Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Halvautomat Beretta ES100 eller Baikal MP 153

Featured Replies

Publicerat

Jo jag undrar vilken ni skulle valt ni som är lite mer erfarna. Kände på en ES100 idag och den kändes helt ok.

Publicerat

Tvunget välja så säger jag beretta. Men ta en titt på Nya A300 outlander verkar riktigt trevlig. Skiljer inte så mycket i pris.

S.

Publicerat

Berettan, utan tvekan.

Publicerat
  • Författare

Ok, jo Outlandern kändes riktigt bra den också. Riktigt skön bakkappa på den och båda två passade perfekt i anläggningen. Men Baikalen hade fått väldigt bra omdömen utav dem som testat den. Ska åka och klämma på den hos Torsbo någon gång i framtiden sen är det bara att välja.

Publicerat

"Baikalen hade fått väldigt bra omdömen"? Tja om man söker det mest framtunga spettet som på denna jord skådats och ämnar ägna sig åt stavhhopp i medelstora radioaktiva pölar så...

Publicerat

"Baikalen hade fått väldigt bra omdömen"? Tja om man söker det mest framtunga spettet som på denna jord skådats och ämnar ägna sig åt stavhhopp i medelstora radioaktiva pölar så...

De var en bra beskrivning jampe.

S.

Publicerat
  • Författare

Jaså är den så illa, låter ju inget vidare. Men jag ska klämma och känna på den ändå innan jag bestämmer mig. Tack för synpunkterna.

Publicerat

En 300 Outlander funderar jag på själv starkt...

Den kan nog kvala in som en de mest prisvärda automaterna.

Jag har dock inte känt på någon "live" ännu.

Har funderat på en beg. bock i samma prisläge, men känns Outlandern bra så...

Publicerat
  • Författare

Jo den kändes riktigt bra, bra tyngd och bakkappan är helt underbar + passa perfekt i anläggningen. :)

Publicerat

Det var väl än snudd på optimistisk beskrivning av Baikalen......

/T

Publicerat

Det var väl än snudd på optimistisk beskrivning av Baikalen......

/T

Du vet, här är vi snälla och optimistiska :P

Publicerat
  • Författare

Nej men seriöst, är den verkligen så väldigt framtung? Ska bli intressant att se vad man själv tycker.

Publicerat

Nej men seriöst, är den verkligen så väldigt framtung? Ska bli intressant att se vad man själv tycker.

Ja, det är den.....

Jämför med en Benelli så kommer du att inse varför det är ett ryskt järnspett och inget hagevapen.

/T

Publicerat

Wolfman! Du bor ju i Mariestad, har du varit hos Kjells Vapen i Götene?? Han har ju drösvis med bössor, de ingår ju i Jaguargruppen de åxå, bra mycket närmre än Torsbo. En Beretta Outlander är ju en Urika i lite enklare utförande, slitstark och välfungerande. Säkert den mest prisvärda nya halvauto på marknaden just nu.

Publicerat
  • Författare

Ja, Upptag71 jag var där i måndags med farsan och kände på både ES100:an och Outlandern. De hade dock inte Baikalen så det får bli en sväng till Torsbo :P

Publicerat

Såg i en annan tråd att du skrev om bockar, är det ditt första och enda hagelvapen kan jag bara råda dig att köpa en bock i stället för halvauto.

Fördelen med en auto är att den är smidig i en fågelgömsle, samt att den ger mindre rekyl/pipuppslag när du skjuter jaktstig, annars är det bara nackdelar mot ett brytvapen,enligt mig.

Publicerat
  • Författare

Ska köpa en halvauto för att variera med farsans hagelbock. Vi bor i samma hus så då kan vi låna varandras. Det var så jag tänkte.

Publicerat

Fördelen med en auto är att den är smidig i en fågelgömsle, samt att den ger mindre rekyl/pipuppslag när du skjuter jaktstig, annars är det bara nackdelar mot ett brytvapen,enligt mig.

Brytvapen har många nackdelar de med. Mest framträdande är bl.a. att de är svåra att framställa med moderna kostnadseffektiva metoder. De samskjuter bara med en viss ammo och är svaga konstruktioner känsliga för hantering m.m..

Publicerat

Såg i en annan tråd att du skrev om bockar, är det ditt första och enda hagelvapen kan jag bara råda dig att köpa en bock i stället för halvauto.

Nja vi är ganska många som skjuter bättre med halvis också, jag är en av dem.

Det är en fördel enligt mig.

Sen är det en nackdel att man inte är fullt så enkel på social jakt men det har jag faktiskt erfarit under hösten att det är mer en mental fråga än något annat.

/Christian

Publicerat

Nja vi är ganska många som skjuter bättre med halvis också, jag är en av dem.

Det är en fördel enligt mig.

Sen är det en nackdel att man inte är fullt så enkel på social jakt men det har jag faktiskt erfarit under hösten att det är mer en mental fråga än något annat.

/Christian

+1! Har samma erfarenhet.

Publicerat

Absolut är det så att en del skjuter bättre med en halvis, men jag tänkte mest på de andra nackdelarna, dels den "sociala" som Christian skriver, har själv aldrig upplevt den, men visst finns den, andra nackdelar är ju att den är svår att ladda tyst på pass, ofta högljudd säkring som inte är optomalt placerad, och naturligtvis känsligare för funktionsstörningar. Ett brytvapen är ju mycket smidigare att bära åxå, för det finns väl ingen som använder rem på bössan.............. :P :P

Publicerat

Rem- nope

bära- inga bekymmer

Funktionsstörningar- Benelli- två klick av 3 000 skott, RIO i båda fallen, inga bekymmer således

ladda tyst- tystare än vad som någonsin kan behövas

säkring- nja, den klickar svagt, så visst då,

placering- vanesak

Tja det är nog mer vapenberoende än systemberoende.

/Christian

Publicerat

He he.. Det är bara att inse, man ska ha en av varje!

Håller inte med Christian om att det går att ladda tyst, för att slutstycket ska låsa i pipan krävs liite kraft och det är svårt att göra tyst. Säkringen är dock en ickefråga.

Det är pissjobbigt att bära en bössa som inte går att bryta.

Det är pissjobbigt att ladda en brytbössa i ett trångt skydd.

Det är jävligt surt att inte kunna välja pipa för förstaskottet och då variera borrning och puppa i pipan.

Grym vinst med tre skott.

En bössa som stämmer väl för ens kropp är viktigast, om den har en eller två pipor är sekundärt därvidlag.

En sjysst bössa oavsett system kostar en del och de fungerar väl avseende funktion och samskjutning, billigare riskerar att rappla.

Detta är vad jag tycker och det är författat medan frugan pratar varg med mej så det blev lite roddigt :D

Publicerat

När slutstycket förs fram försiktigt låser det som du säger inte, men då petar du bara på utdragarklon så att den roterar uppåt ihop med slutstyckshuvudet. Tyst och fint! :) För min del så är det lyften som gör mest ljud vid laddning. Tips där?

Bärvänlighet har för min del mest handlat om vikt, brutet eller inte har inte påverkat.

Säkringen sitter helt perfekt bak i varbygeln för min del, kolvhalssäkring är dock okej det med. :) Min säkring klickar lite, har inte skrämt något vilt med den än men håller med om att en ljudlös säkring är att föredra.

Jag vill ha två avtryckare om jag ska skjuta med två pipor och därmed variera borrning, men det är min smak och jag har mycket lätt för att ställa om mig mellan en och två avtryckare. Funderar på en väl inpassad drilling för det syftet, så har man ett fungerande reservvapen med om något annat skulle gå sönder.

Publicerat

He he.. Det är bara att inse, man ska ha en av varje!

Nä, nä.... Man behöver två hagelpangar ja, men en lätt och en tung. Men enkelpipiga mekaniska kreationer ska man undvika, ett vapenevolutionärt misstag som man bara ska förbise med tystnad.

Håller inte med Christian om att det går att ladda tyst, för att slutstycket ska låsa i pipan krävs liite kraft och det är svårt att göra tyst.

Beror ju lite på vad man menar med "tyst", men man kan svårligen smyga igen en automat ljudlöst.....

Säkringen är dock en ickefråga.

Nej, det är allt annat än en ickefråga. Säkringen som sådan är urusel (den säkrar i bästa fall avtryckarstången, i sämta avtryckaren och är därmed sämst bland alla säkringar som finns) och sitter tokfel placerad: man fipplar ALDRIG på eller i en varbygel utom när man ska skjuta. Annat gives icke.

Så två fel av två möjliga.

Det är pissjobbigt att bära en bössa som inte går att bryta.

Ja, därför gör man inte det....

Det är pissjobbigt att ladda en brytbössa i ett trångt skydd.

Njae - en nätt sida/sida behöver man inte vika som ett luftgevär eller en hagelbock......

Det är jävligt surt att inte kunna välja pipa för förstaskottet och då variera borrning och puppa i pipan.

Och av samma anlening är enkeltrycket ett nästan lika stort evolutionärt misstag som man också bör undvika.

Grym vinst med tre skott.

Har du en ordentlig pang har du en med ejektor, då är skillnaden inte så stor sett till "eldkraft".

En bössa som stämmer väl för ens kropp är viktigast

Sant, sant, sant och sant.

om den har en eller två pipor är sekundärt därvidlag.

Så länge man kan bryta den över armen så.....

En sjysst bössa oavsett system kostar en del och de fungerar väl avseende funktion och samskjutning, billigare riskerar att rappla.

Som någon sa - man kan inte köpa sig träffar, men man kan köpa sannolikheten att träffa.....

/T