Publicerat April 30, 201213 yr Om jag förstått allting rätt så tycker jag det är fantastiskt bra och borde ha skett för länge sedan..! Är ju så att man blir sugen på att förnya domarlicensen... :-)
Publicerat April 30, 201213 yr Blir mest intressant att höra vad som sagts på domarkonferensen i helgen om hur proven skall bedömas. För att få en etta i lådproven skall ju hunden ändå göra ett arbete som motsvarar det gamla anlagsprovet. (Krävs det att hunden klarar hyllan?). OBS! jag har inte lusläst det nya regelverket.
Publicerat April 30, 201213 yr Har inte heller läst det så noga, men att möjligheten att få hunden till sv gryt"jakt"champion utan att den någonsin varit i ett naturgryt är borta ser jag som den huvudsakliga vinsten i detta...
Publicerat April 30, 201213 yr Författare Har inte heller läst det så noga, men att möjligheten att få hunden till sv gryt"jakt"champion utan att den någonsin varit i ett naturgryt är borta ser jag som den huvudsakliga vinsten i detta... Ja men möjligheten att BLI svensk jaktchampion är ju i princip också borta, inte fullt lika skoj.
Publicerat April 30, 201213 yr Som jag ser det hade det gamla championatet, taget på fel sätt, väldigt lite med jakt att göra sedan gallret infördes... Jag både tränade och dömde prov då, och jag har personligen sett hundar som funkar på galler men inte utan, hundar som senare blev "jakt" champions... Förstår problemet med att det är svårt att få domare till jaktprov, men är det verkligen så..? Har själv inte dömt på många år, men minns tydligt att jag inte blev ihjälringd direkt av folk som ville gå prov och misstänker att det hade att göra med att det fanns en lättare väg att gå... I alla andra raser är det hundägarens ansvar att träna fram sin hund till champion, men hos grytraserna verkar man tycka att det är sgk's uppgift att anordna sk grythelger för att man ska få komma med sin helt oprövade hund och hoppas på att generna ska funka... Nu vet jag att jag dömer hårt i detta, men vänder man på saken och jämför med tex älghundar eller rådjurshundar så blir det en väldigt konstig diskussion, ska man kunna få en älg"jakt"champion genom stängslet på en älgfarm..? Hoppas du inte tar illa upp, har själv aldrig ägt en grytchampion, men jagat gryt i 15 år och det här är min personliga uppfattning.
Publicerat April 30, 201213 yr Är nog beredd på hålla med ovan..Jagat med endel hundar och sett röda tråden att man har 1,5år på sig göra hunden till champion innan den blir ointresserad av leka. Ser man som sagt med tex stövare är det jobb och duktig hund som krävs,inte fara och nöta olika lådor och känna rätt folk..Haft en kille här som har en champion efter 2 missade rävar och gjorde nytt lådprov och gjorde den champion så.Enligt mig oduglig hund och ska inte avlas på som vek och inte ville fram till räven,Men på pappret bättre än dom flesta jag jagar med
Publicerat April 30, 201213 yr Författare Håller helt med om resonemanget att championat inte skall utdelas till hund som inte genomfört grytjaktsprov. Det blir ju fånigt när det finns jaktchampions som aldrig satt sin tass i skogen. Men ungefär där är jag nöjd. Att som nu kräva 3 grytjaktsprov, med allt vad det innebär av logistisk problematik, är helt hål i huvudet. Att dessutom frånta den medföljande domaren beslutsrätten och förlägga den till ett sammanträdesbord för personer som inte ens deltagit, är för mig helt idiotiskt. Vad ska de tillföra? Ytterligare märkligt är uttalandet i provreglerna som säger att hund som anses olämplig i provgryt, skall uteslutas ur avel. Gällande stövarfrågan, hela landet kan inte jaga med stövare, skåningar tex. Våra marker är sällan stora nog, utan snuttifierade bitar utspridda här och där. Jag undrar också vad man vill uppnå? Nån utökad avelsutvärdering får man inte, således stöttar man inte aveln av goda jakthundar med det här provet, så vad är det ens till för? Och ja, det ÄR svårt att få med sig domare ut. Är du inte etablerad eller har en välkänd hund vågar jag påstå att det kan vara näst intill omöjligt på vissa håll
Publicerat Maj 1, 201213 yr Det blir ju likvärdiga championatsregler som för övriga raser, 3st 1a pris på jaktprov.. Och att hålla domarkollegium för att gå igenom prov är också standard, ser inte felet med det, poängen är ju att få så lika och enhetlig bedömning som möjligt... Kan inte förstå varför just grythundar ska ha lättare till championat än andra jakthundsraser..? Det enda jag ser som ett problem är tillgången på domare, är man som hundägare beredd att satsa tid och pengar så ska det inte stupa på brist på domare, då måste det utbildas fler... Vad man vill uppnå är väl ett championat värt namnet? Champion ska väl vara det bästa av det bästa och det som det ska avlas på..? Att inte kräva mer av en champion än att tramsa runt i provgryt och 1 enda gång lyckas skrämma ut en inspårad, ostörd räv som i princip kan ploppa ut utan att hunden behövt göra ett riktigt arbete är inte rätt... Men kan man inte få en champion pga domarbrist är det lika fel det och det är väl där krutet måste satsas nu...
Publicerat Maj 1, 201213 yr Författare Vem säger att räven är inspårad och bara ploppar ut? Jag har fått underkänt jaktprov en gång, JUST för att räven släppte för enkelt. Det är ju en fråga om domarens integritet i bedömningen. Dessutom, med jakt är det aldrig rättvist, hur många prov och hur många gryt du än går i så kommer det vara olika, för alla. Som det varit hitills har det absolut svåraste med provet inte varit hundens prestation, utan att få domare och räv på plats samtidigt. Det känns också märkligt att det finns hundar som går säsong efter säsong och jagar men inte lyckas synka just de där två. Dessutom är championatsjakten skittråkig i jämförelse med den normala jakten. Tycker championatet nu snarare handlar om vem som är den tjatigaste jäveln, än om hur bra hunden är.
Publicerat Maj 1, 201213 yr Det var ett exempel på det sämsta tänkbara scenariot, men bara det att det KAN hända är illa nog... Nu är man tvungen att visa sin kvalitet 3 ggr istället för 1, det säger sej självt att tur blir en mindre faktor framöver... Håller med dej om att det måste finnas domare, helt klart, men kan fortfarande inte se varför grythundar ska ha en lättare väg till championat än tex skällande fågelhundar... Föreslå för älghundklubben att 1 prov ska räcka för championat, den diskussionen hade jag velat höra... Jag lär knappast kunna övertyga dej till att hålla med, men jag är iaf glad att vi får ett system som känns mer rättvist, pålitligt och mindre utlämnat åt slumpen...
Publicerat Maj 1, 201213 yr Författare Mitt perspektiv är främst avelsmässigt. Jag kan lite skita i att det heter "championat" och att man tycker det borde vara jämnställt med nån form av världsmästare. Att hitta hundar som jagar är svårt, och varken SKK eller rasklubben gör något för att hjälpa till. Kvarstår gör jaktproven. Med det här systemet ser jag färre jaktprovsstarter, vilket försvårar ytterligare att både utvärdera den avel som gjorts, och finna nya bra kombinationer. För mig är det trots allt viktigare med bra avel, och bra jakthundar, än att livet är så jävla rättvist hela tiden. Sen undrar jag om man gjorde det här i rätt ordning? Kanske borde man säkerställt tillgången på domare innan.
Publicerat Maj 1, 201213 yr Jag sätter också bra jakthundar först och främst, och en fungerande avel. Våra åsikter skiljer sej där, jag anser att högre krav för att meritera hunden gynnar aveln mer än ett system där skithundar kan bli champion på ren jävla tur och sen annonseras det ut valpar efter gryt"champions" som en normal rävjägare hade skjutit...
Publicerat Maj 1, 201213 yr Författare Så hur ser du att det här ökar avelsutvärderingen? Tror du fler hundar kommer gå prov? Verkar snarare som problemet för dig är att folk övervärderar ett championat?
Publicerat Maj 1, 201213 yr Problemet för mej var att det gamla systemet inte sa ett enda dugg om hundens egentliga kvalité, jag anser att ett prov är för lite för att se det... Jag har tex haft en hund som på en bra dag klarade att spränga en lätt/medelsvår räv, men lika gärna kunde strejka helt, en sån hund kunde man ju med gamla systemet haft flyt och fått meriterad och alla som inte känt till hunden hade trott det var en bra hund och kanske köpt en valp från samma föräldrar, sanningen var ett det var en skithund efter medelmåttiga föräldrar... Vad gör ett sånt system för nytta för avelsutvärderingen? Jag slutade döma grytprov av den anledningen att jag ansåg att det inte var ett trovärdigt system som tillförde någonting, nu är jag villig att börja döma igen...
Publicerat Maj 1, 201213 yr Författare Tror du och jag har betraktat provet ur vitt skilda perspektiv. För mig har det aldrig varit någon garanti på att det är en superb jakthund, det har snarare handlat om någon form av miniminivå på hundarna. Hunden vågar gå under jord -check Hunden vågar jaga under jord -check Hunden ligger kvar(vid FL) -check Jag har aldrig betraktat proven som en kvalitetsstämpel utan som nån form av innehållsförteckning.
Publicerat Maj 2, 201213 yr Ja, då är vi helt överens..! Det gamla var inte mer än ett anlagstest... Under förutsättning att det går att få starta på prov, vilket är ett måste, så ger det nya systemet en mer nyanserad bild som i sin tur är mycket mera värdefull för aveln. Om det blir av att jag börjar döma igen är du välkommen till Härjedalen och gå prov, har tillgång till ca 130 000 hektar och ett flertal rävstövare så det ska då gå att få till några prov per år iaf... :-)
Publicerat Maj 2, 201213 yr Tycker att nya reglerna behövdes för att rensa upp bland alla uppfödare som får championaten via lådprov. Visst kanske blir svårare att få hundarna godkända men klarar dom tre prov så är det bra. Tycker inte att lådproven har något och göra med naturgryt. Naturgryt kan se så olika ut, vissa är svårare och andra inte.. Nu kanske bättre hundar kommer fram till aveln.
Publicerat Maj 2, 201213 yr är väl lättare skilja hundar som jagar än dom som inte jagar,då munlädret brukar vara smort och papper i ordning ofta..Brandfackla 2012
Publicerat Maj 2, 201213 yr dom brukar vara duktiga på att prata upp sina hundar men när det väl gäller i natur så funkar det inte och då kommer alla ursäkter..
Publicerat Maj 3, 201213 yr Håller helt med. Det blir betydligt lättare för valpköpare att veta om hunden är duglig utan att bara behöva gissa sig till hur mycket husse/matte skarvar i ämnet. Tuffare regler kan medföra att färre startar men då är det ju egentligen ointresserade som startat för att göra hunden JCH tidigare som inte startar nu för det klarar inte hunden/det är för jobbigt. Tendenserna finns även bland älghndarna där det inte är speciellt svårt att bli jaktchampion. Man får kolla, när, var och hur hunden skällt sina ettor typ...
Publicerat Maj 3, 201213 yr Kanske tillåme blir FLER starter nu..? Borde ju vara fler än jag som hellre startar på prov nu när provet känns mer meningsfullt.!?
Publicerat Maj 3, 201213 yr För en som inte är insatt i grythundsreglerna, vad skiljer de gamla och de nya?
Publicerat Maj 3, 201213 yr Jag tänker nog gå prov nu när det är nya regler. Innan hade jag inga planer på det. Ta upp dömandet igen korpen så kan jag komma och göra prov, är ju inte så långt. Måste bara göra anlagsprovet.
Publicerat Maj 3, 201213 yr Enkelt så är skillnaden att du numer måste göra tre förstapris i naturgryt för att uppnå grytchampionat, tidigare så kunde du göra två prov i provgryt och ett tredje i naturen.. /Håkan H