Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Er Utrustning

Featured Replies

Publicerat

Då dagens jägare bedriver både drevjakt samt smyg/vakjakt så ser utrustningen ut lite olika hos alla jägare. Man ska kunna skjuta mycket och snabbt på drevjakter samt eftersök samstidigt som man under mycket nogrannhet ska kunna selektera bort visa individer med dåliga anlag samt fälla någon medalj.

Hur ser eran utrustning ut? Använder ni exakt samma till alla jakter? samma vapen fast olika kikarsikten? eller kanske ett helt annat vapen, med en anna kaliber och ett annat sikte?

Behöver lite ideèr tills jag själv ska börja köpa på mig min egen uppsättning.

Publicerat

En Blaser med 2 kalibrar och 2 kikarsikten!

Publicerat

Samma som ovan, men med 3 olika pipor och sikten.

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

3 olika bössor i 3 olika kalibrar med väldigt olika sikten, de är också stockade på olika sätt vilket gör att de lämpar sig för olika snabba skott:

6,5x55 med 4-16x50

30-06 med 2,5-10x56

9,3x62 med 1-4x20

Publicerat

Blaser i 2 olika kalibrar o med 3 olika kikare. Denna kombination täcker nästan all jakt. Men en 3e pipa i någon vass kl 2 o en LRS 2 stock skulle göra hela kittet färdigt :)

I min signatur står dom övriga pangarna jag använder mer eller mindre flitigt :)

Publicerat

9,3x62 till eftersök och högvilt byter kula bara.

8x57 med öppna riktmedel, eftersök

6,5x55 rådjur och toppfågel, byter kula även där.

12x70 bock, ett lite allround vapen

Jag byter aldrig sikte.

Publicerat

En Tikka 308:a med en tysk belyst 3-12 på. Ska komplettera med ett Aimpoint till hösten då denna saknar öppna rm. Efter kommande långhelg ska kolven iväg för montering av en höj- och sänkbar kam.

Använder den till allt. Funderar på använda olika kulor dock...

Har provat att ha flera klass 1-bössor till olika ändamål, men Tikkan (T3) är så överlägsen ur många aspekter så den löser mina behov med bravur. ;)

/Må

Publicerat

Rem 700 SA, 308 Win och 6 br 48 cm/46 cm pipa, jewell trycke, Atlas works underbeslag AICS, Mcmillan HTG- M-40 stock, LW-pipor, A-tec dämp

-Zeiss Varipoint 2,5-10x42 rm 0, picatinny skena/fästen ( Robert Meijerbom costum) RMC

Pierce (Rem 700 SA klon) 6 XC, 24 tums pipa, jewell trycke, Badger underbeslag, AICS, Mcmillan A3-5 stock, Krieger 1-8 pipa, Ase utra comp jet-Z dämp .25 kal

-SUB PMII 5-25x56 Rm P4f, picatinny skena 20 moa/fästen ( Ålandsbygge)

Sako 591, 6,5x47L, 26 pipa, Mcmillan kolv, aka "the bastard", dämp se ovan (ålandsbygge)

-Hensoldt 4-16x56, mil dot

Benelli Comfort 61 cm pipa med Teauge super extended choker

Sökt tillstånd på Kvadd 22LR/22WMR

Avser att söka på B25:a

Den första kulpangen är drevjakts och grisvakarpang, de övriga två är smyg/vakjaktspangare där 6,5x47L är klass 1 så den dubblerar även för annan jakt,

i höstas o vintras jagade jag uteslutande klass 1 jakter med 6,5x47L pangen och 140 grains AB, en kombo som slog sanslöst väl och allt den riktades mot föll,

men visst med en vikt om 4,7 kilo utan dämp är den ganska tung att hantera.

-Förslaget med en vettig blaser och Zeiss tub är lika bra som tråkigt, så hitta en beg R93:a och tub så har du mycket av det du söker.

/Christian

Publicerat

-Förslaget med en vettig blaser och Zeiss tub är lika bra som tråkigt, så hitta en beg R93:a och tub så har du mycket av det du söker.

/Christian

Eller två T3:or i lämpliga kalibrar och utförande för samma eller mindre pengar. Då har man ju tillochmed en reservpang som det vill sig illa... ;):P

/Må

Publicerat

Jo men det är ju så att det vill sig illa,

men som första pang är det inget dåligt förslag.

Jag har som målsättning att ha två pangare för allt, därav behovet av ett hagelvapen till.

/Christia

Publicerat

[...] under mycket nogrannhet ska kunna selektera bort visa individer med dåliga anlag samt fälla någon medalj. [...]

För egen del är först och främst handkikaren ovärderlig.

På "slaskjakter" där jag vet att kikaren kommer att släpas i smutsen (exv grisjakt i spannmål, ålning medelst hasning genom lera och mög) så har jag en billig Bushnell 10x42.

För mera försiktig jakt och framförallt dåliga ljusförhållanden använder jag en Pentax 10x50

[...] Hur ser eran utrustning ut? Använder ni exakt samma till alla jakter? samma vapen fast olika kikarsikten? eller kanske ett helt annat vapen, med en anna kaliber och ett annat sikte?

Behöver lite ideèr tills jag själv ska börja köpa på mig min egen uppsättning.

Så här ser min utrustning ut:

1. Gebruder Merkel 12/70 - Hagelbocken som används till all rörlig småviltsjakt.

2. Husqvarna svs 12/70 - Används sparsamt på gåsjakter med liggömsle. Detta för att det är lite lättare att bryta och ladda bössan liggandes på spången i gömslet. Kommer så småningom att bytas ut mot en halvautomat som är bättre anpassad för det ändamålet.

3. Husqvarna 640 8x57JS (Aimpoint CompC)- Grisabössan/hundförarpang. Hoguekolv, 45 cm pipa. Underbar kaliber (och glugg!) för ändamålet.

4. Husqvarna 1900 .30-06 (Trijicon 2,5-10x56) - Älgjakt/vakbössa. Kommer dock att göras om till hundförarbössa.

5. Husqvarna 1900 6,5x55 (Trijicon 5-20x50) - Säl, räv, bäver, rådjur samt toppfågel. Lite halvtråkig men funkar.

6. Marlin 925 .22LR (Trijicon 3-9x40) Ripjakt, gråfågel, mängdträning. Övaövaövabössan! Kommer så småningom att bytas ut mot en Sako Quad...

Denna uppsättning är lika tråååkig som funktionell för den jakt jag bedriver. Efter flera år har en massa nya grejer dykt upp som man vill prova.

Mitt råd till dig är därför: Satsa pengarna på optiken. Den kommer i vart fall att kunna följa med dig i framtiden oavsett vilka bössor du väljer.

Av allt så ångrar jag mest att jag lagt ner en massa pengar på Trijicongluggarna istället för Zeiss/Swarre.

Publicerat

.22LR Anschutz 1416 D HB till jakt och mängdövning på miniälgbana

6,5x55 Husqvarna 1900 till räv, grävling och gråfågel på lite avstånd samt mängdträning på älgbanan.

9,3x62 Husqvarna 1900 till dov, kron älg och vildsvin.

Carl Gustav 1900 .458WM med öppna riktmedel för drevjakt och eftersök

Remington 1100 kaliber 12 för hageljakter där lite skrammel inte spelar så stor roll...

En Husqvarna 350 i kaliber 12 på väg in i garderoben

Fanns det utrymme så skulle jag även vilja ha följande:

.22Hornet för avlivning i fälla och jakt på matfågel

.410 hagel för jakt i och omkring stallbygnader

dubbelstudsare i 8x57IRS för drevjakter och eftersök på mindre viltarter

en revolver för grytjakten

Publicerat

Sako hunter 6,5x55 med Zeiss varipoint 2,5-10x50 för drevjakt,vak/pyrsch samt träning på älgbanan, men den blir ut byt snart mot en blaser r93 308win.

beretta 390al halautomat med aimpoint micro för plåtbingo och allt annat

Publicerat
  • Författare

tack för svaren.

Ni som har t.ex en blaser med 2 eller 3 pipor, vad är fördelen med en blaser när en ny pipa kostar lika mycket som en beg stutsare?

Och varför har ni med 2-3 bössor just så många när man bara använder dom då och då, kanske bara använder en av bössorna 2 gånger på ett år.

Är själv inne på bägge varianterna och letar efter för och nackdelar.

Publicerat

Fördelen som jag ser det med pipbytare är att man har samma kolv & trycke till all jakt och träning.

Publicerat

Jag använder samtliga mina riggar minst en gång i månaden oftast flera gånger,

att ha minst två klass 1 vapen medför att man har ett i reserv att ta till, som känt är,

saker går sönder precis när de inte får göra det och bra vapensmeder har både mycket att göra och väntetider, det är en del av livet.

/C

Publicerat

Även jag har en billig klass1 bössa som står som reserv i skåpet.

Publicerat

Blaser R93 308win med A-tec CTM-4 Zeiss 3-12x56 och Aimpoint 9000sc. Drevjakt Då bara med 1 sektion på dämparen. Eftersök,Vak, lock och pysch

Blaser D99 20/20/8x57IRS Zeiss 2,5-10x50, Troligtvis blir det ett Aimpoint Micro på denna? Drevjakt, Eftersök,Vak, lock och pysch, Tänkt som reserv till R93an

Beretta Urika 2 syntet Caliber 12 , Fågeljakt Eftesök Drevjakt

Beretta Caliber 20, Drevjakt Fågeljakt

? Blaser F3 Beretta 682 kanske? Fågeljakt, Drevjakt och bana

? Brno 455 i 17 hmr? Skräpfågel, Eller en T3 i 6,5x55se till Lockjakten

Alla bössor luftas året om på bana och i skog!

Publicerat

Jag kör med Saurer 303 i kal. 30.06 till all jakt. Har en Trijicon 2,5-10x56 och den är inte oprimal på eftersök m.m. så det skall inhandlas en Aimpoint efter sommaren. Det finns ju öppna riktmedel på bössan men jag trivs inte med det så därav får det bli en rödpunktare.

Jag jagar kanske för lite men jag ser inte finessen i att ha en herrejössenes massa vapen med sig ut. Ett för jakt och ett för eftersök är ju inte bra, lämna vapen i bil då man är iväg och jagar? Nej tack! Bättre att bara slänga av kikaren och köra med öppet eller med rödpunkt i så fall.

Publicerat

Jag kör med Saurer 303 i kal. 30.06 till all jakt. Har en Trijicon 2,5-10x56 och den är inte oprimal på eftersök m.m. så det skall inhandlas en Aimpoint efter sommaren. Det finns ju öppna riktmedel på bössan men jag trivs inte med det så därav får det bli en rödpunktare.

Jag jagar kanske för lite men jag ser inte finessen i att ha en herrejössenes massa vapen med sig ut. Ett för jakt och ett för eftersök är ju inte bra, lämna vapen i bil då man är iväg och jagar? Nej tack! Bättre att bara slänga av kikaren och köra med öppet eller med rödpunkt i så fall.

Av det antar jag att du inte jagar fågel med kula (ripa, toppfågel) eller "rörligt" småvilt med hagel (fågel, hare, m.m.)... Då uppkommer ju genast ett behov av åtminstone 3 vapen till... ^_^

Publicerat

Alla är vi olika,

men de flesta av oss vet i förväg hur jakten kommer att gestalta sig och använder passande vapen därtill.

att enbart ha en pang är inte aktuellt för mig, vad gör du den dag den lägger av? Vilket allt som är tillverkat endera dagen kommer att göra.

/Christian

Publicerat

Alla är vi olika,

men de flesta av oss vet i förväg hur jakten kommer att gestalta sig och använder passande vapen därtill.

att enbart ha en pang är inte aktuellt för mig, vad gör du den dag den lägger av? Vilket allt som är tillverkat endera dagen kommer att göra.

/Christian

Jo men om man har en speciell bössa för eftersök måste man ju ha två vapen med sig ut till jakten vilket jag anser är obra. Ska man springa och hämta det andra vapnet i bilen (samt att man då har ett vapen i bilen oövervakat)?

Den dagen den lägger av så köper jag en ny eller reparerar (troligtvis köper jag ny innan den lägger av då jag ogillar halvbra prylar). Det skall aldrig hänga på utrustningen. :ph34r:

Publicerat

Jag har bäst grejer o jag jagar bara klass 2 så non löjlig klass 1 har jag inte :D

Sako Varmint 222a fruktansvärd bössa skjuter som en gud med mig bakom o plockar Räv ut till 200m och Rådjur.

Marlin 17HMR Alla kråkfåglars skräck här i byn.

Husqarna Grand Prix 1500 Ja det är väll meningen att jag ska plocka lite fågel med den när jag klarar o skjuta med den.

Mvh.

Publicerat

Jo men om man har en speciell bössa för eftersök måste man ju ha två vapen med sig ut till jakten vilket jag anser är obra. Ska man springa och hämta det andra vapnet i bilen (samt att man då har ett vapen i bilen oövervakat)?

Den dagen den lägger av så köper jag en ny eller reparerar (troligtvis köper jag ny innan den lägger av då jag ogillar halvbra prylar). Det skall aldrig hänga på utrustningen. :ph34r:

Är man ute på jakt o det blir ett eftersök så tar man ju den bössan man har om den inte är helt åt helvete fel för uppgiften. Men när man blir utringd för att göra eftersök så vill man ju ha en bössa som är skapligt lämplig för uppgiften.

Inte tar jag min 1900 sporter om jag ska krypa efter en gris in i en tät granplantering :P Då skruvar jag ju på min korta 9,3x62 pipa på plaststocken till Blasern o kryper in med öppna riktmedel :P

Publicerat

?- det är väl få som släpar med sig två riggar ut på jakt om det inte är särskilda omständigheter.

Jag ser personligen inget konstigt med att fara hem o hämta rätt pang om den andra är opassande för eftersök, det får gärna ligga till sig ändå, det som är påskjutet. Men nej det är inte bra att ha en pang i bilen som är obevakad.

Anledningen till att man har prylar med överlappande funktion är just det att man aldrig vet när något lägger av, annat än att det kommer att vara det mest inopportuna tillfälle som kan tänkas.

Utöver det, nej det skall inte hänga på prylarna.

/C