Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vi jägare kan få det rejält tufft i framtiden

Featured Replies

Publicerat

Tyvärr tror även jag att det kommer att bli allt färre som jagar speciellt då vi dras allt mer till större städer, på landsbygden kommer nog jakten att fortsätta vara populär men snart finns det inga som bor där :(

MEN ska jag vara positiv kanske jakten i framtiden kan utvecklas till ett populärt eko-leven tror man ska köra lite på det.

Finns många som är vegetarian för att man inte gillar köttbranschen, här tänker jag på att man borde göra reklam för jakten och skapa "viltetaraner" alltså man äter enbart kött från vilt :wub:

Vi får hitta ett lättare namn till det där för viltetaraner kommer jag aldrig lära mig säga :P Hursom så gör jag ganska precis så, så gott som allt kött jag äter hemma är viltkött, en del kommer ifrån Gröna hagars kött som är en samling gårdar som har gått samman och föder upp får som går ute större delen av året, odlar all mat på gården, har ett gemensamt slakteri nära alla gårdar och sedan säljs köttet på gården, konsumenten kan alltså då man plockar upp köttet se exakt hur djuren har det och sedan åka hem med gott samvete.

Har även omvänt två (tredje på gång) vegeterianer till viltätare/mycket kräsna köttätare.

Detta med folk som inte har en aning om vart deras kött kommer ifrån, som tror att mjölk produceras på arlafabriken och kyckling tillverkas av kronfågel är ett problem inte bara för jakten utan även för djurskyddet. Jag tror att jakten skulle kunna vinna mycket på att alla jägare tar den där småjobbiga diskussionen med dom som finns runtom oss, jag är väldigt öppen med att jag jagar och alla i min bekantskapskrets vet att jag jagar, jag har ju dock vävt in jakten i hela mitt liv så det blir naturligt för mig att visa upp mig som jägare och då kommer självklart dom som inte gillar eller förstår jakten snabbt fram och ifrågasätter vad jag håller på med och då faller det sig lika naturligt för mig att förklara vad jag håller på med.

Denna diskussion om varför vi jagar tror jag många jägare undviker, den är besvärlig främst då man kanske inte riktigt vet själv varför, jag kan inte säga ett skäl till att jag jagar, jag jagar av en hel drös med skäl och inget av dom går att plocka bort. Så jag tror att vi kan nå rätt långt bara genom att stå för vad vi gör och varför vi gör det, först måste vi ju då fundera på varför vi jagar och det är egentligen bara var och en som kan svara på varför just den personen jagar.

• 4 months later...
Publicerat

tänkte bara berätta en tråkig nyhet som knappast kommer gynna jaktens framtid. jag har ju testat på att prenumerera på AKILA Sveriges enda jakt tidning för barn/ungdomar nu i ett år och tycker den är faktiskt ganska bra fina bilder och små inslag av jakt i varje nummer. men nu idag så sitter jag och läser i den och så står det: nu håller du i AKILAS sista nummer tidningen ska slutas göras hoppas du har tyckt om AKILA under våra 37 år som vi har funnits och det enda mer som står är att du ska få betalt för dom numren som du inte fick. det står inte varför dom ska lägga ner, och kan ju tillägga att det är svenska jägare förbundet som äger tidningen. troligtvis så lägger dom väl ner på grund av att ekomin det är väl för lite barn som prenumererar. men tycker det är dåligt ändå den har funnits i 37 år ! och det är den enda tidningen/ ungdomsaken som sträcker sig till yngre barn som gillar jakt och natur. och nu har den lagt ner varför vet jag inte någon som vet ? så nu finns det verkligen knappt något för ungdomen inom jakten längre. hoppas dom gör något annat! :sad::smile:

Publicerat

tänkte bara berätta en tråkig nyhet som knappast kommer gynna jaktens framtid. jag har ju testat på att prenumerera på AKILA Sveriges enda jakt tidning för barn/ungdomar nu i ett år och tycker den är faktiskt ganska bra fina bilder och små inslag av jakt i varje nummer. men nu idag så sitter jag och läser i den och så står det: nu håller du i AKILAS sista nummer tidningen ska slutas göras hoppas du har tyckt om AKILA under våra 37 år som vi har funnits och det enda mer som står är att du ska få betalt för dom numren som du inte fick. det står inte varför dom ska lägga ner, och kan ju tillägga att det är svenska jägare förbundet som äger tidningen. troligtvis så lägger dom väl ner på grund av att ekomin det är väl för lite barn som prenumererar. men tycker det är dåligt ändå den har funnits i 37 år ! och det är den enda tidningen/ ungdomsaken som sträcker sig till yngre barn som gillar jakt och natur. och nu har den lagt ner varför vet jag inte någon som vet ? så nu finns det verkligen knappt något för ungdomen inom jakten längre. hoppas dom gör något annat! :sad::smile:

Ja, jag har läst det också Linus och det är tråkigt för er unga framtida jägare. :sad:

Du kan ju alltid hoppas på att någon annan startar upp en ny ungdomstidning. :smile:

Skriv till dom olika tidningarna och fråga. :thumbsup:

Publicerat

Otroligt trist Linus.. Men jag tror att man upptäckt att Akila har sjukt många besökare på deras webbplats på nätet och jag tror att de kommer att fortsätta göra Akila fast bara publicera på nätet. Inte samma grej som att få en papperstidning att bläddra i men det är väl alltid något. Som sagt, jag tror de gör så men jag vet inte.

Mvh!

Publicerat

Otroligt trist Linus.. Men jag tror att man upptäckt att Akila har sjukt många besökare på deras webbplats på nätet och jag tror att de kommer att fortsätta göra Akila fast bara publicera på nätet. Inte samma grej som att få en papperstidning att bläddra i men det är väl alltid något. Som sagt, jag tror de gör så men jag vet inte.

Mvh!

ja det är ju roligt med något i alla fall det har du rätt i :thumbsup::smile:
Publicerat

Jo sonen här har precis börjat bli intreserad av jakt lite mer och tyckte att det kunde vara kul och prenumererar på Akila, men då man precis läst att den ska lägggas ner är man ju måttligt road. Får hoppas han vill kika på deras hemsida lite istället...

Publicerat

Att dom la ner denna tidning är en av orsakerna till att jag gick ur Jägareförbundet idag (gick med i Riksjägarna istället). Tycker att dom håller på att gräva sin egen grav just nu. Det är ju synd att inte det finns en renodlad ungdomstidning. För vi msåte få in yngre jägare i våra led.