Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med framtidens jägare, Nervösa elever

Featured Replies

Publicerat

Ramklo- med all respekt, det där är skitsnack, ingen är bra i skogen på att skjuta om de inte är det på banan.

Man kan vara en duktig jägare och omdömesgill men det är helt andra saker, därtill kan man ha en fantastisk stor del matjord i fickorna.

Men oavsett det, ingen blir bra på att skjuta enkom för att det är på jakt jmfrt med att det är övning som gäller.

Ett påstående av ovanstående slag står i direkt strid med allt vad psykologi, tävlings/prestations orienterad samt även med allt som är fysiologiskt om motsvarande.

Visst är ovanstående OT men det är likväl det som är sant och i tangenten relevant då det i tråden frågas om hur man gör för att ta bort "nerverna" ur skyttet.

-Många förslag ovan om tillvänjning och en acceptans av handhavandet av vapen och vistelse kring skjutbanor är bra,

Mitt ringa förslag är att man gör om uppskjutningen till att avse godtyckligt antal duvor på en sporting bana, att man skall ha skjutit säg 300 skott på sporting bana,

samt att man klarar 50% på frånduvor vid ett givet tillfälle.

Samma sak med älgen, alla kan vingla in tre godkända serier, det är 12 skott det, så säg att man skall ha skjutit 100 skott eller i varje fall 50 skott klass 1 och

100 skott 22LR samt godkänt,

Kraven är för låga helt enkelt idag och de gör ingen någon nytta.

/Christian

Tyvärr kan inte alla vingla in 3 serier på älgbanan.. vet än i min närhet som inte klarat älgprovet fastän han övat mycket och med instruktörer osv under 3 år...

tyvärr får man ju ändå ha klass 2 bössa även om man ä halvkass skytt :/

Publicerat

Man behöver inte vara bra på att skjuta i skogen bara för att man är det på banan heller! Lerduvor vinglar inte så mkt;)

On topic

Jag är mkt rutinerad både som skytt och instruktör Och kan bara råda till mängd träning och vänja sig vid situationen.

Jag får dock fortfarande pulspåslag vid jaktsituationer då jag inte varit lika mycket i den situationen som på banan.

Publicerat

Man behöver inte vara bra på att skjuta i skogen bara för att man är det på banan heller! Lerduvor vinglar inte så mkt;)

On topic

Jag är mkt rutinerad både som skytt och instruktör Och kan bara råda till mängd träning och vänja sig vid situationen.

Jag får dock fortfarande pulspåslag vid jaktsituationer då jag inte varit lika mycket i den situationen som på banan.

En rolig sak i det hela, man ska träna o träna så ofta det går..jag är med i 2klubbar dom har båda öppet på Tisdagar :D även samma öppettider på helgerna..hyra bana privat visst det kan man göra..men nja då får det gå 1vecka mellan duvkrossandet=)
  • 1 month later...
Publicerat
Jag brukade säga till eleverna att närvara på skjutbanan .

Plocka nån tomhylsa och slänga i sopsäcken. Snacka lite.

Absolut inget skytte första gången dom är på en skjutbana.

Nästa gång så känner dom sig så pass avslappnade att dom kan lossa några enstaka skott

Tredja gången så kan dom kanske lossa ett 15 tal skott.

Det här förstorar problemet de tillfällen jag har vart med, ofta är nervositet blandat med spänning och förväntan som ter sig i skakningar. Låt dessa skjuta mycket och gör ingen stor grej av det, att låta nån skjuta 3skott andra gången på banan tycker jag är helt fel. Tycker dom ska klämma 2-3askar så att det hela inte blir nån stor grej. Går man in och bryter för mycket mellan skotten så släpper det aldrig riktigt där heller, låt dom skjuta 2-3 skott innan varje korrigering om det inte är ett uppenbart fel.