Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Forskare vill testa utplantering av Visenter

Featured Replies

Publicerat

Nollvisionen i trafiken lär gå åt pipan..

Så länge vi har älg efter vägen, och folk som kör Audi och BMW, så är nollvisionen i trafiken bara att glömma ändå.. ;)

Publicerat

Klappjakt på visent genom tätbevuxen våtmark. Nu börjar vi snacka adrenalinpump!

Publicerat

Skulle inte vilja krocka med en fullvuxen visenttjur på 900 kg. Kan tänka mig att det är som att krocka med ett 900 kg vildsvin på 180 cm i mankhöjd vilket innebär att det kommer genom framrutan. Dock tror jag inte trafiken kommer bli något större bekymmer. På dom platser där visenten finns vilt idag håller dom sig undan långt in i skogarna.

Jakt tror jag inte är att tänka på än på många år. Dagens stammar har byggts upp sedan början av 1900-talet och det finns idag ca 2000 visenter vilt i världen och lika många på avelsstationer och djurparker. Stammarna växer alltså långsamt och därför bör det ta ett tag innan vi har en jaktbar stam, men det är endå ett mäktigt djur att se.

Publicerat

I Sverige levde djuret främst i södra Sverige, och man kan ibland påträffa kvarlevor av visent i torvmossar där. Man tror att djuret levde så långt upp som till Tiveden och Kolmården.

Undrar när den sista vilda visenten försvann? För att tänka sig hur stor spridning den skulle få idag?

Publicerat
  • Författare

I Sverige levde djuret främst i södra Sverige, och man kan ibland påträffa kvarlevor av visent i torvmossar där. Man tror att djuret levde så långt upp som till Tiveden och Kolmården.

Undrar när den sista vilda visenten försvann? För att tänka sig hur stor spridning den skulle få idag?

Den försvann för ungefär 1000 år sedan av den info som jag har hittat.

Publicerat

Intressant... tror inte att det blir något med det ändå. Har inte den där forskaren drivit frågan i snart 20 år?

Publicerat

1100-talet försvan den från Sverige.

Det är en sak som disskuterats länge (om det är han eller någon annan vet jag inte dock) i Sverige och i Danmark, i Danmark har det tagits fram lämpliga områden och även en plan för varifrån djuren ska komma.

Möjligheterna för Sverige finns ju, vi har en av dom främsta avelsstationerna i världen för Visenter här i landet och dom klarar klimatet alldeles utmärkt uppe i södra dalarna (Avesta) skulle dom ha större ytor skulle dom säkerligen klara födosöket också. Vi har alltså klimatet, vi har tillgång till djur, det enda som egentligen behövs är utsläppsplatser, förankring och en plan för hur det hela ska genomföras.

Publicerat

3000 djur varav 60% frilevande, måste finnas hur mycket EU-pengar som helst för att hjälpa till att få denna art att komma tillbaka till sina ursprungliga marker.

Jag har både dragkrok och tillgång till hästfinka !!

Publicerat

Med viss försiktighet får jag väl vara positiv till förslaget. Visenter är inte att leka med, det handlar inte om direkt aggressiva djur utan snarare nervösa djur som väger runt 600-1000 kilo och går i flockar. Vanligtvis vill dom inte alls stanna och slåss utan drar iväg om dom känner sig hotade, råkar man däremot tränga en visent så har du 500+ kg muskler som rusar mot dig i uppemot 50 km/h, till råga på allt har dom vassa elaka horn också. Paraplyer fungerar dock bra för att skrämma dom, dom drar sig för att angripa sådant som är större än dom själv så blir man angripen under jakt är det nog bättre att hålla bössan i kolven och sträcka upp den i luften så högt man kan än att använda den som vapen.

Smaken beskrivs som en blandning av älg och fläsk av dom som smakat, jag har dock själv inte ätit någon ännu.

Älg+ fläsk betyder ju färdiga älgköttbullar. :lol: ....Mums!!!
Publicerat

Skall se om jag kan få min respektive att gå med på att köpa något tyngre än min 9,3x62a... Måste vara beredd när det dyker upp en anfallande visent i vasstätningen.

Publicerat

levande blandfärs.... <_<

dom har ju funnits här i sverige,,, vad är då problemet??????

tillbaka med delikatesserna.... :wub: