Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya medlemsavgiften, vem har tänkt till?

Featured Replies

Publicerat

Förbundet ska alltså ragga nya medlemmar och inför enhetlig medlemsavgift, skitbra säkert. Men hur f-n tänkte man när man listade ut att avgiften är den samma oavsett man vill ha tidning eller ej??? Jag vill inte ha någon tidning men ska iaf betala 600 pix.. för vaddå? Läste något krystat om att det är viktigt att föra ut förbundets budskap till medlemmarna, fine, internet fungerar rätt utmärkt där så det håller inte heller.

Så vem har kläckt denna snilleblixt? Detta kan nog vara skäl för många att skippa medlemsskap, är man många i en familj så börjar det bli dyrt och då dessutom en massa tidningar att hantera i grovsopor och pappersinsamligar..

Idiotiskt!

/ Rikard

Publicerat

Innan ni börjar skriva en massa saker så tänk vilken area ni är i ;)

Svenska Jägareförbundet - här svarar endast de gossarna!

Publicerat

Det är främst medlemsavdelningen, men har förankrats genom länsföreningarna ner till kretsar genom att de deltagit på deras stämmor. Eftersom det klubbats på stämman så är ju hela den demokratiska processen ansvarig.

Publicerat

Det är främst medlemsavdelningen, men har förankrats genom länsföreningarna ner till kretsar genom att de deltagit på deras stämmor. Eftersom det klubbats på stämman så är ju hela den demokratiska processen ansvarig.

Då måste jag fråga om motiveringen om denna höjning istället för minska avgiften.

Har försökt/letat men ej hittat.

Höjd avgift = mera medlemmar går inte ihop i dessa tider.

För det är väl inte så att mindre ska betala mer för medlemstappet.

Publicerat

Moderarat bort lite. Kom ihåg reglerna här inne

Publicerat

Nu jobbar ju inte jag med medlemsfrågor eller på medlemsavdelningen men jag ska försöka förklara en del ändå...

Fram tills alldeles nyss fanns det en bit över 450 olika typer av medlemsskap i förbundet med individuella avgifter. Det har alltså kostat alltifrån 0 till 595 kronor att vara medlem och ingen, då menar jag ingen, har kunnat svara direkt på frågan om vad det kostar att bli medlem. Vi har inte kunnat driva nationella kampanjer eller använda autogiro eller ens värva folk på t ex mässor utan att ha ett par pärmar med medlemsskapstabellerna i med oss...

Att förändra till det system vi har idag, med nationella avgifter, kräver att alla 22 Länsföreningarna och de 358 jaktvårdskretsarna skriver om sina stadgar och beslutar detta på sina årsmöten samt på den nationella årsstämman. Det är ett ganska ordentligt jobb. Vilka olika typer av medlemsskap vi ska ha har också varit en stadgefråga tidigare och måste således också beslutas av respektive stämmor. Man bedömde därför att detta ska tas i två steg. Vi tog i helgen det slutgiltiga beslutet att jobba med nationella medlemsavgifter, det första steget. Vi kan nu fundera på vilka olika typer av medlemsskap vi ska ha; seniormedlemsskap, familjemedlemsskap, stödmedlemsskap, ungdomsmedlemsskap, barnmedlemsskap, medlemsskap för utländska gästjägare... Bara fantasin sätter gränser.

Eftersom vi hade stämma i helgen och nu årets aviseringar och medlemsskap ska gå ut i dagarna finns dock inget som helst utrymme för att förankra eller skapa en stor mängd olika medlemsskap. Vi jobbar därför med tre grundtyper under kommande jaktår:

- Fullbetalande medlem som får tidningar, försäkringar och det nya "förmånspaketet".

- Ungdomsmedlemmar, där vi höjde maxåldern från 23 till 25 år.

- Stödjande medlemmar som inte får tidning, försäkring eller tillgång till det nya "förmånspaketet".

Om man nu, som en del, har många medlemmar i familjen men inte vill ha mer än en tidning ser jag inga som helst problem med att en är fullbetalande medlem och de andra stödjande medlemmar. Skillnaden blir att de andra inte har tillgång till försäkring och förmånspaketet. Nu tror jag inte man kollar storlekarna på de som köper jaktkläder eller fastighetsregistret för de som handlar villaolja med förmånskortet till hösten så då återstår försäkringen.

Det är fullt möjligt att vi tar fram ett medlemsskap utan tidning men med försäkring men då är vi inne i det lätt otydliga ekorrhjulet med en mängd olika lösningar igen. Den vanligaste synpunkten jag fått hittills är tvärtom att många äldre jägare vill ha tidningen men ingen försäkring, då de inte jagar aktivt längre. Alla medlemmar vill alltid ha sin skräddarsydda lösning och visst ska vi gå så många som möjligt till mötes, men det kostar också.

Nu vet jag faktiskt inte vad det kostat att vara medlem utan tidning tidigare men skillnaden mot att vara stödjande medlem efter halvårsskiftet torde vara minimal för de flesta län. Är det denna eventuella höjning som är problemet eller är det försäkringen?

Publicerat

Skillnaden var att tidigare hade du försäkringen och rösträtt när du var medlem utan tidning. Nu erbjuder ni ett stödmedlemskap utan några som helst fördelar vilket inte ens ni kan se som ett alternativ.

Skillnaden är ca 250:- / skalle om man inte vill ha tidningen

Andreas -- via tapatalk

Publicerat

Tredje påminnelsen...

Innan ni börjar skriva en massa saker så tänk vilken area ni är i!!!

Svenska Jägareförbundet - här svarar endast de gossarna!

Det kan vara ok att ställa en följdfråga på ett svar men det är allt.

Publicerat

Så om jag fattar det rätt är det ni söker ett medlemsskap med allt utom tidningen? Jag är inte säker på att det skulle bli så vansinnigt mycket billigare då tidningen till stor del bär sina kostnader med hjälp av annonser och en snabbt ökande del av tidningens kostnader hänför sig till webb mm och inte själva paperstidningen men jag ska givetvis föra fram synpunkten till medlemsavdelningen.

Publicerat

Så om jag fattar det rätt är det ni söker ett medlemsskap med allt utom tidningen? Jag är inte säker på att det skulle bli så vansinnigt mycket billigare då tidningen till stor del bär sina kostnader med hjälp av annonser och en snabbt ökande del av tidningens kostnader hänför sig till webb mm och inte själva paperstidningen men jag ska givetvis föra fram synpunkten till medlemsavdelningen.

Så pengarna från avgiften kommer inte att gå till tidningen då eftersom den är självfinansierad eller?

Publicerat
  • Författare

http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet/Fran-Jagareforbundet/Jagareforbundets-arsstamma-2012/motion-nr-1-och-2-ang-gemensam-medlemsavgift-Svenska-Jagareforbundet/

Läst igenom de två motionerna. Inte någonstans sägs ett knyst om tidningen. Och för sakens tydlighet, jag har aldrig ifrågasatt en enhetlig medlemsavgift.. verkar som hela världen tror det och tja jag kan bara tycka synd om dessa människor som uppenbarligen har en del kognitiva brister.

Det jag vill ha och det som fungerade tidigare är en möjlighet att mot prisreduktion välja bort tidningen. Inget ont om Svensk Jakt men jag blir inte lyckligare av att ha tre upplagor här hemma, det räcker jättebra med en.

Så kom igen nu, skippa allt surr om att tidningen varit med i den demokratiska processen, var ifrån kom detta?

Mvh!

Publicerat

Sax: De "extra" pengarna som förhoppningsvis kommer in via denna reform går oavkortat till Länsföreningarna som sedan får omsätta dem på bästa sätt. Öster Malma och det nationella kansliet får inte ett öra mer, vår budget minskar faktiskt... Tidningen drar också ned en del så detsamma gäller dem.

Hipshot: Medlemsavdelningen har ansvaret. Men detta hittar du inte i motionerna, läs underlagen som gick ut till Länsföreningarna innan deras stämmor, där finns detta väl beskrivet. Så nog är det demokratiskt förankrat, sedan får man tycka vad man vill om medlemsdemokrati, det är för jävligt ibland...

Publicerat
  • Författare

He he det är lugnt Linkis, sååå stora problem med det har jag inte. Däremot luktade det jävligt illa, på något sätt så har jägareförbundet centralt i princip spökskrivit två motioner i två olika kretsar som de sedan fått att hantera på stämman till sin stora lycka.

Tycker det är dumt och det kommer att kosta medlemmar hela denna fråga och detta i tider där medlemsantalet är sjunkande.

Nu skiter jag i detta och köper att medlemsdemokratin beslutar mej för detta, tack för ditt tålamod med mitt tillrinnande sinne :D

Och du, jag vidhåller, med bestämdhet..fan kanske ska skriva en motion om det.. att du ska tillbaka till bloggen!

Mvh!

Publicerat

varför inte fixa ett typ av familjemedlemskap som dom flesta föreningar . då blir det billigare man kan ta ordinarie avgift + t.e.x 100

Publicerat

Hip: Det är lugnt. Jag tycker bara det är uppfriskande med medlemmar som har åsikter. Den dag man tror att vi gör allt rätt här i grislaggårn är vi helt döda. Låt oss veta när det blir fel, gärna så att vi förstår allvaret, det är skitviktigt. När det gäller bloggen så kanske du blir bönhörd en vacker dag...

U-sala8: Det kommer! Själva grejen är att de inte hann med det i år inför aviseringen som ska gå ut i dagarna. Tyvärr ligger vår årsplanering skittokigt för just denna fråga. Vi hade stämma i helgen då själva grunderna för gemensam medlemsavgift blev klara och redan nu måste vi börja jobba med årets aviseringar. Därför höll man det så enkelt det bara gick med tre typer av medlemsskap. Vi kommer säkert ha massor av andra typer av medlemsskap framöver, men i år blir det ett mellanår. Jag kan bara hålla tummarna för att inte detta "mellanår" kostar oss alltför många medlemmar.

Publicerat

kanonbra ...tack för snabbt svar..

Publicerat

Sax: De "extra" pengarna som förhoppningsvis kommer in via denna reform går oavkortat till Länsföreningarna som sedan får omsätta dem på bästa sätt. Öster Malma och det nationella kansliet får inte ett öra mer, vår budget minskar faktiskt... Tidningen drar också ned en del så detsamma gäller dem.

Så det är med enhetlig medlemsavgift är egentligen inget annat än en rejält höjd medlemsavgift, särskilt för dom som inte hade tidningen innan?

Jag tycker att man ska kalla saker och ting för dess rätta namn. För min del är det inte pengarna som är problemet utan känslan av att man har försökt smyga in en höjning och kallar det för nåt annat. Detta borde kunnat ha sköts bättre.

Jag uppskattar trots allt det arbete ni gör och tycker att det är värt att stödja det, så jag blir nog kvar som medlem trots allt.

Publicerat

Sax: Att det för de allra flesta blir en höjning har du rätt i. Problemet blir att tala om exakt hur mycket det blir. Om jag minns rätt kostade det innan alltifrån 525 till 595 kronor, beroende på i vilket län du bodde. Sedan fanns cirka 450 olika typer av medlemsskap med egna medlemsavgifter.

Beloppen i sig har flera skäl, bland annat att 300 och 600 kronor blir väldigt lätta att förklara och bryta ned på månadsautogiro, 25 respektive 50 kronor i månaden...

Du har dock, som sagt, helt rätt i att det för de flesta blir en höjning och det kunde nog kommunicerats bättre. Särskilt som vi faktiskt fått svaret i våra undersökningar att de allra flesta tycker en avgiftshöjning är OK. Så det borde inte skrämma så många att vara tokärliga...

Jag tror faktiskt du gör rätt i att stanna. Det blir åka av snart och det brukar vara kul att vara med när det går undan...

Publicerat

Bara ett förslag linkis, 50:-/månad=600:- med tidning, 40:-/månad=480:- utan tidning & 25:-/månad=300:- stödmedlem.

Har dom alternativen funnits tror jag det har varit mycket lugnare, även om det skiljer marginellt mellan med och utan tidning så har det funnits en valmöjlighet.

Mvh Urban.

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

Jag köper det och kan faktiskt hålla med dig Urban. Jag ska vidarebefodra ditt förslag till medlemsavdelningen...

Publicerat

Jag har nog den uppfattningen att denna fråga BÖR upp på extrastämman, annars riskerar vi att förlora massor av medlemmar. Dessutom så hoppas jag och tror att detta var en tankevurpa från medlemsavdelningen. Var det avsiktligt så är det betydligt allvarligare...

Publicerat

Nu är det nog inte längre en stämmofråga Fredrik, tror jag. Men idén är inte sämre för det. Jag vidarebefodrar...

• 7 months later...
Publicerat

Och så kom brevet där man backade... Som vem som helst hade kunnat räkna ut med lillfingret. Att höja för de flesta för att få en enhetlig hantering. Nä det köper jag inte. Jag tror dessvärre att skadan redan är skedd för förbundet.

• 1 month later...
Publicerat

varför inte fixa ett typ av familjemedlemskap som dom flesta föreningar . då blir det billigare man kan ta ordinarie avgift + t.e.x 100

Lyfter denna fråga igen efter detta svar ..men ej hittat nått om det...

U-sala8: Det kommer! Själva grejen är att de inte hann med det i år inför aviseringen som ska gå ut i dagarna. Tyvärr ligger vår årsplanering skittokigt för just denna fråga. Vi hade stämma i helgen då själva grunderna för gemensam medlemsavgift blev klara och redan nu måste vi börja jobba med årets aviseringar. Därför höll man det så enkelt det bara gick med tre typer av medlemsskap. Vi kommer säkert ha massor av andra typer av medlemsskap framöver, men i år blir det ett mellanår. Jag kan bara hålla tummarna för att inte detta "mellanår" kostar oss alltför många medlemmar.         

Publicerat
  • Författare

Kul tråd att kolla igenom med facit i handen  :tongue:

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.