Publicerat Maj 14, 201213 yr Inga synpunkter men rasande tempo här. Edit: Alltså tid från första kniv till bladtillverkning.
Publicerat Maj 14, 201213 yr Spontant tycker jag den ser helt OK ut. Men vad har du använt för metall?
Publicerat Maj 14, 201213 yr Författare @peppen: joo, efter en helgs läsande å drägglande på forumen, plus ett antal Chimay(s) i kistan så började inspirationen flöda, hehe @Älgflugornas Herre: de e en bit stål som låg å skräpade på golvet i källarn, ^^ tänkte att man kanske borde börja öva på någon bit som inte va sådär jädra dyr? då jag även ska pröva på å härda kniven i min ihopsnickrade ässja å så väntar man på ett paket från nordells, innehållande lite riktigt knivstål Edit: ska sanningen fram så e det nog lite mer än bara knivstål
Publicerat Maj 15, 201213 yr Författare Ässjan e klar! tog ett par timmar, lägger upp bilder under morgondagen då jag ska tända henne för första gången
Publicerat Maj 15, 201213 yr Kör hårt bara! När man övar är det inte hela världen om det är "rätt" stål man pysslar med. Mitt första knivblad gör inget annat än att rosta där det ligger pga att jag tog en gammal skrotbit men som övningsobjekt tjänade det sitt syfte helt klart! Bättre att göra alla misstag på en skrotbit än den där dyra biten man beställde
Publicerat Maj 15, 201213 yr Författare mjo, de var liksom tanken med det hela haha, så får man ju hoppas att jag inte bränner ner huset imorgon.. hursomhaver ska jag köra första försöket utomhus...just in case
Publicerat Maj 18, 201213 yr Författare Tackar tackar Liten update på knivbladet.. Fasiken va de tar tid å slipa med filar och sandpapper Bandslipen börjar se riktigt lockade ut..Men ska fortsätta slipa för hand, bara lite kvar nu
Publicerat Maj 18, 201213 yr Men ser man på! Det där ser inte illa pinkat ut! Kör så det ryker, men inte så det brinner
Publicerat Maj 18, 201213 yr Författare Jodå, det börjar arta sig Har nån timme kvar med grovslipandet, sen ska man plocka fram lite slipstenar, slip/bryn-pasta ska köpas å strigeln ska rotas fram. Sen e bladet klart! Å sen ska det ju skaftas. Passade på å tänka fram en massa olika former till nästa kniv(ar). Ska nog försöka få ner dem på papper imorgon å lägga upp ett par bilder
Publicerat Maj 18, 201213 yr Nu när det börjar ta fart och eftersom det faktiskt ser riktigt j-la bra ut så råder jag dig att enbart fortsätta med riktigt stål och inte hitte-skrot. Surt när man har lagt ner en massa tid och så viker sig eggen första gången man skall tälja lite... Visst kan man lyckas med en gammal järnbit men oddsen är små dessvärre.
Publicerat Maj 18, 201213 yr Författare Hehe oavsätt om kniven går att använda eller ej så kmr den sparas, som en rolig grej liksom Sen kommer nästa kniv göras av AEB-L stål.
Publicerat Maj 18, 201213 yr AEB-L är klart annorlunda att bearbeta med handverktyg. Ibland känns det som att det är skitenkelt och ibland känns det som värsta titanplåten... Men som motpol är det lätt att anlöpa och härda och det ger ett riktigt bra knivblad i retur!
Publicerat Maj 18, 201213 yr Författare Tjaa, man vill ju inte heller göra det för lätt för sig, lite ska man väl ändå få kämpa för att man ska bli riktigt nöjd! Antar att jag kommer få äta upp dem orden..men men!
Publicerat Maj 21, 201213 yr Författare Update: Slipningen är avklarad och ett jämförelsevis gott resultat uppnåddes Imorgon ska den få ett enkelt skaft av ek
Publicerat Maj 22, 201213 yr Borde kanske skrivit det tidigare men det var nu jag kom ihåg det..... När jag gick en kurs i att smida eggverktyg på Bäckedals fhs så filade vi alltid till eggarna på knivbladen inför härdning med handfil. Den fil som då rekommenderades hade en huggning som kallas "Öberg cut". Den biter för djävla bra och lämnar en fin yta.
Publicerat Maj 23, 201213 yr hmm kom ihåg att rosttrögt stål typ AEB-L kräver en högre och en absolut jämn härdtemp. Jag brukar skicka iväg mina blad på härdning. Nordell åtar sig härdning och jag vet att seved har en härdugn. Jag har ett par olika ställen som jag skickar blad till. AEB-L är ett riktigt bra stål, både att jobba med och att använda i en kniv. 12C27 och RWL är två andra stål som är riktigt bra. Mina första blad slipade jag till med en sån här http://www.jula.se/bandfil-400-w-010131 det är ju egentligen en trä maskin men om man tar det lungt och kyler bladet ofta så funkar det fint Jag avänder den till att göra urgröpningar för fingrarna nu typ som du har på ditt blad. Ett annat tips är om du har några modeller av blad som du kommer att göra ofta så åk in på en glasfirma och köp tunnt plexiglas. Limma fast knivskissen på plexin och såga ut modellen. då får du en bra uppfattning om den funkar som du tänkt och så får du en modell som håller länge.
Publicerat Maj 23, 201213 yr Författare Det där med plexiglaset var ju riktigt smart! Jag ska iaf testa att härda lite AEB-L själv, går det inge bra så får man väl få det gjort av någon professionell En ny update på kniven: Börjat forma skaftet lite grovt med slöjdkniv å 120 papper Tror att det kommer bli bra faktiskt, sitter redan nu skönt i handen.
Publicerat Maj 23, 201213 yr Den ser ut att arta sej riktigt bra . Jag rekomenderar att du lämnar bort AEB-L:en för härdning. Lägsta härdtemp på den är 1050 grader, antagligen måste du ha 1080. Och hålltid på 10 min. Så den hinner bli genomvarm. Seved
Publicerat Maj 23, 201213 yr Författare Jag ser efter om jag får någon snuttbit efter att jag har skurit ut de två knivblad som jag (borde) kunna få ut ur mitt stycke AEB-L, sen provar jag att härda den. Kanske blir något missledande om biten är liten? Har en liten fråga.. Om man vill slipa till en hög slipfas, hur gör man detta så enkelt som möjligt? Alltså en slipfas som (typ) går från eggen, hela vägen upp till knivbladets rygg? Edit: tar ju en massvis med tid om man slipar till det med filar och sandpapper, som jag gör med själva eggen?
Publicerat Maj 23, 201213 yr Nej storleken har ingen betydelse. Vad har du för värmekälla. Du måste värma till iaf ljust halmgul. Helst ska du ha så luft tätt det bara går, annars oxiderar det rätt hårt. Jag använder härdfolie. Fullflat, då är det bara att fila eller slipa tills den kommer ända upp. Lite i taget. Det tar lite längre tid, men jag tycker fullflat, är en mera allround slipning. seved
Publicerat Maj 23, 201213 yr Författare Okej, jag testar iaf, går det åt helvette så är det bara att få det gjort ordentligt av någon som kan Då var det som jag tänkte, bara att slipa på tills händerna blöder..! Joo jag tycker dessutom att, fullflat, är väldigt snyggt på rätt knivblad