Publicerat Maj 7, 201213 yr Cyklar med hunden lite mer frekvent hade jag tänkt att göra. Men ha hunden i koppel samtidigt som man cyklar känns inte optimalt även om det funkar. Finns tydligen "koppelhållare" som man skruvar fast på cykeln. Har kollar på en grunka som heter "Springer". Finns även en piratkopia tror jag som heter "Dog Guide". Är det någon som har erfarenhet av dessa? Eller finns det andra alternativ??? Var hittar man bästa pris?
Publicerat Maj 7, 201213 yr Jag använder kopian,kosta hälften av springern och funka lika bra,men har även koppel för säkerhetskull, men man kan ju ha bägge händerna på styret ändå,selen påkopplad på "springern". Den enda skillnaden från originalet är den där säkerhetsgrejen som gör att dom kan komma loss om man cyklar så hunn kommer på andra sidan stolpen...fick jag förklarat för mig
Publicerat Maj 8, 201213 yr "Springer" är kanon, händerna på styret och hundarna hålls vid cykelns sida och man riskerar inget vingel ute på vägen....Jag cyklar med tre hundar samtidigt och det går fint, nu har jag en egentillverkad pinne på sidan men principen är den samma..... Har sett lösningar med folk som satt hundarna framför cykeln med lång lina men tänk vilken strike det skulle kunna bli om någon vilde kommer med bil Men cyklar man efter helt otraffikerad väg då är nog inte baggen så dumt alt att fästa dem i ramen och ha lång lina men som sagt det kan ju gå illa om du har otur....
Publicerat Maj 8, 201213 yr Har sett lösningar med folk som satt hundarna framför cykeln med lång lina men tänk vilken strike det skulle kunna bli om någon vilde kommer med bil Har en kompis som cyklade så med sina huskeys. Ända tills den dag han valde ena sidan av en lyktstolpe och hundarna den andra.....
Publicerat Maj 8, 201213 yr Cyklar med enbart kopplet i handen. Fungerar utmärkt men så har ju jag bara en enda liten jaktterrier på 11 kg. Hur illa är det med asfalt för hundens tassar och leder? Försöker hålla på gräs så mycket som möjligt men tyvärr blir det några sträckor på asfalt också. Förstår att det inte är så sunt men hur farligt är det?
Publicerat Maj 8, 201213 yr Skulle tippa på att det är en tiondel så dåligt som att ha en otränad fet hund än att cykla på asfalt
Publicerat Maj 8, 201213 yr Skulle tippa på att det är en tiondel så dåligt som att ha en otränad fet hund än att cykla på asfalt Tror du det? Jag har fått uppfattningen av att det tar rejält på lederna för jycken att springa på asfalt så jag försöker så snart det går mota upp honom i gräset.
Publicerat Maj 8, 201213 yr Absolut, känner de som inte bryr sig om att hunden springer i galopp på asfalt hela livet utan problem.... Klart det tar lite stryk men hunden blir ju ca 10 år och börjar man cykelträna hunden vid 1 1/2-2 år så är det frågan om 8 år och även om du tränar korrekt är risken stor att du får ledproblem vid 8 år pga ålder och artos. Jag tror det är ett större problem om man cyklar på asfalt om hunden är yngre och inte helt färdigväxt eller om man cyklar asfalt med en överviktig hund det är med de hundarna som det är sämst.... Man kompliserar träning av hundar för mycket och ger hellre fan att träna hunden än att cykla på asfalt även om hunden mår bra mycket bättre av att röra sig.... Lika med maten till hunden gör man till en hel vetenskap och ofta håller man hunden på gränsen till fet hellre än gränsen för smal även om hunden mår bättre att va på gränsen till mager.... En småfet otränad hund som släpps för jakt tar otroligt mycket stryk och det är på gränsen till djurplågeri den presterar ofta mycket sämre än vad den skulle gjort om den varit slank.... Sen tror jag du gör rätt i att hålla dig till mjukare underlag jag gör det själv och det gör nog att man kan förvänta sig att hunden håller en extra höst kanske..... Nu fick min gamtik artos vid 8 år ändå fast jag varit försiktig med asfalt, däremot har jag inte hållit henne i rätt hull om jag ska ransaka mig själv och troligtvis hade hon inte fått problem med lederna så tidigt om jag varit bättre på att utfodra henne korrekt.....
Publicerat Maj 9, 201213 yr Cyklar än så länge med jämten i koppel och det funkar bra men gumman har en springer nånstans som ska provas framöver när hon är mer van. Lättare hinna stanna å släppa ut lite koppel då hon får för sig att sätta sig.
Publicerat Maj 9, 201213 yr Författare Tackar för era svar. Hjälpte mycket. + lite annat matnyttigt.....
Publicerat Maj 9, 201213 yr vi har 3 jämtar så pappa brukar cykla med 2 i koppel och jag med en i en så kallad "springer" men förra året så lossnade hunden ur "springern" men fick tag i den direkt, så vi fixade till den, men nu lossnade den igen för nån vecka sen (fick tag i hunden då också) så nu har vi fixat den igen så nu är det omöjligt att han lossnar. är lite läskigt när dom lossnar eftersom att det kör bilar. men annars är den helt kanon
Publicerat Maj 10, 201213 yr Har aldrig provat springer men kan tänka mig att den är ett alternativ när man har flera hundar. Utan och veta riktigt tänker jag att hundens möjlighet att stanna och nosa och markera minskar. jag ser det lite som att det är en stimulans för hunden att få göra det. Nu vet jag att det är många som tycker att hunden inte skall hålla på med sådant när man ex.vis cyklar. Men jag cyklar dagligen då jag även rastar med cykeln. Tycker att hunden tömmer tarmen lättare när den får trava än enbart genom att promenera i mitt tempo Jag har ett ganska långt koppel som jag snurrar upp på handen och släpper efter på efter behov. Ser jag att hunden vill stanna när det går fort så ropar jag bara lite så fattar han att han inte kan stanna just då. Har också testat ett 6m flexikoppel när jag cycklar men det ger inget tycker jag för det verkar som om hundarna greppar hur långt kopplet är ganska fort och därmed får man inte de större marginaler som var tänkt. Har även en björkis sele och expander koppel när jag motioner hunden med cykel, det finns anordningar som draghundfolket har som man kan sätta på strystammen och där man kan släppa loss kopplet vid behov, tror det är ett krav om man skall tävla. Men jag tycker att man ändå har bättre kontroll om man håller kopplet i handen. Men det är nog för att min jycke inte ligger på och drar hela tiden. När jag själv springer däremot så fäster jag expander kopplet i bälte runt midjan. mvh rine
Publicerat Maj 10, 201213 yr nu har jag kanske inte cyklat hela Vätternrundan med stora hundar, men även feta jämtar brukar fatta galoppen efter första eller möjligen utfallet... Det kan vingla till lite, men inse fysiken här: 130 kg husse + hoj spöar 40 kg jämte. Det blir en KRAFTIG korrigering och inget de glömmer i första taget... -- Mats
Publicerat Maj 10, 201213 yr Använder baggens softbelt när jag cyklar, bara att se till att du har ett nog kort koppel så de inte kan springa framför framdäcket Cykla lite lätt den första kilometern så de hinner kissa och bajsa och sniffa, sen ökar man takten till lätt trav - då brukar intresset för att sniffa omkring avta fungerar uppligt
Publicerat Maj 10, 201213 yr Sålde en engelsk setter till en veteriänkompis. Första gången han cyklade med henne (till jobbet) såg hon en hare eller vad det var och drog omkull honom. Hade han inte haft hjälm så hade han dött och han kom lindrigt undan med brutet lårben. Jag litar inte på jyckarna med koppel, dyker något upp i diket (typ en katt) så kastar de sig reflexmässigt in framför framhjulet o man har inte en chans att hinna bromsa.
Publicerat Maj 10, 201213 yr Sålde en engelsk setter till en veteriänkompis. Första gången han cyklade med henne (till jobbet) såg hon en hare eller vad det var och drog omkull honom. Hade han inte haft hjälm så hade han dött och han kom lindrigt undan med brutet lårben. Jag litar inte på jyckarna med koppel, dyker något upp i diket (typ en katt) så kastar de sig reflexmässigt in framför framhjulet o man har inte en chans att hinna bromsa. Håller med dig, det är en viktig poäng! Katter och vilt dyker ju ganska ofta upp när man cyklar och då märker man att det finns krafter i snöret . För att försöka undviker att ovanstående olycker händer så låter jag aldrig hunden springa så att den kan kasta sig framför framhjulet. Jag kortar upp koppel så att hunden inte kan kasta sig framför eller bakom cykeln när faror kan uppstå som när t.ex bilar passerar. När det är fritt så får han springa minst 2m framför cykeln och det avståndet får inte bli kortare, då hinner jag åtminstone jag reagera och klara av vilt och katter osv. mvh rine
Publicerat Maj 20, 201213 yr Jag använder springer till tre hundar samtidigt. Fungerar kanon och är en metod som jag rekommenderar. Jag har hundarna strax bakom sadeln för att dom inte ska kunna hoppa in framför framhjulet. Cyklar mest på grusväg men ibland på asfalt. Då låter jag hundarna springa på den lilla grussträngen bredvid asfaltsvägen.
Publicerat Maj 20, 201213 yr Har hundarna i koppel, när jag bara hade 1 hund sprang hon fot lös brevid cykeln även inne i stan, men när den andra bångstyrige kom in i bilden fick det bli koppel på båda 2. Har druttat 2 ggr med strävhåret . Ena gången gick det rätt fort i en nedförsbacke och han satte sig och panik sket och kopplet kom åt handbromsen och jag å cyckeln gjorde en framvolt på asfalten men klarade oss rätt bra då jag hade arbetshandskar på mig och tog emot smällen. Andra gången satte han frambenet genom ekrarna och jag flög i en volt igen slog insidan handen så jag trodde den var trasig, hunden satt med tassen i vädret 30 SEK trodde hans ben var av men icket, däremot hade däcket blivit rensat på ekrar så cykeln blev obrukbar hunden ville fortsätta. Cyklar fortfarande i koppel men håller nu så jag kan släppa direkt om nått händer funkar bra
Publicerat Juni 19, 201213 yr Jag cyklar med 2 hundar i koppel, håller dom i näven och det funkar bra. Dessto fortare det går dessto mindre har hundarna att säga till om. Men går det sakta och det drar i näsan då kan husse bli i diket, men men lite kul måste man ha
Publicerat Juni 19, 201213 yr Använder alltid springer när jag cycklar med hundarna, vill inte riskera hälsan genom att hålla i kopplet. Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat Juni 22, 201213 yr Jag hade två setterhanar i koppel och cyklade .Detta resulterade i Tennisarm. (Ont som fan) Därefter dubbla springers på cykeln. Cyklade efter gångvägar och elljusspår .Springercyklingen fungerade bra. Att aldrig behöva riskera att dras omkull är utmärkt bra för ens egen cyklingsflit..
Publicerat Juni 22, 201213 yr Har hundarna i koppel, när jag bara hade 1 hund sprang hon fot lös brevid cykeln även inne i stan, men när den andra bångstyrige kom in i bilden fick det bli koppel på båda 2. Har druttat 2 ggr med strävhåret . Ena gången gick det rätt fort i en nedförsbacke och han satte sig och panik sket och kopplet kom åt handbromsen och jag å cyckeln gjorde en framvolt på asfalten men klarade oss rätt bra då jag hade arbetshandskar på mig och tog emot smällen. Andra gången satte han frambenet genom ekrarna och jag flög i en volt igen slog insidan handen så jag trodde den var trasig, hunden satt med tassen i vädret 30 SEK trodde hans ben var av men icket, däremot hade däcket blivit rensat på ekrar så cykeln blev obrukbar hunden ville fortsätta. Cyklar fortfarande i koppel men håller nu så jag kan släppa direkt om nått händer funkar bra Tror du missuppfattade strävhåret där, han väntade förmodligen bara på bakdäcket oxå..
Publicerat Juni 29, 201213 yr Jag tycker att Springer fungerar bra om hunden "bara" ska springa med vid sidan av cykeln i samma takt som man själv cyklar. Vill man däremot att hunden ska dra så tycker jag det är bättre med midjebälte, elastisk lina och hunden framför cykeln. Om man har en hund som drar med full kraft i Springern är det lätt att den vrider sig ur läge och man tar i den med benet då man trampar.