Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vi jägare kan få det rejält tufft i framtiden

Featured Replies

Publicerat

Om vi känner att vi har det tufft att få gehör för våra åsikter och respekt för vår livsstil idag så är det nog bara en bris i jämförelse med vad som väntar oss i framtiden. Klyftan mellan människa och natur ökar allt mer. Vi märker av det och beskriver det lite lätt raljerande som att vi jägare har ett brukarperspektiv och de andra har ett betraktarperspektiv. Men detta är något som grundläggs extremt tidigt. I en avhandling som försvaras på fredag visar kulturgeografen Mattias Sandberg hur oerhört naturfrämmande dagens barn är, jag lånar några rader från spikbladet för att belysa detta:

The study found that children with wealthier backgrounds, and especially where a majority have a Swedish background, gain more experience of nature, both close to home and further away, than the children from studied areas where a large proportion of the population are from immigrant backgrounds. Schools have a key role in enabling children to have encounters with nature when these would otherwise be limited. Children building dens in areas under pressure of being ‘developed’ defended these strongly, demonstrating how direct relations with nature can spur a moral response. Overall,
children with a more frequent nature contact are seen as an exception
and parents reported being outdoors more during their own upbringing than children today generally are. They regret this development although they become reconciled to this in the light of their children’s engagements with other commitments, for example sport training. Patches of nature are particularly valued by the inner-city parents who also, however, stress the importance of second homes in the countryside for providing experiences of nature lacking in children’s everyday life.

Länkar till avhandlingens olika delar hittar ni här.

Att allt färre barn har en relation till naturen får konsekvenser för oss jägare.Vi kommer i än högre utsträckning att såväl förklara som försvara vårt intresse framöver i takt med att befolkningen blir allt mer urbaniserad.

Hur kan vi mota detta?

Hur skapar vi tidig förståelse för våra värderingar i den uppväxande generationen?

Hur når vi fram till de som aldrig är ute?

Publicerat

Det bästa är väl att försöka få ut dom i skogen. Försöka nå ut till skolor och få dit en engagerad jägare som kan möta dom ute i skogen och prata om jakten. Helt enkelt vi når inte fram till dom som aldrig är ute, vi måste få ut dom och visa dom vilka vi är och vad vi gör.

Publicerat

Att allt färre barn har en relation till naturen får konsekvenser för oss jägare.Vi kommer i än högre utsträckning att såväl förklara som försvara vårt intresse framöver i takt med att befolkningen blir allt mer urbaniserad.

Hur kan vi mota detta?

Hur skapar vi tidig förståelse för våra värderingar i den uppväxande generationen?

Hur når vi fram till de som aldrig är ute?

Bra att du tar upp ämnet här, Älgflugan!

Insatser som får bra "ringar på vattnet" är ju ungdomsverksamheten i SJF-kretsarna (på vissa håll <_< ).

Jag skulle dock gärna se ett par nationella projekt med ordentlig finansiering.

EU-pengar för landsbygdsutveckling skulle säkert kunna täcka 50% av direkta kostnader

Länsstyrelser och landsting för offentlig finansiering.

Huvuddragen i projektet skulle kunna se ut så här (lämna gärna andra förslag!):

Barn i åk 1-6 (?) ska ha 45 minuters viltvård i veckan/varannan vecka året om. Det behöver inte vara ett eget ämne utan kan lätt integreras med andra ämnen (Didaktik!)

Ämnesinriktningen syftar till att barnen 1) kommer ut i naturen. 2) lär sig vilka djur som finns i naturen. 3) får en förståelse för djurens behov året om. 4) deltar aktivt i vården av viltet.

I programmet kan det ingå att till exempel (baserat på var i landet/staden som skolan finns)

*Bygga fågelholkar och fågelbord (går att integrera med såväl slöjd och matematik)

*Bygga foderhäckar

*Sätta upp saltstenar

*Sätta upp webkameror på deras viltvårdsplatser (ute i skolskogarna?) så att de i realtid kan följa hur dessa nyttjas av viltet.

Lite som http://www.webbkameror.se/djurkameror/index.php fast ute i naturen!)

(*Vara med på gårdsslakt, m.m.?)

Det finns säkert flera, inte minst bland kretsarnas ungdomsansvariga, som gärna skulle lägga någon timme i månaden på att köra några sådana pass!

Fler idéer?

Publicerat

Jag tror en dag per år med en jägare i skogen skulle vara lättare att få igenom och endå ge ett stort genomslag. Friluftsdagar borde kunna användas till detta.

Du tänker lite på samma sätt som folkhögskolorna, att olika ämnen kan integrerar i varandra och att verkligheten kan integreras i undervisningen, dock är dom flesta skolor väldigt främmande för det tänket.

Hursomhelst så är iallafall alla förslag bra, se till att få fram dom till rektorer och politiker som håller på med skolfrågor, såväl kommunalt som nationelt. Dom som har barn på skola kanske kan "kräva" från skolan att det skall ingå mera ute i skogen vistelse i deras undervisning och sedan erbjuda sig själv att lägga upp och hjälpa till med den delen.

Publicerat
  • Författare

Det vore ju rätt bra om man i samband med älgjakten körde något riktat mot skolorna. Åtminstone förklara att älgjakten är igång, hur en älg funkar, hur den jagas och varför. Kanske låta ungarna käka sin lunch genom att grilla korv ute i skogen med jägarna någon dag. Men det funkar ju bara på landet. Den riktigt stora utmaningen är stadsbarna.

På ett sätt känns det som om lärare som jagar har ett extra lass att dra här. Kanske skulle man om det finns en intresserad rektor kunna erbjuda "viltvård" som elevens val?

I höstas vet jag att en lärare på tösens skola gick in i de olika klasserna och berättade om älgjakt, förklarade träffområden mm. Tösen går i 1:an och tyckte det var jättespännande, kanske för att hon visste att jag satt ute i skogen och lurpassade på älgar just då, men ändå. De har även fått tillverka fågelholkar tillsammans med en pensionerad ornitolog (skolan stod för materialet).

Publicerat

Tror ju att om det presenteras ett sexigt hel-lösningspaket, som det jag drog ovan, hade förts fram till rektorerna så blir det nog lite annorlunda.

Dels får de i princip gratis ståta med skolans/kommunens logga i ett fint utvecklingsprogram (tillsammans med EU, Jordbruksverk, Länsstyrelser, m.m.

Dessutom kan man göra det till att ett begränsat antal skolor får ta del av projektet och berika sina utbildningar.

Då kommer säkerligen skolorna själva att kasta sig över ansökningarna! ("Denna skolan deltar i ett EU-projekt som främjar viltvård"-dekaler!)

Sen om man ska spetsa in det på ren älgjakt, följa med jägare, osv. så finns det fallgropar även i det synsättet.

Ta bara den massiva opinionen som bildades mot dagiset i Vilhelmina när de anställda lekte älgjakt med barnen. (Vilket jag visserligen älskade :wub: )

Handlar det om att få barn att närma sig naturen, och man dessutom har i bakhuvudet den vägg av politisk korrekthet som råder, då tror jag att mitt förslag är en bra väg!

Jag kan dock ha fel...

Publicerat

Tror att det kan bli ytterligt svårt att få till stånd ett informationsarbete som inbegriper dagisbarn, ja kanske t.o.m lågstadiet. Det är knappast någon hemlighet att ju mindre barn man passar åt överarbetande föräldrar ju radikalare är man, visst inte lika tydligt som i journalistkåren men visst är väl "omhändertagarna" om inte ekosofer så väl inbitna personer ur kategorierna kramare, grönsaksätare och naturmuppar. Jag blir gärna överbevisad att jag har fel men min absoluta känsla är så.

Om tvärsnittet av småbarnsarbetarna är så blir det som sagt ytterligt svårt att komma rätt den vägen, oaktat eventuella läroplaner och annat då en ideologisk övertygelse alltid lyser igenom de pedagogiska tilltagen. Ju yngre barn är dess svårare är det ju att lura dom, tvärt emot hur det bli när man är äldre och man kan låta lura sig av allehanda dravel.

Publicerat

Varför inte anordna sommarläger/kollo?

SJF skulle faktiskt kunna anordna sommarläger 1-2 veckor varje år/län. För barn tex 10-14 år.

Lära ut lite om viltvård, respekt för vilt, smyga/spåra efter vilt, lite om traditionen bakom jakten, kanske ha en lite mer viltbaserad meny där kanske barnen får vara med och kocka, samt sedvanliga lekar och vattenaktiviteter som hör barn och sommaren till.

I län med många barn kanske det skulle kunna gå att anordna upp till 3-4 olika läger under sommaren.

Publicerat

Varför inte anordna sommarläger/kollo?

SJF skulle faktiskt kunna anordna sommarläger 1-2 veckor varje år/län. För barn tex 10-14 år.

Lära ut lite om viltvård, respekt för vilt, smyga/spåra efter vilt, lite om traditionen bakom jakten, kanske ha en lite mer viltbaserad meny där kanske barnen får vara med och kocka, samt sedvanliga lekar och vattenaktiviteter som hör barn och sommaren till.

I län med många barn kanske det skulle kunna gå att anordna upp till 3-4 olika läger under sommaren.

Kollo var ingen dum ide, skulle vara nåt för SJF att grunna på. Det är trots allt de mest inbitna storstadsbarnen som är "problemet", det är de som kommer växa upp och vara främmande för skog och mark. Och det blir dom som skriver insändare, krönikor och sitta i tv och tycka till i diverse debatter...och de hamnar i beslutande org. och myndigheter..arma tanke..i framtiden.

En stor brist är oxå att många av våra nysvenskar inte finns representerade uti våra marker, att bl.a få ut Rosengårdens barn i naturen vore väl nåt!?

Publicerat

http://www.jagarnasriksforbund.se/ungdomar.php

Sommarläger/kollo är absolut ett bra sett att få ungdomar att upptäcka naturen och förhoppningsvis också jakten.

Publicerat

http://www.metsastajaliitto.fi/?q=node/999

Ett läger (kollo?) för ungdomar i Finland .... finns både på svenskt o finskt håll.

Hatten av för dem som ställer upp och ordnar dylika tillfällen !

Publicerat

Skolan har en viktig uppgift. Har hört att många personer i vårat land inte ens är medvetna om att det finns rovdjur i landet. På vårat Rovdjursmöte igår så sa en i styrelsen att hon hadde en arbetskompis som blev chockad över att det fanns Varg i Sverige.

Jag tror att få barn och ungdommar intreserade av naturen och våra villtarter så måste skolan göra en insats. Det pratade vi om igår. För många ungdommar har aldrig varit ut i skogen dom har knappt sett en Älg eller ett rådjur.

Publicerat

Tror att det kan bli ytterligt svårt att få till stånd ett informationsarbete som inbegriper dagisbarn, ja kanske t.o.m lågstadiet. Det är knappast någon hemlighet att ju mindre barn man passar åt överarbetande föräldrar ju radikalare är man, visst inte lika tydligt som i journalistkåren men visst är väl "omhändertagarna" om inte ekosofer så väl inbitna personer ur kategorierna kramare, grönsaksätare och naturmuppar. Jag blir gärna överbevisad att jag har fel men min absoluta känsla är så.

Om tvärsnittet av småbarnsarbetarna är så blir det som sagt ytterligt svårt att komma rätt den vägen, oaktat eventuella läroplaner och annat då en ideologisk övertygelse alltid lyser igenom de pedagogiska tilltagen. Ju yngre barn är dess svårare är det ju att lura dom, tvärt emot hur det bli när man är äldre och man kan låta lura sig av allehanda dravel.

+1

Tror tyvärr att det är få jaktintresserade som söker sig till barnskötarutbildningen.

Publicerat

Skolan har en viktig uppgift. Har hört att många personer i vårat land inte ens är medvetna om att det finns rovdjur i landet. På vårat Rovdjursmöte igår så sa en i styrelsen att hon hadde en arbetskompis som blev chockad över att det fanns Varg i Sverige.

Jag tror att få barn och ungdommar intreserade av naturen och våra villtarter så måste skolan göra en insats. Det pratade vi om igår. För många ungdommar har aldrig varit ut i skogen dom har knappt sett en Älg eller ett rådjur.

Tror inte att skolan har möjlighet eller intresse av att utbilda de unga om verkligheten i naturen. Visst en byskola svarvarböle med 21 elever i klassen 1-6, 15 mil från en större stad. Kan ta med de unga ut i verkligheten med att ta en promenad i naturen. Men skolan på söder där det finns många unga.... Kommer inte att ha möjligheten att komma till en riktig skog...

Sen är det frågan om skolan ska utbilda i allt!? Hur det är på lantgård, hur det går till med industriellt fiske, hur det funkar i basnäringarna skogsindustri och gruvdrift. Sen lär dom inte heller kunna låta barnen vara med om krig som också är en av människans äldsta sysselsättningar....

Inte heller kommer glesbyggdsbarnen att få känna på hur verkligheten är i verkligheten i förorterna.

Tror heller inte att dom kan få en relevant utbildning i hur vi utvinner energi, varken från vind, vatten, fosila eller från kärnkraft.....

Så tyvär ligger den typen av utbildning och opinions utb på särintressenas bord.....

Publicerat

Jag drar mitt strå till stacken och varje gång barnen har någon kompis på besök så anordnar jag lite kontrollerad skjutbana här hemma med .22LR och jag ser till att alla har träffat målet innan vi avbryter!

Jag bjuder alla barn på min hemlagade mat gjort på älg, rådjur eller vildsvin och alla äter de så de nästan spricker! :wub:

En kille äter lite dåligt hemma och varje gång han är här så pressar han i sig mer än vad jag orkar så inte är det något fel på mina älgköttbullar med potatismos på krypare (mandelpotatis) och lingonsylt!

Hans föräldrar är lika förvånad varje gång de hämtar honom och han säger att min mat är godast ^_^

Jakten är viktig men pöbeln har helt tappat konceptet och inte lär vi få inte jakt och viltvård på schemat mer än i norr där samhällena kretsar kring älgjakten... :(

Skulle vi utbilda barnen vart köttet de handlar på ICA eller Konsum kommer ifrån blir alla snabbt veganer så jag vete f-n vad man skall göra egentligen...

Men bjud alla barnens kompisar på god mat gjord på vilt så kanske vi kan inspirera den kommande generationen i alla fall!

Publicerat

Jag försöker få min systerdotter (äldsta) att följa med mig i skog och mark.. ..hon är bra allt intresserad av jycken min och att han skäller driver på allehanda vilt+ att varje gång jag berättar vad jag hört o sett på vildsvinsåteln så kommer dom där stora öronen och ögonen fram :D ..

Hoppas det håller i sig till riktiga tonåren bara och att hon vill ta o påbörja sin examen :)..ja just..vakkojan till åteln som skulle varit uppsatt sen veckor tillbaka kommer nog iaf upp till nästa vecka..önskar jag iaf..annars får jag släpa dit den själv B) ..då vill hon sitta med har jag fått höra..slippa mygg och regn vettni..

inte nog med det heller det finns 3st systersöner oxså..dom gillar mina pangare :lol:

Publicerat

Tyvärr tror även jag att det kommer att bli allt färre som jagar speciellt då vi dras allt mer till större städer, på landsbygden kommer nog jakten att fortsätta vara populär men snart finns det inga som bor där :(

MEN ska jag vara positiv kanske jakten i framtiden kan utvecklas till ett populärt eko-leven tror man ska köra lite på det.

Finns många som är vegetarian för att man inte gillar köttbranschen, här tänker jag på att man borde göra reklam för jakten och skapa "viltetaraner" alltså man äter enbart kött från vilt :wub:

Publicerat

ja här har ni en jägare till i framtiden i alla fall det kan jag lova ;):D

Publicerat

Tyvärr tror även jag att det kommer att bli allt färre som jagar speciellt då vi dras allt mer till större städer, på landsbygden kommer nog jakten att fortsätta vara populär men snart finns det inga som bor där :(

MEN ska jag vara positiv kanske jakten i framtiden kan utvecklas till ett populärt eko-leven tror man ska köra lite på det.

Finns många som är vegetarian för att man inte gillar köttbranschen, här tänker jag på att man borde göra reklam för jakten och skapa "viltetaraner" alltså man äter enbart kött från vilt :wub:

En på jobbet vars dotter med gubbe är vegeterianer pga kött branschen, men de äter väldigt gärna vilt!! :wub:

Publicerat

En på jobbet vars dotter med gubbe är vegeterianer pga kött branschen, men de äter väldigt gärna vilt!! :wub:

Har talat med många vegetarianer och veganer. Många av dem ser det vilda och jakten som ett mycket humant och ekologiskt försvarbart sätt att äta kött, och därmed kan se fördelarna med jakten och köttkonsumtion av vilt.

Flera av dem har dessutom sagt att de jägare som de har pratat med har ett etiskt sätt att se på djur, inget onödigt lidande, respektera det vilda, stödutfodring, varsamhet med ovanliga arter mm, som stämmer mycket väl överens med deras eget synsätt och därmed att jägarna ligger närmare idémässigt vegetarianen än normalsvensken. Förutom att äta kött då.....

Flera har dessutom påtalat att de har fått en större förståelse för sina ställningstagande, att inte äta kött, från jägare än normalsvensson.

Många har en bra syn på djurhållning. De vet var köttet kommer ifrån! De har ofta tagit aktivt ställning.

Jag ser en större fara med personer som inte förstår varifrån maten kommer. "Jakt är inte okej, om man vill ha vilt kan man ju köpa det på saluhallen i Stockholm" är en upprörande fras som cirkulerat en del. De barn samt vuxna som inte kan tåla att se en nyskjuten and och ser detta som mord men gladeligen köper bröstbitarna och lägger dem i pannan och har dem som gourmetmiddag är jag mer orolig för. Då kan man också lätt få för sig att jakt är något onaturligt och konstig, man har inte tillräckligt bakomliggande kunskaper och förståelse för att kunna ta ställning. Alla jägare har ett ansvar att förmedla denna bakomliggande kunskap och att skapa en förståelse för djur och natur.

Publicerat

Jag tror att det också har lite att göra med att folk tillskriver djur, mänskliga egenskaper. Känslor, förmåga att tänka, sakna sina avkommor och "bekanta", veta vad som kommer att hända... osv.

Det kan göra att ett dött djur är lite skrämmande, men en köttbit(som inte har ett ansikte att relatera till) är mer ok! Sen hur köttbiten levt och dött är inte relevant...... Men bambi liggande på ett släp med ett stort hål i bröstet och stora ögon, är något fruktansvärt. Samtidigt som fläskfilén från Danmark, där grisar har trängtsihop i stora industribyggnader är ok. Grisar som levt under rätt vidriga förhållanden jämfört med det fällda vildsvinets uppväxt.

Tror nog att alla grisar skulle föredra att helt ovetandes få en jägarkula i sig när dom minst anar det än att ställas upp på ett löpandeband för avlivning, tom där dom kanske får se när kompisen framför slaktas......

Publicerat

Jag tror att det också har lite att göra med att folk tillskriver djur, mänskliga egenskaper. Känslor, förmåga att tänka, sakna sina avkommor och "bekanta", veta vad som kommer att hända... osv.

Det kan göra att ett dött djur är lite skrämmande, men en köttbit(som inte har ett ansikte att relatera till) är mer ok! Sen hur köttbiten levt och dött är inte relevant...... Men bambi liggande på ett släp med ett stort hål i bröstet och stora ögon, är något fruktansvärt. Samtidigt som fläskfilén från Danmark, där grisar har trängtsihop i stora industribyggnader är ok. Grisar som levt under rätt vidriga förhållanden jämfört med det fällda vildsvinets uppväxt.

Tror nog att alla grisar skulle föredra att helt ovetandes få en jägarkula i sig när dom minst anar det än att ställas upp på ett löpandeband för avlivning, tom där dom kanske får se när kompisen framför slaktas......

håller med dig helt min kompisar fattar ju inte att jag kan tycka det är kul med jakt dom tycker ju att jag är en djurmördere jag jagar ju inte själv än men men :wub::P och när jag säger att vi inte bara gör det för att vi tycker det är roligt att komma ut i naturen så säger dom (naturen har sin gång :angry:;) ) men den har ju inte redigt det fortfarande i alla fall om vi inte hade jagat vildsvin och älg så hade nog vi dött i stället i bilolyckor och där av så hade djuren dött på ett mycket mycket dåligare sätt med! så mina kompisar fattar ju inte redigt att dom ser ut så här när dom säger så( :blink: ) :P och jag tror att många människor skulle gärna äta vildsvin som omväxling i alla fall, i stället för en stor fet gris som har varit instängd halva sitt liv. och det måste väl vara så att vilt-kött är mycket nyttigare än kött från uppodlad gris ?
Publicerat

håller med dig helt min kompisar fattar ju inte att jag kan tycka det är kul med jakt dom tycker ju att jag är en djurmördere jag jagar ju inte själv än men men :wub::P och när jag säger att vi inte bara gör det för att vi tycker det är roligt att komma ut i naturen så säger dom (naturen har sin gång :angry:;) ) men den har ju inte redigt det fortfarande i alla fall om vi inte hade jagat vildsvin och älg så hade nog vi dött i stället i bilolyckor och där av så hade djuren dött på ett mycket mycket dåligare sätt med! så mina kompisar fattar ju inte redigt att dom ser ut så här när dom säger så( :blink: ) :P och jag tror att många människor skulle gärna äta vildsvin som omväxling i alla fall, i stället för en stor fet gris som har varit instängd halva sitt liv. och det måste väl vara så att vilt-kött är mycket nyttigare än kött från uppodlad gris ?

Ja du Linus den enda tamgrisen som kan mäta sig med ett frilevande vildsvin. Är just den frilevande dock bakom elstängsel s.k kallade eko/krav grisen. Konventionella stallar där grisar föds upp på löpande band likväl i Svedala som utomlands (sämre där än här iuf) är inget alternativ längre för oss här hemma B) ..då blir det Vildsvin eller utegående glada grisar som kan böka runt efter mat och få stimulans för deras naturliga behov som skjuts eller köps o avnjutes..ska inte dra upp massa saker om olika svingårdar jag haft besök på men jag kan säga så här..skulle ni få se bilder på köttpaketet i disken hur djuren/djuret haft det i stallarna som visar produktionen från födsel till slakt.. så skulle dom flesta nog köpa annat med råge! och även dom andra s.k jaktmotståndarna som även äter kött
Publicerat

Svårt med barn som inte har någon verklighetsförankring. Jag försöker ge dem det så fort jag har möjlighet. Lekte för något år sedan med en kompis dotter. Vi lekte med tre barbies och en jättefin häst med lång man och en svans som var flätad. De red ut i skogen på utflykt och hade det jättemysigt. Men på vägen hem red de villse och var tvugna att övernatta. Dagen därpå var maten slut och jag sa: "-Nu måste de nog skjuta hästen om de skall få någon mat." Tjejen, som var fyra år tittade storögt och tyst på mig . Det syntes att hon tänkte. Jösses, tänkte jag. Det var kanske att gå lite väl långt. Efter en liten tankepaus sa Elvira: -"Du, Johan, då måste de ju flå han och stycka han först!"

Det är så lätt att leka med barn som vuxit upp på landet bland djur, bössor och frysboxar.... :)