Publicerat Maj 16, 201213 yr ?- det är väl få som släpar med sig två riggar ut på jakt om det inte är särskilda omständigheter. Jag ser personligen inget konstigt med att fara hem o hämta rätt pang om den andra är opassande för eftersök, det får gärna ligga till sig ändå, det som är påskjutet. Men nej det är inte bra att ha en pang i bilen som är obevakad. Anledningen till att man har prylar med överlappande funktion är just det att man aldrig vet när något lägger av, annat än att det kommer att vara det mest inopportuna tillfälle som kan tänkas. Utöver det, nej det skall inte hänga på prylarna. /C Det var just det jag menade att man inte har med sig två pangare ut. Att åka hem och hämta är ju ofta inte möjligt då många åker långt till sina jaktmarker. Det jag menar är att enligt mig räcker det ofta långt att ha ett vapen som är allround. Tex Blazer och Sauer har ju ganska korta vapen som skjuter bra på håll också, då enligt mig onödigt att ha två vapen för olika behov. Sen bör man ju givetvis ha ett annat vapen om man jagar fågel osv men frågan trådskaparen hade var ju vid samma utrustning vid samma typ av vilt fast i olika situationer. Smaken är givetvis som baken, vissa/många tycker det är kul att ha många vapen i skåpet medans jag hellre köper ett något dyrare som passar i fler situationer just för att slippa ha massa vapen att ha koll p åoch sköta.
Publicerat Maj 16, 201213 yr Jag har bäst grejer o jag jagar bara klass 2 så non löjlig klass 1 har jag inte Sako Varmint 222a fruktansvärd bössa skjuter som en gud med mig bakom o plockar Räv ut till 200m och Rådjur. Marlin 17HMR Alla kråkfåglars skräck här i byn. Husqarna Grand Prix 1500 Ja det är väll meningen att jag ska plocka lite fågel med den när jag klarar o skjuta med den. Mvh. Kanske lite Off topic, men kom ändå att tänka på gubbarna här uppe i Jämtland som har EN bysse. Man jagar ju ÄLG och inge annat. När jag senare kom med min, i deras ögon, späjsade (numera sålda) kombi 12/5,6x52R och sköt lite järpar så kom kommentarerna som ett brev på posten: "Njoooo, ma kan ju skjuuut trast'n å! :lol:
Publicerat Maj 16, 201213 yr Kanske lite Off topic, men kom ändå att tänka på gubbarna här uppe i Jämtland som har EN bysse. Man jagar ju ÄLG och inge annat. När jag senare kom med min, i deras ögon, späjsade (numera sålda) kombi 12/5,6x52R och sköt lite järpar så kom kommentarerna som ett brev på posten: "Njoooo, ma kan ju skjuuut trast'n å! :lol: :D Mvh.
Publicerat Maj 19, 201213 yr Författare Då man vill använda olika kalibrar till olika sorters jakt förstår jag om man har flera vapen eller i dom flästa fall en blaser. Men då jag tycker att 308w är en bra kaliber till allt vilt och "all" jakt så gäller de ju att hitta en bössa som både är lätt men stabil, smidig men ändå reäl, kort pipa men med bra precision, mm. Vad har ni för vapen då?
Publicerat Maj 20, 201213 yr Innan jag skaffade blasern, så funderade jag på en steyr mannlicher scout i .308w med olika sikten till. Det som avgjorde till blaserns fördel var att jag är så nöjd med 9,3X62 som hundförar kaliber, samt att det fanns .22lr pipa för övningsskyttet.
Publicerat Maj 20, 201213 yr Eftersom skytte "bör" dominera varje jägares lossande av skott så är det tillslut rentav ett vettigt val att ha flera vapen som går att använda för samma ändamål. Har man sedan extra intressen likt skjuta prick så behövs det lite mer än ett vapen. Efter 3-4 år kan det vara dags att byta röret och man byter ju inte en färdig bössa mot en annan ofärdig ny - nej... Inte med allt vad det innebär.... Så man har flera pålitliga vapen med olika ålder så man kan syssla friktionslöst med sitt fritidsintresse helt enkelt. Jag menar också, man har inte samma skruvmejsel till alla typer av skruvar heller. För det är trots allt enbart vad ett vapen är - ett verktyg.
Publicerat Maj 20, 201213 yr Började min bana med en Beretta 301 tror jag den hette. Hängde med några år för att sedan bytas till en Beretta Ultra Light. Dock blir det så lite hageljakt för mig så den såldes för 7år sedan och först i år köpte jag en begagnad hagelbössa. Älgjakten började med farsgubbens gamla 358nm första året med sedan vart det en Tikka Continental 300wm. Sköt kanon men byttes rätt snart mot en Sako TRG-S i 30-06 när jag började gå med hund vid mitten av 90-talet. Upptäckte dock att den var lite för tung samt så har man ju bössbytarsjukan så strax efter 2000 såldes den och garderoben ser nu ut som följande(med några bössor som varit in och vänt men nu börjar jag närma mig det jag vill ha och behöver) -Cz 452 22lr för övning, övning, övning + skräpfågel mm -SKB 585 12/76 som jag köpt i vinter för lite fågel, hare, rådjur? samt lerduva. -Blaser R93 9,3x62 med kort pipa och dämpare. Swarre Z6i 1-6 för älg och björn(hundförare) samt givetvis övning -Pipa 308 med dämpare och Bushnell Elite 6500 2,5-16x50 för framförallt räv och bäver samt toppfågel. Även backup till 9,3till älgjakten och ev rådjur. Övning Det jag skulle vilja ha är en till pipa i 9,3x62 typ 52cm med bra öppna riktmedel för riktad björnjakt, eftersök och ev vildsvin(möjligen med frontmonterad dämpare men öppna är ett krav)+en lågförstorande typ 1-4 eller 1-6 i fickan. En hagelhalvautomat till övning/jakt. Kanske byta Cz:an mot en 455 eller Quad med 22lr och 22wm eller så.
Publicerat Maj 20, 201213 yr Blaser r93 med en 9,3x57 och en 6,5x55 pipa, med ett sk "skitsikte" 1-4. En hagelpump 12/76 och en grytrevolver. 9,3an är för björnjakten enbart, 6,5an är för lodjur, fågel och övning (och ifall jag någon gång ids sätta mej på ett älgpass) haglan är bra till allt som håller sej inom håll, och att bända loss stenar i gryt med...
Publicerat Maj 20, 201213 yr Fast det hade vart fint att byta SKB:n mot en fin Valmet 412 12/12, 12/7x57r samt 2x9,3x74 med passande sikten och QL fast jag har egentligen ingen aning om vad jag ska med detta till men det hade vart skoj