Publicerat Maj 3, 201213 yr Författare Tycker att nya reglerna behövdes för att rensa upp bland alla uppfödare som får championaten via lådprov. Visst kanske blir svårare att få hundarna godkända men klarar dom tre prov så är det bra. Tycker inte att lådproven har något och göra med naturgryt. Naturgryt kan se så olika ut, vissa är svårare och andra inte.. Nu kanske bättre hundar kommer fram till aveln. Fast det finns inget som hindrar att du går tre lätta gryt för tre lätta rävar nu heller, egentligen. Dock hoppas jag att Korpen får rätt (även om jag inte tror det) Jag hoppas antalet starter ökar. Tyvärr brukar människor sällan göra något utan "belöning". Tidigare fanns det en sådan, nu måste du jobba på rejält, vilket jag tror minskar intresset. Championatsjakten är trist och bökigt, vilket gör att de flesta skiter i det och jagar för sig själva i stället. Skoj för dem, inte skoj för aveln.
Publicerat Maj 3, 201213 yr tycker nya reglerna blir bra & rättvisa då vissa hundar ej kan bli grytchampions utan jaktprov. men viss hundras fått ett fint skinande J i sin stamtavla efter ett lådprov. J är lika med jaktmeriterad i deras klubb. förstår att det behövs hårdare regler & hoppas ovan nämnda skandal med ett J i stamtavlan är borta. en hund som bara gjort lådprov är ej jaktmeriterad.håller helt & fullt med om problemet med att få ut domare i skogen vilket är grymt svårt. Detta är min högst personliga åsikt.
Publicerat Maj 3, 201213 yr 3 lätta är 3 snabba?..Tror en hund som är bra får ut räven smidigt,vissa årstider är bättre än andra..Men läser man hur hundar jobbar så kommer saker fram..Varje hund som är utanför vid en sprängning i mitt tycke är endast godkänt vid enkel pipor eller helst ska hunden och räven bytt plats.Tror 3 prov sållar osäkra köpare i framtiden.
Publicerat Maj 3, 201213 yr Är det inte oxå så att man nu kan få 1a, 2a, 3a på jaktprovet, eller missförstod jag den delen..? Eller är det som tidigare, godkänd eller ej godkänd..? Ska ta och läsa igenom reglerna nån dag, har bara fått ett snabbreferat på telefon...
Publicerat Maj 4, 201213 yr Ang. kollegiet så ser jag inga nackdelar med det, utan tvärtom. Jag har nu under en period granskat alla prov och ibland förvånas man över hur bristfälliga jaktprovsberättelserna kan vara. Hunden har enligt domaren gjort ett utmärkt arbete..men det står inte ett ord om hur hunden jobbat. Är den rörlig?Kontakten? osv. Förliggarprov där det börjar grävas efter en liten stund...osv...enligt mig inte alls acceptabelt. Inom de allra flesta andra jaktprov så har man domarkollegium för att få en så jämn bedömning som möjligt. Det är inte ofta som prisvalören ändras vid tex stövarprov men poängen kan ändras. Endel domare kanske inte tänkt på att man inte kan ge en stövare 5p om hunden inte är tvåtonig. Rätt ska vara rätt och ett kollegium tror jag gör det mer rättvist i slutändan.
Publicerat Maj 4, 201213 yr De nya reglerna kommer som tidigare nämts att kräva mer för att lilla vovven ska bli svensk grytchampion. Ur avelsynpunkt är det bra, ur meriteringsynpunkt är det också bra. Kan man då säga att en hund som har gjort tre 1'a pris och blivit grytchampion är en bra grythund? Nej givetvis inte men det går dock att påvisa och underbygga att den har lyckats med att utföra ett förstaklassigt jobb vid tre olika tillfällen. Mao så fungerar den i gryt och där har vi nog pudelns kärna sett ur avelsynpunkt. Jag tror också att det blir lättare för folk som verkligen vill starta på jaktprov att få till det med domare eftersom alla hundsportare som bara är ute efter meriten kommer att sluta ringa och ta upp meningsfull tid för våra grytdomare. För den som använder sin hund i praktisk grytjakt och vill kunna köpa eller ev avla på fungerande grythundar så är detta enkom possitivt. Så jag vill nog påstå att statusen på det svenska grytjaktchampionatet har blivit väsentligt mycket högre. Det innebär säkert att i praktiken kommer bara jagande hundar som används i praktisk grytjakt till prov vilket återigen bara kan ses som ett plus för den som ska köpa grythund.
Publicerat Maj 18, 201213 yr Borta är också möjligheten att efter anlagsprov i sverige göra lådprov i Finland så blir du champion utan att ens ha varit i naturgryt.
Publicerat Maj 18, 201213 yr Borta är också möjligheten att efter anlagsprov i sverige göra lådprov i Finland så blir du champion utan att ens ha varit i naturgryt. D e nästan det mest fantastiska med alltihopa.! men allt e bra, om ca 5 år kan man nog tillåme köpa en valp utifrån proven och inte som nu när man måste ha 1a hands info för att våga köpa en valp...
Publicerat Maj 18, 201213 yr Jaa..hoppas personligen att vi finnar tar efter er svenskar då det gäller lådproven och tar bort champion möjligheten. Håll lådproven som ett rent anlagsprov och jaktproven som jaktprov där det finns möjlighet att meritera hunden.
Publicerat Maj 22, 201213 yr Korpen! Kommer du upp till östra Jämtland och jagar och dömmer jaktprov då om du kör igång igen? För mig är problemet att jag bara har halvt ekipage, dvs endast terrier och ingen stövare. Detta försvårar ju betydligt om jag efter godkänt anlagsprov vill testa på "riktigt", framförallt då det inte direkt kryllar av grytdomare här i länet heller. Få tillfällen till både räv och domare alltså.
Publicerat Maj 22, 201213 yr Jaa..hoppas personligen att vi finnar tar efter er svenskar då det gäller lådproven och tar bort champion möjligheten. Håll lådproven som ett rent anlagsprov och jaktproven som jaktprov där det finns möjlighet att meritera hunden. Men ni har ju faktiskt ett grytjaktprov i Finland redan. Jag har för mig att det krävs två godkända jaktprov för att bli grytjaktchampion (LUME-Luolakoirien metsästyskoe). Problemet är ju att väldigt få gör det. Lådprovet i Finland (LUT-Luolakoirien taipumuskoe) är ju egentligen ett bruksprov och inte ett jaktprov. Men i Sverige så har det tolkats som ett jaktprov av SKK.
Publicerat Maj 22, 201213 yr Provet i naturgryt är ok ... Menade enbart anlagsprovet i låda (LUT) och möjligheten att få ett championat (bruks) ... torde räcka gott o väl enligt mitt tycke att då det gäller låda görs enbart en beskrivning/bedömning om hur anlagen är ... Men o andra sidan så är de "mindre jagande" champion jägarna nog en rätt viktig resurs för verksamheten kring provgryt o allt som hänför sig till det..
Publicerat Maj 22, 201213 yr Korpen!Kommer du upp till östra Jämtland och jagar och dömmer jaktprov då om du kör igång igen? För mig är problemet att jag bara har halvt ekipage, dvs endast terrier och ingen stövare. Detta försvårar ju betydligt om jag efter godkänt anlagsprov vill testa på "riktigt", framförallt då det inte direkt kryllar av grytdomare här i länet heller. Få tillfällen till både räv och domare alltså. Du är annars välkommen till Sveg och starta på jaktprov, betydligt lättare för mej att fixa en grytad räv med det kontaktnät jag har här..! :-) Ifall jag nu förnyar domarlicensen förstås... Ps- Köp en stövare för bövelen..!
Publicerat Maj 25, 201213 yr Du är annars välkommen till Sveg och starta på jaktprov, betydligt lättare för mej att fixa en grytad räv med det kontaktnät jag har här..! :-) Ifall jag nu förnyar domarlicensen förstås... Ps- Köp en stövare för bövelen..! Låter som en plan Korpen! Hade gärna haft en stövare, meen tiden och familjen sätter tyvärr lite gränser just i dagsläget.
Publicerat Juni 12, 201213 yr Grytanlagsprovet avklarat! Första träningen i fredags sen prov på lördagen! Nu blir det att försöka på jaktprov i naturgryt i höst. Synd det är så glest med domare här i Jämtland (läs noll).