Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3 + GRS Kolv

Featured Replies

Publicerat

Tjena alla glada jägare har nu börjat pilla med min Tikka och mitt första inköp var en kolv ifrån GRS ifrån Norge men är inne på att fixa lite annat oxå. Det enda som är lite tråkigt är att jag har inte någon erfarenhet av att pilla med vapen och nu när man har stött på sitt första problem så vet jag inte vad jag ska göra. Problemet är detta att innan jag bytade kolven så satte jag tre bulor inom en femkrona på 100 meter och nu efter att jag har bytat kolven så får jag va glad om jag lyckas med en träffbild inom 100mm.. Undrar nu vad detta kan bero på?? Kan jag ha spänt bultarna för hårt eller kan kolven vara för trång för jag fick spänna ner lådan i kolven..?

Publicerat

Slipa ur lite och plasta den så ska du se den skjuter som en dröm igen.

Publicerat

Grodås rekommenderar alltid att bädda stocken, det kommer att lösa alla dina problem. Vilken stock är det du köpt? Lägg gärna upp lite bilder på riggen när du fått den klar :P

Publicerat

Kul! :)

Vad har du för mål med bössan?

Hur tätt skall den skjuta när du är "färdig"?

Skall den vara en sportbössa eller jaktbössa primärt?

Jag hade en plan när jag började bygga min T3 bössa och ganska snart insåg jag att det bara var att göra en "all-in" för att åstakomma det jag ville, men jag hade inte satt någon egentlig begränsning på mitt projekt från början och jag kommer fortfarande att spendera mer på min rigg.

Som de andra redan har påpekat så måste du bädda riggen ordentligt. Sen har du nu även ett totalt ändrat handgrepp och det kan vara så att du inte har lärt dig hur man skjuter med denna kolven?

Jag har märkt att om jag bara ligger lite fel så straffas mina träffbilder ganska rejält och det kan vara lite klurig att reda ut om man inte har någon som står bakom en och rättar en!

Lycka till och öppna nu plånboken ordentligt! Det är skitkul att meka med vapen och i samma veva utvecklas! ^_^

Vad blir det efter bäddningen?

Skena, trycke, taktiskt kikarsikte, nya benstöd, dämpare, slutstyckshandtag, styrhylsa, ultralätt kolfiber tactical vapenrem?... :P:lol:

Det är ett djupt hål att ramla ner i om jag säger så ;)

Publicerat
  • Författare

Grodås rekommenderar alltid att bädda stocken, det kommer att lösa alla dina problem. Vilken stock är det du köpt? Lägg gärna upp lite bilder på riggen när du fått den klar :P

Har noll koll på hur man bäddar/plastar

Köpte en GRS Jaktfelt/ Varmint Hunter. Läste nu på Foxhunter-sweden.se att den norska tullen har stoppat all export med vapen kolvar för att dom tycker att det är en vapendel och att man måste ha tillstånd att köpa så jag hade tur när jag köpte min..

Publicerat
  • Författare

Kul! :)

Vad har du för mål med bössan?

Hur tätt skall den skjuta när du är "färdig"?

Skall den vara en sportbössa eller jaktbössa primärt?

Jag hade en plan när jag började bygga min T3 bössa och ganska snart insåg jag att det bara var att göra en "all-in" för att åstakomma det jag ville, men jag hade inte satt någon egentlig begränsning på mitt projekt från början och jag kommer fortfarande att spendera mer på min rigg.

Som de andra redan har påpekat så måste du bädda riggen ordentligt. Sen har du nu även ett totalt ändrat handgrepp och det kan vara så att du inte har lärt dig hur man skjuter med denna kolven?

Jag har märkt att om jag bara ligger lite fel så straffas mina träffbilder ganska rejält och det kan vara lite klurig att reda ut om man inte har någon som står bakom en och rättar en!

Lycka till och öppna nu plånboken ordentligt! Det är skitkul att meka med vapen och i samma veva utvecklas! ^_^

Vad blir det efter bäddningen?

Skena, trycke, taktiskt kikarsikte, nya benstöd, dämpare, slutstyckshandtag, styrhylsa, ultralätt kolfiber tactical vapenrem?... :P:lol:

Det är ett djupt hål att ramla ner i om jag säger så ;)

Problemet är ju att jag inte vet hur man bäddar den???

Är sugen på ett nytt trycke och en rekyldämpare oxå till att börja med men man vet jue aldrig.

Du vet inte någon duktig vapensmed här nere i den sydliga delen av landet??

Publicerat

Har noll koll på hur man bäddar/plastar

Köpte en GRS Jaktfelt/ Varmint Hunter. Läste nu på Foxhunter-sweden.se att den norska tullen har stoppat all export med vapen kolvar för att dom tycker att det är en vapendel och att man måste ha tillstånd att köpa så jag hade tur när jag köpte min..

Åfan, Breivikhysterin har slagit in.

Själv kan jag ta hem en till svärfar som bor i Norge om det kniper, jag är grymt sugen på er Grodåsstock, du har valt helt rätt modell enligt min åsikt, riktigt trevlig både för frihand och liggande, möjligtvis lite i tyngsta laget men det är väl bara att träna lite ;)

Publicerat
  • Författare

Här e köttorgeln i före och efter kolvbytet

post-11717-0-92201300-1335723881_thumb.jpost-11717-0-23110200-1335723711_thumb.j

Publicerat

Tror inte du behöver byta trycke, Tikkas ska gå att få riktigt bra om jag förstått det rätt, men jag har inget Finskt skrot i mitt eget skåp så jag vet inte. I övrigt ser det riktigt najs ut. Om du söker runt lite på nätet så finns det många bra instruxer på bäddning, annars är det ingen jättekostnad att låta någon göra det, men var noga med att den du anförtror arbetet vet vad han gör det finns en del klåpare där ute.

Här är en bra tråd jag själv haft hjälp av:

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/15044-plastbaeddnings-guide-bilder/page__pid__243176#entry243176

Publicerat

Mitt trycke på min T3 suger fatalt... Har justerat det tre gånger nu och det är inte alls trevligt!

För jakt håller det 7 dagar i veckan men inte för precisionsskytte.

Jag har nyss mailat mtguns om ett Barnard trycke som jag har bett dem att skicka till mig pronto!

Jag har kanske fått ett måndagsexemplar för det ligger inte i närheten av mitt Sako 85 trycke, och jag tror inte de bör skilja sig åt så mycket...

Publicerat
  • Författare

Mitt trycke på min T3 suger fatalt... Har justerat det tre gånger nu och det är inte alls trevligt!

Jag har nyss mailat mtguns om ett Barnard trycke som jag har bett dem att skicka till mig pronto!

Jag har kanske fått ett måndagsexemplar för det ligger inte i närheten av mitt Sako 85 trycke, och jag tror inte de bör skilja sig åt så mycket...

okok får ta och kolla runt lite...

Såg att du hade lagt ut bilder på när du skjöt in bössan och tyckte att det såg ut som furulunds skyttebana har jag rätt??

Publicerat

Då kanske man får höra hur Barnardtrycket fungerar lite senare?

/R

Publicerat

Såg att du hade lagt ut bilder på när du skjöt in bössan och tyckte att det såg ut som furulunds skyttebana har jag rätt??

Vet inte vilka bilder du menar för jag har varit på lite olika och jag tar ofta bilder...

En vet jag inte vad den heter och den andra är Everöd.

Publicerat

Jag tycker inte att du ska slänga iväg en massa pengar på att byta trycke på en T3:a. Reklamera trycket och få ett nytt.

Jag tycker att trycket på Tikka T3 är det absolut bästa jag känt på hos en standardbössa!

Har läst lite i din tråd om din T3:a och visst är det kul med nya prylar och räksallad till bössan och har du nu ett felaktigt trycke så förstår jag dig att du vill byta.

Men generellt så brukar inte ett lättare trycke minska träffbilderna.

Publicerat

Tillbaka till topic.

Du måste plastbädda kolven, eller ännu hellre, pelarbädda. Vet du inte hur man gör, lämna bort arbetet till en kompetent vapensmed.

Jag skulle tycka att det var lite vågat att göra sin första bäddning på en spitterny GRS, framförallt om du ska installera pelare.

Mvh

Publicerat

Jag tycker inte att du ska slänga iväg en massa pengar på att byta trycke på en T3:a. Reklamera trycket och få ett nytt.

...jag vill även att trycket skall ligga på runt 500 gram och det är tvärkört med originaltrycket ;)

Publicerat

...jag vill även att trycket skall ligga på runt 500 gram och det är tvärkört med originaltrycket ;)

Nä då funkar ju inte originaltrycket.

Har du tänkt tävla med bössan så vet du väl att 500 gram är för lätt för vissa grenar?

Publicerat

Nä då funkar ju inte originaltrycket.

Har du tänkt tävla med bössan så vet du väl att 500 gram är för lätt för vissa grenar?

Inte än men jag skall se till att ha andra blad så jag kan justera... Är det 800 gram som är minimum eller?

Publicerat

Inte än men jag skall se till att ha andra blad så jag kan justera... Är det 800 gram som är minimum eller?

1.5 kg för fälskytte. Bänkskyttet har väl lite andra regler.

Publicerat
  • Författare

Tillbaka till topic.

Du måste plastbädda kolven, eller ännu hellre, pelarbädda. Vet du inte hur man gör, lämna bort arbetet till en kompetent vapensmed.

Jag skulle tycka att det var lite vågat att göra sin första bäddning på en spitterny GRS, framförallt om du ska installera pelare.

Mvh

ja det tycker jag oxå... får ta och höra mig för och se om man hittar någon duktig...

men vad säger ni om att montera en rekyldämpare gör det stor skillnad???

Publicerat

Sidney,

om din pang sköt väl tidigare och förmodligen gör det igen om du lägger ner systemet i den gamla stocken så är det passningen i den nya som spökar för dig.

Testet är enkelt- backa bandet och testa med org stocken.

Sen känner jag att din beskrivning om en över tight passning mellan låda o stock i den nya stocken är det som ger dig spänningar i systemet vilket kan leda till bekymmer med prec,

därtill att vi inte vet om/hur väl din pipa är frilagd i framstocken.

Sammantaget är det där som du har att verka/arbeta för att analysera bekymren med prec, de sitter inte i en rekyldämp,

vilka jag anser saker om som inte passar sig i skrift och så vidare....

/Christian

Publicerat

1.5 kg för fälskytte. Bänkskyttet har väl lite andra regler.

Nja fältskyttet har inga regler på trycket i kikarklass men årets SM satte man 1,0 kg

Bänkskyttet har 500gram i klass1 och sporter som kan vara aktuella klasser för standardbössor

Tillbaka till tråden fick du tvinga ned låset är det garanterat spänningar och att precisionen då blir sämre är helt normalt. Bädda stocken så kommer bössan att skjuta minst lika bra som innan stockbytet!

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Var på skyttebanan idag och vad får jag se efter två smällar???

KOLVEN HAR SPRUCKIT!!!! :angry:

VA FAEN!!

Så jag våga fan inte panga mer med den och monterade på orginalkolven och skulle prova med den men för faen det gick inget vidare där heller så nu misstänker jag att det kan vara kikaren som klyddar oxå för mig..

HJÄLP

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått den nya kolven och längtar till att jag kan ha bössan färdig men är tveksam på att den hinner bli klar till den 16 Aug om man ska lämna iväg den för att bli bäddad... Är lite sugen på att kanske pelar bädda den oxå men har ingen kunskap om det och vet inte om det är värt det och om det gör någon skillnad?

• 2 weeks later...
Publicerat

Bra skit!

Har samma rigg i 6,5a!