Publicerat Maj 24, 201214 yr ja du gör ju som du vill men om jag hade lagt ner en massa jobb på att hand fila ett blad skulle jag inte vilja att det blev skevt eller för mjukt härdat. Det är som Seved skriver. Rosttröga stål oxiderar nått jävulskt i syre. Det kallas härdskal. Detta härdskal måste du slipa bort därför att annars rostar det. jag lovar. Dessutom är det inte snyggt med en kniv med härdskal Den lilla maskinen jag la en länk till funkar finfint att slipa full flat med. OBS tänk på att inte slipa eggen ända ut till vass innan härdning. lämna ca0,5-0,2 mm på eggen och slipa den vass efter härdning. Annars kan eggen spricka i härdningen
Publicerat Maj 24, 201214 yr Ja prova kan du ju göra, men ta inget blad du jobbat hårt med, för att jag törs nästan lova att du blir besviken, eller att bladet blir för mjukt. Kommer du inte upp i åtminstone 1050, så tror jag inte du kommer upp i 50 HRC. Snarare 45 HRC. Ja tyvär fullflat tar lite längre tid o göra, Men väl värt mödan om du frågar mej. Den är både bättre o inte minst snyggare. Så det är bara att borsta rent filen o sätta igång . Just det som Eklund säger lämna åtminstone 0,5 mm på eggen innan härdning. Annars är det lätt att den spricker eller slår sej. Seved
Publicerat Maj 24, 201214 yr Författare Hmpf, jag fick rådet att lämna 2mm egg innan jag härdade den, kanske därför det tog så lång tid Nej jag kör bara ihop nåt snabbt med bandslipen för å kolla hur det blir, funkar det inte så är det ju inte hela världen
Publicerat Maj 24, 201214 yr Det är bättre att ha en lite tjockare egg om man är ovan och använder en ässja. Det blir snabbt ordentligt varmt och risken är att man bränner upp hela rasket Jag har smält prylar i min ässja så jag vet hur hett det kan bli!
Publicerat Maj 24, 201214 yr Författare haha! Nä, det vill man kanske undvika.. nu ska man ut i solen å slipa lite på skaftet!
Publicerat Maj 24, 201214 yr Hmpf, jag fick rådet att lämna 2mm egg innan jag härdade den, kanske därför det tog så lång tid Nej jag kör bara ihop nåt snabbt med bandslipen för å kolla hur det blir, funkar det inte så är det ju inte hela världen Det är bättre om det tar lite längre tid å värma. Bättre med lite för mycket gods än för lite. Jag brukar lämna 1-2 mm . Seved
Publicerat Maj 24, 201214 yr Det är bättre att ha en lite tjockare egg om man är ovan och använder en ässja. Det blir snabbt ordentligt varmt och risken är att man bränner upp hela rasket Jag har smält prylar i min ässja så jag vet hur hett det kan bli! Ha ha ja vem har inte värmnt för mycket i ässja. Bäst är att värma dom tjockare delarna först å sen gå ner på tunnare gods vart efter. Seved
Publicerat Maj 24, 201214 yr Det är bättre att ha en lite tjockare egg om man är ovan och använder en ässja. Det blir snabbt ordentligt varmt och risken är att man bränner upp hela rasket Jag har smält prylar i min ässja så jag vet hur hett det kan bli! Det ska ju vara smällt om man ska välla ihop bitar och göra laminat?! Lite fin havs sand och kasta på så smälter den och bildar en glasskorpa som håller kvar det yttre järnet tills det i mitten är tillräckligt varmt! Sen banka ihop det med hammaren...
Publicerat Maj 24, 201214 yr Författare Nu när filen och sandpappret får svalna och händerna blitt omplåstrade, så tänkte jag lägga upp ett par skisser på nästa projekt. Kom gärna med synpunkter / krit - gärna konstrukiv Personligen lutar jag mer åt den första eller den tredje, har dock inte kunnat bestämma mig å har inte heller brytt mig speciellt mycket om proportionerna / detaljer
Publicerat Maj 24, 201214 yr Jag gillar nog den tredje bäst. Kanske lite bredare skaft, mot bladet bara Seved
Publicerat Maj 24, 201214 yr Författare Jo jag håller faktiskt med om att den tredje modellen ser trevligast ut. Har inte riktigt fått till proportionerna ännu å har inte heller måtten på bladet. Men den ska hur som helst få ett skaft i valnöt med pins/pluggar i mässing Nåt sånt har jag nog tänkt mig iaf!
Publicerat Maj 25, 201214 yr ja jag tycket nog att den andra såg bäst ut men med en annan slipfas men sen såg jag bilden under. kanon kör på . kanske du skulle kunna kröka rygglinjen något. bara nån mm. tror att den skulle ligga bättre i handen än med en rak rygglinje. Men testa. jag har haft fel förut.
Publicerat Maj 25, 201214 yr Annars är valnöt och silver snyggt i hop. så här. valnöt och nickelsilver
Publicerat Maj 25, 201214 yr Författare Jo, jag ska testa med en något böjd rygglinje, fick för mig att göra en relativt ..rak kniv, hehe Men det ska pillas och donas lite med den innan jag bestämmer mig
Publicerat Maj 26, 201214 yr Författare ja jag tycket nog att den andra såg bäst ut men med en annan slipfas men sen såg jag bilden under. kanon kör på . kanske du skulle kunna kröka rygglinjen något. bara nån mm. tror att den skulle ligga bättre i handen än med en rak rygglinje. Men testa. jag har haft fel förut. Jag lyssnade på ditt råd, skissade som en tok inatt och jag fastnade för denna modell. Tycker den ser trevlig ut och med denna typ så slösar jag inte bort en massa stål i onödan. Edit: tja, kanske krökte den något mer än nån mm
Publicerat Maj 27, 201214 yr Aaah du har fått skissfeber välkommen i den klubben. jag tycker att den ser riktigt bra ut. tror den där kommer att ligga finfint i handen men visst liiiite mer en nån mm var det visst Och att spara stål är ju aldrig fel
Publicerat Maj 27, 201214 yr Författare Japp, det har jag Joo, det tror jag också, det är en liten..kniv på tot 20 cm, nätt å fin Fördelen med designen, var att jag kan få ut 2 st sticktånge knivar ur det som blir kvar av stålbiten också Funderar på om jag dock, rent funktionsmässigt, borde räta på eggen närmast klacken, så att den blir helt rakt där...?Tänkt som en liten allaround jaktkniv
Publicerat Maj 27, 201214 yr jo det tror ja skulle bli bra. om inte annat så blit det bra mycket lättare att slipa slipfasen då.
Publicerat Maj 27, 201214 yr Författare Mjo, det var lite min tanke, samt att man får lite bredare användningsområde, d.v.s. man kan använda kniven till t.ex. tälja lättare om man har en sektion av bladet som är rakt, enligt mig iaf Plus att jag tycker att det kan vara ett helvette att slipa upp skärpan på knivar med mycket svängda former i bladet. Å den lilla rundningen var mest för att få till en viss symetri. Funktion kommer före det estetiska..nää rak egg får det bli!