Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya medlemsavgiften, vem har tänkt till?

Featured Replies

Publicerat

Kul tråd att kolla igenom med facit i handen  :tongue:

Håller med.

Väntar fortfarande på linkas svar,,

Att det skulle bli åka av o att det skulle gå undan.

Undrar bara vad jag har missat.

Och ja jag är med i förbundet.

Publicerat

Tja, vi har aldrig tagit ett större grepp på vad vi ska göra och hur vi ska göra det än vi gör nu under våren... all personal och förtroendevalda involveras direkt, samtidigt som alla medlemmar tillfrågas om sina åsikter. Och ett stort antal fokusgrupper av avnämare och andra i samhället intervjuas parallellt. När vi vägt samman resultaten är det dags att agera, och beslut på inriktningen tas på stämman i månadsskiftet maj-juni. 

• 3 weeks later...
Publicerat

Se där ja!

Publicerat

Är detta:

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/02/Besparingar-pa-Svensk-Jakt--tva-tidningar-blir-en-1.43140/

Ett resultat av att man var tvungen att backa om beslutet om påtvingad tidning?

Nej, även om det delvis är en effekt av en dålig ekonomi vilket hänger ihop med vikande medlemssiffror. Som vi redan tidigare skrivit så har dock antalet betalande medlemmar varit långsamt vikande under en lång tid, dvs beror absolut inte bara på greppet/greppen förra året. Hade vi haft en positiv medlemsutveckling hade förändringen av tidningen kanske inte skett just nu, men jag är övertygad om att den hade skett ändå. Hela medielandskapet håller på att ritas om, med ett snabbt ökande fokus på hemsidor, sociala medier, appar osv. En tryckt nyhetstidning som kommer en gång i månaden är sorgligt out of date när den dyker upp.

Ta senaste Svensk Jakt Nyheter till exempel; när vi redan debatterat överklaganden, inhiberingar och vilka möjligheter det ger för andra organisationer här på Jaktsnack och i andra medier dyker det upp en tryckt tidning som skriver om den i sammahanget antika nyheten att vi till slut fått en selektiv jakt på 16 individer, vilket inger vissa förhoppningar om en positiv utveckling. Det håller inte... pengar i sjön, eller till och med direkt kontraproduktivt.

Jag var på kretsårsmöte i Rättvik härom dagen, och körde från Öster Malma efter lunch. Under min bilfärd kom nyheten om att SNF fått rätt att överklaga. Den första fråga jag fick när jag stack näsan innanför dörrarna i Rättvik var hur nationella kansliet skulle hantera detta framöver. Det är den tidsskalan man förväntar sig att vi arbetar och sprider information på. Att ha en tryckt nyhetstidning fyller därmed inte den funktion det en gång gjorde. I alla fall inte för alla medlemmar, och då kan man kanske fylla uppdateringsbehovet för dem som inte kräver kontinuerlig uppdatering med månatliga publikationer istället. Istället får man styra över resurser för kontinuerlig uppdatering mot elektroniska medier.

Detta förutsätter jag innebär att man kommer stuka om Svensk Jakt så att det delvis fyller bägge rollerna; nu har man medvetet separerat.

Publicerat

Angående att medielandskapet förändras.

Det faktum att ni sammarbetar med Jaktsidan på det sätt ni gör nu är oerhört bra.
Delvis tycker jag det själv då denna form passar mig, och säkert "min" generation alldeles utmärkt, men
jag är också helt övertygad om att tappet på medlemmar skulle ha varit större om ni inte fanns på forumet
och besvarade frågor, ger kommentarer osv. Detta måste ta väldigt mycket tid av er, men jag tror det ger
effekt.

Jag tycker det är positivt att Jägareförbundet ser efter nya, aktuella, sätt att kommunicera. Det är helt
rätt och också en process som bör vara pågående då nya sätt att kommunicera dyker upp ofta.

Det är säkert frustrerande att behöva vara på tårna och "avkrävas" svar 24/7. Det positiva i sammanhanget
skulle vara att medlemmarna som kräver detta är en skara personer som brinner för ämnet och bätter
underlag i en sammanslutning finns inte.

Jag är själv aktiv idiellt inom båtsektorn och det är helt annat engagemang ska ni veta.

Skulle Facebook vara ännu ett sätt att också få ut information?
Tanken slog mig att om man har samma info till flera medier så sprids kunskapen kanske optimalt - eller inte.
Jag är själv inte klar över facbookstrategier osv.

Publicerat

Jag håller inte med dig Siggy även om andra kanske gör det.

Frågorna som idag primärt drivs (förhoppningsvis) är inte av art att dom går och sprida och debattera i bloggar, vissa människors åsikter blir åsidosatta och tjänstemäns åsikter är kanske inte alltid de folkvaldas, oavsett om dom i många fall ifakto är mer genomtänkta än just de folkvaldas.

Den uberdemokratiska folkvalda organisationen är som en lite dumtrög åsna. Envis som synden och har ett extremt behov av att bli sedd och hörd, men när det gäller att agera på nya ideér är det mest jobbigt och man skriar och sparkar rätt ut. Detta skapar en frustration hos tjänstemännen som då ibland agerar ovanför de folkvalda för komma framåt vilket leder till medlemstapp då åsnan helt enkelt inte förstår varför och använder det enda maktmedlet den sitter på, att med bulleribång gå ur sitt förbund.

Vargfrågan är en helt ny fråga och en folkdelare, en ödesfråga för vissa och en marginell för andra, iaf tills SJF föreslår ett par vargrevir även i deras län i gammelsolidarisk anda. Den är komplex och känslomässig och passar sig därför inte att debattera på bloggar och forum. Det var lättare förr med enkla sossar och ännu enklare älgar via politiskt nedtystade skogsbolag, men idag är det borgare och vargar via internet som sätter agendan. Allt skall politiseras och ut i ljuset där gamarna från rovdjursorganisationer och miljöpartiet blir en helt onödig maktfaktor. Titta bara på stoppet i vargjakten, en 80-20 parlamentarisk övervvikt hade ingenting att sätta emot.

Makten SJF en gång satt på kommer dom aldrig att återfå, den tiden är förbi även om det blir politiskt maktskifte. SJFs survey kring att lyssna på medlemmarna är säkert god men att ge mer makt till åsnan kommer inte att hjälpa långsiktigt. Anpassa kostymen till den nya verkligheten, skär bort dökött på kansliet och ställ mer krav på styret i de folkvalda leden. De är de folkvalda som skall ragga medlemmar, inte skrämma bort dem. Det distrikt som inte klarar att växa har fel styre, eller driver fel frågor.

De medlemmarna ni tappat är dock inte lösningen att ta tillbaka, därimot finns det 150000 andra jägare att jobba på. Idag är dom viktigare för er än ni för dom, fundera på varför så är ni en bit på väg.

Publicerat

Helt rätt beslut att lägga ned Nyhetsdelen, sista numret var gammalt när det kom. Annonserna är också slutsålda etc och det finns ingen mening med att lägga pengar på "old news". Jag gillar dock den stora tidningen då den inte är så nyhetsfokuserad, snarare reportage. Den är bl a en av de orsaker som jag är medlem för.

Hoppas nu inte fler lämnar så att kvaliteten urholkas. Jag är också nöjd med Jaktsidan och hemsidan.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.