angripen under jakt är det nog bättre att hålla bössan i kolven och sträcka upp den i luften så högt man kan än att använda den som vapen.

Smaken beskrivs som en blandning av älg och fläsk av dom som smakat, jag har dock själv inte ätit någon ännu.

Publicerat

hade varit coolare att plantera in typ kalkoner, vitssvanshjort och "elk". elk hade varit riktig coolt, häftiga djur :)

Publicerat

Älg + fläsk :wub:

Jag är konverterad - ge mig Visent NU!!!! ^_^

Visentkorv måste bli den ultimata kombon faktiskt!!!

Publicerat

Älg + fläsk :wub:

Jag är konverterad - ge mig Visent NU!!!! ^_^

Visentkorv måste bli den ultimata kombon faktiskt!!!

Vackra landskapsvårdande djur som smakar gott...kan det bli bättre ? :wub:^_^

Publicerat

Vackra landskapsvårdande djur som smakar gott...kan det bli bättre ? :wub:^_^

Nollvisionen i trafiken lär gå åt pipan..

Är förstås för en utplantering, men jag skulle gissa att den skulle snabbt bli lika kontroversiell som vargen.

Men jag har ingen tvekan om att den egentligen skulle passa in rätt bra (igen)..